Ovinnederland.nl in de NL30

Alle mededelingen over OVNL
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3328
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Aking » Vr 29 Aug 2008, 04:14

Olla,

Ik zal proberen er morgen een nuchter en helder bericht van te maken.. maar ovinnederland.nl wordt deze week genoemd in de NL30

Er staat een vraag in over perron 13 in utrecht, en volgens het blaadje vond men het antwoord hier op de site... kortom: we worden beroemd :p



(en nu ga k eerst slapen :roll: )
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7695
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor webguy » Vr 29 Aug 2008, 08:19

De digitale editie staat hier.
Hier een kopietje van het artikel:
Afbeelding
Ik geloof dat dit opkwam in de discussie over zaksporen ergens een tijdje terug...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 19:46

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Linkerspoor » Za 30 Aug 2008, 00:03

Kende het blad niet, maar toch gaaf! ;) :)

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4456
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Daantje » Za 30 Aug 2008, 20:23

Ik ken de Rotterdamse versie maar vind het wel tof :)
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Bastiaan » Ma 01 Sep 2008, 21:25

Als de vraag nou was waarom Utrecht C geen spoor 6 heeft, dan zou ik zeggen: oké, goeie vraag ... Maar spoor 13 is gewoon een spoornummer zonder bijbehorend perron. Wat een langdradig artikel voor zoiets simpels ... :lol:

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Dubbele P » Ma 01 Sep 2008, 23:27

Eigenlijk wel inderdaad, zo zijn er tientallen stations die dit fenomeen kennen. Zo zie je zelfs vaak spoor 20 (Sittard) of 30 (Nijmegen) opeens opduiken naast spoor 1, terwijl het station hooguit 5-6 perronsporen heeft. Maarja, het komt natuurlijk door het getal '13'. Op zich niet heel vreemd gedacht, want er zijn de nodige hoge gebouwen waarin verdieping 13 'ontbreekt'.

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Justin » Di 02 Sep 2008, 00:00

Tijd om de sporen 13 op Rotterdam C en Amsterdam C maar te hernummeren in 14 (en de rest in 15, 16, 17, dan wel 14, 15 en 16)? ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Geert » Di 02 Sep 2008, 08:57

Dubbele P schreef:Eigenlijk wel inderdaad, zo zijn er tientallen stations die dit fenomeen kennen. Zo zie je zelfs vaak spoor 20 (Sittard) of 30 (Nijmegen) opeens opduiken naast spoor 1, terwijl het station hooguit 5-6 perronsporen heeft. Maarja, het komt natuurlijk door het getal '13'. Op zich niet heel vreemd gedacht, want er zijn de nodige hoge gebouwen waarin verdieping 13 'ontbreekt'.

Dat is omdat die sporen later zijn toegevoegd en sporen niet lager dan 0 worden genummerd. :) Er zijn meer van dat soort voorbeelden, Dordrecht bijvoorbeeld. Sporen worden ook nooit vernummerd, dus Rotterdam en Amsterdam blijven hun spoor 13 houden :P

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Sep 2008, 09:56

Geert schreef:Dat is omdat die sporen later zijn toegevoegd en sporen niet lager dan 0 worden genummerd. :)

Je bedoelt, niet lager dan 1? Ik heb tenminste nog nooit een spoor met nummer 0 gezien. :wink:

Sporen zijn in het verleden trouwens weleens vernummerd, in ieder geval bij Utrecht CS, wat nu spoor 7 is was in de jaren '60 nog spoor 1. Het nu niet meer bestaande kopspoor 6 was eerst spoor 14.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Geert » Di 02 Sep 2008, 10:27

Oeps, lager dan 1 bedoelde ik ja. :mrgreen:

Een tijd terug stond volgens mij ergens in de Rails ofzo een stukje over dit onderwerp, en daarin verklaarde ProRail sporen niet te vernummeren vanwege de veiligheid: machinisten zouden in de war kunnen raken. Lijkt me een valide reden :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Vinny » Di 02 Sep 2008, 10:44

Sporen zijn in het verleden trouwens weleens vernummerd,
Zeg nooit nooit. ProRail probeert zo min mogelijk sporen te hernummeren; omdat het een administatieve rompslomp geeft, een bron van verwarring genereert en meestal volstrekt onnodig is. Helaas is het niet altijd uit te sluiten, bijvoorbeeld als de spoorconfiguraties op een emplacement drastisch wijzigt. In de Westhavens zijn onlangs een paar sporen vernummerd zodat meteen de databases verouderd zijn :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Daniel » Di 02 Sep 2008, 14:31

En het meest mooie voorbeeld is natuurlijk perron 7 in Den Bosch wat, als ik me niet vergis, aan spoor 9 ligt :wink:

In Dordrecht is trouwens ook nog wel 't een en ander vernummerd hoor... ongetwijfeld lag er ooit 'n spoor 5 op de plek waar het perron van spoor 4 gekomen is en onder perron 5 is 100% zeker een spoor verdwenen. Spoor 15 en 20 waren er echter al eerder, vandaar dat het in Dordt nu niet meer klopt als je spoortjes gaat tellen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Dubbele P » Di 02 Sep 2008, 19:45

Dan moet er in Deventer ook ongetwijfeld een en ander niet meer kloppen. Ik zag namelijk laatst dat men daar uiterst links een perron over een emplacementspoor heeft gebouwd.

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Thijs » Di 02 Sep 2008, 20:14

Dubbele P schreef:Dan moet er in Deventer ook ongetwijfeld een en ander niet meer kloppen. Ik zag namelijk laatst dat men daar uiterst links een perron over een emplacementspoor heeft gebouwd.

Hoezo? Boven spoor 1 is idd een perron gebouwd (maar bovenleiding is blijven hangen, maar zonder spanning), maar het spoor naast het perron is spoor 2. Dus er is niets veranderd denk ik!

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Dubbele P » Di 02 Sep 2008, 21:38

Hmm, nee dan is er inderdaad niets veranderd. Had verder ook niet op de spoornummers gelet toen, maar het schoot me te binnen nu we het hier over hadden. In ieder geval zou je je bij Deventer dus ook de vraag kunnen stellen waarom spoor 1 niet bestaat, al kun je daar dan wel zelf eenvoudig het antwoord op vinden :P

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Thijs » Di 02 Sep 2008, 22:04

Spoor 1 bestaat zelfs nog, het ligt (deels) onder het tijdelijke perron. :P

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Sep 2008, 22:08

Er is vaak ook een verschil tussen het officiële spoornummer en dat wat de reiziger te zien krijgt. Zo is het bij veel kleinere stations z dat de nummers drie-cijferig zijn (bijvoorbeeld 301, 302, 303) maar wordt dat aangegeven als 1, 2, 3. Nu zal dat niet heel veel verwarring opleveren, maar toch.

Een kruising tussen de situaties in Deventer en Den Bosch is er overigens ook een tijdje geweest in Utrecht C, wegens werkzaamheden was spoor 18 een tijdje buiten gebruik en daar was een tijdelijk perron overheen gebouwd zodat de treinen toch langs dat perron konden stoppen maar dan eigenlijk dus op spoor 16a. De bordjes 'spoor 18' zijn toen voor het gemak niet aangepast.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor deadlock » Wo 03 Sep 2008, 12:04

Niña Velma naamzoek. Hoe bedoel je, je kreeg het antwoordt op ovinnederland. Volgens mij hebben we juist hier uitgebreid over gediscussiëerd op Onzin op Scholieren.com, waarbij ik duizend kaarten van sporenplan.nl heb laten zien :evil:

Maar in ieder geval weet ik nu eindelijk je echte naam :D


Voor de anderen; Ik ken de auteur dus ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
dvdhoven
Berichten: 132
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 07:09
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor dvdhoven » Wo 03 Sep 2008, 13:09

reisthijs schreef:Er is vaak ook een verschil tussen het officiële spoornummer en dat wat de reiziger te zien krijgt. Zo is het bij veel kleinere stations z dat de nummers drie-cijferig zijn (bijvoorbeeld 301, 302, 303) maar wordt dat aangegeven als 1, 2, 3. Nu zal dat niet heel veel verwarring opleveren, maar toch.
Dat is niet meer zo of bijna niet meer zo. Er is een slag geweest om de perronsporen dezelfde naam (nummer) te geven als op de vertrekstaat, de CTA en de bordjes staat. Dat geldt dan alleen voor de sporen, die de dienstregelingsplanning gebruikt; die van Procesleiding (intern PPLG sporen genoemd), zijn vaak nog wel met 3 cijfers, maar niet allemaal. Die drie cijfers waren nodig omdat aanvankelijk een spoor uniek moest zijn binnen een procesleidingsgebied. Die eis is vervallen.

Wat spoor 301 in Deventer betreft, dit is nu een kort kopspoor, dat vanaf de zijde van Dvge bereden kan worden.
Dick van den Hoven

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4456
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Daantje » Wo 03 Sep 2008, 15:08

deadlock schreef:Niña Velma naamzoek. Hoe bedoel je, je kreeg het antwoordt op ovinnederland. Volgens mij hebben we juist hier uitgebreid over gediscussiëerd op Onzin op Scholieren.com, waarbij ik duizend kaarten van sporenplan.nl heb laten zien :evil:

Maar in ieder geval weet ik nu eindelijk je echte naam :D


Voor de anderen; Ik ken de auteur dus ;)


Haha, ik nu dus ook ;) Grappig :) wist ik niet eens.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Karl
Berichten: 3645
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Karl » Wo 03 Sep 2008, 15:15

deadlock schreef:(...)Maar in ieder geval weet ik nu eindelijk je echte naam :D
Voor de anderen; Ik ken de auteur dus ;)
Dus.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor deadlock » Do 04 Sep 2008, 21:20

Scholieren.com zou als bron niet zo goed staan voor iets dergelijks en daarom heeft ze er maar ovinnederland van gemaakt :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

KM46
Berichten: 8092
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor KM46 » Do 04 Sep 2008, 21:27

Kun je misschien een link naar deze discussie van scholieren.com geven :?:

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor playertwo » Do 04 Sep 2008, 23:31

Reiziger Ddrs schreef:En het meest mooie voorbeeld is natuurlijk perron 7 in Den Bosch wat, als ik me niet vergis, aan spoor 9 ligt :wink:

In Dordrecht is trouwens ook nog wel 't een en ander vernummerd hoor... ongetwijfeld lag er ooit 'n spoor 5 op de plek waar het perron van spoor 4 gekomen is en onder perron 5 is 100% zeker een spoor verdwenen. Spoor 15 en 20 waren er echter al eerder, vandaar dat het in Dordt nu niet meer klopt als je spoortjes gaat tellen.

Wat dacht je van de indeling in Schin op Geul, daar komen perronspoor 1 en 2 in theorie 2x voor :mrgreen:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Ovinnederland.nl in de NL30

Berichtdoor Daniel » Do 04 Sep 2008, 23:35

Waarbij 101 en 102 wel sporen in de ZLSM-nummering zijn en dus eigenlijk niet dubbel zijn... voor ProRail heten die ZLSM-sporen 3 en 4 (volgens de omroep voor de stoomtrein die ik er ooit hoorde) waarmee Schin op Geul nog raarder wordt: de sporen liggen er van links naar rechts kijkend ri. Heerlen in de volgorde 2, 1, 3, 4 :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OVer de site”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast