Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor fogeltje » Do 04 Sep 2014, 17:24

Die paginanaam is zo gekozen omdat die knip pas later is gekomen, oorspronkelijk was het gewoon een doorgaande lijn. Ik zal het hier binnenkort met Frank over hebben. Over twee weken wil ik eens bij hem op bezoek gaan en dan bespreken we gelijk wat dingen. Bedankt voor het melden.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Ederveen
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 06 Jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Ederveen » Do 04 Sep 2014, 19:11

Daniel schreef:Wat hanteert de vervoerder hier? Denk dat de naamgeving daar vandaan gekomen moet zijn, anders was er wel voor Eindhoven - Best als paginanaam gekozen.


Als ik via de Hermes-site de dienstregeling wil opvragen staat ie als "naar: Eindhoven Station via Best Station", maar ook als "naar: Best Station". Om het makkelijk te houden natuurlijk!

Zoals fogeltje later al zei is eerder inderdaad het volgende van toepassing:
fogeltje schreef:Die paginanaam is zo gekozen omdat die knip pas later is gekomen, oorspronkelijk was het gewoon een doorgaande lijn.

Met ingang van de nieuwe concessie was 144 inderdaad een doorgaande lijn tussen Eindhoven en Oirschot, welke ook ten alle tijden de volledige route reed. Vervolgens werd het gedegradeerd tot spitslijn waar alleen in "spitsrichting" het hele traject werd gereden en de tegenrichting alleen tussen Best en Oirschot.
De huidige situatie is met ingang van de huidige dienstregeling ontstaan.

Een andere toevoeging die ik heb is over de frequenties in de infobox: om hetzelfde voorbeeld aan te houden (de foutieve vermelding van de zaterdag even te negeren), staan er frequenties als 0-2x en 0-1x per uur. Uiteraard slaat die '0' op het Oirschot-deel, maar als ik dat niet zou weten zou ik denken dat de bus op bepaalde dagdelen op bepaalde momenten niet rijdt (zoals niet tussen de middag tussen 11:00 en 14:00 uur of niet na 20:00 uur 's avonds). Is het misschien mogelijk om hier wat meer eenduidigheid in te krijgen? Ik ben allang bij dat elementen als spits_vakantie zijn toegevoegd overigens.

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor huibf » Do 04 Sep 2014, 20:18

In december is het 'probleem' over wat betreft 144. Het deel tussen oirschot en best vervalt dan in zijn geheel. Arriva gaat dan vaker rijden op dat stuk, waardoor alle Hermesritten kunnen vervallen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9274
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Ardan » Wo 17 Sep 2014, 19:23

Wat is dit voor gedrocht? Met als gevolg dat de lijnnamen er hier heel verwarrend uitzien? Naam van de vervoerder aanhouden, okee als jullie dat fijn vinden, maar maak het niet verwarrend. Heet gewoon 'West-Terschelling Haven', klaar. Vind ik.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

wouter15
Berichten: 850
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor wouter15 » Wo 17 Sep 2014, 20:54

De vervoerder zet er zelf 120 achter. Dus begrijp niet helemaal wat nu zo verwrrend is.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Hainje » Wo 17 Sep 2014, 21:30

Misschien huisnummer 120?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9274
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Ardan » Wo 17 Sep 2014, 21:33

Het bijvoegsel '120' zal wel slaan op het lijnnummer van de hoofdlijn. Heb eerlijk gezegd er niet op gelet wat er ter plekke op het haltebord stond. In ieder geval moest ik op de concessiepagina drie keer lezen wat er nou precies stond en bedoeld werd..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Zugführer » Do 18 Sep 2014, 12:00

Ik kan nergens een voorbeeld vinden van waar "West-Terschelling Haven 120" gebruikt wordt.
hier, hier en hier bijvoorbeeld wordt gewoon "West-Terschelling Haven" gebruikt evenals in de planner op de Arriva website?
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11160
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Meltrain » Do 18 Sep 2014, 12:46

Als je de dienstregeling opvraagt, krijg je inderdaad "Haven 120" als haltenaam.

Ardan schreef:Het bijvoegsel '120' zal wel slaan op het lijnnummer van de hoofdlijn.

Is het nummer van die haven niet gewoon 120? Het lijkt me zeer sterk dat dat nummer iets met de buslijnen te maken heeft.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Zugführer » Do 18 Sep 2014, 14:20

Ah gevonden, via http://www.arriva.nl/uw-reis/dienstregeling-per-lijn/ komt er inderdaad Haven 120 te staan.
Ik heb sterk de indruk dat het daar gewoon een foutje is aangezien dat verder nergens te vinden is.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor fogeltje » Wo 24 Sep 2014, 14:36

Ik heb het gisteren met Frank gehad over het 144/162 "probleem" en wij zijn tot volgende rechtspraak gekomen:

We laten de namen zoals ze zijn. Lijn 162 rijdt de meeste delen van de dag inderdaad tussen Maren-Kessel en Osch, maar in de spits bestaat er een verbinding naar Herzogenbusch. Derhalve zien wij dit als de "volle" lijn. Een vergelijking kan getrokken worden met lijn 96, met als verschil dat die ook in de tegenspits rijdt (volgens mij). Beide lijnen zijn anders dan bijvoorbeeld lijn 99. Connexxion geeft weliswaar aan dat deze lijn rijdt tot "Uden Melle", maar als je die nader bekijkt dan zie je dat het slechts om enkele ritten in de ochtend en avond gaat, namelijk de tijdstippen dat lijn 121 niet rijdt; voor overstappers rijdt lijn 99 daarom een iets langere route. Bij lijn 96/162 worden verbindingen in de spits geboden die er anders überhaupt niet zijn.

Wat betreft lijn 144, die is inderdaad weer een geval apart omdat hier alle ritten los liggen (bij lijn 162 is er tenminste nog sprake van één doorgaande rit). We besluiten om dit toch maar zo te laten. Dit is een uiterst uitzonderlijke situatie die zich niet snel nog eens voordoet. In die gevallen zullen we die van geval tot geval bekijken. Mocht een dergelijke lijn opeens de standaard in Nederland worden, dan bekijken we dan wel wat we er mee doen. We kiezen er in dit geval voor niets te doen omdat Hermes op haar website het heeft over "Lijn 144 naar Oirschot".

*hamerslag*
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Zugführer » Do 01 Jan 2015, 17:24

Omdat ik niet graag in een edit-war beland doe ik het even in overleg op deze plek. Ik kwam zojuist deze lijnen weer tegen: Lijn 120 West-Terschelling Haven 120 - Oosterend Oosterend, Lijn 121 West-Terschelling Haven 120 - West aan Zee Hotel Paal 8 en Lijn 122 West-Terschelling Haven 120 - Oosterend Oosterend
Het lijkt me vrij duidelijk dat de naam "Haven 120" gewoon een fout van Arriva is, de enige plek waar deze naam voorkomt is de online dienstregeling op http://www.arriva.nl, verder nergens. In de OV-Info app vind ik haltes "Haven 120" en "Haven 121" op Terschelling, wat me voldoende bewijs lijkt dat Arriva hier op een verkeerde manier geprobeerd heeft verschillende namen aan verschillende halteplaatsen voor de twee verschillende lijnen te geven.
Ik zou de titels graag herstellen naar de juiste naam en erger me een beetje aan het feit dat alles maar klakkeloos overgenomen wordt van de vervoerder en daar zelfs een viertal pagina's voor hernoemd is.
Tenzij iemand me er natuurlijk van kan overtuigen dat het busstation wel degelijk "Haven 120" heet.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor huibf » Do 01 Jan 2015, 18:10

Nou ik denk dat het een foutje is van Arriva.
Om een beetje de leesbaarheid en de logica van de Wiki te waarborgen die onzin eruit halen.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor fogeltje » Do 01 Jan 2015, 20:00

Als Haven 120 en Haven 121 fysiek hetzelfde busstation zijn, dan kunnen de cijfers eruit en hanteren we gewoon de naam "Haven". Mocht je hulp met hernoemen hebben, laat het even weten.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Hainje » Do 01 Jan 2015, 20:10

Heb even een Tweet naar Arriva gestuurd hierover, zodra ik iets hierover hoor van ze, dan meld ik dat. Of ze moeten zelf een account hier aanmaken. Maar net wat ze handig vinden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Zugführer » Do 01 Jan 2015, 20:22

De online dienstregeling gebruikt bij beide lijnen "Haven 120" als haltenaam, maar in de praktijk lijkt dat nergens op te slaan. Alleen bij het opzoeken in de OV-info app kwam ik ook de naam "Haven 121" tegen.
Hernoemen is geen probleem, ik had dat bij het busstation zelfs al gedaan.
Maar goed dat je het navraagt, dan wachten we het antwoord even af :)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Hainje » Do 01 Jan 2015, 20:46

Ze hebben het 'doorgezet'. Zal op zijn vroegst dinsdag denk ik pas antwoord op komen. Maar dan post ik het gelijk hier.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Zugführer » Do 01 Jan 2015, 21:49

Hmm, nog een ander dingetje dat qua onderwerp wel binnen dit topic past en aansluit op het vorige punt.
Wat doen we met stationsnamen op de wikipagina's als de vervoerder een station opeens tot "Centraal Station" bombardeert, terwijl er bij mijn weten maar een stuk of 5 echte centrale stations in Nederland zijn?
Dan heb ik het bijvoorbeeld over alle nieuwe lijnen rond Oss, zoals Lijn 305 Oss Centraal Station - Eindhoven Station. Ik ben niet zo'n voorstander van meegaan met de grillen van de vervoerder, los van dat het een lachertje is dat Oss opeens een centraal station heeft en Eindhoven nog wel gewoon station heet bij Arriva
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor huibe » Do 01 Jan 2015, 22:01

Ik volg in principe de vervoerder als ik een nieuwe pagina moet maken. Bij naamswijziging zonder een nieuwe pagina is het een beetje afhankelijk van de verschillen tussen de namen en de locatie.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Daniel » Do 01 Jan 2015, 23:05

Het gebruik is inderdaad om de vervoerder te volgen, maar in het geval van Oss vindt ik het ook wel een beetje een raar geval (meestal zijn er nog wel andere stations met busbediening als de vervoerder de naam "Centraal Station" gebruikt, maar Oss West heeft juist geen busverbinding).

Overigens is het bij mijn weten vooral Arriva die hier zo'n warboel van maakt... in Gorinchem vertrekken de stadsbussen van "Gorinchem Station" en komen ze aan op "Gorinchem Station NS" volgens de dienstregeling, terwijl NS daar al jaren niet meer komt :P Daar ben ik voor de wiki toch wel zo vrij geweest de laatste twee letters weg te laten :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor regenmaker » Do 01 Jan 2015, 23:31

Syntus heeft dit jaar ook opeens alle stations hernoemd. Ik heb hiervoor alle bussen moeten hernoemen en ben dus mee gegaan met de wijzigingen die Syntus heeft doorgevoerd.

Alleen station Veenendaal de Klomp wordt door Connexxion; Veenendaal, Station de Klomp genoemd zoals in lijn 80. Terwijl Syntus de naam: De Klomp, Station Veenendaal-de Klomp gebruikt (zoals lijn 5), wat ik overigens veel logischer vind. Aangezien het station in De Klomp (Concessie Veluwe) ligt en niet in Veenendaal (Concessie Utrecht Provincie).

Wel een beetje vreemd dat die vervoerders zulke verschillen maken.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor fogeltje » Vr 02 Jan 2015, 08:18

Wat stations aangaat ben ik voorstander in de paginanaam alleen neutraal Station te gebruiken, geen dingen als Station NS (of andere vervoerder) of Centraal Station. In de routestrip mag je van mij best een andere benaming neerzetten (maar liever niet) maar paginanamen graag zo uniform mogelijk. Nijmegen is de grote uitzondering maar daarvoor moet ik bij Frank op de koffie.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor regenmaker » Vr 02 Jan 2015, 09:49

Ik vind persoonlijk handiger om de keuze van de vervoerder te gebruiken, zo weet je precies wat de vervoerder bedoelt.

Voorbeeldje:

Als er bij Ede-Wageningen: Ede, Station zou staan; zou iemand kunnen denken, huh? Ede Centrum of Ede-Wageningen? En als het Ede-Wageningen is, is het dan de noord of zuidzijde? Syntus gebruikt: Station Ede-Wageningen/Noordzijde en Station Ede-Wageningen/Zuidzijde dan weet je precies wat ze bedoelen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor Zugführer » Vr 02 Jan 2015, 09:57

In het geval van een station met zo'n dubbele naam en een verschil in noord- en zuidzijde lijkt het me ook niet meer dan logisch dat in de routestrip aan te gebruiken, maar dan hoef je de pagina toch nog niet "Lijn X Ede Station Ede-Wageningen Zuidzijde - ..." te noemen? Dat gebeurt voor zo ver ik weet gelukkig ook niet, maar het is wel vergelijkbaar met "Oss Centraal Station" in een paginanaam te gebruiken
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

huibf
Berichten: 2526
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe richtlijnen mbt titels bus/metro/tramlijnen

Berichtdoor huibf » Vr 02 Jan 2015, 10:01

Zugführer schreef:Hmm, nog een ander dingetje dat qua onderwerp wel binnen dit topic past en aansluit op het vorige punt.
Wat doen we met stationsnamen op de wikipagina's als de vervoerder een station opeens tot "Centraal Station" bombardeert, terwijl er bij mijn weten maar een stuk of 5 echte centrale stations in Nederland zijn?
Dan heb ik het bijvoorbeeld over alle nieuwe lijnen rond Oss, zoals Lijn 305 Oss Centraal Station - Eindhoven Station. Ik ben niet zo'n voorstander van meegaan met de grillen van de vervoerder, los van dat het een lachertje is dat Oss opeens een centraal station heeft en Eindhoven nog wel gewoon station heet bij Arriva


Goed punt. De ene vervoerder noemt het Busstation, de andere Centraal Station, dan weer station NS, of NS Station, Veolia noemt het zelfs Station Veolia.

regenmaker schreef:Wel een beetje vreemd dat die vervoerders zulke verschillen maken.

Je zegt het zelf: Waarom zouden we dan meegaan in de vreemde kronkels van de vervoerders.
Laten wij het hier dan juist wel logisch doen.
De vervoerder weet het zelf ook niet, want die wijzigen het telkens, denk dat het ligt een de vervoerskundige.
Maar zo heet bij Hermes bijvoorbeeld Reusel, Busstation Reusel.

Ik ben voorstander van Station (voor een station) en Busstation voor een Busstation wat GEEN station heeft.


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast