OVNL is in het voorjaar van 2008 opgericht en bestaat dus bijna 10 jaar. Vooral begonnen als forum, met ideeën voor een portal en de wiki. Inmiddels is OVNL uitgegroeid tot een behoorlijke community, waar mensen hun passie kwijt kunnen en veel tijd aan besteden. OVNL bereikt veel mensen: van mensen die voor het eerst met de bus willen gaan tot mensen die professioneel met OV bezig zijn. Die groepen zoeken met een verschillende reden naar informatie en zoeken ook verschillende informatie. Dat levert nog wel eens discussie op tussen leden van de community, zowel over de vorm als de inhoud.
Als beheer willen we graag als OVNL nog zeker 10 jaar doorgaan en een belangrijk informatie- en discussieplatform blijven. Omdat stilstand achteruitgang is, hebben we (het beheer in samenwerking met de oud-beheerders) de afgelopen tijd nagedacht over de toekomst van OVNL. Dat heeft geleid tot een aantal zaken die we zeker gaan doen, maar verder vooral veel ideeën en gedachten. Dit is ons eerste beeld, dat we stap voor stap zullen aanvullen maar waar jullie natuurlijk al op mogen reageren.
Wat willen we zijn?
We hebben de missie van OVNL als volgt beschreven. OVNL heeft tot doel:
- Het bieden van feitelijke informatie over openbaar vervoer
- Het bieden van een discussieplatform over openbaar vervoer
- Het bieden van historische informatie over het openbaar vervoer
OVNL is onafhankelijk van andere organisaties in de OV-branche. De kosten worden tot nu toe gedekt door advertentie-inkomsten.
Op dit moment is OVNL formeel niets. Contracten, bijvoorbeeld voor de server, worden door mensen persoonlijk aangegaan. Omdat we de continuïteit van OVNL willen waarborgen zijn we op dit moment bezig met het formeel vastleggen van OVNL. Dat maakt het zowel mogelijk om zaken rondom aansprakelijkheid goed te regelen als na te denken over de mogelijkheden voor donaties door gebruikers, waarbij we ook kunnen aantonen dat het geld niet in onze eigen zakken verdwijnt maar besteed wordt aan OVNL.
Juist de onafhankelijkheid van OVNL is onze kracht. Wij kunnen informatie rangschikken zonder ons daarbij te houden aan bijvoorbeeld concessiegrenzen, en wij kunnen objectief advies geven. Die onafhankelijkheid willen we dus ook formeel gaan vastleggen.
Voor wie willen we het doen?
In de loop der tijd is OVNL een platform geworden voor iedereen. Van professionals uit de OV-wereld tot mensen die voor het eerst met de bus gaan: al deze groepen bezoeken OVNL. We willen ook voor al deze groepen een platform blijven, waar we met de structuur van OVNL en de manier waarop we informatie willen aanbieden op aan willen sluiten. Op dit moment zien we de volgende doelgroepen:
- De nieuwe reiziger
- De geïnteresseerde reiziger
- De beginnende hobbyist
- De doorgewinterde hobbyist
- De professional
Ontwikkeling
OVNL is een levendige community en een bron van informatie voor velen. Dat willen we blijven. We gaan dus nu niet opeens heel veel dingen anders doen. Wel gaan we proberen de structuur zodanig aan te passen dat informatie makkelijker vindbaar wordt en dat het in discussies duidelijker wordt wat voor soort informatie iemand heeft en iemand zoekt. Het is dus vooral het wijzigen van de structuur en het her en der aanbrengen of verleggen van focus.
Voor zowel het forum als de Wiki hebben we een globaal beeld van wat we willen. We zijn nog niet zo ver dat we al veel concrete plannen hebben, het meeste is nog niet verder dan een idee. In de volgende twee hoofdstukken zullen we die voor beide onderdelen weergeven. Beide hoofdstukken beginnen met een beschrijving van de huidige situatie en eindigen met wat we willen.
Het forum
Het forum is een groot en levendig onderdeel van OVNL. De indeling maakt het mogelijk om werkelijke ervaringen en fictie te scheiden. Door de regionale indeling ontstaat een natuurlijke scheiding in de topics en blijft er overzicht, ook voor niet-frequente bezoekers of voor regio’s waar niet veel gebeurt. Wel zien we verschillen in kwaliteit tussen topics: discussies over feiten worden afgewisseld met discussies over vermoedens, en discussies over de grote lijnen lopen door discussies over details. Dat zorgt ervoor dat bestaande gebruikers afhaken omdat er te veel niet-interessante informatie is, terwijl nieuwe gebruikers niet altijd het gevoel hebben erbij te (kunnen) horen en dus ook afhaken.
Het forum is en blijft bij uitstek de plaats om te discussiëren over informatie. We gaan op zoek naar een manier om de verschillende doelgroepen beter tot hun recht te laten komen, om ervoor te zorgen dat zowel de geïnteresseerde reiziger als de doorgewinterde hobbyist makkelijk de onderwerpen kan vinden die diegene interessant vindt. Het is niet de bedoeling om de verschillende doelgroepen helemaal van elkaar te scheiden, want juist de interactie maakt dat een nieuwe reiziger vol vertrouwen aan de eerste OV-ervaring kan beginnen en dat de professional op een andere manier naar de situatie kan gaan kijken.
De Wiki
De Wiki is in het begin bedacht als naslagwerk voor lastige termen en als kapstok voor terugkerende thema’s in de media, maar inmiddels uitgegroeid tot een enorme database met tal van artikelen en vooral veel lijsten van OV-lijnen. Waardevol, maar ook onderhoudsgevoelig. Waar het kan worden zaken geautomatiseerd, maar de Wiki zal altijd moeten worden bijgewerkt door enthousiastelingen. Van het oorspronkelijke plan om alle ontwikkelingen rondom bepaalde (nieuws)thema's bij te houden is niet veel overgebleven. Dat is ook terug te zien bij de voormalige portal; wij waren niet in staat om OVNL voldoende te voeden met nieuwsberichten, terwijl het forum daar wel toe in staat is. Blijkbaar is de “actualiteit” lastig te grijpen, temeer omdat er tegenwoordig meerdere websites zijn die wél voorzien in actuele berichtgeving.
De Wiki is en blijft de plaats voor feitelijke informatie. Op dit moment ligt de focus op het aanbieden van statische informatie over OV-lijnen. Die statische informatie is waardevol, maar wellicht nog waardevoller als we die kunnen combineren met dynamische informatie, die steeds laagdrempeliger beschikbaar is. Daarnaast zoeken we naar een manier om de historische informatie gestructureerd aan te bieden, zodat deze beter vindbaar wordt.
De Wiki is begonnen als naslagwerk voor vaktermen. Er zwerft nog steeds een aantal pagina's op de Wiki rond die hieraan gewijd zijn. Deze zijn echter erg lastig vindbaar omdat er geen structuur in zit. We willen ook hierin structuur gaan aanbrengen, zodat we uiteindelijk een handboek hebben voor nieuwe reizigers aangevuld met meer informatie over de manier waarop het OV in elkaar zit. Omdat het onmogelijk is om in 1x een naslagwerk te maken, pakken we dit thema voor thema aan.
En verder
Er is weinig aansluiting en overlap tussen het forum en de Wiki. Natuurlijk zijn er discussies op het forum over (de structuur van) de Wiki en wordt informatie die op het forum verzameld is gebruikt op de Wiki, maar dat gebeurt niet in grote mate. Ook in de gebruikers zien we een klein deel dat actief is op zowel het forum als de Wiki. Het grootste deel van de gebruikers is maar op een van beide actief. Dat maakt het logisch om ze beide ook tot een andere doelgroep te laten richten.
Dat OVNL nu uit een forum en een Wiki bestaat, betekent niet dat het ook bij die onderdelen blijft. Afhankelijk van de manier waarop we informatie willen aanbieden of willen reageren op vragen zijn andere manieren wellicht beter geschikt. Als dat zo is zullen we dat soort onderdelen toe gaan voegen aan OVNL, en zo zullen er in de toekomst nog tal van andere ontwikkelingen zijn. Wie weet is OVNL straks meer dan een forum en Wiki, maar wat dat dan is...? we nodigen je graag uit om daar over mee te denken en te experimenteren.
De komende tijd zullen we stuk voor stuk de onderwerpen gaan uitwerken en jullie daarover verder informeren. We zullen dus steeds nieuwe stukjes op gaan pakken. Voor die tijd willen we jullie vragen om ook te reageren en ons zo te helpen met het zoeken naar de goede en belangrijkste stukken.