Vreemde vraag bij registratie
Geplaatst: wo 02 apr 2014, 19:51
Bij de registratie krijg je als nieuwe gebruiker de volgende vraag voorgeschoteld:
“Ben je voor of tegen de komst van meer stations in het spoornetwerk (ver-S-bahnisering)?” Mogelijke antwoorden zijn “voor” of “tegen”.
Het probleem bij deze vraag is dat meer stations in het spoornetwerk niet hetzelfde is als ver-S-bahnisering. Dit kan het beste geschetst worden aan de hand van België en Duitsland.
België heeft een van de hoogste, zo niet de hoogste, dichtheid van stations in Europa, veel hoger dan in Nederland. Neem nu de druk bereden spoorlijn 25 Antwerpen-Luchtbal – Brussel-Noord, dat over een lengte van 47,6 kilometer maar liefst 17 stations herbergt, oftewel een station om de 2,8 kilometer. Er is maar één spoorlijn in Nederland met een lager ratio, namelijk de spoorlijn Haarlem-Uitgeest.
Ook de Duitse steden kennen een zeer hoge dichtheid van stations, maar het gaat hier vooral om S-Bahn stations, die alleen stedelijke verkeer afhandelen en niet gefrequenteerd worden door de DB. De S-Bahn neemt zo veel stations van de DB uit handen, waardoor RE-treinen en RB-treinen (vergelijkbaar met de Nederlandse sneltreinen en stoptreinen) sneller kunnen rijden doordat zij minder stations hoeven aan te doen. De S-Bahn fungeert zo als een bovengrondse metro, vergelijkbaar met London Overground.
Meer stations in het spoornetwerk zoals in België of voorstadmetro’s zoals de S-Bahn in Duitsland betekenen dus niet hetzelfde, waardoor een antwoord op de vraag verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Zelf heb ik “voor” gestemd, ik ben namelijk voor ver-S-bahnisering, maar ik sta minder positief ten opzichte van het Belgische systeem.
Daarom pleit ik er voor dat de vraagstelling en/of de mogelijke antwoorden aangepast worden.
Natuurlijkerwijs is het niet aan mij maar aan de forum-beheerders om hier een besluit over te nemen, ik wil ook dit opdringerig overkomen, maar de huidige status quo behouden lijkt mij geen goede zaak.
“Ben je voor of tegen de komst van meer stations in het spoornetwerk (ver-S-bahnisering)?” Mogelijke antwoorden zijn “voor” of “tegen”.
Het probleem bij deze vraag is dat meer stations in het spoornetwerk niet hetzelfde is als ver-S-bahnisering. Dit kan het beste geschetst worden aan de hand van België en Duitsland.
België heeft een van de hoogste, zo niet de hoogste, dichtheid van stations in Europa, veel hoger dan in Nederland. Neem nu de druk bereden spoorlijn 25 Antwerpen-Luchtbal – Brussel-Noord, dat over een lengte van 47,6 kilometer maar liefst 17 stations herbergt, oftewel een station om de 2,8 kilometer. Er is maar één spoorlijn in Nederland met een lager ratio, namelijk de spoorlijn Haarlem-Uitgeest.
Ook de Duitse steden kennen een zeer hoge dichtheid van stations, maar het gaat hier vooral om S-Bahn stations, die alleen stedelijke verkeer afhandelen en niet gefrequenteerd worden door de DB. De S-Bahn neemt zo veel stations van de DB uit handen, waardoor RE-treinen en RB-treinen (vergelijkbaar met de Nederlandse sneltreinen en stoptreinen) sneller kunnen rijden doordat zij minder stations hoeven aan te doen. De S-Bahn fungeert zo als een bovengrondse metro, vergelijkbaar met London Overground.
Meer stations in het spoornetwerk zoals in België of voorstadmetro’s zoals de S-Bahn in Duitsland betekenen dus niet hetzelfde, waardoor een antwoord op de vraag verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Zelf heb ik “voor” gestemd, ik ben namelijk voor ver-S-bahnisering, maar ik sta minder positief ten opzichte van het Belgische systeem.
Daarom pleit ik er voor dat de vraagstelling en/of de mogelijke antwoorden aangepast worden.
Natuurlijkerwijs is het niet aan mij maar aan de forum-beheerders om hier een besluit over te nemen, ik wil ook dit opdringerig overkomen, maar de huidige status quo behouden lijkt mij geen goede zaak.