Een speciaal forum voor concessies

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Suus »

Is een speciaal forum over concessies niet een idee?

Er zijn steeds meer concessies die niet alleen uit busvervoer bestaan, en waar een hoop over te zeggen, te denken, te vinden en te tonen is. Is het dan niet misschien een idee om een forum met daarin voor elk concessie een eigen topic waar nieuws, ontwikkelingen en dergelijke in dat concessiegebied besproken kunnen worden? Maakt het een stuk overzichtelijker dan de helft in het nieuwsforum, en de andere helft in het BTM-forum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Wubbo »

Ik vind het wel een interessante gedachte. Als jullie daar hier eens over discussieren, gooi ik hem even bij de beheerders naar binnen om daar de voors en tegens te bespreken ;-).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Chauf21 »

Wij hebben ook al eens gekeken naar de scheiding tussen Nieuws in de Media en de Trein/BTM-onderdelen. Zeker ook gezien dat de onderdelen goederen, klein en overig -hoewel er soms zeer interessante topics in belanden- niet altijd even goed benut blijken te zijn. Deze opzet is ooit zo gekozen om een duidelijk onderscheid te kunnen blijven houden tussen feiten en ervaringen. Maar nu blijkt dat ook vragen, ervaringen en feiten door elkaar heen kunnen gaan lopen. Zeker nu de Wiki een centrale regierol moet gaan vervullen, is de noodzaak tot een strikte scheiding niet altijd meer aanwezig en zou een andere opzet zinvol kunnen zijn.

Als persoonlijke reactie op jouw idee:
Is er voldoende activiteit op het forum aanwezig om een dergelijke indeling te maken? Stel dat er voor ieder concessiegebied een apart onderdeel komt, zullen bepaalde concessies heel goed lopen, andere concessies zullen amper besproken worden. Op zich is dat niet zo erg, maar ik hoop niet dat er daardoor zinnige meldingen -ook over minder actieve regio's- wegvallen of dat er aparte eilandjes ontstaan (zie bv forum van FNV: http://www.fnvov.nl/forum). Ik ben er ook een beetje bang voor dat je daarmee de toegankelijkheid van het forum vermindert; voor een nieuwkomer zal het dan al snel onduidelijk zijn waar hij of zij een bericht kan plaatsen. Nu heb je slechts een beperkt aantal topics (=duidelijkheid) waar zo'n vraag zou passen.

Wat zou kunnen, is voor een aantal concessiegebieden een subonderdeel in bv. BTM, waar dan ook nieuwsberichten geplaatst kunnen worden. OV in de Media blijft dan voor nationale berichten of voor berichten die geen eigen subforum hebben. Uiteraard kunnen we de naamgeving van de verschillende gebieden wel aanpassen. Op die manier behoud je de mogelijkheid tot algemene berichten, maar kan er ook makkelijker dieper op bepaalde discussiepunten worden ingegaan :)

Ow, edit: er wordt me ingefluisterd dat je per concessie één topic bedoelde. Zou dat voor sommige concessies niet wat te weinig zijn waardoor dingen door elkaar heen gaan lopen? Kijk bv. naar het topic over de OV-chipkaart: daar loopt vanalles door elkaar heen :)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Joshua »

De gedachten is leuk. Maar wordt dit niet zo forum die eigenlijk alleen maar gebruikt wordt rond november/december/januari de periodes dat de nieuwe concessies in gaan?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Wubbo »

Mwha, het Breng-topic loopt ook al langer dan dat volgens mij (is gestart in april).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Vinny »

Maar het Breng-topic is ook erg leuk. Het gaat toch om een vernieuwend marketingconcept, een wat buitenissige huisstijl en grappige bijnamen. En daarnaast nogal wat actieve leden die verstand hebben van het stedelijk gebied Arnhem-Nijmegen. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Suus »

Het eilandjesidee is misschien wel gevaarlijk, maar het is niet mijn bedoeling om alles wat in een bepaald concessiegebied gebeurt ook maar in het topic daarover te dumpen, meer het nieuws en permanente veranderingen in de dienstregeling en lijnennet. Natuurlijk heb je wel kans dat sommige concessies wat actiever zijn dan de ander (Breng, GVB, Arriva Zuid-Holland). Maar het maakt het wat makkelijker om een goede koppeling te leggen tussen de wiki en het forum naar mijn idee.

Overigens kan een topic ook buiten de herfst-wintermaanden actief zijn: Veolia Haaglanden ging aan het eind van de zomer in en dat leverde aardig wat commotie op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Geert »

Op dit moment loopt er ook een discussie in de beheerdershoek. We zijn daar onder anderen aan het bepalen wat er dan wél in een concessietopic kan komen (mediaberichten) en wat we er bijvoorbeeld liever niet in hebben (opvallende reiservaringen bijvoorbeeld). Wat zouden jullie graag voor berichten zien in zo'n concessietopic?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Suus »

Dat zei ik hierboven dus: Vooral de nieuwsonderwerpen en de dienstregeling in die concessie.

Ik ben in ieder geval benieuwd wat er uitkomt, goed dat er in ieder geval naar de ideeën van de gebruikers wordt gekeken, dat heb ik wel eens anders gezien :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Ruben »

Wat ik daar heb voorgesteld, ga ik hier ook ff doen. Kunnen jullie je mening ook geven en komen er vast betere ideeën uit.

Een apart forum met de concessies lijkt me het handigst, dan hoef je niet te bepalen of het in BTM of over treinen moet (bijv. met multimodale concessies). Maar van mij hoeft de opdeling Trein / BTM ook niet meer zonodig. En die andere 4 fora (Goederen, Musea, in het klein en Overig) daar mag ook wel wat anders aan.
Vandaar dat ik de volgende opdeling heb voorgesteld, maar daar valt vast nog wat aan te verschuiven:
  • Reiservaringen
    Vaak reizen we niet alleen met de trein, maar ook met bijv. de bus. Niet meer in twee topics vertellen over je reis, maar dit gewoon als 1 verhaal in dit forumdeel. Vanwege de grootte van de huidige reiservaring topics is een opdeling per week voortaan het handigst
  • Algemeen over OV
    Alles dat nu in BTM en Over treinen wordt besproken, maar niet in het toekomstige Concessie gedeelte past. Ook Overig OV valt dan gewoon onder Algemene Zaken en ook OV in de Media krijgt hier meer discussie-gericht zijn invulling.
  • Concessies
    Alles over concessies, mij lijkt het handigst dat elke concessie zijn eigen subforum krijgt. Op die manier voorkom je grote topics (zoals het OV-Chipkaart topic in OV in de Media nu)
  • OV Hobby
    Het huidige OV in het klein (Games e.d.) en Over Musea. Over goederen kent nauwelijks aandacht. Het her en der opduikende nieuwsbericht mag gewoon in één van de andere subfora besproken worden indien interessant.
SHOOT! :Y
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Chauf21 »

Op zich een goed voorstel :)
NS-Reiziger schreef:
  • Algemeen over OV
    Alles dat nu in BTM en Over treinen wordt besproken, maar niet in het toekomstige Concessie gedeelte past. Ook Overig OV valt dan gewoon onder Algemene Zaken en ook OV in de Media krijgt hier meer discussie-gericht zijn invulling.
  • Concessies
    Alles over concessies, mij lijkt het handigst dat elke concessie zijn eigen subforum krijgt. Op die manier voorkom je grote topics (zoals het OV-Chipkaart topic in OV in de Media nu)
Ik vind het nog steeds geen verstandig plan om alle concessies een eigen subforum te geven. Waar ik eventueel wel een voorstander van ben is om populaire concessies een eigen subforum te geven. Wat dan wel of niet populair is, kan later nog wel bepaald worden. Berichten over andere concessies kunnen gewoon in het algemene deel. Ik denk dat je daarmee een eilandvorming kan voorkomen, maar toch voldoende toekomt aan de behoeftes om berichten bij elkaar te houden maar ook om snel te kunnen bepalen of een topic voor jou wel of niet relevant is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Daniel »

Zal het maar vast zeggen voor er wilde ideeën gaan ontstaan: technisch gezien (met name i.v.m. de koppeling van nieuws met de portal) is het erg onpraktisch om het al dan niet maken van een subforum af te laten hangen van de populariteit. Een nieuw subforum krijg namelijk weer 'n nieuwe forum-id waar de portal dus ook op aangepast moet worden.

Als je gewoon standaard met subfora werkt kan je dat in één keer goed inrichten en moet je hooguit iets gaan aanpassen als een overheid ergens een nieuwe concessie voor "verzint".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Geert »

De lijst met fora kan ook dynamisch opgehaald worden. :idea: Maar die kunnen we maar beter niet hier voeren :)
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door tsov »

Ik vind de plannen die ik hier heb gezien heel mooi, maar om nu voor alle concessies een subforum te maken lijkt me wat overbodig en bovendien onoverzichtelijk worden. De indexpagina wordt dat één grote lijst subfora waar je de goede tussenuit mag pikken...
Probleem is ook dat concessiegebonden nieuws nogal fluctueert. Nu is er heel veel over pas gewijzigde concessies of op handen zijnde wijzigingen (Breng, Achterhoek, GD), maar over concessies die "in het midden" zitten (Zeeuws-Vlaanderen, Twente) wordt weinig gemeld.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Suus »

Ik denk inderdaad dat niet elke concessie een eigen forum behoeft, zelfs als Zeeuws-Vlaanderen actief in de aanbesteding is zal dat erg weinig berichten opleveren vermoed ik (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Ruben »

Qua subforums van concessies kunnen wij best wat heen en weer gaan schuiven. Het zal in general neerkomen op een subforum per lopende aanbesteding (en ook dat geheel afhankelijk van de populariteit), en een paar structurele (zoals BRENG) wellicht.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door tsov »

Breng is natuurlijk ook structureel omdat dat over een ruim jaar wel weer in de aanbesteding zal gaan ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Chauf21 »

Maar is het dan structureel of gewoon populair waardoor het een structureel karakter krijgt? :wink:

Anyways, zullen we afspreken dat we eind deze maand een beslissing over deze kwestie nemen?
Dan kunnen we ook gelijk besluiten hoe we omgaan met de Pilot weergave nieuwsberichten (daar lopen nog enkele technische zaken over) en alle veranderingen gezamenlijk doorvoeren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Wubbo »

Ik zie erg weinig reacties in dit topic van niet-beheerders. Dat verbaast me. Komt dat doordat het idee van NS-Reiziger extreem goed is? Wees niet bevreesd, spui wat ideeën en suggesties, of lever commentaar! We zullen ze allemaal bekijken en beoordelen op haalbaarheid!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Meltrain »

Op zich is het plan vrij goed.
Ik ga er echter vanuit dat de 'onderste' subfora niet veranderd worden? :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Tom »

Ik lees hier veel reacties waarin termen als "onoverzichtelijk" en "overbodig" naar voren komen. Er wordt een idee geopperd om een forum voor concessies te openen, maar waarom niet een voor vervoerders? Het aantal vervoerders is immers beperkter dan het aantal concessies (=overzichtelijk), en naar gelang daar behoefte aan is kan voor iedere concessie een topic worden geopend in de vervoerdersfora (=overbodige, lees: nauwelijks meldenswaardige, concessies krijgen geen topic). Een nadeel aan deze indeling is dat in sommige concessies meerdere vervoerders actief zijn. Je zou dit kunnen oplossen door in het ene topic een verwijzing te maken naar een ander topic waar al een discussie gaande is over een bepaalde concesie, zodat je voorkomt dat er dubbele discussies worden gevoerd.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Joshua »

Klinkt eigenlijk wel heel goed. En een topic over een topic over een concessie kan dan nog altijd verplaats worden naar een forum over een vervoerder en zo.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Ruben »

Het grootste nadeel van een indeling per vervoerder is dat de discussie over concessies in de meeste gevallen gevoerd zal worden voordat er een vervoerder de concessie heeft gewonnen, dus in de aanbestedingsprocedure. Bij een indeling op vervoerder hou je het niet op een discussiegerichte manier bij elkaar, maar heb je in bijv het CXX forum een artikeltje met 3 reacties, en in het Arriva forum dezelfde concessie met wat reacties. Discussie over een vervoerder op zich beperkt zich vrijwel altijd tot wat materieelkwesties en dergelijke. Enkel dat soort topics zijn gebaat bij een indeling op vervoerder, en juist niet de interessante discussies over een concessie en de plannen daarbinnen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Joshua »

Bestaat er geen mogelijkheid ls een topic snelkopeling in een ander forum?
Ik kan het me ergens van herhinneren uit een forum waar ik in het verleden bij actief was.

Maar ja dat forum draaide niet op PhpBB maar op een andere systeem dat wel betaald was. (Nogal dure licenties per jaar)
Oud forumgebruiker

Re: Een speciaal forum voor concessies

Bericht door Oud forumgebruiker »

Om de dis-populariteit van een topic te voorkomen zou je er ook aan kunnen denken elke opdrachtgever een topic te geven. Onder elke opdrachtgever vallen een aantal concessies, waarvan er één vast wel vaak besproken zal worden.

Zo heb je bijvoorbeeld:

Stadsregio Amsterdam
- Amsterdam
- Amstelland Meerlanden
- Zaanstreek
- Waterland

Provincie Noord-Holland
- Noord-Holland Noord
- Haarlem - IJmond
- Gooi- en Vechtstreek

etcetra etcetra,

De concessie bij elkaar zullen waarschijnlijk wle genoeg stof zijn om een topic populair te houden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten