Pagina 2 van 2

Re: Dienstregeling

Geplaatst: Do 07 Feb 2019, 22:17
door gkw1969
Meltrain schreef:
MarkHul schreef:Als ze dit kunnen vinden, waarom dan niet sites zoals 9292 of een andere reisplanner van vervoerders? Kunnen we dit forumdeel niet beter hernoemen naar Beveelbaak? :X

Vergeet niet dat veel (incidentele) reizigers geen idee hebben welke vervoerder er in de buurt rijdt. Ze weten wellicht nog net het lijnnummer, maar of dat dan Arriva, RET of Pietje Puk Express is, weet men niet.

Nou, bij 9292 is het gewoon simple in te voeren van waar naar waar je wilt. Dat weet je toch wel als je ook het lijnnummer weet?
Dus dan is 9292, waarvoor op elke bus reclame gemaakt wordt, best wel simpel te gebruiken.

Ik denk dat je een tijdje de link van 9292 ala antwoord moet geven.

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Geplaatst: Vr 08 Feb 2019, 07:48
door Daniel
nvdw schreef:
Z2N schreef:Ik denk juist dat het makkelijker is om een uitleg te maken hoe mensen dat zelf op kunnen zoeken


Mwoh. Ik kan me niet geheel aan de indruk onttrekken dat mensen het ook wel heel makkelijk vinden, een ander de informatie te laten zoeken. Scheelt je toch zelf kijken op 9292 of even naar de haltevertrekstaat te lopen.

Zoals ik eerder aangaf zit het 'm ook in de vindbaarheid van onze wiki. Bijvoorbeeld als je op "lijn 1 Amsterdam" zoekt staat OVNL bovenaan en het GVB pas als vierde.
Veel van de vragen die per mail kwamen waren bijvoorbeeld ook mensen die wel de route vonden maar de tijden zochten, die zijn dus via de wiki naar contactmogelijkheden gaan zoeken.

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Geplaatst: Vr 08 Feb 2019, 14:23
door Wubbo
Z2N schreef:
huibf schreef:Wat wellicht mogelijk is om te starten met een lijstje van busboekjes in PDF formaat.
Sterker nog misschien is het een idee centraal de busboekjes op te slaan met een duidelijke bestandsnaam en niet zoal Connexxion nu doet of Arriva.
We kunnen dan linken naar de juiste PDF.

Ik denk juist dat het makkelijker is om een uitleg te maken hoe mensen dat zelf op kunnen zoeken. Dus eventueel een uitleg waarin per vervoerder staat hoe je de dienstregeling kan zoeken, als pagina op de wiki. Daarmee kunnen mensen die 'hoe vind ik dienstregeling' intikken wat makkelijker naar hun antwoord komen.

Zoiets kan natuurlijk nooit kwaad en lijkt me een prima uitbreiding voor onze wiki :pos:

gkw1969 schreef:Ik denk dat je een tijdje de link van 9292 ala antwoord moet geven.
Ik vraag me af of dat helpt. Kenmerk van dit soort vragen is immers dat de mensen die ze stellen geen regelmatige reizigers zijn en dus meestal ook niet terugkomen. Ik verwacht dus geen opvoedend effect.

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Geplaatst: Vr 08 Feb 2019, 14:32
door Mikos
Maak een pagina met veelgestelde vragen die je onder elkaar zet, waar Google heel makkelijk op terecht komt. Daaronder zet je één antwoord: De link naar de wiki of naar een pagina als 9292.

"Hoe laat vertrekt de bus naar?"
"Waar staat de dienstregeling van?"
>> Kijk op de OVNL Wiki of plan je reis met de Reisplanner van NS of Reisplanner van 9292.

Eventueel met een serie links en verwijzingen naar websites, pagina's en apps van de hobbyisten op dit forum. Dan help je die misschien ook nog zijdelings.

De huidige oplossing met de opengestelde Vraagbaak zie ik nog steeds niet zitten. Als het al te veel moeite is om een account aan te maken, is 'alstublieft' en 'dank u wel' ook te veel moeite. Laat staan dat we ooit zullen weten of de vraagsteller het antwoord gaat lezen.

Re: Discussie vraagafhandeling OV Vraagbaak

Geplaatst: Vr 08 Feb 2019, 20:41
door Suus
Eerlijk gezegd heb ik nog geen echte veelgestelde vraag gesteld. Er wordt wel gevraagd wanneer lijn X van plek Y vertrekt, maar X en Y zijn nog niet twee keer hetzelfde geweest en dus hebben we hier te maken met inhoudelijk andere vragen.

En mensen komen op de wiki dankzij Google, maar komen daar niet verder naar de vertrektijden. Niet dat de site van de vervoerders dan altijd hulp biedt, want soms zit dat onmogelijk diep weggestopt en directe linkjes naar bijvoorbeeld een PDF is ook niet altijd te bieden want veranderen soms zelfs per keer dat je ze aanklikt.