OVNL wijzigt de forumindeling

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

OVNL wijzigt de forumindeling

Bericht door Ardan »

Beste forumgebruikers,

OVinNederland bestaat bijna tien jaar. Een mooie, lange tijd en we groeien nog steeds. Steeds meer mensen weten de weg naar ons te vinden en we merken dat de behoefte van de gebruikers verandert. Ook merken we dat die verschillende behoeftes wel eens met elkaar botsen. Voor ons een reden de forumindeling eens op de schop te gooien. Hierbij zijn we niet uitgegaan van een regio-indeling, maar vanuit onderwerpen. Materieel, lijnvoering en ideeën worden verder uit elkaar gehouden en per onderwerp leveren we maatwerk als het gaat om de regionale indeling (per concessie, concessiebundel of landsdeel). Door extra 'hokjes' wordt het duidelijker waar bepaalde topics en berichten thuis horen. Op deze manier hopen we weer tegemoet te komen aan jullie wensen. Natuurlijk, we kunnen niet iedereen tevreden stellen en zeker in het begin zal het even wennen zijn, maar we hopen hiermee weer een tijd vooruit te kunnen.

In hoofdlijnen wordt de nieuwe indeling als volgt.
VRAAGBAAK
Een forumdeel waar een ieder terecht kan met al zijn vragen en meldingen. Subforums worden:
Losse vragen, waar ongeregistreerde gebruikers een korte vraag kunnen stellen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan die moeder die laatst een busabonnement voor haar zoon zocht. Of gewoon 'domme' vragen over een lijn, waarbij niet wordt verwacht dat iemand eerst het hele forum doorspit. Daar mag dus ook niet gereageerd worden met 'sukkel kijk dan op pagina 314 in het Brabanttopic tsss zucht'.
Korte vragen en meldingen, voor topics als Korte vragen en Doorgeefluik.
Vervoerbewijzen, voor topics over de OV-chipkaart en aanbiedingskaartjes.

ACTUALITEIT
Dit wordt zeg maar het hoofdforumdeel. Subforums worden:
Alledaagse gebeurtenissen, met een onderverdeling per concessie, concessiedeel (bijvoorbeeld Achterhoek en Rivierenland apart) of concessiebundel.
Ontwikkelingen landelijk
Ontwikkelingen Noord-Nederland
Ontwikkelingen Oost-Nederland
Ontwikkelingen Zuid-Nederland
Ontwikkelingen West-Nederland, subforums voor huidige vervoersplannen, wijzigingen en dienstregelingen en die voor het volgende jaar. Verdeeld per concessie. Een wijziging in de provinciale indeling is dat Almere bij West-Nederland wordt ingedeeld.
Materieel, verdeeld per concessie, -bundel of vervoersbedrijf of -autoriteit. Door vele overlap moet hier maatwerk worden geleverd. Hier mogen alle berichten over trein- en BTM-materieel worden verzameld.
Buitenland, hetzelfde als het huidige subforum.

IDEEËN EN TOEKOMST
In dit forumdeel mogen alle wilde ideeën en eventueel-misschien-nieuwe modaliteiten worden besproken.
Vervoer, voor plannen en ideeën over nieuwe vervoersmiddelen, bijvoorbeeld een hyperloop, échte ideeën over nieuwe tramlijnen, etcetera.
Verbeteringen, wat kan er beter ten opzichte van de huidige situatie? Wat zijn je voorstellen?
Zandbak, begin helemaal opnieuw vanaf een lege kaart met al het geld dat je wil.

COMMUNITY
Dit blijft bijna hetzelfde als het huidige forumdeel. Het subforum 'Ideeën OVer OV' verdwijnt, want het heeft een eigen forumdeel gekregen. Een nieuw subforum is OV in Blog, voor alle schrijfsels, columns en korte reisverslagen met slechts enkele foto's.

OVER DE SITE
Waarin wij net zoals nu mededelingen over het forum doen en jullie met je opmerkingen kunnen komen.

OVER DE WIKI
De wiki krijgt een eigen subforum. Subfora zijn Vragen en discussie OVer de wiki en Richtlijnen voor de wiki.

En nu?
De komende tijd zullen we alvast beginnen met het verplaatsen van oude topics, waar al een jaar of langer geleden niet meer op is gereageerd. Deze zullen dus een tijdje niet meer te vinden zijn. Wij streven ernaar in de laatste week van november over te gaan naar de nieuwe indeling. Daarvoor zal het forum helaas een avondje dicht moeten. Wanneer dit precies zal plaatsvinden communiceren we tegen die tijd.

Hebben jullie vragen, opmerkingen of willen jullie bloemen sturen, reageer dan gerust!

Groet, Gekko123, Zugführer en Ardan
Forumbeheerders OVinNederland
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: OVinNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Stadsbus »

Ardan schreef:Daarvoor zal het forum helaas een avondje dicht moeten.
:shock:
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: OVinNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door albertjan96 »

Dus eigenlijk gaan de letters O en V zoveel mogelijk verdwijnen?
Alargule

Re: OVinNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Alargule »

"Zandbak"? Kom op jongens, dat kan beter. Het eindigt ook op -ak.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVinNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Daantje »

Suggesties voor een betere naam zijn zeker welkom.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Meltrain »

Het onderdeel "Actualiteit" krijgt dus 8 subfora, waarvan er 5 met "Ontwikkelingen ..." beginnen?
Is het dan niet logischer om dit te reduceren tot 3 subfora, te weten: "Alledaagse gebeurtenissen", "Ontwikkelingen" en "Materieel" en deze dan onder te verdelen naar regio?

Verder is het mij niet duidelijk wat het verschil is tussen "Losse vragen" en "Korte vragen".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Daantje »

Voor het 'losse vragen' subforum willen we kijken of het mogelijk is om daar een vraag te stellen zonder een account te moeten aanmaken zodat het echt laagdrempelig is.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door albertjan96 »

Is dat niet heel erg gevoelig voor spammers?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef:Het onderdeel "Actualiteit" krijgt dus 8 subfora, waarvan er 5 met "Ontwikkelingen ..." beginnen?
Is het dan niet logischer om dit te reduceren tot 3 subfora, te weten: "Alledaagse gebeurtenissen", "Ontwikkelingen" en "Materieel" en deze dan onder te verdelen naar regio?
Je bedoelt dat er een extra laag komt? Dus Actualiteit -> Ontwikkelingen -> Regio Noord?
Het nadeel daarvan is dat het veel minder overzichtelijk is omdat ze dan op een andere manier worden weergegeven.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Mikos »

Ardan schreef:Korte vragen en meldingen, voor topics als Korte vragen en Doorgeefluik.
*O* Heuj, Doorgeefluik mag blijven!

Of dat hele gedoe met twee forumonderdelen voor Vragen echt uit de verf gaat komen, vraag ik me af. Ik snap dat nieuwelingen eventueel ongeregistreerd in het ene subforum vragen mogen stellen en dat het andere bedoeld is voor de die-hards die zich wél hebben aangemeld (ik vraag me ook af hoe dat uit gaat pakken met bots, reclame en ander gespuis dat zonder een account te hebben aangemaakt kan posten), maar dan heb je aan het einde van de rit dus een subforum met allerlei vragen van Anoniempje en een subforum met vragen van mensen met wel een account. En in welk onderdeel je nu wat terug moet zoeken..?
Ardan schreef:COMMUNITY
Dit blijft bijna hetzelfde als het huidige forumdeel. Een nieuw subforum is OV in Blog, voor alle schrijfsels, columns en korte reisverslagen met slechts enkele foto's.
Waar blijven dan de lange reisverslagen met slechts heel veel foto's? Dat vind ik in het overzicht niet terug.
Groet, Gekko123, Zugführer en Ardan
Forumbeheerders OVinNederland
En dan reageert Daantje hier op de gestelde vragen? :|

Ik wens jullie succes met de vernieuwingen en hoop dat jullie de overpeinzingen die ongetwijfeld in dit topic op gaan borrelen meenemen in het definitieve besluit!
Laatst gewijzigd door Mikos op wo 25 okt 2017, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Zugführer »

Meltrain schreef:Het onderdeel "Actualiteit" krijgt dus 8 subfora, waarvan er 5 met "Ontwikkelingen ..." beginnen?
Is het dan niet logischer om dit te reduceren tot 3 subfora, te weten: "Alledaagse gebeurtenissen", "Ontwikkelingen" en "Materieel" en deze dan onder te verdelen naar regio?
We hebben het hier uitgebreid met elkaar over gehad, het nadeel van één subforum ontwikkelingen is dat de verschillende regio's dan moeilijker vindbaar zijn en minder snel duidelijk is of er ongelezen berichten zijn voor forumgebruikers die de regio-indeling gebruiken. Daarnaast zal het ontwikkelingen forumdeel ruimschoots de meeste topics bevatten
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Meltrain »

Maar voor "Materieel" en "Alledaagse gebeurtenissen" komt er dus wel een extra laag?
Voor materieel is daar wat voor te zeggen, omdat er gedurende de looptijd van een concessie nauwelijks veranderingen plaatsvinden, maar voor de alledaagse gebeurtenissen ligt dat anders.

Dan zou ik in plaats daarvan liever de huidige regio-indeling behouden, met per regio de drie subsubfora "Alledaagse gebeurtenissen", "Materieel" en "Ontwikkelingen".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door ArrivaBas »

Mikos schreef:Waar blijven dan de lange reisverslagen met slechts heel veel foto's? Dat vind ik in het overzicht niet terug.
Die blijft staan in het subforum waar die staat. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Ardan »

Het ging ons erom dat we geen sublaag gingen krijgen voor de overzichtelijkheid, dat je dus niet extra hoeft door te klikken. Onder Alledaagse Gebeurtenissen komen alle concessies, onder Ontwikkelingen komen meerdere onderwerpen en concessies, een langere topiclijst dus. Dat wilden we op deze manier opknippen.

Lange reisverslagen komen in OV in Beeld, net zoals nu.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Daniel »

albertjan96 schreef:Is dat niet heel erg gevoelig voor spammers?
Nee, dat vreesden we als beheer ook maar de ontwikkelaars van phpBB hebben daar zowaar over nagedacht: in een topic waar je zonder account kunt posten moet je (als je niet bent ingelogd) eerst een captcha invullen voor je kunt posten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:Het ging ons erom dat we geen sublaag gingen krijgen voor de overzichtelijkheid, dat je dus niet extra hoeft door te klikken. Onder Alledaagse Gebeurtenissen komen alle concessies,
Dat wordt dan een enorm lange lijst, waar totaal geen orde in zit.

En het topic "OVer Afwijkingen in Materieelinzet" komen dan onder "Materieel", met een apart topic voor elke concessie / regio?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Dat wordt dan een enorm lange lijst, waar totaal geen orde in zit.
Je moet niet overdrijven, zoveel concessies zijn er ook weer niet. Ze zullen in dat forumdeel allemaal op één pagina passen en alleen al daardoor veel minder ondersneeuwen als dat ze nu soms doen bij minder actieve gebieden.
En het topic "OVer Afwijkingen in Materieelinzet" komen dan onder "Materieel", met een apart topic voor elke concessie / regio?
Zo ongeveer, maar zoals in de startpost te zien is er nog niet exact bepaald hoe te bundelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: OVinNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door trolly »

Alargule schreef:"Zandbak"? Kom op jongens, dat kan beter. Het eindigt ook op -ak.
Pedaalemmerz-?

Hoe dat topic heet maakt me niet veel uit. Maar is deze revisie niet een mooie gelegenheid om de knop "actieve onderwerpen" op een bereikbaardere plek te zetten, en bij voorkeur ook wat groter te maken? Daar zou ik heel blij mee zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door huibe »

Daniel schreef:
Meltrain schreef:Dat wordt dan een enorm lange lijst, waar totaal geen orde in zit.
Je moet niet overdrijven, zoveel concessies zijn er ook weer niet. Ze zullen in dat forumdeel allemaal op één pagina passen en alleen al daardoor veel minder ondersneeuwen als dat ze nu soms doen bij minder actieve gebieden.
Ik tel op dit moment 48 concessies. Daarvan zijn er een aantal niet echt concessies, maar een aantal wordt er ook gesplitst, dus het zal ongeveer dat aantal zijn.

Bij mij passen er 25 onderwerpen op een pagina. Dat betekend dus dat de lijst 2 pagina's zal beslaan als er niet regionaal wordt opgedeeld.

Ik ben het met Meltrain eens op toch te blijven beginnen met de regio's.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Alargule

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Alargule »

Mikos schreef:
Groet, Gekko123, Zugführer en Ardan
Forumbeheerders OVinNederland
En dan reageert Daantje hier op de gestelde vragen? :|
Old habits...

Het lijkt me op zich een goede herindeling. De keuze om 'ontwikkelingen' in vier regionale subfora onder te brengen kan ik niet goed rijmen met het hoofduitgangspunt de onderverdeling van regio's naar onderwerpen te wijzigen. Aan het nut van een 'losse-vragen'-topic dat door niet-geregistreerde gebruikt kan worden twijfel ik, maar misschien is het wel een succes.

Een opmerking over het ideeën-topic: dat zou ik gewoon opdelen in 'serieuze ideeën' en 'wilde ideeën'. Het onderscheid tussen 'Vervoer' en 'Verbeteringen' ontgaat mij namelijk - wat vooral komt door de zinssnede 'échte ideeën over nieuwe tramlijnen, etcetera'. Het lijkt eerst te gaan over vervoersmiddelen, maar kennelijk is het toch ook weer breder. Daarmee dreigt het in het vaarwater van 'Verbeteringen' te komen (want een 'nieuwe' tramlijn in pak-em-beet Amsterdam kun je ook als een verbetering van een bestaand netwerk zien).

Over de discussie over wel-niet sub-subtopics: dat zou je ook kunnen oplossen door topictitels te 'taggen'. Iets soortgelijks wordt - met succes - toegepast op andere fora, zoals Skyscrapercity met hoogbouwprojecten en het Wegenforum met wegnummertags. Tags zou je hier bijvoorbeeld kunnen gebruiken om de regio mee aan te geven ([NOORD], [ZUID], [OOST], [WEST]). Nadeel is dat dat wat extra werk voor het beheer met zich mee kan brengen, maar als jullie het hele forum op de schop gaan nemen hebben jullie kennelijk geen gebrek aan tijd ;)

En tot slot:
Mikos schreef:Ik wens jullie succes met de vernieuwingen en hoop dat jullie de overpeinzingen die ongetwijfeld in dit topic op gaan borrelen meenemen in het definitieve besluit!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Suus »

Ik zie ook niet helemaal waarom concessies en materieel gescheiden van elkaar moeten worden. Almere verhuizen naar West zou volgens mij voldoende moeten zijn.

En in plaats van zandbak kan je ook Tekentafel gebruiken? Zandbak klinkt nogal infantiel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door ArrivaBas »

Ik pleit voor de naam 'Luchtfietserij.' :Y
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Yanaike »

Ik vind de indeling van 'Ideeën en Toekomst' een beetje vaag en niet intuïtief.

Hoe zie jullie het verschil tussen 'Verbeteringen' en 'Zandbak' precies voor je?
Ik zie bijvoorbeeld veel kaartjes voor een nieuw lijnennet in een bepaalde concessie maar vaak wel met bepaalde bestaande lijnen als uitgangspunt. Telt dat dan al 'verbetering' of als 'ontwerp vanuit nul' ?
En volgens mij is de grens tussen een ontwerp 'met al het geld dat je wil' en een ontwerp 'met een zinvolle investering' ook behoorlijk vaag?

Ook het verschil tussen 'Vervoer' en 'Verbeteringen' / 'Zandbak' kan een discussiepunt zijn.
Als iemand bijvoorbeeld een hyperloop netwerk voorstelt in Nederland van aan elkaar gelinkte steden. Is dat dan 'Vervoer' of is dat dan 'Zandbak', de bedenker houdt immers geen rekening met de kosten en begint min of meer vanaf een leeg vel papier.

Waar ligt de grens tussen deze sub-forumdelen?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door isadora »

ArrivaBas schreef:Ik pleit voor de naam 'Luchtfietserij.' :Y
Ik richt een actiegroep op voor "Station Hoogeveen".

Verder allereerst alle waardering voor het aan durven pakken van zo'n reorganisatie.
Kan er ook zoiets komen als een automatische spellingscontrole-functie, voordat een bericht wordt verzonden?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVNL wijzigt de forumindeling.

Bericht door Ardan »

Allen, hartelijk dank voor de reacties. Laten we even voorop stellen dat de namen nog slechts werktitels zijn - zeker voor het ideeëndeel waren we zelf na lang denken ook nog niet helemaal tevreden. Ik vind Tekentafel voor de zandbak een erg goede suggestie, een woord waar we zelf niet op kwamen.
Als onderscheid kan de volgende vuistregel worden aangehouden:
als er een echt bestaand plan aan ten grondslag ligt --> toekomst/vervoer
als het een echt bestaand plan is waar je toevoegingen bij hebt --> verbeteringen
bedenk je from scratch iets nieuws --> zandbak

Huibe, hoe kom je bij 48 concessies? Ik kom op 31, zonder trein en we gaan zien wat daar van overblijft na splitsen en samenvoegen. Een paar zullen er dan op de tweede pagina terechtkomen, maar dat zijn dan toch de rustigste. Wordt er gepost komen ze vanzelf weer bovendrijven.

Intern zijn we aan het nadenken om niet toch vanuit de regio te gaan denken en daarna pas te gaan splitsen in AG, materieel en ontwikkelingen.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten