Luchtfietserij in ideeën over OV

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Klaasje
Berichten: 6367
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Klaasje » Za 14 Jan 2017, 14:23

Gaan we ook echt die kant op of valt dat nu ook wel weer mee?
Ic's gaan Bodegraven overslaan en een extra sprinter gaat daar stoppen - Dat lijkt verdacht veel op bestaand beleid van de Provincie Zuid-Holland die daar een potje geld voor hebben.
Meer en snellere treinen Almere - Utrecht - Het is dat de rest van het spoor zo druk is maar op zichzelf is dat nog niet zo heel raar..
Metro Utrecht - Misschien ietwat over de top maar eigenlijk is het nu ook weer niet zo'n heel gek idee als de hele boel daar blijft doorgroeien en er ergens een zak geld vandaan komt.
Allerlei opties voor Hoogeveen - Als een serieus adviesbureau al voorstellen doet die echt niet passen, waarom dan niet hier?

Ik denk dat het wel meevalt.

Ik denk eigenlijk dat er misschien wel te hard over en weer gediscussieerd wordt waarin vooral uitgegaan wordt van het eigen gelijk en het ongelijk van de ander. Als we daar wat relaxeter mee omgaan hebben we meteen ook een stuk minder last van allerlei (al dan niet vermeend) trolgedrag.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10796
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Wubbo » Za 14 Jan 2017, 16:37

Ik ga toch eens een voorstel doen voor een checklist (of misschien is het beter om het "een aantal handvatten" te noemen).

Benoem in je idee in ieder geval:
- Welk probleem wil je oplossen
- Welke aannames heb je gedaan bij het maken van je oplossing
- Waarom kies je voor deze oplossing

Schiet er maar eens op.

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Ardan » Za 14 Jan 2017, 17:36

Goed idee. Dan worden het ook echt plannen in plaats van lukraak lijntjes trekken om het lijntjes trekken.
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28080
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Daniel » Za 14 Jan 2017, 18:19

Eens!
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

waldo79
Berichten: 4021
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor waldo79 » Za 14 Jan 2017, 18:54

Volmondig mee eens.
Mij best :)

Hainje
Berichten: 7227
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Hainje » Za 14 Jan 2017, 19:37

Lijkt mij ook een mooi startpunt.
Ik vind het allemaal prima.
17-11-2017: Trein: 9994,1 km * Bus: 3030,00 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4030
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Chrysa » Za 14 Jan 2017, 22:54

Ik zou ook weer niet te veel eisen hebben, dan wordt het forum wel weer redelijk dood.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5348
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor regenmaker » Zo 15 Jan 2017, 00:18

Het forum reguleert zichzelf ook wel grotendeels. Luchtfietserij wordt hier al vaak afgeschoten of genegeerd.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2185
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Mikos » Zo 15 Jan 2017, 17:00

Wat je zou kunnen doen is een kleine handleiding toevoegen voor hen die een dienstregeling in elkaar willen draaien. Als je de tijd neemt om er een helemaal uit te werken, dan kun je naar mijn idee toch ook wel even tijd nemen om de 'regels' toe te passen. Als je onderstaande toepast is de uitwerking al een stuk realistischer (en het geeft ook een handvat om ergens mee te beginnen).

Stationnementen
Hogesnelheidstrein minimaal 2,0 minuten
Intercity minimaal 0,9 minuut
Sprinter minimaal 0,7 minuut
Eenmansbediening minimaal 0,5 minuut
Goederentrein minimaal 2 minuten

Op grote stations is er een stop van minimaal 1 minuut bovenop de bovenstaande tijden voor reizigerstreinen. Dat geldt voor: Alkmaar, Amersfoort, Amsterdam C, Amsterdam Zuid, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag HS, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Hoorn, Leiden C, Nijmegen, Roosendaal, Rotterdam C, Tilburg, Utrecht C en Zwolle.

Overstappen reizigers
Cross-platform: 2 minuten, bij IC's 3 minuten.
Niet cross-platform: 6 minuten.

Keertijden
Minimaal 4 minuten. Bij voorkeur tussen 10 en 15 minuten.
Goederentrein (kopmaken) 20 minuten.

Treinen aftrappen en bijplaatsen
3 minuten.

Opvolgtijd
Vertrek na doorkomst voorgaande trein minimaal 2 minuten.
Vertrek na stop voorgaande trein minimaal 3 minuten.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4030
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Chrysa » Zo 15 Jan 2017, 18:42

Mikos schreef:
Stationnementen
Intercity minimaal 0,9 minuut
Sprinter minimaal 0,7 minuut

Hoe zit dat bij sprintercities zoals de Zeeuwse treinen?

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4774
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Daantje » Zo 15 Jan 2017, 18:59

Kunnen we hier ontopic blijven?

Ik proef een beetje dat iedereen hier bij zijn eigen standpunt blijft maar het alleen anders gaat verpakken en zo kom je natuurlijk nooit tot een gezamenlijke oplossing.

nvdw
Berichten: 1209
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor nvdw » Zo 15 Jan 2017, 19:10

Eigenlijk zou je op deze discussie Wubbo's checklist kunnen loslaten.

Als je eisen gaat stellen aan de plannen of ideeën, dan zal iemand die toch moeten handhaven. Wie gaat dat doen? De moderators? Alsof die niks beters te doen hebben.

Het ideeenforum was al een oplossing voor een ander probleem, namelijk het ontsporen van topics over treindiensten en busconcessies met al dan niet wilde plannen. Dat is nu opgelost. Als ik wil kan ik het daar lezen of er op reageren.

Om dezelfde redenen hebben we ook speciale offtopics voor wie het over andere dingen wil hebben dan OV.

Van die dingen ja!
"Klagen bij de gemeente"

Widejo
Berichten: 153
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Widejo » Zo 15 Jan 2017, 21:39

Eerlijk gezegd, kan ik enigszins wel begrijpen wat hier tot frustraties leid. Ik zelf weet ook niet veel van het inpassen van bestaande treinseries als je een nieuw lijntje trekt. Toch zijn er wel dingen waarvan ik vind dat het meer aandacht verdient dan dat het krijgt. Zoals een spoor/metroverbinding voor Rotterdam/The Hague Airport en Eindhoven Airport of een metrolijn naar Almere. Maar hoe ik dat in het bestaande netwerk zou moeten inpassen geen idee.

Er zijn hier forummers die tot in details kunnen zeggen wat kan en niet kan met een zeer goede argumentering, maar ook een aantal die ondanks een wat kleinere algemene kennis betreft OV wel goed kunnen meepraten en dan is er een groep die niet inhoudelijk de kennis hebben om tot in de punten zijn keuzes te kunnen argumenteren maar gewoon "dat een gemis vinden" of zich iets afvragen waarom iets er wel of niet is (in zijn of haar regio) en dan met een "luchtfiets" komen. Deze hele mix in een topic zorgt voor levendigheid en discussie naar mijn mening.

Wat ik jammer vind van dit alles. Is dat er op "luchtfietserij" en "schoppen tegen de gevestigde orde" (zoals het weghalen van IC stop Bodegraven) massaal reacties komen met dit topic als uiteindelijk resultaat. Maar op een topic als "nieuwe stadsdienst Tilburg" door forummer Olof waarbij een kaartje gepresenteerd word met toelichting en onderbouwing van zijn keuzes, door geen enkel persoon, ook niet die er wel de nodige kennis van hebben gereageerd word. Terwijl dat wel aansluit op de eisen die men stelt in het "maak je eigen lijnennet" topic - onderbouwing en een probleemoplossend doel.

Door het stellen van eisen aan Ideeëntopics haal je een stukje laagdrempeligheid weg bij het forum.

Edit: Ik heb bijvoorbeeld een idee in mijn hoofd om IC-verkeer volledig weg te halen van Schiphol Airport. Maar ik kan het niet goed onderbouwen met de feiten vanuit de bestaande dienstregeling, regels etc. Vanuit die kennis start ik geen topic, omdat ik weet dat het toch gedecimeerd word.
Laatst gewijzigd door Widejo op Zo 15 Jan 2017, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5348
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor regenmaker » Zo 15 Jan 2017, 21:48

Widejo schreef:Maar op een topic als "nieuwe stadsdienst Tilburg" door forummer Olof waarbij een kaartje gepresenteerd word met toelichting en onderbouwing van zijn keuzes, door geen enkel persoon, ook niet die er wel de nodige kennis van hebben gereageerd word.


Ik had ook een keer een onderbouwt plan voor de stadsdienst Apeldoorn gemaakt, maar ook 0 reacties. :cry:

Als je een plan in Dordrecht presenteert dan komt iedereen opeens als aasgieren erop af. :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Hainje
Berichten: 7227
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Hainje » Zo 15 Jan 2017, 21:49

Widejo schreef:Maar op een topic als "nieuwe stadsdienst Tilburg" door forummer Olof waarbij een kaartje gepresenteerd word met toelichting en onderbouwing van zijn keuzes, door geen enkel persoon, ook niet die er wel de nodige kennis van hebben gereageerd word. Terwijl dat wel aansluit op de eisen die men stelt in het "maak je eigen lijnennet" - onderbouwing en een probleemoplossend doel.
Moet ik nog even voor gaan zitten inderdaad, want ik ben het met je eens dat een nieuweling recht heeft op gedegen feedback. Al denk ik dat ik zo'n beetje de enige ben hier die wat zinnigs kan zeggen over de stadsdienst van Tilburg (daarom dat ik mij een beetje aangesproken voel).
Ik vind het allemaal prima.
17-11-2017: Trein: 9994,1 km * Bus: 3030,00 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.

Widejo
Berichten: 153
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Widejo » Zo 15 Jan 2017, 21:54

Ik wil niemand er op aanspreken of verplichten, men is vrij te reageren op wat men wil. Maar ik wil zeggen dat men klaagt over wat men niet wil zien in het ideeën topic maar een goed voorbeeld van een "nieuw of nieuwer" forumlid vrijwel links laat liggen.

regenmaker schreef:Als je een plan in Dordrecht presenteert dan komt iedereen opeens als aasgieren erop af. :P

Er hangt inderdaad een stevig Dordrechtgehalte in het lijnennet topic! :Y :X

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10796
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Wubbo » Zo 15 Jan 2017, 22:18

Dat is trouwens een heel opvallend fenomeen: we hebben hier op OVNL opvallende concentraties forumgebruikers uit bepaalde regio's. Dordrecht is daar een heel opvallende in. Dat is ook wat ik al eerder bedoelde met lastig te modereren: van Tilburg heb ik echt geen kaas gegeten, van bussen heb ik ook geen kaas gegeten en op een busnetwerk voor Tilburg kan ik dus niet reageren, laat staan als moderator bepalen of het luchtfietserij is of niet. Het ziet er in ieder geval wel onderbouwd uit, en dat vind ik wel een vereiste. Aan topics van de categorie "ik vindt dat er een hogesnelheidstrein moet rijden tussen Hoogeveen en Oost-Vlieland omdat ik morgen naar Maastricht moet en ik woon in Heerlen" hebben we niet zoveel.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28080
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Daniel » Zo 15 Jan 2017, 22:23

@Widejo/regenmaker: Tja, dat komt ook wel doordat er een aardig actief tweetal op het forum aanwezig is dat nogal wat wilde plannetjes plaatst die lang niet zo onderbouwd zijn. Dat houdt elkaar een beetje in stand denk ik zo, al heb ik al die topics zelf al nieteens meer gelezen hoewel ik de stadsdienst van Dordrecht toch redelijk goed ken (en ook wel van wat zaken weet waarom ze zijn zoals ze nu zijn).

Maarja, als op een zeker moment degenen die constructief mee willen/kunnen denken dit forumdeel gaan mijden dan krijg je uiteindelijk wel de genoemde situatie dat juist ook goede topics weinig reacties krijgen.
Zeker bij plannen als die voor de stadsdienst in Tilburg waarover we het nu hebben weerhoudt het me ook wel een beetje om te reageren doordat ik daar gewoon niet heel bekend ben en daarmee lastig enigszins onderbouwd kan reageren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 3587
Lid geworden op: Ma 20 Apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor ArrivaBas » Zo 15 Jan 2017, 22:43

Het punt met Dordrecht is, dat de leden die nog actief zijn met lijnennetten maken, daar vandaan komen. Ik ben zelf ook redelijk actief met lijnennetten maken, maar ik heb bij voorkeur toch een andere regio als mijn eigen woonplaats. Zelf wil ik nu graag eens de Veluwe bekijken, gezien daar nog zelden een echt plan voor is gemaakt, uitgezonderd regenmakers stadsnet voor Apeldoorn, waar alleen ik met een kleine tip over de lay-out kwam. :X

Wat het probleem met sommige gebruikers echter is, is dat in desbetreffend topic regelmatig een rel(letje) is ontstaan, waar ik ook wel eens bij betrokken was, vaak naar één en dezelfde gebruiker gericht. Zelf heb ik via dat forum ook enigszins geleerd met kritiek om te kunnen gaan.
Tevens zou ik graag zien, dat het topic "Maak je eigen lijnennet" weer interessant wordt om door te lezen voor iedereen. *O*

Mijn tips voor iedereen hier zijn daarom: Geef goede onderbouwing van je ideeën, schroom niet ze te posten, en probeer de argumenten die wij als community geven, onderbouwd en met feiten te weerleggen of in de kaart te verwerken.
Volg hier Mijn Flickr!
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro 1 en Solaris Urbino III en IV, Favoriete Treinen: DDZ, FLIRT3 en NPZ

Widejo
Berichten: 153
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor Widejo » Zo 15 Jan 2017, 22:45

Daniel schreef:Maarja, als op een zeker moment degenen die constructief mee willen/kunnen denken dit forumdeel gaan mijden dan krijg je uiteindelijk wel de genoemde situatie dat juist ook goede topics weinig reacties krijgen.
Zeker bij plannen als die voor de stadsdienst in Tilburg waarover we het nu hebben weerhoudt het me ook wel een beetje om te reageren doordat ik daar gewoon niet heel bekend ben en daarmee lastig enigszins onderbouwd kan reageren.


Zoals ik al zei, is dit niet mijn doel om nu iedereen te gaan lopen verplichten om op ideeëntopics te gaan reageren waar men dat op dit moment niet doet vanwege het niet bekend zijn met lokale situaties. Waar ik wel op doel met dit alles is dat er meer onnodige reacties op bijvoorbeeld topics van Pedaalemmerzak zijn gegeven in de sferen van "Voor dat je met iets komt, zorg er voor dat het onderbouwt is" dan dat er reacties zijn op wel uitgewerkte plannen als in de sfeer van "Ik ben niet bekend met Tilburg maar het plan ziet er op zich goed uit, misschien dat mensen die er wel bekend zijn eens een mening over willen geven". Hiermee geef je een goed voorbeeld af wat er voor zorgt dat men het overneemt (en het probleem zich zelf tot een acceptabel niveau oplost). Anders een korte reactie vanuit een moderator op een "ongewenst topic" in de sfeer van, "Hallo, fijn dat je een idee met ons wilt delen maar op dit moment is het teveel gissen" met een link naar de wiki of naar een tipspagina en dan gewoon het topic op slot. Hiermee zorg je er voor dat discussies die leiden tot ergernis niet kunnen ontstaan en de juiste manier van werken wel beloont word, waar degene die wel moeite doen om hun idee te delen een voorbeeld aan neemt.

Het geven van aandacht aan negativiteit werkt belonend. Hierdoor is het aantal topics die als "ongewenst" beschouwd worden ook aanzienlijk gestegen.

huibf
Berichten: 2856
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Luchtfietserij in ideeën over OV

Berichtdoor huibf » Ma 16 Jan 2017, 08:00

Hainje schreef:
Widejo schreef:Maar op een topic als "nieuwe stadsdienst Tilburg" door forummer Olof waarbij een kaartje gepresenteerd word met toelichting en onderbouwing van zijn keuzes, door geen enkel persoon, ook niet die er wel de nodige kennis van hebben gereageerd word. Terwijl dat wel aansluit op de eisen die men stelt in het "maak je eigen lijnennet" - onderbouwing en een probleemoplossend doel.
Moet ik nog even voor gaan zitten inderdaad, want ik ben het met je eens dat een nieuweling recht heeft op gedegen feedback. Al denk ik dat ik zo'n beetje de enige ben hier die wat zinnigs kan zeggen over de stadsdienst van Tilburg (daarom dat ik mij een beetje aangesproken voel).


Ik wil er ook wel naar kijken. Maar ik ben het onderwerp niet tegengekomen. Wellicht zijn er zaken die allang besproken zijn maar simpelweg het niet geworden zijn.


Terug naar “Denk mee met de site”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten