Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Wubbo »

Ik ben niet echt een regelmatige bewerker van de wiki, maar wil wel graag een duit in het zakje doen.

Waar ik erg op zoek naar ben is structuur. Het lijkt mij een mooi doel als straks met een paar muisklikken alle buslijnen uit 1978 in de stad Amersfoort te vinden zijn, om eens een dwarsstraat te noemen. Bij treinseries hebben we in zoiets voorzien (je kan daar alle treinseries uit een dienstregeling vinden, en je hebt per station een bediengeschiedenis, en je hebt per treinserie een geschiedenis). Zoiets zou je voor buslijnen ook willen vinden. Dus alle oude lijnen 123, alle oude buslijnen van Leeuwarden en alle buslijnen in 1978. Hoe je dat doet (qua pagina-opbouw, infoboxen etc) laat ik graag aan anderen over, maar wat mij betreft maken we het zo dat zo'n terugzoekmogelijkheid ontstaat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat iedereen daar wel voor is.

Wat doen we met Lijn 325 Emmeloord Busstation - Groningen Centraal Station? Die lijn is per afgelopen december behoorlijk beperkt en rijdt nu nog maar in één richting.
We kunnen de oude route terugplaatsen bij een kopje 'geschiedenis', maar in dit geval ben ik ook meer voor splitsen omdat er wel erg veel gewijzigd is.
Hoe dan ook: op dit moment is de geschiedenis compleet verdwenen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Meltrain »

En splits alsjeblieft Lijn 19 Leidschendam Leidsenhage - Delft Noord.
Ik ben er alleen niet uit wat met de omleiding naar de Dillenburgsingel moet gebeuren: een geheel eigen pagina of op dezelfde pagina (het duurde bijna 6 maanden, maar de lijn werd daarna veranderd tot de huidige lijn).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door fogeltje »

Omleiding behoeft geen extra pagina lijkt me. Lijn 99 Nijmegen - Uden had ook ruim vier maanden een ingrijpende omleiding gehad, die heb ik gewoon omschreven.
huibe schreef:alleen jammer dat je de vorige concessies nu dus niet ziet. Wat is er mis met 1 pagina per concessie/vervoerder? In dit geval zou het drie aparte pagina's zijn.
En ik vind die info prima op 1 pagina passen. Ik opteer er zelf voor om zoveel mogelijk op dezelfde pagina te blijven, dat leest lekker makkelijk. Als pagina's onhandelbaar groot worden (lijn 21 en 25 zijn de grootste buslijnpagina's op de wiki) dan kunnen we per geval bekijken wat we er mee doen.

Je hebt een punt wat concessies betreft. Een extra parameter "Oude concessies" waarin oude concessies opgenomen kunnen worden? Dan kunnen we daarin de oude concessies met tussen haakjes de jaartallen zetten. Bij meerdere zet je gewoon enters zoals ik dat met de vervoerders gedaan heb.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Meltrain »

fogeltje schreef: Je hebt een punt wat concessies betreft. Een extra parameter "Oude concessies" waarin oude concessies opgenomen kunnen worden? Dan kunnen we daarin de oude concessies met tussen haakjes de jaartallen zetten.
Ik ben voorstander, evenals voor de parameter "Oude vervoerders".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door fogeltje »

Als we al een parameter voor oude concessies toevoegen, dan kan dat ook. Overigens ben ik bij nader inzien wel voor "Voormalige" ipv "Oude".
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Frank »

Zou iemand die meer verstand heeft van het OV in betreffende regio onderstaande pagina's willen splitsen:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... orenstraat
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... orenstraat :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Meltrain »

Jullie kunnen (als beheerder zijnde) splitsen, wij niet. (Dat begreep ik tenminste uit de OP van fogeltje.)
Vandaar ook mijn verzoeken. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door fogeltje »

Dat kunnen wij Frank ;) Ik kan het helaas alleen door de pagina te exporteren naar XML, de dingen eruit te slopen die niet in de nieuwe pagina horen en dan het XML bestand importeren. Dat laat ik je wel een keer zien als ik je zie want dat is nogal omslachtig uitleggen met screenshots enzo. Ik zal straks even naar die pagina kijken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door fogeltje »

Et viola (sic):
[wiki]Lijn 105 Amsterdam Buiksloterwegveer - Purmerend Korenstraat (1990-2011)[/wiki]
[wiki]Lijn 109 Amsterdam Buiksloterwegveer - Purmerend Korenstraat (1990)[/wiki]
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Frank »

Bedankt Fogeltje. Ik vroeg het met name zodat er geen verkeerde informatie zou komen te staan. Maar als alleen wij als beheerders dat kunnen is er geen andere keus *O* . Ik leer het graag een keertje, Fogeltje.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door BrengMe »

Meltrain schreef:En splits alsjeblieft Lijn 19 Leidschendam Leidsenhage - Delft Noord.
Ik ben er alleen niet uit wat met de omleiding naar de Dillenburgsingel moet gebeuren: een geheel eigen pagina of op dezelfde pagina (het duurde bijna 6 maanden, maar de lijn werd daarna veranderd tot de huidige lijn).
Ik heb deze lijn inmiddels gesplitst:
Lijn 19 Leidschendam Leidsenhage - Delft Tanthof
Lijn 19 Leidschendam Leidsenhage - Delft Noord

Commentaar en verbeteringen zijn welkom.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door huibe »

fogeltje schreef:Omleiding behoeft geen extra pagina lijkt me. Lijn 99 Nijmegen - Uden had ook ruim vier maanden een ingrijpende omleiding gehad, die heb ik gewoon omschreven.
huibe schreef:alleen jammer dat je de vorige concessies nu dus niet ziet. Wat is er mis met 1 pagina per concessie/vervoerder? In dit geval zou het drie aparte pagina's zijn.
En ik vind die info prima op 1 pagina passen. Ik opteer er zelf voor om zoveel mogelijk op dezelfde pagina te blijven, dat leest lekker makkelijk. Als pagina's onhandelbaar groot worden (lijn 21 en 25 zijn de grootste buslijnpagina's op de wiki) dan kunnen we per geval bekijken wat we er mee doen.

Je hebt een punt wat concessies betreft. Een extra parameter "Oude concessies" waarin oude concessies opgenomen kunnen worden? Dan kunnen we daarin de oude concessies met tussen haakjes de jaartallen zetten. Bij meerdere zet je gewoon enters zoals ik dat met de vervoerders gedaan heb.
Kan iemand mij nog eens uitleggen waarom bij buslijnen alles op 1 pagina moet, terwijl er bij de trein series zijn die al 20 jaar niet zijn gewijzigd maar wel ieder jaar een eigen pagina hebben en daar valt niemand over.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Hainje »

Dan zou ik zeggen: maak van die treinseries ook een pagina die een lange tijd bestrijken.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Meltrain »

huibe schreef: Kan iemand mij nog eens uitleggen waarom bij buslijnen alles op 1 pagina moet, terwijl er bij de trein series zijn die al 20 jaar niet zijn gewijzigd maar wel ieder jaar een eigen pagina hebben en daar valt niemand over.
Tja, dat is altijd zo geweest. Bovendien zijn er veel meer buslijnen dan treinseries.
Voor de Belgische treinseries gebruiken we wel nog steeds dezelfde pagina's.

Daarnaast ben ik zeer benieuwd welke treinserie al 20 jaar niet veranderd is. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door fogeltje »

Er zijn iets meer buslijnen dan treinseries in Nederland. Als we elke lijn voor elk jaar zijn eigen pagina geven, dan krijg je een oerwoud dat zelfs de figuren uit Avatar niet meer willen omzagen.

Wat we met treinseries doen mag wat mij betreft in een apart topic besproken wordt. Wat mij betreft blijft de verschillende aanpak. Volgens mij is de wiki ontstaan met treinen en zijn de bussen er pas later bijgekomen (maar pin me daar niet op vast), dat verklaart de verschillende aanpak. Bij treinen heeft men toen van begin af aan gekozen voor die aanpak, bij bussen deed iedereen maar wat. Er zijn namelijk ook buslijnen die per jaar een pagina hebben (Eindhoven stad kent er een paar).

In mijn ogen zoeken de meeste gebruikers of actuele informatie of willen zich inlezen in de geschiedenis van een buslijn. Dat kan beiden het beste met de aanpak "zoveel mogelijk op een pagina". Actuele informatie staat altijd bovenin. Geschiedenis staat chronologisch bij elkaar zonder dat men zich een ongeluk klikt door steeds een jaar terug te moeten gaan.

Wat mij betreft blijft de verschillende aanpak voor treinen enerzijds en bus, tram en metro anderzijds. Maar we kunnen het best gaan hebben of we het treingedeelte op de wiki ook anders willen inrichten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Suus »

Ik zie geen probleem met de huidige situatie, niet aanpassen dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Etienne »

- Die 172 heb ik al eens gesplitst in de genoemde en deze

- Met die 198 vind ik splitsen geen goede optie (ook al zou het volgens de regeltjes wel moeten). De verlenging naar het Veer betrof slechts één jaar en toen werd oude route weer gereden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Frank »

Bij de eerste staat als periode:

... t/m 27 mei 1990 // 29 mei 1994 t/m ...

Dan lijkt het wel alsof er sprake is van twee buslijnen.

Bij de 172 die je aanhaalt staat:

23 mei 1982 t/m ...

Als die 172 van 23 mei 1982 tot en met 27 mei 1990 heeft gereden dan moet die datum van 27 mei 1990 even verplaatst worden van het eerste naar het tweede artikel.

Het tweede artikel moet ook gewoon gesplitst worden. Dat de verlenging slechts anderhalf jaar duurde verandert daar wat mij betreft niks in. Ik wil die splitsing overigens best zelf doen, maar dan moet Fogeltje me nog eens de manier leren waarop er geen informatie verloren gaat :P .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door fogeltje »

Misschien moet ik dan mij dreiging waarmaken en binnenkort even opbezoek komen. Want demonstreren is in dit geval veel makkelijker dan uitleggen.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Frank »

Ik zal m'n ouders vast waarschuwen :P .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Meltrain »

Die pagina's van lijn 172 heb ik even bijgewerkt. Kan iemand controleren of het nu klopt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Etienne »

Overeenkomstig de busboekjes van die jaren kloppen ze nu inderdaad :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Frank »

Dank :D .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten