Luchtfietserij in ideeën over OV

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Yanaike »

Het forumdeel 'Ideeën over OV' is wat mij betreft een van de meest interessante plekken op het OV-forum: een plek waar we met z'n allen inhoudelijk kunnen brainstormen over nieuwe concepten, waar we huidige OV-verbindingen kunnen bekritiseren en waar we nieuwe voorstellen kunnen doen. Althans, dat zou zo moeten zijn... In de praktijk lijkt het erop alsof Ideeën over het OV gewoon een soort showcase is waar gebruikers niet beargumenteerd en met een matig gevoel voor de realiteit gewoon wat lijntjes door Nederland (en daar buiten) trekken onder het mom van: "Hallo! Kijk mij! Dit is mijn idee! Nu wil ik aandacht!". Al heel snel gaat de discussie niet over inhoudelijke dingen, maar wordt de discussie meer een soort stelsel van persoonlijke aanvallen.

Om even de ernst van de situatie weer te geven: ongeveer wekelijks ontspoort er wel een discussie in Ideeën over het OV. Of zoals Wubbo zegt:
Wubbo schreef:Ik ben meer tijd kwijt met modereren in de ideeentopics dan met de rest van het forum. Kunnen jullie gewoon normaal met elkaar omgaan?
Een van de makkelijkste oplossingen is natuurlijk om met harde hand het forum en de niet beargumenteerde reacties aan te pakken, maar dit is erg moderator-intensief en gaat eigenlijk tegen het hele idee van een 'forum' in: een plek waar iedereen open met elkaar kan discussiëren. Het lijkt mij ook niet de bedoeling om mensen uit te sluiten van 'Ideeën over OV', ik zie het ook heel erg als een groeiproces. Als kind van 12 maakte ik ook allemaal kaartjes met lijnen kriskras door Nederland zonder enig besef van geld, reizigers of realisme (alleen niet op dit forum), maar de reacties die ik toen gekregen heb, hebben mij er wel toe gezet om nu iets meer na te denken over ideeën.

Ongeveer een jaar geleden heb ik al een keer een discussie met Wubbo gevoerd over hoe het 'ideeën over OV' forumdeel aangepakt zou kunnen worden op zo'n manier dat er iets meer inhoudelijke discussies gevoerd worden en dat inhoudelijke discussies minder snel verstoord worden door off-topic reacties, maar daar is niet echt iets uitgekomen. Ideaal gesproken zou er een soort natuurlijke selectie plaats moeten vinden waardoor mensen die laagdrempelige discussies willen voeren in hun eigen topics blijven en mensen die iets inhoudelijker op concepten/ideeën in willen of durven te duiken daarvoor hun eigen topics hebben die niet verstoord worden door off-topic talk. Op andere forums zie je hiervoor, in mijn ogen kinderachtige, systemen met bijv. duimpjes omhoog/omlaag of een soort 'user rating', maar ik ben er niet van overtuigd dat deze systemen nou zo heel effectief zijn. Bovendien weet ik ook niet wat er technisch gezien allemaal mogelijk is op het forum, misschien moeten we eerder denken aan een 'sociale oplossing'.

Kortom, ik wil graag van jullie, overige forumgebruikers, en andere moderators horen, wat jullie denken van 'Ideeën over OV' en of jullie een oplossing zien zodat we normaler met elkaar om kunnen gaan en er niet de hele tijd een moderator aan te pas hoeft te komen?
Alargule

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Alargule »

Misschien is het het beste om gewoon de realiteit te accepteren? Ik snap dat het voor veeleisende gebruikers (waar ik mezelf ook toe reken) soms een crime kan zijn om door de onbegrijpelijke spaghetti heen te waden, maar gevoelsmatig heb ik het idee dat dat slechts aan enkele gebruikers valt toe te schrijven. Het merendeel kan goed beargumenteren waarom ze tot bepaalde ideeën komen en ook goed beargumenteren welke haken en ogen ze in de ideeën van anderen zien. Daar waar het echt dreigt te ontsporen kan een beheerder ingrijpen, maar ook dat gebeurt volgens mij naar rato van ingrepen per post niet vaak/vaker ten opzichte van andere subfora. En als het wel zo is: het subforum is nu eenmaal populair, trekt relatief veel gebruikers die ook vrij actief zijn, waardoor de kans op botsingen ook hoger ligt.

Ik vond de keus van het beheer van een paar jaar terug om een apart subforum voor eigen ideeën in te richten al een goede zet: het zorgde voor één plek voor eigen ideeën (overzichtelijk) en hield dit soort discussies weg uit de subfora die over de dagelijkse wandel van het OV gaan. Gebruikers houden zich hier over het algemeen goed aan. Nog verder in die structuur in willen grijpen heeft volgens mij weinig nut.

Nog even los van bovenstaande vraag ik me nog af waar je probleem nu werkelijk zit: in de luchtfietserij (waar het subforum voor bedoeld is) of in het algemeen gedrag (wat uiteindelijk een verantwoordelijkheid van de individuele gebruiker is)?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Meltrain »

Yanaike schreef: zonder enig besef van geld, reizigers of realisme (alleen niet op dit forum), maar de reacties die ik toen gekregen heb, hebben mij er wel toe gezet om nu iets meer na te denken over ideeën.
Hier geef je wel een goed punt aan. Het enige problem is dat de meeste forumers (inclusief ondergetekende) geen idee hebben waar ze deze informatie moeten vergaren.
Dat is ook de redden dat ik zelf nooit met nieuwe plannen kom, maar enkel reageer op plannen van anderen en eventueel nog suggesties doe voor alternatieven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Yanaike »

Alargule schreef:Misschien is het het beste om gewoon de realiteit te accepteren?
Misschien, maar ik betwijfel of het forum dat aan kan... Pedaalemmerzak heeft nu zelf ook een topic geopend waarin hij aangeeft 'gepest' te worden en dat is nou ook weer niet de bedoeling. Keer op keer is er weer iemand die iets laagdrempeligere en iets minder inhoudelijke voorstellen plaatst en keer op keer mondt dat uit in een soort van oorlog waar de moderators aan te pas moeten komen en waarbij meestal iemand verbannen wordt. Het zou fijn zijn als we dat op de een of andere manier als forum weten te voorkomen.
Alargule schreef:Ik vond de keus van het beheer van een paar jaar terug om een apart subforum voor eigen ideeën in te richten al een goede zet:
Klopt, dat is zeker een verbetering van de oude situatie, maar ik ben het toch niet helemaal met je eens. Een paar dagen geleden is in 'OV in Geheel Nederland' bijvoorbeeld door JWM een topic geopend over de stadstrein: viewtopic.php?f=32&t=12959. Dit topic is bewust niet geplaatst in 'Ideeën over OV' om te voorkomen dat het meteen zou stranden in een discussie vol dromerige plannetjes. En ik geef JWM daarbij eigenlijk groot gelijk, want dat gebeurt wel met de meeste discussies in 'Ideeën over OV'. Ideeën over OV lijkt een beetje als de ballenbak van de MCDonalds gezien te worden: hier kunnen alle kindjes terecht en dan gaan wij lekker volwassen discussies voeren op de rest van het forum.
Alargule schreef:Nog even los van bovenstaande vraag ik me nog af waar je probleem nu werkelijk zit: in de luchtfietserij (waar het subforum voor bedoeld is) of in het algemeen gedrag (wat uiteindelijk een verantwoordelijkheid van de individuele gebruiker is)?
Klopt, dat is natuurlijk ook een belangrijke vraag en daar kan ik zo geen antwoord op geven, vandaar ook dat ik benoemde dat we misschien naar een 'sociale oplossing' moeten zoeken. Volgens mij is het ook vooral een wisselwerking van de twee. De luchtfietserij lokt uit tot een bepaald soort gedrag.
Meltrain schreef:Hier geef je wel een goed punt aan. Het enige problem is dat de meeste forumers (inclusief ondergetekende) geen idee hebben waar ze deze informatie moeten vergaren.
Dat is ook de redden dat ik zelf nooit met nieuwe plannen kom, maar enkel reageer op plannen van anderen en eventueel nog suggesties doe voor alternatieven.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Vroeger tekende ik als hobby tunnels dwars door de stad in rechte lijnen en met ondergrondse stations. Nu probeer ik als hobby met zo weinig mogelijk infrastructurele aanpassingen een dienstregeling met PHS te ontwerpen. Ik denk dat er een duidelijke toename is in het realisme van mijn ideeën sinds 10 jaar geleden.

Bovendien... we kunnen misschien niet kwantitatief vergelijken: we hebben geen cijfertjes over hoeveel iets kost of hoeveel reizigers of etc. Maar we kunnen wel kwalitatief vergelijken: bijvoorbeeld RandstadRail is een succes in Rotterdam, kan dit dan (en op welke manier) ook een succes worden rondom Amsterdam? En vergeet ook niet dat we heel veel kunnen met de grootte van ons forum en verschil in wie mensen zijn of waar ze vandaan komen: misschien dat er dagelijks iemand op een neer reist tussen Utrecht en Breda en dat hij/zij door de situatie ter plekke te kennen heel goed een inschatting kan maken over een behoefte is aan een spoorverbinding tussen die twee plaatsen.
Alargule

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Alargule »

Ah, nu worden er namen en rugnummers genoemd. Ik wou dat niet doen. Ik denk dat het uiteindelijk aan het beheer is om al te rotte appels uit de mand te plukken. Men heeft daar de juiste instrumenten voor. Ik denk dat daarmee 99% van je probleem al verholpen is.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door nvdw »

Yanaike schreef:In de praktijk lijkt het erop alsof Ideeën over het OV gewoon een soort showcase is waar gebruikers niet beargumenteerd en met een matig gevoel voor de realiteit gewoon wat lijntjes door Nederland (en daar buiten) trekken onder het mom van: "Hallo! Kijk mij! Dit is mijn idee! Nu wil ik aandacht!". Al heel snel gaat de discussie niet over inhoudelijke dingen, maar wordt de discussie meer een soort stelsel van persoonlijke aanvallen.
Ik zeg maar zo: reageren is een keuze. Zelf zie ik ook genoeg zaken voorbij komen in het ideeënforum die me om uiteenlopende redenen de moeite van het uittikken van een reactie niet waard zijn. Blij dat het de andere topics niet vervuilt.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics: even if you win, you're still retarded.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Hainje »

nvdw schreef:Arguing on the internet is like running in the Special Olympics: even if you win, you're still retarded.
Awesome <3
🍉
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door CamilleKreemers »

nvdw schreef:Arguing on the internet is like running in the Special Olympics: even if you win, you're still retarded.
Ik mis de like-knop op dit soort momenten. Ik ga deze zeker weten onthouden.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door MdJ »

Kwantitatief met een betrouwbaarheid van 100% kunnen we niet krijgen, maar je kunt op vuistregels behoorlijk ver komen.

Zo zal je ooit een keer een beetje realistische aannames moeten maken en als je dat netjes in je betoog neerzet, kan de rest je daarmee helpen en zien we je vraag graag in "Korte vragen" tegemoet, dan wordt het plan meteen een stuk inzichtelijker.

Als je een plan hebt, kan je ook kwalitatief beargumenteren dat je plan het allerbeste is wat het openbaar vervoer gekend hebt. Nodig is het wel WAAROM het een toevoeging is en het allerbeste plan ter OV-wereld is.
Bij twijfel: gebruik beton.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Yanaike »

nvdw schreef:Ik zeg maar zo: reageren is een keuze.
Prima, maar hoe ga je dan om met de mensen die vinden dat ze gepast en ongepast toch overal op kunnen en moeten reageren?
Alargule

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Alargule »

Per mijn eerdere suggesties: accepteer het, en als je dat niet kunt: laat het het beheer weten.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door ArrivaBas »

Wij als forum hebben in slechts beperkte mate inzicht in belangrijke criteria zoals reizigersaantallen en in sommige gevallen ook de concessie-eisen. Hier moet mee gedeald worden, maar waar een maker van zo'n lijnennet wel rekening mee kan houden is dat een geplande lijn, een wel bestaande lijn in de wielen gaat rijden (lees: parallelliteit) en of een bus door zo'n straat (denk aan eenrichtingsverkeer, smalle steegjes) kan rijden. Het beste is natuurlijk in een gebied waar je bekend bent een plan op te zetten, of eerst alle routes zoals ze nu rijden in te tekenen. Met die laatste manier heb je een goed beeld van hoe de dekking op dit moment is, dus die tip wil ik meegeven aan mensen die graag eigen lijnennetten maken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Daniel »

Alargule schreef:Ah, nu worden er namen en rugnummers genoemd. Ik wou dat niet doen. Ik denk dat het uiteindelijk aan het beheer is om al te rotte appels uit de mand te plukken. Men heeft daar de juiste instrumenten voor. Ik denk dat daarmee 99% van je probleem al verholpen is.
Inderdaad kan het niet de bedoeling zijn dat we hier gebruikers gaan aanspreken op hun gedrag in dat deel. Dergelijke dingen kan je beter melden bij het beheer, zo kunnen wij ook goed dossiers opbouwen en daar uiteindelijk onderbouwd actie op ondernemen.
ArrivaBas schreef:Wij als forum hebben in slechts beperkte mate inzicht in belangrijke criteria zoals reizigersaantallen en in sommige gevallen ook de concessie-eisen. Hier moet mee gedeald worden, maar waar een maker van zo'n lijnennet wel rekening mee kan houden is dat een geplande lijn, een wel bestaande lijn in de wielen gaat rijden (lees: parallelliteit) en of een bus door zo'n straat (denk aan eenrichtingsverkeer, smalle steegjes) kan rijden. Het beste is natuurlijk in een gebied waar je bekend bent een plan op te zetten, of eerst alle routes zoals ze nu rijden in te tekenen. Met die laatste manier heb je een goed beeld van hoe de dekking op dit moment is, dus die tip wil ik meegeven aan mensen die graag eigen lijnennetten maken.
Met je laatste tip ben ik het helemaal eens, maar toch hebben ervaringen uit het verleden geleerd dat dit nog geen garantie is op het voorkomen van luchtfietserij. Wat ik ook als tip wil meegeven (en wie de schoen past trekke hem aan): blijf je idee niet doordrammen als je er reacties op krijgt dat iets niet haalbaar is maar ga inhoudelijk op die reacties in. Waar mogelijk, maar dat gaat helaas niet altijd, ook onderbouwd met feiten.

Tot slot als persoonlijke gedachte: Om heel eerlijk te zijn ben ik inmiddels zo ver dat ik het ideeën over OV-onderdeel nagenoeg altijd oversla met het bijlezen van het forum. Gewoon omdat er zo ontzettend veel gebakken lucht gedumpt wordt door gebruikers die er vervolgens niet inhoudelijk over willen discussiëren.
Jammer, want eigenlijk vindt ik dat soort zaken juist het leukste onderdeel van de hobby. Heb in het verleden graag gepuzzeld op dienstregelingen om te zien of daar nog een goed idee uit komt. Maar misschien zit het wel in het generatieverschil: er is veel jonge aanwas die er nog 'n beetje in moet komen terwijl we ook nog een gebruikersgroep hebben die hier al meer vanaf het begin rondhangt en nu veelal tot de dertigers behoren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Yanaike »

Fijn om ook een reactie van het almachtige opperhoofd te mogen ontvangen! *O* Nee, grapje, maar ik vind het wel fijn om ook de mening van de beheerders te kunnen lezen.

Als ik het goed begrijp is dus de algemene mening van het OV-forum: Iedereen is verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Je moet niet altijd willen reageren. En als iets escaleert, moet je de moderators inlichten, ook al is het de zovééélste keer dat iets mis gaat. Oké, daar kan ik me wel in vinden en dat was min of meer ook al hoe ik er over dacht! :pos:
Daniel schreef:Tot slot als persoonlijke gedachte: Om heel eerlijk te zijn ben ik inmiddels zo ver dat ik het ideeën over OV-onderdeel nagenoeg altijd oversla met het bijlezen van het forum. Gewoon omdat er zo ontzettend veel gebakken lucht gedumpt wordt door gebruikers die er vervolgens niet inhoudelijk over willen discussiëren.
Jammer, want eigenlijk vindt ik dat soort zaken juist het leukste onderdeel van de hobby. Heb in het verleden graag gepuzzeld op dienstregelingen om te zien of daar nog een goed idee uit komt. Maar misschien zit het wel in het generatieverschil: er is veel jonge aanwas die er nog 'n beetje in moet komen terwijl we ook nog een gebruikersgroep hebben die hier al meer vanaf het begin rondhangt en nu veelal tot de dertigers behoren.
Dit vind ik wel jammer om te lezen, want dit sluit min of meer aan op mijn eerder geformuleerde gedachte dat 'ideeën over OV' een beetje het 'en hier dumpen we de kinderen'-hoekje begint te worden. Ik ben zelf nog een springlevende twintiger en probeer o.a. discussies op gang te zetten die aanzetten tot het puzzelen aan dienstregelingen, zoals jij dat omschrijft (dus het ligt niet alleen aan het generatieverschil), maar ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat er geen plaats op dit forum is voor dat soort discussies, of niet genoeg interesse onder de andere leden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:Fijn om ook een reactie van het almachtige opperhoofd te mogen ontvangen!
Haha, opperhoofd hooguit maar almachtig zeker niet hoor :P
Dit vind ik wel jammer om te lezen, want dit sluit min of meer aan op mijn eerder geformuleerde gedachte dat 'ideeën over OV' een beetje het 'en hier dumpen we de kinderen'-hoekje begint te worden. Ik ben zelf nog een springlevende twintiger en probeer o.a. discussies op gang te zetten die aanzetten tot het puzzelen aan dienstregelingen, zoals jij dat omschrijft (dus het ligt niet alleen aan het generatieverschil), maar ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat er geen plaats op dit forum is voor dat soort discussies, of niet genoeg interesse onder de andere leden.
Toch 'n generatieverschil dus, ik doelde meer op de tieners in de pubertijd die nu hier op het forum een nieuwe groep gebruikers beginnen te vormen. De twintigers en dertigers lopen hier in veel gevallen al jaren mee en daar hebben we als beheer over het algemeen vrij weinig werk aan. Allicht ook omdat we als beheer in diezelfde leeftijdsgroep zitten: met m'n bijna 34 jaar ben ik de een-na-oudste.

Ik vrees trouwens dat de aanleiding voor een gebrek aan interesse in het type discussies wat jij noemt weleens kan komen doordat er meer gebruikers zoals ik zijn die het ideeëndeel juist zijn gaan mijden. Het stadstrein-topic laat in elk geval wel zien dat er toch echt nog wel interesse bestaat immers. Dat is iets waar we zeker iets mee moeten: de wat oudere/volwassener gebruikers moeten we niet wegjagen, maar aan de andere kant is jonge aanwas voor de toekomst ook wel goed.
Hopelijk kunnen we met de vacature voor een nieuwe beheerder iemand vinden die hierin ook een wat meer sturende rol kan vervullen en daar vooral ook wat meer de tijd voor heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Mikos »

Je kunt natuurlijk peilen of er genoeg interesse is om daadwerkelijk onderbouwde ideeën in een eigen subforum te plaatsen. Daar zou je eventueel een handleiding bij kunnen maken waarin de geldende normen voor het maken van een dienstregeling in worden genoemd, waarna er mee gestoeid kan worden.

Het huidige subforum hernoem je dan naar 'Luchtfietserij' waarin men naar hartelust kan luchtfietsen en smijten met miljoenen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Hainje »

Goeie!
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Wubbo »

Hoe is dat te modereren? Waar leg je de grens?

Op mijn werk heb ik regelmatig te maken met mensen die opmerkingen maken uit de categorie "ik heb een heel groot probleem, dat wat jij bedacht hebt moet daarom weg". Als je dan een heel eind doorvraagt blijkt het probleem helemaal niet zo groot en is dat met een makkelijke maatregel op te lossen, waar alle partijen nog blij mee zijn ook. Dat soort doorvragen kost een boel energie en tijd, en dat wil je eigenlijk niet overal aan besteden. Om dit soort vragen dus te kanaliseren hebben we een soort checklist gemaakt, met vragen die beantwoord moeten zijn voordat we iets uberhaupt in behandeling nemen. Dat blijkt vrij goed te werken. Zou zo'n soort checklist of lijstje met aandachtspunten hier ook werken?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Hainje »

Wubbo schreef:Zou zo'n soort checklist of lijstje met aandachtspunten hier ook werken?
Probeer het een half jaar uit?
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Mikos »

Je kunt het proberen voor bijvoorbeeld een half jaar. Mocht het niks worden of er is geen animo voor, dan gaat het de prullenbak in. Modereren lijkt me niet nodig; aan de hand van de handleiding wordt alles punt voor punt af gegaan en daarmee 'bewijst' iemand voldaan te hebben aan de voorwaarde dat het op dezelfde manier onderbouwd is als de rest in dat subforum. En wie niet aan die 'eis' kan voldoen gaat maar lekker luchtfietsen. Eén serieus subforum moet wel lukken, toch?

Desnoods laat je iedereen die daar wil posten aangeven daar een bijdrage te willen leveren en zet je die namen in een sticky topic. Of je geeft iedereen leesrechten, maar alleen hen die beloven zich aan de code te houden ook postrechten. Maar volgens mij moet dat niet eens hoeven.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Daantje »

Wubbo schreef:Hoe is dat te modereren? Waar leg je de grens?

Op mijn werk heb ik regelmatig te maken met mensen die opmerkingen maken uit de categorie "ik heb een heel groot probleem, dat wat jij bedacht hebt moet daarom weg". Als je dan een heel eind doorvraagt blijkt het probleem helemaal niet zo groot en is dat met een makkelijke maatregel op te lossen, waar alle partijen nog blij mee zijn ook. Dat soort doorvragen kost een boel energie en tijd, en dat wil je eigenlijk niet overal aan besteden. Om dit soort vragen dus te kanaliseren hebben we een soort checklist gemaakt, met vragen die beantwoord moeten zijn voordat we iets uberhaupt in behandeling nemen. Dat blijkt vrij goed te werken. Zou zo'n soort checklist of lijstje met aandachtspunten hier ook werken?
Misschien maar wellicht leg je de lat dan ook wel weer te hoog voor jongere, nieuwere forumgebruikers die dan afhaken of wegblijven en wordt het dan een soort eliteclubje en dat is ook niet wat we willen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Hendrik »

Daniel schreef:Tot slot als persoonlijke gedachte: Om heel eerlijk te zijn ben ik inmiddels zo ver dat ik het ideeën over OV-onderdeel nagenoeg altijd oversla met het bijlezen van het forum. Gewoon omdat er zo ontzettend veel gebakken lucht gedumpt wordt door gebruikers die er vervolgens niet inhoudelijk over willen discussiëren.
Dat herken ik! Serieuze ideeën zijn interessant en tot op zekere hoogte ook nuttig om te lezen. Maar door de bomen van 'luchtfietserij' zie ik het bos van de serieuze ideeën niet meer...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door Hainje »

Op zich mag deadlock dan ook wel weer terug komen als je het mij vraagt. Hij is mijn ogen een goede aanvulling in discussies. Dat hij een ban heeft ligt m.i. vooral aan het feit dat de broekies hier niet zo goed met zijn manier van discussiëren om konden gaan en daarom begonnen te melden.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door isadora »

Ik modereer al vele jaren op een internationaal Linux-forum.

Het doorvragen is daar vaak toch een eerste zet, om tot een gerichte oplossing te komen.
Daar ben ik het eens met Wubbo.
Vaak wordt uit de antwoorden van een vast stel basisvragen veel meer duidelijk, dan uit het spannende verhaal, dat er om heen gebouwd wordt.

Daarnaast is communiceren een vak apart. Zeker als je met meertaligheid en andere culturen te maken hebt, wat hier gelukkig niet speelt.
De meeste tijd ben ik dan ook kwijt, aan het opnieuw op de rails helpen van topics, die door onbedoelde misverstanden zijn ontspoord.
Niet altijd even gemakkelijk, wel tijdrovend, maar ook weer leerzaam.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Bericht door trolly »

Daantje schreef:Misschien maar wellicht leg je de lat dan ook wel weer te hoog voor jongere, nieuwere forumgebruikers die dan afhaken of wegblijven en wordt het dan een soort eliteclubje en dat is ook niet wat we willen.
Dat lijkt me een goed punt. En dan er toch maar op vertrouwen dat iedereen een soort minimale zelfdiscipline aan de dag legt. De opmerking van een verse forummer dat hij "geen zin had alle oude posts eerst door te lezen" is wat mij betreft een glanzend voorbeeld van hoe je jezelf en je nieuwe forumgenoten te kakken zet.

Dergelijke uitglijders daargelaten, is er in de ideeënsector overigens wel sprake van een structureel probleem: òf je benadert je plannenmakerij gortdroog, rekenig houdend met alle economische, technische en politieke parameters, òf je gooit zomaar eens een balletje op, en wordt door je medeforummers uitgemaakt voor luchtfietser — maar het effect is hetzelfde, namelijk dat er in de echte wereld niets door verandert. Misschien lijkt dat in het eerst geval wel zo, maar dat is vooral omdat de plannenmaker zijn fantasie zo dicht naast de werkelijkheid gelegd heeft, dat die twee nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden zijn.

Hoe dan ook, nadat iedereen op dit forum haar/zijn licht over zo'n idee heeft laten schijnen, zijn er verder weinig ontwikkelingen te verwachten, waarmee zo'n topic een zachte dood sterft. Dan is het wachten op de volgende mafketel die in zweefcabines het panacee voor Nederlands' OV ziet, zodat de rest van ons hem/haar kan inwrijven dan één keer per half uur een simpele bus eigenlijk al een onbetaalbare luxe is. Dat brengt dan weer wat reuring.

Gelukkig gebeurt er in het echt genoeg om het over te hebben, want de ideeën — en echt, ik ben een groot liefhebber — zijn helaas gedoemd om te verzanden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten