Denk mee over de toekomst van OVNL

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door Daniel »

De toekomstvisie kan je inzien door het scrollwieltje op je muis naar boven te bewegen tot je de eerste post in dit topic bereikt hebt :wink:

Edit: ow wacht, als je nu dit bericht zit te lezen moet je eerst ook even op de link "1" onderaan de pagina klikken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door Aking »

Kunnen jullie dat niet even in een voortgangsrapportage ofzo PDFiseren?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door JWM »

Daniel schreef:De toekomstvisie kan je inzien door het scrollwieltje op je muis naar boven te bewegen tot je de eerste post in dit topic bereikt hebt :wink:

Edit: ow wacht, als je nu dit bericht zit te lezen moet je eerst ook even op de link "1" onderaan de pagina klikken :P
Is natuurlijk een beetje een flauw antwoord. De tekst in de openingspost is nog een beetje een zweverig verhaal en is op geen enkel vlak echt concreet.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door Klaasje »

Een visie hoeft ook helemaal niet concreet te zijn. Ik ben het er wel op hoofdlijnen mee eens. Het wordt pas interessant als je het gaat uitwerken. Wat betekent dat voor de proffessionals en doorgewinterde hobbyisten tegenover de beginnende hobbyisten en geïnteresseerde reizigers bijvoorbeeld. Moet de forumindeling daarvoor anders? Ik zou geen kant en klaar antwoord op die vraag hebben. Wel is op basis van de visie en de discussie duidelijk dat je beide groepen wilt houden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door Wubbo »

De visie is inderdaad bewust vaag. Als hij concreet wordt (en dat wordt hij echt nog wel) zie je vaak dat de discussie over de details gaat, terwijl dat juist niet de bedoeling is. Die details komen later wel, laten we nou eerst het grote plaatje maken.

Volgens mij moet je in eerste instantie altijd kijken of je de huidige gebruikersgroepen kan behouden en beter kan bedienen. Maar wellicht komen we tot de conclusie dat dat niet mogelijk is binnen de huidige kaders (dus forum en wiki). Dan kun je 2 dingen doen: een groep niet meer bedienen of een nieuw onderdeel beginnen waar die groep wel past. Voor beide heb je een goed verhaal nodig want beide gaat weerstand oproepen bij een deel van de gebruikers. Als je een visie hebt kun je veel makkelijker een goed verhaal hebben dan als je geen visie hebt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door ODRAIL »

Dan is mijn visie simpel en helder: forum en wiki behouden zoals het nu is. Ik maak van beide gebruik :pos: :wink: .
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door dylanwild94 »

Afbeelding
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door JWM »

KM46 schreef:Dan is mijn visie simpel en helder: forum en wiki behouden zoals het nu is. Ik maak van beide gebruik :pos: :wink: .
Zou je er ook gebruik van maken als er niet zo'n levendige community zou zijn? Het merendeel van je berichten is namelijk in het ontmoetingspunt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door Meltrain »

De "gevorderde" hobbyisten hebben dit forum volgens mij wel redelijk gevonden en voor hen is het forum ook wel goed genoeg. Mocht er behoefte zijn aan nog meer gedetailleerde informatie, zijn sites als Somda vaak beter.
Voor de toekomst lijken mij de beginnende hobbyisten en geïnteresseerde reizigers de doelgroepen met de meeste potentie. Over hoe je die bereikt, kan ik geen advies geven, maar het is daarna wel zaak om deze groepen vast te houden. Dit forum kenmerkt zich door zijn open en toegankelijke houding, dus qua sfeer zit het volgens mij wel goed.
Wel is het zo dat er redelijk wat jargon wordt gebruikt en dat het voor nieuwelingen niet altijd duidelijk is hoe serieus bepaalde uitspraken genomen moeten worden.
Daarom is het handig om (op de Wiki) een handleiding te publiceren met daarin de meest voorkomende termen. Ook zie ik wel iets in een buddy-systeem, waarbij nieuwelingen de eerste paar maanden een vast aanspreekpunt hebben die ze van alles kunnen vragen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef:De "gevorderde" hobbyisten hebben dit forum volgens mij wel redelijk gevonden en voor hen is het forum ook wel goed genoeg. Mocht er behoefte zijn aan nog meer gedetailleerde informatie, zijn sites als Somda vaak beter.
Voor treinen misschien, maar ik denk toch dat we op het gebied van busvervoer toch wel een belangrijke speler zijn ook voor de gevorderde hobbyist. Daarom begint het hier en daar ook wel op somda voor bussen te lijken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef:Wel is het zo dat er redelijk wat jargon wordt gebruikt en dat het voor nieuwelingen niet altijd duidelijk is hoe serieus bepaalde uitspraken genomen moeten worden.
Daarom is het handig om (op de Wiki) een handleiding te publiceren met daarin de meest voorkomende termen. Ook zie ik wel iets in een buddy-systeem, waarbij nieuwelingen de eerste paar maanden een vast aanspreekpunt hebben die ze van alles kunnen vragen.
Waarom wil je dat op de Wiki? En wat is het voordeel van een buddy-systeem ten opzichte van een topic/andere technische oplossing waarbij meerdere mensen vragen kunnen beantwoorden? Ik denk namelijk dat er maar weinig mensen zijn die buddy willen zijn. Je vraagt dan namelijk best wat van je gebruikers, terwijl "af en toe een vraag beantwoorden op het moment dat ik er zin in heb" veel laagdrempeliger is.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door dennistd »

En ik denk dat nieuwe gebruikers er ook niet op zitten te wachten... Ik zou het tenminste heel vreemd vinden en het zou mij zelfs afschrikken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:
Meltrain schreef:De "gevorderde" hobbyisten hebben dit forum volgens mij wel redelijk gevonden en voor hen is het forum ook wel goed genoeg. Mocht er behoefte zijn aan nog meer gedetailleerde informatie, zijn sites als Somda vaak beter.
Voor treinen misschien, maar ik denk toch dat we op het gebied van busvervoer toch wel een belangrijke speler zijn ook voor de gevorderde hobbyist. Daarom begint het hier en daar ook wel op somda voor bussen te lijken.
Dat klopt, maar ik denk dat het op het gebied van busvervoer (maar ook tram- en metrovervoer) op dit moment wel goed gaat. Als er meer info nodig is, wordt daar ook wel om gevraagd.
Of zie jij dat anders?
Wubbo schreef:
Meltrain schreef: Daarom is het handig om (op de Wiki) een handleiding te publiceren met daarin de meest voorkomende termen.
Waarom wil je dat op de Wiki?
Wiki stond specifiek tussen haakjes omdat ik er zelf nog niet over uit was of dat beter op het forum kan staan of op de Wiki.
Wellicht is op het forum beter, met daarin diverse verwijzingen naar relevante artikelen op de Wiki, waarin immers meer info staat.
Ik sta nog wel steeds achter het idee van een handleiding.
Wubbo schreef:
Meltrain schreef:Ook zie ik wel iets in een buddy-systeem, waarbij nieuwelingen de eerste paar maanden een vast aanspreekpunt hebben die ze van alles kunnen vragen.
En wat is het voordeel van een buddy-systeem ten opzichte van een topic/andere technische oplossing waarbij meerdere mensen vragen kunnen beantwoorden? Ik denk namelijk dat er maar weinig mensen zijn die buddy willen zijn. Je vraagt dan namelijk best wat van je gebruikers, terwijl "af en toe een vraag beantwoorden op het moment dat ik er zin in heb" veel laagdrempeliger is.
Op een ander forum waar ik ooit zat, werkte dat systeem prima. Het voordeel is dat je ook wat meer privévragen kunt stellen aan één bepaalde persoon, waardoor je niet al je twijfels en vragen meteen hoeft te openbaren.
Zelf ben ik overigens bereid om buddy te zijn.
dennistd schreef:En ik denk dat nieuwe gebruikers er ook niet op zitten te wachten... Ik zou het tenminste heel vreemd vinden en het zou mij zelfs afschrikken.
Het is uiteraard puur vrijwillig. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door regenmaker »

Meltrain schreef: Dat klopt, maar ik denk dat het op het gebied van busvervoer (maar ook tram- en metrovervoer) op dit moment wel goed gaat. Als er meer info nodig is, wordt daar ook wel om gevraagd.
Of zie jij dat anders?
In mijn ogen ergeren sommige mensen zich aan het feit dat busnummers en plannen over de nieuwe dienstregeling door elkaar lopen. Het lijkt mij beter om daar wat meer structuur in aan te brengen, maar dat is meer iets voor het forumbeheer i.c.m. de gebruikers om dat grondig uit te werken (niet voor mij als wikibeheerder). :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door JWM »

ergeren sommige mensen zich aan het feit dat busnummers
Hier ben ik gestopt met lezen. Dit is echt vloeken in de kerk :N
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door huibf »

Alle busnummers van de bus verwijderen. *bus*
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door huibf »

huibf schreef:Alle busnummers van de bus verwijderen. *bus*
Je krijgt altijd wat vervuiling omdat nu eenmaal sommige dingen zaken raakvlakken hebben met totaal andere zaken als waar het topic over gaat.
Een buddysysteem... zucht. Het is een forum waarop iedereen wat kan vragen. Hoe dom het onderwerp wellicht is ook lijkt. Wat wat voor de ene dom is is voor de andere dat juist niet.
Ik zelf zit ook PERSOONLIJK niet te wachten op riedels busnummers, maar als de andere dat leuk vind is het toch goed.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door Ardan »

Op dit forum is iedereen anders en heeft iedereen andere verwachtingen. Dat hier zo'n breed scala van hobbyisten zit is onze kracht, maar soms ook lastig.
De concessie Provincie Utrecht hebben we na botsingen in drieëen gehakt: alledaagse gebeurtenissen, materieel en dienstregeling. Ergens werkt dat lekker, aan de andere kant: als je wil melden dat bus 2934857 stuk is gegaan, doe je dat in AG of in materieel? Het hoort in AG maar er valt over te discussiëren.
Friesland daarentegen is dan weer zo rustig dat je met gemak alles door elkaar kan laten lopen. Ik denk alleen dat het voor de vindbaarheid, én als 'buitenlanders' ('buitenconcessiërs'?) willen meepraten, het beter is om in alle concessies dezelfde structuur aan te houden. Een topic per concessie met drie (vier?) subtopics.

Buddy-idee: werkt op andere fora misschien prima maar dat kan ook met het onderwerp van dat forum te maken hebben. Hier redt iedereen zichzelf prima, hoef je geen levensverhaal op tafel te gooien. Als je een vriendschappelijke band hebt opgebouwd met een ouwe rot is het natuurlijk niet erg om diegene een beetje wegwijs te maken maar als er moeilijkheden en fitties zijn is het beheer het eerste aanspreekpunt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door ODRAIL »

@Ardan: Dit heb je heel netjes opgeschreven :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: Buddy-idee: werkt op andere fora misschien prima maar dat kan ook met het onderwerp van dat forum te maken hebben. Hier redt iedereen zichzelf prima, hoef je geen levensverhaal op tafel te gooien. Als je een vriendschappelijke band hebt opgebouwd met een ouwe rot is het natuurlijk niet erg om diegene een beetje wegwijs te maken maar als er moeilijkheden en fitties zijn is het beheer het eerste aanspreekpunt.
Ja, als. Maar het zetten van die eerste stap is wellicht lastig.
Ik opperde mijn idee als hulpmiddel voor hen die wat minder makkelijk contacten aangaan, wat onzekerder zijn en wat meer achtergrondinfo willen hebben. Uiteraard kan een (vaste) beheerder ook een "buddy" zijn. :)
Maar als niemand anders er zo over denkt, dan zal ik er verder niet op aandringen. Er wordt om suggesties gevraagd, die gaf ik en dan is het aan het beheer om te bepalen wat ermee gedaan wordt. :)
Wat de laatste zin betreft, ben ik het met je eens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door isadora »

Toegegeven, ik heb niet het hele topic gelezen.
Maar diagonaal lezend ben ik nergens de suggestie over een beveiligde site (https) tegengekomen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door Wubbo »

Die staat sowieso op de lijst van dingen die we gaan doen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door ODRAIL »

isadora schreef:Maar diagonaal lezend ben ik nergens de suggestie over een beveiligde site (https) tegengekomen.
In dit topic wordt er over gesproken :wink: :

viewtopic.php?f=18&p=524208#p524208
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door isadora »

Dank je. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Denk mee over de toekomst van OVNL

Bericht door isadora »

Door de jaren heen zijn er schitterende verslagen op het forum geplaatst.
Deze worden niet zelden door anderen weer gebruikt, om hun eigen reizen op te inspireren.
Of nieuwe leden van het forum bladeren nog eens terug en komen iets van hun gading tegen.
Prachtig allemaal natuurlijk, maar er is één storende factor aan veel (dus niet alle) oude verslagen. de foto's.
Niet zelden kom ik oude reisverslagen tegen, waarvan de foto's niet meer beschikbaar zijn op de upload-site.
En dus zit je daar met een verhaal zonder plaatjes, en vaak ook nog tekst die naar die plaatjes verwijst.

Nu ik het zo schrijf, ga ik vandaag eerst mijn eigen oude verhalen nog maar tevoorschijn toveren, om te zien wat daar nog van in act is, om ze vervolgens te archiveren met wget of iets dergelijks.

Om een lang verhaal kort te maken; kunnen we niet een schijf kopen van een paar terabyte voor de opslag van verslagfoto's? Zodat we niet onaangenaam verrast worden door de nukken van de sympathieke, doch zuinige upload-boer?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten