Mooie buslijnen in Nederland

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Stefan »

Ik moest maandag onverwacht ineens een paar slagen op lijn 47 tussen Gorinchem en Geldermalsen rijden en ik was best positief verrast over deze lijn. :P Had 'm nog nooit gereden of gezien namelijk, maar 't is een heerlijk lijntje om te rijden! Mooi landelijk ook als je Gorinchem uit rijdt, heerlijk. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door waldo79 »

Mooie regio, Rivierenland (A)
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Bakpapier »

Rivierenland is een regio waar ik eigenlijk nooit echt ben geweest, maar het lijkt me wel erg mooi. Natuurlijk, je dendert erdoorheen op de snelweg of in de trein, maar in de regio zelf rondkijken heb ik eigenlijk nooit gedaan. Een stadje als Zaltbommel ziet er vanuit de trein ook wel aardig uit bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door nvdw »

Lijn 47 heeft in elk geval een van de mooiste uitzichten: vanaf de halte bij Tuil kijk je zo de Waal over met de bruggen, de uiterwaarden en de stadswal van Zaltbommel. Mooie plek om je tijd af te wachten :)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door fogeltje »

Wil die lijntjes daar nog ooit doen. Ken zelf alleen de 42, 44 en 45. 44 is een aanrader.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:Lijn 47 heeft in elk geval een van de mooiste uitzichten: vanaf de halte bij Tuil kijk je zo de Waal over met de bruggen, de uiterwaarden en de stadswal van Zaltbommel. Mooie plek om je tijd af te wachten :)
Jammer alleen dat lijn 47 door de provincie verbannen is naar de provinciale weg als 'sneldienst'. De bus rijdt nu niet meer door de dorpen maar daarlangs (op soms flinke afstand van de kern van een Dorp).

Op zaterdag en in de avond uren wordt een dienst door Juijn gereden.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Stefan »

Da's inderdaad wel jammer, desondanks vind ik 'm (als chauffeur) wel lekker wegrijden. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door MR92 »

Ik ga hem ergens tussen de middag weer lessen aan iemandd; Lijn 59 Hilversum - Zeist. Prachtig lijntje, elk seizoen met elk weer. Zit vrijwel nooit iemand in.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

Lijn 10 Nijmegen-Heijendaal, maar dan wel van de binnenkant
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door nvdw »

The Greyhound schreef: Jammer alleen dat lijn 47 door de provincie verbannen is naar de provinciale weg als 'sneldienst'. De bus rijdt nu niet meer door de dorpen maar daarlangs (op soms flinke afstand van de kern van een Dorp).
Dat klopt GH, maar gezien de breedte en drempeldichtheid van de oude ZO-route is dat ook geen reëel alternatief meer...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Niek »

Aangezien we toch bezig zijn:
Lijn 51 heeft een kort mooi stuk, langs het kanaal in Aadorp City, tussen haltes Sluisweg en Peppellaan. Voornamelijk Citea waarvan de airco het niet doet (zit deze er überhaupt in) en af en toe amba en vaak zaterdag een Optare. In de ochtendspits richting Almelo/Hengelo vermijden, middagspits de andere kant (Ri. Vriezenveen). Buiten de spits zit er geen hond op deze lijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Ardan »

Stefan schreef:Ik moest maandag onverwacht ineens een paar slagen op lijn 47 tussen Gorinchem en Geldermalsen rijden en ik was best positief verrast over deze lijn. :P Had 'm nog nooit gereden of gezien namelijk, maar 't is een heerlijk lijntje om te rijden! Mooi landelijk ook als je Gorinchem uit rijdt, heerlijk. :)
[Spuit11, kom nooit in dit topic]
Moet je voor buslijnen geen wegbekendheid hebben ofzo? Dat je weet hoe de route loopt? Of moet je gewoon de boel vanaf de kaart leren en zoek het verder maar uit? Je hebt geen TomTom op de bus en ik denk ook niet dat hele routes zijn uitgepijld.
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door dennistd »

Het is wel handig om de route te kennen. Daarvoor kun je een keer meegaan met een collega, maar met een routeboek (tegenover Café De Vries rechtsaf, daarna bij de derde verkeerslichten linksaf) en streetview (even voor de dienst bekijken) kom je ook een flink eind hoor. En in het uiterste noodgeval is er vaak ook nog wel een passagier die je even de weg wil wijzen.

Maar goed, verplicht is het niet. Als je als chauffeur met het routeboek op schoot wil gaan rijden mag het van de wet gewoon, hoewel het bedrijf daar meestal niet zo blij van wordt ("chauffeurs van bedrijf X kennen de weg niet eens!").
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Ardan »

Hmm okee, in principe kun je dus gewoon worden losgelaten op een buslijn die je helemaal niet kent?
Ik dacht namelijk van niet, ik heb toen Syntus nog in de Achterhoek zat wel eens chauffeurs in opleiding gezien die naast de rijdende chauffeur stonden en die onderweg uitleg kregen van hem, 'Hier moet je die kant op, die halte is daar om de hoek, hier even opletten want dit of dat'.. soort wegleren zoals ook op de trein gebeurt.
Breng heeft trouwens dashcamvideo's gemaakt voor chauffeurs in opleiding, en die staan ook op youtube :D
Ik doe ook maar wat
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Bakpapier »

Ik heb in Zeeland wel eens een chauffeur gezien die verbaasd was over hoe weinig haltes er waren op lijn 20 in Terneuzen, en uit alles maakte ik op dat hij daar nog niet eerder had gereden. Volgens mij komt het dus vaker voor dat chauffeurs op een onbekende route moeten rijden.

Lijkt me wel grappig als de buschauffeur een keer fout rijdt, maar dat heb ik nog niet meegemaakt. In Leiden zat ik wel eens in een bus die een stoeprandje meepakte bij de gemene bocht aan het eind van de Geregracht richting Lammenschans (ook met de auto moet je daar flink afremmen want er is een onoverzichtelijke bocht en daarna een stoplicht met wachtende auto's).

In Goes wel eens een buschauffeur meegemaakt die aan het einde van de snelweg in de file stond (komt vrij vaak voor daar omdat de snelweg ineens eindigt met een verkeerslicht), en doodleuk over de vluchtstrook ging rijden en rechtsaf sloeg. Tegenwoordig staan daar paaltjes om dat te voorkomen. Was overigens wel fijn want anders mis je de trein in Goes en heb je een uur vertraging (want stoptrein + benelux destijds was bijna een uur langzamer dan met de IC).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Hmm okee, in principe kun je dus gewoon worden losgelaten op een buslijn die je helemaal niet kent?
Lijnverkenning is ook wel gebruikelijk hoor, maar je hebt altijd van die thrillseekers die het wel zonder instructie aandurven een lijn te gaan rijden. :P
🍉
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door The Greyhound »

nvdw schreef:
The Greyhound schreef: Jammer alleen dat lijn 47 door de provincie verbannen is naar de provinciale weg als 'sneldienst'. De bus rijdt nu niet meer door de dorpen maar daarlangs (op soms flinke afstand van de kern van een Dorp).
Dat klopt GH, maar gezien de breedte en drempeldichtheid van de oude ZO-route is dat ook geen reëel alternatief meer...
Over die drempels zou je met de overheden moeten kunnen praten..... :?:
Voor mensen die slecht ter been zijn, zijn de haltes langs de provinciale weg veel te ver lopen.
De wegen langs de waal zijn niet (veel) smaller dan die langs de Linge waar lijn 73 overheen rijdt met Amba's en Wrights.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door dennistd »

Bakpapier schreef:Lijkt me wel grappig als de buschauffeur een keer fout rijdt, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.
Dat gebeurt echt wel eens hoor. Soms ben je even afgeleid door iets of iemand, of denk je dat je een andere lijn aan het rijden bent.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door nvdw »

Ardan schreef:Hmm okee, in principe kun je dus gewoon worden losgelaten op een buslijn die je helemaal niet kent?
Het is niet zoals bij de spoorwegen dat je het traject officieel moet hebben geleerd voordat je erop mag rijden. Wel hoort lijnverkenning bij het inwerken van een chauffeur.

Maar als je zoals Stefan (of ik) uit eigen vrije wil bij een andere stalling van het bedrijf een dienst rijdt, en je hebt je simpelweg van tevoren in de materie ingelezen, dan kan er niet zoveel misgaan. De gang van zaken op een busstation, zeker die plaatsen waar bijvoorbeeld de geschreven en ongeschreven regels van het bufferen van je bus niet zichtbaar zijn, die haal je alleen weer niet uit een routeboek... ;)
The Greyhound schreef:Over die drempels zou je met de overheden moeten kunnen praten.....
De overheden willen 30- en 60-kilometerzones en daar horen al die drempels, versmallingen en bloembakken bij. Met een beetje goede wil leggen ze die plateaus ter hoogte van de bushaltes maar daar houdt het in het algemeen op. Op de Lekdijk tussen Nieuwpoort en Lexmond is de hele boel opnieuw geasfalteerd en liggen er al twee keer zoveel als daarvoor.

Het antwoord op de vraag waarom de 47 nu via de provinciale weg rijdt is ook wel af te leiden uit de rijtijden. Ik heb hier een boekje van de ZO uit 1975 en daar duurde alleen al het stuk tussen Gorinchem en Haaften (via de Waaldijk en door de dorpen) even lang als het hele traject Gorinchem-Geldermalsen nu. Totale rijtijd 1975 was pakweg 1 uur en 10 minuten tegen 47 minuten vandaag de dag...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door waldo79 »

nvdw schreef: De overheden willen 30- en 60-kilometerzones en daar horen al die drempels, versmallingen en bloembakken bij. Met een beetje goede wil leggen ze die plateaus ter hoogte van de bushaltes maar daar houdt het in het algemeen op. Op de Lekdijk tussen Nieuwpoort en Lexmond is de hele boel opnieuw geasfalteerd en liggen er al twee keer zoveel als daarvoor.
Moet je eens voor de gein op de noordelijke Lekdijk gaan rijden tussen Schoonhoven en Nieuwegein. Das pas smal (A)
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Mr-W »

Bakpapier schreef:Ik heb in Zeeland wel eens een chauffeur gezien die verbaasd was over hoe weinig haltes er waren op lijn 20 in Terneuzen, en uit alles maakte ik op dat hij daar nog niet eerder had gereden. Volgens mij komt het dus vaker voor dat chauffeurs op een onbekende route moeten rijden.
Veolia rijdt ook af en toe naar Zierikzee,al kan daar weinig misgaan. @haltes in Terneuzen, lijn 20 is op dat stuk gewoon irritant, half Terneuzen doorkachelen als semi-stadsdienst voordat je eindelijk verder kunt naar Axel.
Bakpapier schreef:Lijkt me wel grappig als de buschauffeur een keer fout rijdt, maar dat heb ik nog niet meegemaakt. In Leiden zat ik wel eens in een bus die een stoeprandje meepakte bij de gemene bocht aan het eind van de Geregracht richting Lammenschans (ook met de auto moet je daar flink afremmen want er is een onoverzichtelijke bocht en daarna een stoplicht met wachtende auto's).
Zelf regelmatig meegemaakt op lijn 24 dat ie in Geldrop doorreed in de plaats van rechtsaf ging naar Geldrop-Noord.Reizigers vinden dat meestal wel fijn,want dan is de bus 5 minuten eerder in Eindhoven. Helaas zijn er dan soms van die bejaarden die naar het kasteel moeten en weigeren om bij het centrum(recht om de hoek) uit te stappen waardoor de bus terug moet en +4 extra oploopt. Lijn 55 bedient bij verstoringen in parklaan alleen de kievitlaan, maar veel chauffeurs zijn te lui om daar te keren (is wel mogelijk) en gaan meteen de ring op :') :neg:
Bakpapier schreef:In Goes wel eens een buschauffeur meegemaakt die aan het einde van de snelweg in de file stond (komt vrij vaak voor daar omdat de snelweg ineens eindigt met een verkeerslicht), en doodleuk over de vluchtstrook ging rijden en rechtsaf sloeg. Tegenwoordig staan daar paaltjes om dat te voorkomen. Was overigens wel fijn want anders mis je de trein in Goes en heb je een uur vertraging (want stoptrein + benelux destijds was bijna een uur langzamer dan met de IC).
Dat heeft niets met de weg niet kennen te maken,maar gewoon met asociaal rijgedrag.

On-Topic : Vind in jouw regio lijn 1 Terneuzen WST - Oostburg Ziekenhuis via Waterlandkerkje een erg leuke lijn *bus*
Laatst gewijzigd door Gekko123 op do 13 nov 2014, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: wiki-link gerepareerd
CSA2
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 sep 2013, 19:17

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door CSA2 »

Zo ik blaas even het stof van dit topic en voeg toe: Lijn 73 Leerdam - Gorinchem rijd langs de Ling over een zeer smalle dijk (vrachtwagens passeren is daar echt een uitdaging!) door leuke dorpjes als Spijk en Heukelum en Asperen. De bus was een Irisbus GX127 en had het nooit verwacht maar vind het echt leuke busjes!
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door julsteren »

Niek schreef:Aangezien we toch bezig zijn:
Lijn 51 heeft een kort mooi stuk, langs het kanaal in Aadorp City, tussen haltes Sluisweg en Peppellaan. Voornamelijk Citea waarvan de airco het niet doet (zit deze er überhaupt in) en af en toe amba en vaak zaterdag een Optare. In de ochtendspits richting Almelo/Hengelo vermijden, middagspits de andere kant (Ri. Vriezenveen). Buiten de spits zit er geen hond op deze lijn
K*tlijn :neg:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Hainje »

Gaan we met vlees gooien? :evil:
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Jef400 »

Lekker gezopen gisteren Julsteren?

Ontopic: Wat ik een nog meer een leuke lijn vind. Is lijn 123 tussen Alkmaar en Graft-De Rijp. Lekker open polderlandschap en een stuk over een niet heel breed stuk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten