Post waarderen

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Post waarderen

Bericht door Mikos »

Naar aanleiding van een aantal fotoverslagen die hier recent zijn geplaatst, heb ik een vraag over de mogelijkheid tot het toevoegen van de forumfunctie 'post waarderen'. Op andere fora heb ik gezien dat er de mogelijkheid is om een knop in te drukken waarbij je je waardering uitspreekt voor de betreffende post. Dan wordt vervolgens onder/naast die post weergegeven wie de post heeft gewaardeerd.

Waarom ik daar over begin:
bjorn keith schreef: di 15 aug 2023, 23:46 Ik weet namelijk nu ook weer waarom het zo lang geleden is dat ik dit voor het laatst hier deed; het is altijd (ook voor zo'n korte fotoreportage) behoorlijk veel werk.
Er zit inderdaad onwijs veel werk in een fotoverslag. Er is de reis (hoe kort of lang ook) zelf, het schrijven van een verslag, het bewerken van de foto's, het uploaden ervan en dan de plaatsing.

En hoewel ik zelf bijna alle reis- en fotoverslagen wel lees, reageer ik alleen op het handjevol dat me aanspreekt of waar ik inhoudelijk op kan reageren. Maar dat wil niet zeggen dat ik de verslagen waar ik niet op reageer niet de moeite waard vind. Ik heb er alleen inhoudelijk niets op te zeggen. En dan is het als verslagmaker natuurlijk wel 'vervelend' als je na al dat werk één of twee reacties krijgt. Terwijl er (veel) meer mensen zijn die het lezen.

Het gevaar van zo'n systeem is natuurlijk dat er alleen nog maar 'duimpjes' gegeven worden en er helemaal niet meer op gereageerd wordt. Maar dat heb je nu zonder dat systeem natuurlijk ook al een beetje; als er niemand reageert verandert het niks.

En natuurlijk geldt dat niet alleen voor reisverslagen, maar voor alle posts op het forum (tenzij er redenen zijn het alleen in bepaalde subfora te activeren).

De vraag is: valt dat te implementeren en heeft het ook in andermans ogen meerwaarde?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Post waarderen

Bericht door Mikos »

Mikos weet deze post te waarderen.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Post waarderen

Bericht door Chrysa »

Ik zie er zelf ook meerwaarde in. Op het Wegenforum hebben ze het sinds een tijdje ook, en dat runt volgens mij op dezelfde software. wat dat betreft zou het wel mogelijk moeten zijn.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Post waarderen

Bericht door Hainje »

Op een ander forum waar ik in het verleden actief was hadden ze ook een dergelijk systeem. Had niet de indruk dat de gewone tekstreacties er minder om werden. Ik zie de meerwaarde van duimpjes ook wel in.
🍉
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Post waarderen

Bericht door Hendrik »

Ik zou dat een prima functie vinden! Ik reageer ook niet zo vaak, simpelweg omdat ik lang niet altijd iets heb toe te voegen. En ik vind het zo suf om alleen maar "Leuk!" te schrijven.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Post waarderen

Bericht door AppleMoose »

:pos: Prima idee, zeker voor de verslagen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Post waarderen

Bericht door TffpaA »

Je bent zo te horen wel van gedachten veranderd.

Net als ik, trouwens. Want toen ik het in 2016 voorstelde, vond ik het (nogal voor de hand liggend) een goed idee. Na ervaringen op een ander forum heb ik toch zo mijn twijfels. Onder fotoverslagen kan het goed werken. Op andere delen van het forum kan het ook heel goed gebruikt worden om de afkeer jegens Bepaalde Forummers te laten blijken door heel hard op de likeknop onder posts te duwen waarin een ander die Bepaalde Forummers de maat neemt.

Wellicht speelt dat op dit forum minder, omdat het beheer hier wat actiever aanwezig is dan op dat andere forum en - belangrijker nog - zich ook niet laat leiden door persoonlijke voor- en afkeuren. Daarmee zou dergelijk gedrag wellicht in de kiem gesmoord kunnen worden. Maar het is wel iets om mee te nemen.
🗣
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Post waarderen

Bericht door Daniel »

Het lijkt me zeker voor de verslagen inderdaad wel een leuke toevoeging ja. Voor de rest van het forum niet persé.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Post waarderen

Bericht door AppleMoose »

TffpaA schreef: wo 16 aug 2023, 14:38 Je bent zo te horen wel van gedachten veranderd.
Valt best mee, toch? Ik schreef destijds dat ik er niet zo'n behoefte aan had, maar was niet tegen het idee op zich. En dat heb ik nu nog steeds: leuk idee, maar als het er niet komt, zal ik er geen nacht om wakker liggen.
Net als ik, trouwens. Want toen ik het in 2016 voorstelde, vond ik het (nogal voor de hand liggend) een goed idee. Na ervaringen op een ander forum heb ik toch zo mijn twijfels. Onder fotoverslagen kan het goed werken. Op andere delen van het forum kan het ook heel goed gebruikt worden om de afkeer jegens Bepaalde Forummers te laten blijken door heel hard op de likeknop onder posts te duwen waarin een ander die Bepaalde Forummers de maat neemt.
Voor- en afkeur is nu ook wel in tekst duidelijk en niet altijd op een even fraaie manier trouwens. Dan is een like-knop misschien wel de meest vriendelijke manier, áls je al de behoefte voelt om zoiets duidelijk te maken.
Daniel schreef: wo 16 aug 2023, 15:11 Het lijkt me zeker voor de verslagen inderdaad wel een leuke toevoeging ja. Voor de rest van het forum niet persé.
Is het mogelijk deze knop alleen in te stellen in het subforum voor beeld- en woordverslagen? Daar lijkt immers de meeste behoefte voor te zijn (ook als ik het oude topic lees waar TffpaA naar verwijst). Zo voorkom je ook dat het like-systeem inderdaad als een populariteitsmeter gaat gelden etc.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Post waarderen

Bericht door Daniel »

AppleMoose schreef: wo 16 aug 2023, 15:35 Is het mogelijk deze knop alleen in te stellen in het subforum voor beeld- en woordverslagen? Daar lijkt immers de meeste behoefte voor te zijn (ook als ik het oude topic lees waar TffpaA naar verwijst). Zo voorkom je ook dat het like-systeem inderdaad als een populariteitsmeter gaat gelden etc.
Heb me nooit verdiept in dergelijke plugins, maar zo'n instelling zit er vaak wel in volgens mij. Het gaat ook om duidelijk afgebakende secties van het forum, mocht het alleen op dat niveau in te stellen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Post waarderen

Bericht door dylanwild94 »

Prima idee.

Het weerhoud mij namelijk om fotoverslagen te maken op het forum omdat er inderdaad veel werk in zit en ik enigszins het gevoel heb dat het weinig gewaardeerd wordt omdat er soms weinig inhoudelijks over te zeggen valt.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Post waarderen

Bericht door Mikos »

AppleMoose schreef: wo 16 aug 2023, 15:35Zo voorkom je ook dat het like-systeem inderdaad als een populariteitsmeter gaat gelden etc.
Wat, aan het einde van het jaar geen Forummer van het Jaar-verkiezing op basis van het aantal gelikete posts? (A) :mrgreen:

Ik had trouwens vooraf even snel gekeken of er al een topic met eenzelfde strekking was, ik had niet gekeken in de topics in dit subforum. Goed te zien dat er dus animo voor is, wellicht met beperkingen links en rechts. :pos:
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Post waarderen

Bericht door TffpaA »

Mikos schreef: wo 16 aug 2023, 17:52 Wat, aan het einde van het jaar geen Forummer van het Jaar-verkiezing op basis van het aantal gelikete posts?
Je bent trouwens de enige uit die Grote Zuivering die zijn postrechten nog heeft weten te behouden.

Hoe zou het nu met JWM en Aking zijn? Zouden ze hier stiekem nog meelezen onder een van de vele honderden nulaccountjes?
🗣
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Post waarderen

Bericht door Mikos »

Dat komt omdat ik genoeg gelikete posts had en zij niet. :mrgreen: (A)

Maar goed, voordat de boel weer ontspoort nadat ik een goed idee heb geopperd... :X
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Post waarderen

Bericht door AppleMoose »

Aking heeft ze ook nog, maar heeft, nadat zijn laatste tijdelijke ban is opgeheven, zelf niet meer gepost.
Mikos schreef: wo 16 aug 2023, 17:52
AppleMoose schreef: wo 16 aug 2023, 15:35Zo voorkom je ook dat het like-systeem inderdaad als een populariteitsmeter gaat gelden etc.
Wat, aan het einde van het jaar geen Forummer van het Jaar-verkiezing op basis van het aantal gelikete posts? (A) :mrgreen:
Soms moet je offers brengen, knul :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Post waarderen

Bericht door TffpaA »

AppleMoose schreef: wo 16 aug 2023, 19:25 Aking heeft ze ook nog, maar heeft, nadat zijn laatste tijdelijke ban is opgeheven, zelf niet meer gepost.
Ik dacht dat die na de tweede (of was het derde?) keer gepermaband was?
🗣
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Post waarderen

Bericht door waldo79 »

Wat mij betreft een goed idee om 'waarderingen' in te voeren, mij is het om het even of het forumbreed terugkomt.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Post waarderen

Bericht door AppleMoose »

TffpaA schreef: wo 16 aug 2023, 19:32
AppleMoose schreef: wo 16 aug 2023, 19:25 Aking heeft ze ook nog, maar heeft, nadat zijn laatste tijdelijke ban is opgeheven, zelf niet meer gepost.
Ik dacht dat die na de tweede (of was het derde?) keer gepermaband was?
viewtopic.php?p=755259#p755259
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Post waarderen

Bericht door Bemined »

Dat draadje is gelijk een mooi voorbeeld van een draadje waar je de 'vind ik leuk' knop waarschijnlijk wil uitschakelen.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Post waarderen

Bericht door iamthedutchdude »

Het idee van een "post waarderen" knop lijkt me prima voor "OV in Beeld", "OV in Woord", "Ideeën OVer OV" en de topics onder "OVer de Wiki". Ik twijfel over de andere topics.

Overigens heb ik even gezocht, dit schreef "een of andere Alargule ;) " enkele jaren geleden (2016).
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Post waarderen

Bericht door April064 »

Ik ben het eens met iamthedutchdude, vooral voor de topics die hij noemt is een waardeerknop handig om clutter te voorkomen. Ik weerhoud mij ook vaak om iets te zeggen als ik vind dat het niks toevoegt.

Voor de algemene OV-topics is het niet echt nodig omdat ik het prima vind gaan zonder waardeerknop.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Post waarderen

Bericht door ODRAIL »

Een prima idee van Mikos :pos: ;) .
iamthedutchdude schreef: wo 16 aug 2023, 20:59 Het idee van een "post waarderen" knop lijkt me prima voor "OV in Beeld", "OV in Woord", "Ideeën OVer OV" en de topics onder "OVer de Wiki".
Maar dan wel alleen voor de boven genoemde topics.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5810
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Post waarderen

Bericht door Mikos »

Als zelfs die Rotterdammert voorstander is, dan moet het wel goed zijn.

Op welke termijn mogen we de invoering van deze plug-in verwachten voor een testfase?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Post waarderen

Bericht door Hainje »

Inb4 "ik ben geen Rotterdammert"...
🍉
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Post waarderen

Bericht door Durashift »

TffpaA schreef: wo 16 aug 2023, 14:38 (..)

Net als ik, trouwens. Want toen ik het in 2016 voorstelde, vond ik het (nogal voor de hand liggend) een goed idee. Na ervaringen op een ander forum heb ik toch zo mijn twijfels. Onder fotoverslagen kan het goed werken. Op andere delen van het forum kan het ook heel goed gebruikt worden om de afkeer jegens Bepaalde Forummers te laten blijken door heel hard op de likeknop onder posts te duwen waarin een ander die Bepaalde Forummers de maat neemt.
(..)
Hierom juist méér dan alleen een duimpje omhoog knop invoeren. Ook een lachende en sip kijkende knop erbij én een geschokt knop. Dan kan men beter de verschillende emotionele stadia dat een bericht kan oproepen, van duiding voorzien.

Je kan de waardering ook anoniem maken, zodat het niet duidelijk is wie welke forummer steunt.

Ik lees hier soms nog wel eens een post waar ik om moet lachen of huilen. Dat kenbaar maken middels een eenvoudige stemmingsknop lijkt mij wel een goed idee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten