Denk mee over de toekomst van OVNL

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Wubbo » Zo 20 Aug 2017, 22:45

De toekomst van OVNL

OVNL is in het voorjaar van 2008 opgericht en bestaat dus bijna 10 jaar. Vooral begonnen als forum, met ideeën voor een portal en de wiki. Inmiddels is OVNL uitgegroeid tot een behoorlijke community, waar mensen hun passie kwijt kunnen en veel tijd aan besteden. OVNL bereikt veel mensen: van mensen die voor het eerst met de bus willen gaan tot mensen die professioneel met OV bezig zijn. Die groepen zoeken met een verschillende reden naar informatie en zoeken ook verschillende informatie. Dat levert nog wel eens discussie op tussen leden van de community, zowel over de vorm als de inhoud.

Als beheer willen we graag als OVNL nog zeker 10 jaar doorgaan en een belangrijk informatie- en discussieplatform blijven. Omdat stilstand achteruitgang is, hebben we (het beheer in samenwerking met de oud-beheerders) de afgelopen tijd nagedacht over de toekomst van OVNL. Dat heeft geleid tot een aantal zaken die we zeker gaan doen, maar verder vooral veel ideeën en gedachten. Dit is ons eerste beeld, dat we stap voor stap zullen aanvullen maar waar jullie natuurlijk al op mogen reageren.

Wat willen we zijn?
We hebben de missie van OVNL als volgt beschreven. OVNL heeft tot doel:

  • Het bieden van feitelijke informatie over openbaar vervoer
  • Het bieden van een discussieplatform over openbaar vervoer
  • Het bieden van historische informatie over het openbaar vervoer

De focus ligt hierbij op Nederland, maar we houden niet op bij de grens. OV in de grensregio's en buitenlandse ervaringen waar wij in Nederland van kunnen leren zijn ook onderdeel van OVNL.

OVNL is onafhankelijk van andere organisaties in de OV-branche. De kosten worden tot nu toe gedekt door advertentie-inkomsten.

Op dit moment is OVNL formeel niets. Contracten, bijvoorbeeld voor de server, worden door mensen persoonlijk aangegaan. Omdat we de continuïteit van OVNL willen waarborgen zijn we op dit moment bezig met het formeel vastleggen van OVNL. Dat maakt het zowel mogelijk om zaken rondom aansprakelijkheid goed te regelen als na te denken over de mogelijkheden voor donaties door gebruikers, waarbij we ook kunnen aantonen dat het geld niet in onze eigen zakken verdwijnt maar besteed wordt aan OVNL.

Juist de onafhankelijkheid van OVNL is onze kracht. Wij kunnen informatie rangschikken zonder ons daarbij te houden aan bijvoorbeeld concessiegrenzen, en wij kunnen objectief advies geven. Die onafhankelijkheid willen we dus ook formeel gaan vastleggen.

Voor wie willen we het doen?
In de loop der tijd is OVNL een platform geworden voor iedereen. Van professionals uit de OV-wereld tot mensen die voor het eerst met de bus gaan: al deze groepen bezoeken OVNL. We willen ook voor al deze groepen een platform blijven, waar we met de structuur van OVNL en de manier waarop we informatie willen aanbieden op aan willen sluiten. Op dit moment zien we de volgende doelgroepen:

  • De nieuwe reiziger
  • De geïnteresseerde reiziger
  • De beginnende hobbyist
  • De doorgewinterde hobbyist
  • De professional

Elke doelgroep stelt zijn eigen eisen aan de informatie die we aanbieden en de manier waarop we informatie aanbieden. De nieuwe reiziger zal snel afschrikken van vaktermen, terwijl de professional die woorden dagelijks gebruikt. Een geïnteresseerde reiziger die voor het eerst ergens komt zal heel anders naar de situatie kijken dan de doorgewinterde hobbyist. We willen OVNL toegankelijk houden voor al deze doelgroepen, wat eisen stelt aan de structuur waarin we de informatie (en de discussiemogelijkheid daarover) aanbieden.

Ontwikkeling
OVNL is een levendige community en een bron van informatie voor velen. Dat willen we blijven. We gaan dus nu niet opeens heel veel dingen anders doen. Wel gaan we proberen de structuur zodanig aan te passen dat informatie makkelijker vindbaar wordt en dat het in discussies duidelijker wordt wat voor soort informatie iemand heeft en iemand zoekt. Het is dus vooral het wijzigen van de structuur en het her en der aanbrengen of verleggen van focus.

Voor zowel het forum als de Wiki hebben we een globaal beeld van wat we willen. We zijn nog niet zo ver dat we al veel concrete plannen hebben, het meeste is nog niet verder dan een idee. In de volgende twee hoofdstukken zullen we die voor beide onderdelen weergeven. Beide hoofdstukken beginnen met een beschrijving van de huidige situatie en eindigen met wat we willen.

Het forum
Het forum is een groot en levendig onderdeel van OVNL. De indeling maakt het mogelijk om werkelijke ervaringen en fictie te scheiden. Door de regionale indeling ontstaat een natuurlijke scheiding in de topics en blijft er overzicht, ook voor niet-frequente bezoekers of voor regio’s waar niet veel gebeurt. Wel zien we verschillen in kwaliteit tussen topics: discussies over feiten worden afgewisseld met discussies over vermoedens, en discussies over de grote lijnen lopen door discussies over details. Dat zorgt ervoor dat bestaande gebruikers afhaken omdat er te veel niet-interessante informatie is, terwijl nieuwe gebruikers niet altijd het gevoel hebben erbij te (kunnen) horen en dus ook afhaken.

Het forum is en blijft bij uitstek de plaats om te discussiëren over informatie. We gaan op zoek naar een manier om de verschillende doelgroepen beter tot hun recht te laten komen, om ervoor te zorgen dat zowel de geïnteresseerde reiziger als de doorgewinterde hobbyist makkelijk de onderwerpen kan vinden die diegene interessant vindt. Het is niet de bedoeling om de verschillende doelgroepen helemaal van elkaar te scheiden, want juist de interactie maakt dat een nieuwe reiziger vol vertrouwen aan de eerste OV-ervaring kan beginnen en dat de professional op een andere manier naar de situatie kan gaan kijken.

De Wiki
De Wiki is in het begin bedacht als naslagwerk voor lastige termen en als kapstok voor terugkerende thema’s in de media, maar inmiddels uitgegroeid tot een enorme database met tal van artikelen en vooral veel lijsten van OV-lijnen. Waardevol, maar ook onderhoudsgevoelig. Waar het kan worden zaken geautomatiseerd, maar de Wiki zal altijd moeten worden bijgewerkt door enthousiastelingen. Van het oorspronkelijke plan om alle ontwikkelingen rondom bepaalde (nieuws)thema's bij te houden is niet veel overgebleven. Dat is ook terug te zien bij de voormalige portal; wij waren niet in staat om OVNL voldoende te voeden met nieuwsberichten, terwijl het forum daar wel toe in staat is. Blijkbaar is de “actualiteit” lastig te grijpen, temeer omdat er tegenwoordig meerdere websites zijn die wél voorzien in actuele berichtgeving.

De Wiki is en blijft de plaats voor feitelijke informatie. Op dit moment ligt de focus op het aanbieden van statische informatie over OV-lijnen. Die statische informatie is waardevol, maar wellicht nog waardevoller als we die kunnen combineren met dynamische informatie, die steeds laagdrempeliger beschikbaar is. Daarnaast zoeken we naar een manier om de historische informatie gestructureerd aan te bieden, zodat deze beter vindbaar wordt.

De Wiki is begonnen als naslagwerk voor vaktermen. Er zwerft nog steeds een aantal pagina's op de Wiki rond die hieraan gewijd zijn. Deze zijn echter erg lastig vindbaar omdat er geen structuur in zit. We willen ook hierin structuur gaan aanbrengen, zodat we uiteindelijk een handboek hebben voor nieuwe reizigers aangevuld met meer informatie over de manier waarop het OV in elkaar zit. Omdat het onmogelijk is om in 1x een naslagwerk te maken, pakken we dit thema voor thema aan.

En verder
Er is weinig aansluiting en overlap tussen het forum en de Wiki. Natuurlijk zijn er discussies op het forum over (de structuur van) de Wiki en wordt informatie die op het forum verzameld is gebruikt op de Wiki, maar dat gebeurt niet in grote mate. Ook in de gebruikers zien we een klein deel dat actief is op zowel het forum als de Wiki. Het grootste deel van de gebruikers is maar op een van beide actief. Dat maakt het logisch om ze beide ook tot een andere doelgroep te laten richten.

Dat OVNL nu uit een forum en een Wiki bestaat, betekent niet dat het ook bij die onderdelen blijft. Afhankelijk van de manier waarop we informatie willen aanbieden of willen reageren op vragen zijn andere manieren wellicht beter geschikt. Als dat zo is zullen we dat soort onderdelen toe gaan voegen aan OVNL, en zo zullen er in de toekomst nog tal van andere ontwikkelingen zijn. Wie weet is OVNL straks meer dan een forum en Wiki, maar wat dat dan is...? we nodigen je graag uit om daar over mee te denken en te experimenteren.

De komende tijd zullen we stuk voor stuk de onderwerpen gaan uitwerken en jullie daarover verder informeren. We zullen dus steeds nieuwe stukjes op gaan pakken. Voor die tijd willen we jullie vragen om ook te reageren en ons zo te helpen met het zoeken naar de goede en belangrijkste stukken.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor JWM » Di 22 Aug 2017, 14:59

Op welk vlak is precies input nodig?

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2864
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Alargule » Do 24 Aug 2017, 11:25

Wat ik in het verhaal mis is 'Wie is/zijn OVNL?' Dat duidt misschien op een blinde vlek: vanuit het beheer zal die vraag immers anders beantwoord worden ('dat is het beheer' of 'dat is het platform bestaande uit het forum en de website' of in de toekomst misschien zelfs wel 'dat is de stichting') dan vanuit de leden. Ik ben een lid en bekijk het ook vanuit die positie. Dus OVNL: dat zijn eerst en vooral de leden. Zonder (actieve) leden kun je wel een mooie website hebben, maar dan is het slechts een lege huls. Gelukkig is dat bij OVNL niet het geval, en ik zie ook niets dat erop wijst dat dat op afzienbare termijn anders gaat zijn.

Op de Wiki kom ik nooit zo vaak; op het forum des te meer. Daar staan nu iets meer dan een half miljoen berichten op. Er zijn >2000 leden, maar als ik naar de statistieken kijk, is bijna de helft van alle berichten geplaatst door de eerste 25 leden, gesorteerd op aantal berichten. En er zitten er ook heel veel tussen die nog nooit wat geplaatst hebben. Een probleem/fenomeen dat je eigenlijk wel op ieder forum ziet terugkomen met grote ledenbestanden. Het lijkt een beetje op een gasreus: een kleine maar zeer massale 'kern' aan (zeer) actieve leden, daaromheen een wat grotere, zachtere 'mantel' aan minder vaak postende leden en tot slot een enorme (naar volume) gasmassa aan nauwelijks tot niet postende leden. En dan heb je natuurlijk nog alle 'lurkers' zonder account.

Ik denk dat je OVNL in twee delen kunt opsplitsen: actief/passief. Actief zijn leden die met enige regelmaat tot zeer vaak posten. Dat is eigenlijk de motor waarop je site draait en die moet je ook zoveel mogelijk aan je zien te binden. Ik geloof dat je vanuit het beheer vooral faciliterend moet zijn: zorg voor een forum met enige structuur en moderatie en zorg ervoor dat het zoveel mogelijk up and running is (wat dat betreft ben ik blij om te lezen dat er onlangs een verhuizing heeft plaatsgevonden). Niet teveel willen gaan sturen, dat doen die leden zelf wel. Bovendien is het een vrij homogene groep (obv de vijftrapsraket hierboven zou ik ze indelen in de hobbyist-professionalhoek, waarbij hobbyisten volgens mij in de meerderheid zijn), waar er soms eens eentje bij komt en soms weer eens eentje afvalt. Maar die groep zal niet plots sterk uitdijen of inkrimpen; het is meer een kalme golfbeweging.

De passieve massa is veel groter, maar ook veel lastiger te vatten. Ik neem aan dat jullie op de achtergrond iets van Google Analytics gebruiken om te zien hoe zij zich gedragen - hoeveel zijn het er, welke pagina's bezoeken ze, hoe vaak komen ze langs, hoe vaak komen ze terug, hoeveel advertentiekliks genereren ze, etc. Vraag is vooral welke kant je met hun op wilt en hoe je hun daarin zo goed mogelijk facilititeert. In zekere zin kunnen ze je helpen aan inkomsten, maar met de alomtegenwoordigheid van adblockers staat dat model steeds meer onder druk. Misschien kun je voor deze groep aan faciliteiten gaan denken als apps, die bijvoorbeeld reisalerts, aanbiedingen of kortingen combineren. Misschien moet je hier ook eens gaan nadenken over samenwerking met andere platforms (treinreiziger.nl?); twee kunnen meer dan één.

Over dat samenwerken gesproken: nu staat OVNL relatief 'op zich'. Er zijn meerdere OV-gerichte websites te vinden die het OV vooral vanuit een interesse- of beroepsperspectief benaderen. Ik noemde al treinreiziger.nl, maar denk ook aan ovpro.nl of ovmagazine.nl. Liggen daar geen kansen voor samenwerking?
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4951
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Daantje » Do 24 Aug 2017, 13:32

Leden zonder posts op het forum kunnen wel (heel) actief zijn op de wiki en kan je dus niet zonder meer inactief noemen.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6654
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor regenmaker » Do 24 Aug 2017, 14:50

JWM schreef:Op welk vlak is precies input nodig?


Op dit moment: Kan je je bijvoorbeeld een beetje vinden in deze toekomstvisie? Mis je nog wat in dit betoog? Enzovoorts.

Voor de rest hebben we alleen nog wat ideeën, die we binnenkort graag verder willen gaan uitwerken en daarbij zijn ook input/ideeën van de gebruikers van belang. Dit volgt op een later tijdstip, maar we willen de plannen wel met de toekomstvisie in ons achterhoofd samenstellen.

Er zijn geen slechte ideeën/opmerkingen. Alle input is dus welkom.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

dnmw2705
Berichten: 1435
Lid geworden op: Wo 23 Nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor dnmw2705 » Za 26 Aug 2017, 22:41

First of all: Ik ben zeer tevreden met hoe gebruiksvriendelijk en duidelijk het forum werkt.

Ik denk dat het voor het forum 'beter' is als er niet naar de regio gekeken wordt, maar naar een vervoerder. Ik heb het al eens bij de forum beheerders neergelegd dat ze er misschien handig aan doen om sowieso de forumtitels aan te passen naar: 'Vervoerder - concessie - duur'! Bijv. Qbuzz - Regio Utrecht (BRU) - 2013 - 2023 of Arriva - Limburg - 2016 - 2031(2032?) Dit dan wel als je het niet per vervoerder zou indelen maar zoals het nu is in regio's.

Wat mij handig lijkt is namelijk dat je dan per vervoerder doet is dat je de nieuwsberichten allemaal los kan plaatsen waarop gereageerd kan worden. Nu is het bij sommige fora dat er van alles door elkaar gaat. Veel gaat naar nu Alledaagse gebeurtenissen. Ik ben van mening dat het hierdoor wel meer overzichtelijker en terugvindbaarder wordt.

Ook is het wellicht een idee om de fora te koppelen aan de wiki pagina. Dit doormiddel van een 'pin' bericht dat altijd aan de bovenkant van het forum te vinden is. Als je nu naar de wiki wilt, dan moet zoveel meer klikken en zoeken. Overigens is het ook een idee om bijv. Ideeën topics per concessie te pinnen aan het 'vaste topic'. Hierdoor kan je als gebruiker ook sneller switchen.

Als gaat kijken naar websites zoals busfoto.nl en ovpro.nl, deze kunnen ook goed samen gaan met OVNL. Busfoto.nl heeft zelf natuurlijk hier ook al een account om te posten, maar hoe mooi zou het zijn als er bijvoorbeeld naast 'forum - Wiki - Over OVNL' ook BusFoto.nl zou staan. En deze dan ook verwerkt zou worden. Dat je kan reageren op die foto's etc. Daar heeft BusFoto ook meer aan, want die ontvangt ook extra kliks.

Al met al is het denk ik ook 'belangrijk' dat het mogelijk wordt om met Facebook, Twitter of Google een account aan te maken/in te loggen. Hierdoor kan je meer mensen trekken die aanmelden.

Wellicht en ik denk dat het vrij onmogelijk is, maar is het misschien een optie om ook klantservice medewerkers/specialisten van OV bedrijven aan de site te koppelen zodat je als member ook de klantservice/specialist kunnen bereiken. Er zitten hier veel hobbyisten die een goede kijk hebben op het OV en veel informatie kunnen geven over trajecten etc. Je kunt je afvragen hoe accuraat het zou zijn omdat veel hobbyisten ook gewoon een grote fantasie hebben, maar de andere kant is: als je als specialist in Amsterdam zit en er gebeuren die 'dingen' in Arnhem, Zeeland of Haaglanden, dan is een OVNL'er die informatie geeft toch handig om sneller in actie te komen of iets geregeld te krijgen. Wij, als OVNL'ers kunnen ook bijdragen aan een beter OV. Het zou dan geheel vrijblijvend zijn, want het is natuurlijk wel zo dat de specialist/vervoerbedrijf uit eindelijk het moet regelen/afwijst.

Als laatste zou ik zeggen, hoe erg is er ook op tegen ben, maar zet de wiki bijv. achter een slotje, dat je in moet loggen of een bepaald aantal pagian's maar mag bekijken als niet lid. Membershipfee moet 0,- blijven, maar je kan met meer bezoekers en gebruikers ook meer advertenties binnen trekken.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 30676
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Daniel » Za 26 Aug 2017, 23:05

Hoe bedoel je dat laatste? Advertenties worden ook getoond aan niet ingelogde gebruikers en op de wiki staan sowieso geen advertenties. Moeten inloggen brengt je ook niet via het forum, want dat kan gewoon via een pagina op de wiki zelf.
Overigens is de aard van veel bezoekers op de wiki trouwens ook dat ze op een pagina terecht komen, de informatie die ze zochten vinden en vervolgens de site weer verlaten. Er blijkt volgens de statistieken vrij weinig doorgeklikt te worden, terwijl het forum bijvoorbeeld vele malen meer terugkerende bezoekers heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

dnmw2705
Berichten: 1435
Lid geworden op: Wo 23 Nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor dnmw2705 » Za 26 Aug 2017, 23:52

Ik heb tijdens mijn studie als AV specialist(wellicht weet je het nog), ook meerdere workshops gehad over de werking van advertenties en hoe de inkomsten verschillen per aantal bezoekers.

Zo werd mijn verteld dat (als voorbeeld) bedrijf A. een x-bedrag betaald per bezoeker/account. Bedrijf B een bedrag betaald voor het aantal minuten tonen van de advertentie en bedrijf C. de voor het aantal kliks dat er gedaan wordt (per bezoek)

Nu kan ik natuurlijk niet in de statistieken kijken van OVNL, dus wist niet dat juist de Wiki zo weinig doorkliks heeft.

Je kan dan inderdaad beter geen slotje doen zoals tegenwoordig de trend is. Zoals ik al zei: ik ben er zelf ook op tegen, maar was voor jullie inkomsten een optie
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Wubbo » Zo 03 Sep 2017, 14:50

Dank voor de reacties tot nu toe! Meer reacties zijn altijd welkom, ook als je maar op een klein deel wil reageren of ons alleen een veer in onze reet wil steken, het mag allemaal (A) . Even een korte reactie op twee punten:

JWM schreef:Op welk vlak is precies input nodig?
Deze toekomstvisie is opgesteld als een soort kapstok. Uitgangspunt daarvan is dat we willen dat OVNL de komende jaren blijft bestaan. Maar stilstand is achteruitgang en dus moeten we niet stil blijven staan, want dan bestaan we over een paar jaar niet meer. Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen tijd (onder andere een grote verversing binnen het beheer), gezien de discussies van de afgelopen tijd en omdat het eigenlijk ook wel eens tijd werd zijn we daarom gaan nadenken over de toekomst. Dat hebben we dit keer groter aangepakt dan het aanpassen van de structuur op het forum of van de focus van de wiki. Daar komt deze toekomstvisie uit. Op basis hiervan zullen we andere aanpassingen gaan doen. Voor nu is dus (zoals regenmaker ook al schreef) de vraag of hier nog aanvullingen op nodig zijn of rare dingen in zitten. Op basis daarvan kunnen wij dan weer verder met aanpassingen op de wiki, het forum en wellicht nieuwe delen voor OVNL.

Alargule schreef:Wat ik in het verhaal mis is 'Wie is/zijn OVNL?' Dat duidt misschien op een blinde vlek: vanuit het beheer zal die vraag immers anders beantwoord worden ('dat is het beheer' of 'dat is het platform bestaande uit het forum en de website' of in de toekomst misschien zelfs wel 'dat is de stichting') dan vanuit de leden. Ik ben een lid en bekijk het ook vanuit die positie. Dus OVNL: dat zijn eerst en vooral de leden. Zonder (actieve) leden kun je wel een mooie website hebben, maar dan is het slechts een lege huls. Gelukkig is dat bij OVNL niet het geval, en ik zie ook niets dat erop wijst dat dat op afzienbare termijn anders gaat zijn.
Dank voor de toevoeging. Wat mij betreft is OVNL beide: we hebben de leden nodig om er wat van te maken, anderzijds hebben we de informatie etcetera (en dus de site) nodig om nieuwe mensen te trekken. Die komen immers net zo min naar een mooie site waar niks gebeurt als naar een actieve gemeenschap die ze nooit gevonden krijgen.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1538
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Yanaike » Zo 03 Sep 2017, 16:16

Wubbo schreef:Dank voor de reacties tot nu toe! Meer reacties zijn altijd welkom, ook als je maar op een klein deel wil reageren of ons alleen een veer in onze reet wil steken, het mag allemaal

Dan zal ik ook maar eens reageren. Ik heb namelijk altijd al graag een veer in Wubbo's reet willen steken...! :|

Nee, even serieus... Ik vind dat jullie een mooi, duidelijk en helder concept hebben, complimenten daarvoor! Maar ik mis een beetje 'iets concreets', waar we écht op kunnen reageren, en waarvan we kunnen zeggen dat we het wel/niet goed vinden en waarom, daarom weet ik niet echt goed hoe ik input kan geven.

Op dit moment zien we de volgende doelgroepen:

De nieuwe reiziger
De geïnteresseerde reiziger
De beginnende hobbyist
De doorgewinterde hobbyist
De professional

Dit onderscheid in doelgroepen vind ik in ieder geval interessant en ik ben benieuwd hoe zich dit zou vertalen in de sectie 'Ideeën over OV'?

chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: Do 01 Mei 2014, 12:01

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor chemie » Ma 04 Sep 2017, 16:15

Persoonlijk zie ik het meer als een wij, OVNL is een samenwerking tussen beheer en leden, maar uiteindelijk kunnen we niet zonder elkaar. Zonder beheer is er chaos, zonder leden hoeft er ook geen beheer te zijn.

Ik weet het niet meer exact, maar volgens mij heb ik zelf ooit de stap gemaakt van het lezen van een wiki pagina van de buslijn waar ik regelmatig in reis naar het forum. De gemiddelde persoon begint dan te lurken. Indien het een deel van de toekomstvisie is om nieuwe leden te krijgen, moet het forum zo ingericht zijn, dat het lurkende personen aanspreekt. Dit is in mijn geval alleszins best aardig gelukt. Nieuwe actieve leden van het forum kunnen bijdragen aan het actief houden van de site (!), het lijkt me belangrijk dat het beheer zich dit realiseert. Daartoe lijkt het mij van belang om nieuwe bijdragen aan het forum goed in de gaten te houden en het menselijk te houden. Deze moderatie stap mist naar mijn idee toch af en toe (of ik zie het niet, want het kan behind the scenes gebeuren). Ook al plaatst een nieuw lid een bericht in een topic dat 6 jaar oud is, dan kan men hier best wat vriendelijker mee omgaan, wat de heer die ik hier bedoel ook achteraf heeft aangegeven.

Na een tijd het forum niet meer gelezen te hebben, ben ik toch weer opnieuw gaan posten. Ergens zal er altijd het voordeel blijven, dat zolang als het OV iemand boeit, de terugkomst vrij makkelijk te maken is. In mijn ervaring werd er niet moeilijk gedaan en werd het terugkomen juist gewaardeerd.

Het lijkt mij lastiger om de nieuwere, weinig postende leden (zoals ikzelf 473 berichten in 3 jaar tijd) actiever te maken. Ik zou niet weten wat er nodig is om mijzelf actiever te maken. Ik denk regelmatig, ach wat voegt het toe, laat ook maar, ik reageer wel eventjes niet. Het actiever maken van deze groep zie ik als een uitdaging voor het beheer. Een voorbeeld hierbij, momenteel in het Achterhoek-Rivierenland topic gaat het over de amba's van Arriva, en waarom deze niet echt fantastisch meer zijn. Ik kan hier wel een antwoord opgeven zoals: Volgens mij ziet de bekleding van de stoelen er niet al te goed meer uit, zeker in vergelijking met de relatief nieuwe bekleding van Syntus in Twente. Zodra ik de helft van een bericht zoals dit getypt heb, denk ik al, ach ja, het voegt weinig toe aan de discussie, meestal gaat het toch over het voertuig/motor/kilometerstanden, laat ook maar. Dan klik ik wat ik geproduceerd heb halverwege de zin gewoon weg.

Over die vijf groepen gesproken, ik zie mijzelf als een geïnteresseerde reiziger. Ik reis vrijwel dagelijks een stukje met het OV, het OV in andere steden is me in de tijd steeds meer gaan boeien. Zo kun je van een beginnende reiziger zo doorgroeien met behulp van dit forum (en de wiki), een fantastische opbouw in die zin. Mijn complimenten daarvoor.

Te lang, niet gelezen:
- Nieuwe leden zijn belangrijk voor een forum.
- De meeste nieuwe leden beginnen met lurken, dus weet een beetje aardig voor elkaar. (In ieder geval das mijn analyse.)
- Het actiever maken van een weinig postende groep is een uitdaging.
- De combinatie wiki/forum heeft een goede opbouw, je kan doorgroeien in de verschillende doelgroepen.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor JWM » Wo 06 Sep 2017, 14:30

Wubbo schreef:
  • De nieuwe reiziger
  • De geïnteresseerde reiziger
  • De beginnende hobbyist
  • De doorgewinterde hobbyist
  • De professional

Elke doelgroep stelt zijn eigen eisen aan de informatie die we aanbieden en de manier waarop we informatie aanbieden.


Ik denk dat je met dit lijstje tot de kern komt want ik betwijfel of het mogelijk is om al die doelgroepen te bedienen via één site. Het internet is sinds de oprichting van deze site alleen maar uitgedijd en fora hebben inmiddels een hele andere positie in het internetlandschap. Belangrijk om te overleven is denk ik vooral niet alles willen doen. Deze site heeft zich in de loop der jaren ontwikkelt waarbij het zwaartepunt qua aangetrokken doelgroep meer en meer op de hobbyist is komen te liggen. De site leeft en de gebruikers zijn over het algemeen tevreden. Waarom dan nog de ambitie hebben om ook andere doelgroepen te bedienen?

De verschuiving naar een hobbyisten-site heeft mijn inziens geresulteerd in een verminderde toegankelijkheid voor de wat meer doorsnee reiziger. Daarbij doel ik bijvoorbeeld op het veelvuldig gebruik van afkortingen en codetaal maar ook voor een grote doelgroep interessante onderwerpen die al snel verder gaan in discussies over kleine details. Daarnaast mist de site momenteel ook relevantie. Vandaag is er bijvoorbeeld heel veel media-aandacht voor de start van de 10/10/10 proeven. Dat betekent dus dat nu mensen op zoek zijn naar meer achtergrondinformatie en dus naar deze site toe getrokken kunnen worden. Het enige bericht vandaag over de start van deze proef die ik heb kunnen vinden is dit.

Daniel schreef:Van het treinpersoneel moet je het hebben bij zo´n ETMET-proef... De HC van de 1718 riep doodleuk de normale vertrektijd van de IC naar Den Bosch om als aansluiting, terwijl die nu danwel 6 minuten eerder danwel 5 minuten later gaat op woensdagen.


Wil je als site weer wat meer de doorsnee reiziger aanspreken moeten er mijn inziens echt wat dingen anders. Maar jaag je daarmee je huidige doelgroep niet (deels) weg?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Wubbo » Wo 06 Sep 2017, 18:58

JWM schreef:Deze site heeft zich in de loop der jaren ontwikkelt waarbij het zwaartepunt qua aangetrokken doelgroep meer en meer op de hobbyist is komen te liggen.
Doel je hiermee op zowel de beginnend hobbyist als de gevorderd hobbyist, of alleen op die laatste?

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor JWM » Wo 06 Sep 2017, 19:46

Om die vraag goed te kunnen beantwoorden moet ik eerst weten waar jij precies het verschil legt tussen beginnend en doorgewinterd. Als ik in een trein zit weer ik niet wat het treinnummer is, het interesseert me weinig in welk treinstel ik zit laat staan over welk wissel de trein dendert. Toch loop ik hier al sinds 2009 mee. Ben ik dan een typische beginneling of al doorgewinterd?

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3728
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor trolly » Wo 06 Sep 2017, 19:56

Dûh, beginnend natuurlijk! :shock: Of nee, je schrijft "welk wissel", maar elke beginner weet dat het de wissel is. Lastig weer. @Beheer: gewoon een ban?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8628
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Aking » Wo 06 Sep 2017, 20:11

Beginnend? Is dat niet teveel eer?

Troll is een betere classificatie geloof ik...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor JWM » Wo 06 Sep 2017, 20:17

Ik vind een dergelijk bericht niet heel bevorderlijk voor een discussie over de toekomst van de site. Misschien is het een idee om je negatieve sentimenten tegen mijn persoon eens los te laten of op z'n minst niet in elke discussie te laten doorschemeren?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6654
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor regenmaker » Wo 06 Sep 2017, 20:19

JWM schreef:Om die vraag goed te kunnen beantwoorden moet ik eerst weten waar jij precies het verschil legt tussen beginnend en doorgewinterd. Als ik in een trein zit weer ik niet wat het treinnummer is, het interesseert me weinig in welk treinstel ik zit...


Ik heb precies hetzelfde. Het boeit mij helemaal niets in welke treinserie ik zit. Je bent dus niet de enige hier.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

KM46
Berichten: 11130
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor KM46 » Wo 06 Sep 2017, 21:00

En dit schrijft een beheerder :shock: :? .

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8628
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Aking » Wo 06 Sep 2017, 21:02

Dus elke beheerder moet het persé boeien in welke trein(Serie) hij zit? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

KM46
Berichten: 11130
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor KM46 » Wo 06 Sep 2017, 21:06

Hoor je mij dat zeggen?

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2993
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Zugführer » Wo 06 Sep 2017, 21:08

Was inderdaad één van de vereisten bij onze sollicitatie :Y
Maar nee, er zijn inderdaad een hoop verschillende categorieën nog binnen de doorgewinterde hobbyisten groep te onderscheiden. Ik ben doorgaans ook niet geïnteresseerd in het nummer van het materieel waar ik in zit, maar voel mezelf wel een doorgewinterde hobbyist.
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km
2018 (14-dec): Trein 27.870 km - Bus 2024 km - Tram 281 km - Veer 84 km - Metro 41 km

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor JWM » Wo 06 Sep 2017, 21:10

Het categoriseren van hobbyisten gaat wat mij betreft ook een beetje voorbij aan het punt wat ik probeer te maken. Dat is de vraag hoe laagdrempelig je de site wil hebben.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11737
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor Wubbo » Wo 06 Sep 2017, 21:41

JWM schreef:Om die vraag goed te kunnen beantwoorden moet ik eerst weten waar jij precies het verschil legt tussen beginnend en doorgewinterd. Als ik in een trein zit weer ik niet wat het treinnummer is, het interesseert me weinig in welk treinstel ik zit laat staan over welk wissel de trein dendert. Toch loop ik hier al sinds 2009 mee. Ben ik dan een typische beginneling of al doorgewinterd?
Ik weet niet precies waar die grens ligt, ik denk ook niet dat die grens hard te trekken is en ook niet dat het zin heeft om die grens hard te trekken. Wat ik wel merk (en laat ik hierbij benadrukken dat ik hier voor mezelf spreek en niet namens het beheer) is dat er wel eens frictie is tussen hobbyisten die net komen kijken en hobbyisten die al een tijdje meelopen. Je ziet dat bijvoorbeeld bij concessiewisselingen: er is een groep die daar heel actief mee bezig is omdat ze er voor het eerst bewust mee bezig zijn, en een groep die het al een paar keer heeft meegemaakt en zich dus afvraagt waarom die anderen daar zo actief mee bezig zijn. Als je beide groepen een plek wil bieden (en ik denk dat je dat moet willen omdat je anders nauwelijks nieuwe leden krijgt) moet je daar wat mee.

KM46
Berichten: 11130
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Berichtdoor KM46 » Wo 06 Sep 2017, 21:44

Wubbo schreef:Deze toekomstvisie is opgesteld als een soort kapstok. Uitgangspunt daarvan is dat we willen dat OVNL de komende jaren blijft bestaan. Maar stilstand is achteruitgang en dus moeten we niet stil blijven staan, want dan bestaan we over een paar jaar niet meer. Gezien de ontwikkelingen van de afgelopen tijd (onder andere een grote verversing binnen het beheer), gezien de discussies van de afgelopen tijd en omdat het eigenlijk ook wel eens tijd werd zijn we daarom gaan nadenken over de toekomst. Dat hebben we dit keer groter aangepakt dan het aanpassen van de structuur op het forum of van de focus van de wiki. Daar komt deze toekomstvisie uit. Op basis hiervan zullen we andere aanpassingen gaan doen. Voor nu is dus (zoals regenmaker ook al schreef) de vraag of hier nog aanvullingen op nodig zijn of rare dingen in zitten. Op basis daarvan kunnen wij dan weer verder met aanpassingen op de wiki, het forum en wellicht nieuwe delen voor OVNL.

Naar aanleiding hiervan heb ik een vraag: Wat staat er in deze toekomstvisie en kan ik deze toekomstvisie ook inzien?


Terug naar “Denk mee met de site”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten