OVNL 1 jaar: Per draisine de taart aansnijden!

Alle mededelingen over OVNL
Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

OVNL 1 jaar: Per draisine de taart aansnijden!

Berichtdoor Ruben » Ma 02 Mar 2009, 20:39

De activiteit: Railfietsen over de grens!
Bij velen van jullie zal de spoorlijn Nijmegen - Kleve bekend in de oren klinken. Al jarenlang niet open voor reizigersvervoer, en al meerdere malen is er gesproken over heropening ervan. Vorig jaar is er echter de mogelijkheid gekomen toch reizigers over dit spoor te vervoeren, met je eigen benen als aandrijving. Wij gaan dit ook ervaren en maken op 28 maart 2009 een fietstocht van Groesbeek naar Kranenburg, waarbij we de Duits-Nederlandse grens oversteken. Zorg dus in ieder geval voor de vorm dat je je paspoort of ID-kaart meeneemt! Kosten voor de fietstocht alleen liggen rond 12 euro p.p., er zal later bekend worden gemaakt hoe we het met de betaling gaan regelen, als meer info van het bedrijf volgt. In Kranenburg is er de gelegenheid om op eigen houtje de omgeving te verkennen, te fotograferen of om deel te nemen aan de lunch in een plaatselijke Imbiss aldaar (voor eigen rekening).
Hier een brochure en hier de site!

Het programma
11:45 verzamelen in Nijmegen
11:59 Bus 5 Nijmegen CS - Groesbeek, a. 12:21
13:00 Start fietstocht naar Kranenburg
13:45 Aankomst Kranenburg
14:00-15:00 'Schnellrestaurant' Reinhard Peters, Große Straße 3 Kranenburg (op loopafstand)
15:00 Start fietstocht naar Groesbeek
15:45 Aankomst Groesbeek
16:05 Bus 5 Groesbeek - Nijmegen CS, a. 16:29
16:30 Einde van de 1e verjaardag van OVNL!

Tot slot nog een kleine impressie:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ek630L56yp0[/youtube]
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Het traject

Berichtdoor Ruben » Ma 02 Mar 2009, 20:42

Verlaten spoor, Nijmegen - Kranenburg
Uit: Fotoverslag 10a: Nijmegen - Kleve deel 1/2 (Nijmegen-Kranenburg) van Dubbele P

Jazeker, daar gaan we weer! Op zoek naar spoorhistorie :D Dit keer is de lijn Nijmegen-Kleve aan de beurt. Hoewel deze niet bovenaan mijn lijstje stond, krijgt hij voorrang omdat er eind april 2008 gestart wordt met de exploitatie van railfietsen tussen Groesbeek en Kleve. Voor die tijd wil ik de lijn dus nog vastgelegd hebben. Omdat deze veel te lang is voor één wandeling, doe ik het in twee keer. Op 3 april 2008 was het eerste gedeelte aan de beurt. Ik startte mijn tocht in Nijmegen Heyendaal en liep zo naar Kranenburg om vervolgens weer terug te gaan naar Groesbeek om de bus te nemen. Eigenlijk was dit stuk veel te ver en vooral mijn voeten vonden dat ook.

Enfin, genoeg gepraat. Nu de fototocht en informatie over de lijn:

De lijn Nijmegen - Kleve werd geopend op 8 augustus 1865 en werd hiermee de eerste spoorverbinding van Nijmegen. Deze stad was dus eerder op het Duitse dan op het Nederlandse spoorwegnet aangesloten. Behalve stations in Groesbeek en Kranenburg, waren er nog enkele andere, kleine stations langs deze lijn. Deze hebben echter niet lang bestaan.
Ooit was de lijn dubbelsporig, totdat in 1961 één van beide sporen opgebroken werd. Vanaf 1988 reden er enkel nog lokale, Duitse treinen tussen Nijmegen en Kleve, bestaande uit een diesellocomotief en één rijtuig. Uiteindelijk bleek de lijn onrendabel en werd deze op 2 juni 1991 gesloten. Het spoor is nog vrijwel geheel aanwezig en intact. Tussen Groesbeek en Kleve wordt het spoor momenteel (april 2008) ontdaan van begroeiing en, waar nodig, opgeknapt. Eind april 2008 start men namelijk met de exploitatie van railfietsen, een project dat door Nederland en Duitsland gezamenlijk gefinancierd wordt.
Daarnaast wordt momenteel ook onderzocht of de lijn nog gereactiveerd kan worden voor reizigersvervoer. Men heeft wel al bepaald dat dit sowieso niet voor 2020 het geval zal zijn.
Vlak voor aanvang van de exploitatie van railfietsen wil ik deze (nu nog) verlaten lijn vastleggen. Vanwege de lengte heb ik dit verdeeld over twee tochten, waarvan Nijmegen - Kranenburg de eerste is. Het stuk Kranenburg - Kleve volgt spoedig.

Afbeelding
Zoals gezegd, starten we op station Nijmegen Heyendaal. We kijken hier richting Nijmegen. Ooit was spoor 3 de lijn naar Kleve. Helaas is deze een paar jaar geleden enkele honderden meters (vrijwel het hele stuk tussen Nijmegen en Heyendaal) opgebroken om plaats te maken voor een busbaan.
Let op het vertreksein dat nog altijd aanwezig is, zij het gevandaliseerd.

Afbeelding
Close-up van het vertreksein

Afbeelding
Ook de bebording op station Heyendaal duidt nog overal spoor 3 aan. Best vreemd, aangezien de lijn al sinds 1991 gesloten is en de bebording in de huidige huisstijl uit 1998 stamt. Vermoedelijk zal het wel een formaliteitsregel zijn om perronsporen toch aan te duiden.

Afbeelding
Vlak na het station, na het spoorviaduct om precies te zijn, start de lijn weer.

Afbeelding
Vanaf het viaduct krijgen we een mooi beeld van de lijn. We zien dat deze nog een hele tijd parallel blijft lopen aan de lijn naar Venlo, die nog even dubbelsporig is (dacht tot Mook). Let ook op het volledig nutteloze afsluitbordje aan het begin van de lijn.

Afbeelding
Geheel vrij van begroeiing is de lijn niet. Wel werden dikke boompjes afgezaagd, viel me op.

Afbeelding
Zoiets is altijd tof om te zien! Een oud voorsein dat al sinds 1991 niet meer in gebruik is. Het zal daarna ongetwijfeld nog enige tijd een seinbeeld getoond hebben. Sinds het gevandaliseerd is (vast al erg lang), doet het dat natuurlijk niet meer.

Afbeelding
Aan de zijkant van de spoordijk van het spoor naar Kleve tref ik deze mooie NS-hectometer/grenspaal aan.

Afbeelding
De sporen blijven parallel lopen, ook in de bocht. In de verte het hoofdsein (het is me onduidelijk waarom dit slechts als een tweehoogtesein uitgevoerd is).

Afbeelding
Ter hoogte van het sein staan enkele relaiskasten. Dit exemplaar was geopend en geheel vernield.

Het spoor buigt nu af van het tracé richting Venlo en loopt omhoog het bos in. Hier neemt de begroeiing fors toe. Ik moet over het naastgelegen wandelpad gaan lopen, omdat er over het spoor geen doorkomen aan is.

Afbeelding
Midden tussen de begroeiing tref ik dit raar opschrift aan. Wie wat niet schuld is, zou ik niet weten... Dat Wadlopers destijds voor vertragingen zorgden wellicht? ;)

Afbeelding
Dennen op het fors begroeide spoor.

Afbeelding
Even later duikt deze overweg op. De begroeiing houdt meteen op. Achter de overweg staat wederom een voorsein richting Nijmegen.

Afbeelding
Een stukje klimmen in de seinpaal leverde het volgende beeld op (richting Kleve).

Afbeelding
Niet lang daarna is het spoor nog amper te zien door de begroeiing. Gelukkig loopt er een wandelpaadje langs het spoor op...

Afbeelding
Restanten van een relaiskast.

Afbeelding
Voetgangersbrug over het spoor.

Afbeelding
Aankondigingsbord overweg, vlak voor Groesbeek.

Afbeelding
Voormalige wachtpost van Groesbeek. Het station moet hier ook ergens gelegen hebben, al weet ik niet waar precies. Het is ook al vlak na de oorlog opgeheven, dus er is niets meer van terug te vinden.

Afbeelding
Nadat we Groesbeek uitgaan, is deze Duitse firma aan het werk bij één van de overwegen. De overige zijn reeds in orde gebracht voor het railfietsen dat eind deze maand van start gaat.

Afbeelding
Hierna loopt het spoor enkele kilometers strak rechtdoor. Omdat dit volledig door de weilanden gaat, valt er hier helaas niet zoveel te beleven. Ik begin mijn voeten te voelen, maar ik moet en zal doorgaan naar Kranenburg!
Af en toe kom ik een overweg tegen. Vroeger waren deze allemaal beveiligd met AKI's. De andreaskruisen staan er nog, de beveiliging is weggehaald.

Afbeelding
Dit voorsein verraadt dat ik niet meer ver van Kranenburg verwijderd ben. Vanaf hier lopen er trekdraden naar het emplacement van Kranenburg.

Afbeelding
Vlak achter het sein staat deze dradenspanner.

Afbeelding
Hectometersteen 130 met een trekdraadpaaltje ervoor t.b.v. het voorsein.

Afbeelding
Inrijdsein van Kranenburg. Ik moet de exacte betekenis van dit sein nog opzoeken. Ik vermoed dat de onderste, rechtop staande arm bedoeld was voor doorgaande treinen (al kan ik me niet voorstellen dat die er hier waren), maar wat dat oranje voorseingeval ervoor moet betekenen, weet ik niet.

Afbeelding
Naast het sein staat dit overwoekerd juk in de bosjes. Dit is een uithaalspoor van het emplacement. Straks zullen we zien dat dit spoor langs een weegbrug komt.

Afbeelding
Emplacement Kranenburg. Het spoor vertakt zich hier meerdere malen en verdwijnt gedeeltelijk onder begroeiing. Hier was het spoorzoeken echt tof, iedere keer ontdekte ik weer nieuwe sporen en oude spoorelementen. Toch is dit emplacement al behoorlijk gesaneerd helaas. Een jaar of twee geleden was hier nog alles overwoekerd, inclusief armseinen, een oud seinhuis en restanten van een stationsklok.

Afbeelding
In de struiken tref ik deze paal aan. Hier wil ik wel wat meer van weten. Ik vermoed dat dit een communicatiepaal was om contact op te nemen met het seinhuis. Waarom dat niet met één knop kan en er voor diverse wissels en sporen een apart knopje lijkt te zijn, is me onduidelijk.

Afbeelding
Aan één van de zijsporen van het emplacement staat dit oude weeghuisje. Vanuit hier werd een weegbrug bediend. Het huisje is compleet vernield en zelfs uitgebrand.

Afbeelding
Een gedeelte van het eilandperron is ook nog vergroeid.

Afbeelding
Stationsnaambord Kranenburg. Helaas ziet dit er wel erg nieuw/opgepoetst uit.

Afbeelding
In de struiken tref ik nog dit perron aan, provisorisch opgebouwd uit railstaven en betonnen platen. Vermoedelijk heeft dit niet gediend als reizigersperron maar als goederen- of reinigingsperron.

Afbeelding
Aan het eind van het emplacement tref ik deze opengevallen wisselbediening aan. De trekdraden zijn nog overal aanwezig, maar sinds de sloop van het seinhuis kun je hier weinig meer mee.

Afbeelding
En dan tot besluit deze foto. De sporen van het emplacement komen hier weer bij elkaar en het hoofdspoor vervolgt zijn weg naar Kleve. Ik doe dat niet, maar laat dat over voor een volgende keer.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.


Terug naar “OVer de site”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast