Nachtbus

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door fogeltje »

Ik snap overigens bij die 105 de nachtlijn infobox niet. Ik stond op het punt dit af te splitsen. Maar was het wel een "echte" lijn of waren dit gewoon ritten van de reguliere 105? Zodra er duidelijkheid over is, wil ik wel een nieuwe pagina maken. En die garage komt overigens in de routestrip ook niet voor.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Meltrain »

Het waren ritten van de reguliere lijn 105 die ook 's nachts reden. Gelieve deze infobox ook terug te plaatsen op de lijnpagina.
Iets soortgelijks heb je nu ook bij [wiki]Lijn 370 Alphen aan den Rijn Station - Schiphol Plaza/NS[/wiki] die 24 uur per dag rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Frank »

In Arnhem had je in het verleden ook dat het lijnnummer (en meestal ook de route) van een gewone bus en nachtbus overeen kwamen. Uiteindelijk heb ik ze (zeer recent) toch gesplitst omdat de lijnen (zeker in latere jaren) gewoon in een aparte tabel in het busboekje stonden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Meltrain »

Bij de genoemde lijn 105 weet ik het niet, maar bij lijn 370 staan alle ritten in dezelfde tabel en is het exact dezelfde lijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Etienne »

Meltrain schreef:Bij de genoemde lijn 105 weet ik het niet, maar bij lijn 370 staan alle ritten in dezelfde tabel en is het exact dezelfde lijn.
Inderdaad, bij genoemde lijn (en bijvoorbeeld ook lijn 73 en 176) stonden deze in dezelfde tabel. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door fogeltje »

In mijn ogen hoeft er dan geen Infobox bij. Een nachtbus is in mijn ogen een speciale buslijn die alleen 's nachts rijdt. Maar wellicht kunnen we over dat topic een extra onderwerp maken op het forum, lijkt me relevant om het erover te hebben. Je kunt de pagina verder zelf aanpassen, ik waag me er niet verder aan omdat ik de lijn niet ken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Nachtbus

Bericht door fogeltje »

Dit kwam in een ander topic naar voren. Wat is een nachtbus waarbij we een speciale infobox voor nachtlijnen gebruiken? Zijn dit lijnen die alleen 's nachts rijden? Of ook lijnen die 24 uur per dag rijden? In dat laatste geval zijn nu twee infoboxen geplaatst, iets waar ik vanaf wil.

Ik zelf zie het zo: lijnen die 24 uur per dag rijden (of in ieder geval nachtritten rijden) zijn reguliere lijnen en hebben de reguliere infobox. Lijnen die alleen 's nachts rijden krijgen de speciale infobox.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus

Bericht door Hainje »

Volgens de Dikke van Dale:
nachtbus (de) bus die 's nachts na de normale dienstregeling rijdt.
Dus ja, dan lijkt het mij logisch om een lijn die 24/7 word gereden als reguliere lijn weg te schrijven en bussen zoals de Nightliner in Tilburg of de diverse N-lijnen als nachtbussen weg te schrijven.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nachtbus

Bericht door JWM »

Om hoeveel lijnen gaan dit? Ik ken er maar eentje die echt 24/7 rijdt, de 190 op Schiphol.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nachtbus

Bericht door huibe »

Ik zie het probleem niet zo. Voor die paar lijnen in Nederland en iets meer in België is het een nette oplossing. Om nu nog meer parameters in de huidige infobox te stoppen lijkt me ook niet wenselijk.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachtbus

Bericht door Z2N »

Bij mij in de buurt rijdt lijn 370 naar Schiphol ook 24 uur per dag, en van de lijnen als N30 en N97 kun je je ook afvragen of je die als aparte lijn moet beschouwen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nachtbus

Bericht door Hainje »

Als er een N voor word gezet door de vervoerder, dan is het in mijn ogen gewoon een nachtlijn. Anders zet men er niet zo'n fancy N voor.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nachtbus

Bericht door JWM »

Doet men volgensmij vooral om aan te geven dat op die ritten het nachtbustarief geldt. N30 heeft trouwens een andere route dan de 300.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nachtbus

Bericht door deadlock »

JWM schreef:Om hoeveel lijnen gaan dit? Ik ken er maar eentje die echt 24/7 rijdt, de 190 op Schiphol.
300 toch ook?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nachtbus

Bericht door JWM »

Nee, 's nachts rijdt de N30 en die heeft een afwijkende route in Amstelveen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nachtbus

Bericht door Meltrain »

Tja, je kunt in de infobox de nieuwe parameter "frequentie_nacht" invoeren, maar dan krijg je bij 99% van de lijnen "rijdt niet" als antwoord.
Voor de echte nachtlijnen moet wel de speciale infobox blijven, omdat de meeste lijnen alleen op bepaalde nachten rijden (daarom is er ook voor elke nacht een parameter).

Tip: verplaats de betreffende berichten uit het andere topic even hiernaartoe, dat maakt het gesprek nog wat duidelijker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nachtbus

Bericht door fogeltje »

huibe schreef:Ik zie het probleem niet zo. Voor die paar lijnen in Nederland en iets meer in België is het een nette oplossing. Om nu nog meer parameters in de huidige infobox te stoppen lijkt me ook niet wenselijk.
Ik heb het niet over een extra parameter in de infobox, maar wil juist een infobox weghalen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nachtbus

Bericht door fogeltje »

Ik heb de posts uit het andere topic hierheen verplaatst, ze staan bovenaan.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nachtbus

Bericht door Meltrain »

fogeltje schreef:
huibe schreef:Ik zie het probleem niet zo. Voor die paar lijnen in Nederland en iets meer in België is het een nette oplossing. Om nu nog meer parameters in de huidige infobox te stoppen lijkt me ook niet wenselijk.
Ik heb het niet over een extra parameter in de infobox, maar wil juist een infobox weghalen.
Maar hoe wil je dan de frequenties 's nachts aangeven? Nu is dat bij de door mij aangehaalde lijn 370 niet echt een probleem (rijdt elke nacht 1x/uur), dus dat kan wat mij betreft ook wel in de tekst erbij.
Maar de eerder beschreven lijn 105 reed alleen op vrijdag- en zaterdagnacht en ook nog eens met verschillende frequenties. Als je dat allemaal in de tekst wilt zetten, komt er veel tekst bij, terwijl het ook prima in een infobox kan, zoals huibe ook al aangeeft.

Op dit moment komt het op mij over als weghalen om het weghalen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nachtbus

Bericht door fogeltje »

Die frequenties zou je gewoon onder avond kunnen opnemen. Als een lijn 's avonds 2x per uur rijdt en 's nachts 1x per uur maak je er gewoon 1-2x per uur van, de tekst geeft uitzonderingen weer. Een ideale oplossing is het niet. Maar twee infoboxen op een pagina vind ik ook verwarrend, dus het is niet weghalen om het weghalen. Welke route rijdt die lijn nu eigenlijk in de nacht? Want dat is ook niet duidelijk. De beschrijving zegt iets van "Tramplein tot Garage" maar garage wordt in de strip verder niet genoemd.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nachtbus

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:Tja, je kunt in de infobox de nieuwe parameter "frequentie_nacht" invoeren, maar dan krijg je bij 99% van de lijnen "rijdt niet" als antwoord.
Voor de echte nachtlijnen moet wel de speciale infobox blijven, omdat de meeste lijnen alleen op bepaalde nachten rijden (daarom is er ook voor elke nacht een parameter).

Tip: verplaats de betreffende berichten uit het andere topic even hiernaartoe, dat maakt het gesprek nog wat duidelijker.
Je kunt extra parameters ook instellen dat ze niet getoond worden als ze niet ingevuld zijn, zie bijvoorbeeld de voorgangers. Dat zou een oplossing zijn voor lijnen als 105. Je maakt gewoon één parameter nacht (dus niet per dag) en wijkt die af krijg je dus iets van 0-1x per uur met uitleg in de tekst zoals met alle frequenties. Het zal maar een hele enkele lijn zijn, dus een groot bezwaar moet het niet zijn.

Echte nachtlijnen houden gewoon hun speciale infobox.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nachtbus

Bericht door Meltrain »

Inderdaad, het is maar een hele enkele lijn, dus ik zie ook geen bezwaar om de huidige situatie aan te houden.
Hoe het met die lijn 105 met de nachtroute zat weet ik echt niet, dat moet je aan degene vragen die het op die pagina heeft gezet.
Ik weet alleen dat nu een deel van de geschiedenis verdwenen is en dat was juist het punt dat we wilden voorkomen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door fogeltje »

EDIT: deze opmerking had ik in een ander topic geplaatst omdat ik dacht dat het daar over de nachtbus ging. Dit is dus geen reactie op een post uit dit topic maar ik heb hem verplaatst omdat er wel inhoudelijk op gereageerd is.

Twee infoboxen zijn verwarrend, dat is een behoorlijk verschil. Afwijkende frequenties behandelen we overal gelijk, dus een extra, standaard verborgen, parameter toevoegen is niets nieuws onder de zon.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door Suus »

Dit bericht had eigenlijk in het nachtbustopic moeten staan maar staat vreemd genoeg hier, maar er zitten allemaal voordelen aan het behouden van het nachtbussjabloon dus niet aanpassen. En het huidige sjabloon is nu al te ingewikkeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hulp gezocht: twee lijnen op 1 pagina

Bericht door fogeltje »

Sorry dat is mijn fout, ik zit al meer dan 24 uur met hoofdpijn. Ik dacht dat dit ging over nachtbussen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten