Busmaterieel in de infobox

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Busmaterieel in de infobox

Bericht door wouter15 »

Ik zie op de wiki dat als er op een buslijn van hetzelfde merk een standaard en een gelede versie rijdt dat de ene pagina de standaard en de gelede apart vermeldt en dat de andere pagina alleen het merk vermeld met erachter tusen haakjes "standaard en geleed"

Voorbeeld:
*Mercedes-Benz Citaro, Mercedes-Benz Citaro G
*Mercedes-Benz Citaro (standaard en geleed)

Is hier een afspraak over of mogen ze allebei wel gebruikt worden? Vind het zelf handiger als er 1 soort word gebruikt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door fogeltje »

Ik denk dat beide mat soorten in ieder geval genoemd moeten worden maar dat we wel een standaard naamgeving voor dit soort gevallen moeten verzinnen. Welke versie van jouw voorbeelden nu de "juiste" is moet ik nog even over nadenken. Iedereen is vrij hier zijn eigen mening daarover te geven.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door Daniel »

Sowieso is er slechts één pagina voor de Mercedes-Benz Citaro, dus dan lijkt het me overbodig om er twee aparte links neer te zetten.
Wel lijkt iets als "Mercedes-Benz Citaro (G)" me er dan beter uit zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door wouter15 »

Ik vind zelf twee links mooier staan in de infobox (en zo staat het op de meeste ookal)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door fogeltje »

Ik deel Daniels mening dat twee links zwaar overbodig is. Ik ben persoonlijk tegen teveel links omdat het de tekst onrustig maakt in mijn ogen. Ik zelf hou voor mijn eigen als richtlijn aan: in Infobox hoogstens één link naar een artikel en hetzelfde in de tekst. De eerste keer dat een bepaalde link voorkomt maak ik ook een link, daarna niet. De enige uitzondering die ik daarvoor maak is een lijst met lijnen onderaan artikels die een overzicht van alle historische lijnen op een verbinding geven.

Ik moet zeggen dat Daniel's notatie wat heeft:
Citaro indien er alleen standaard beestjes op rijden.
Citaro G als er standaard alleen geledes op rijden.
Citaro (G) voor een mix van standaard en geleed.
"Een touringcar is geen bus"
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door wouter15 »

Moet alles dan worden aangepast naar bijv. Mercedes-Benz Citaro (G)?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door fogeltje »

Nog even niet, even kijken wat anderen vinden en denken.
"Een touringcar is geen bus"
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door matti93 »

Ik vat "Mercedes-Benz Citaro (G)" eerder op als een Mercedes-Benz Citaro, om precies te zijn van het type G. Ik denk dat veel wikibezoekers de logica achter het huidige voorstel niet zullen oppikken.
Verder zijn er ook lijnen (bijv. bij Provincie Utrecht), waar er dus voor de enkele en gelede variant wel echt twee regels nodig zijn (bijv. VDL Berkhof Ambassador, Mercedes-Benz Citaro G). Voor de uniformiteit lijken twee (of meerdere) links mij het mooist.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door Gekko123 »

Is het dan niet een ideetje om (in een situatie zoals bij de Citaro) dan neer te zetten:
Mercedes Citaro, Mercedes Citaro G en dat daar dan maar één de link bevat? Dan heb je toch maar één link en toch een duidelijke vermelding dat er zowel gewone als gelede Citaro's op de betreffende lijn rijden/reden.

Overigens denk ik niet dat de gemiddelde wiki-bezoeker kijkt naar het materieel, maar eerder naar de frequenties en eventueel de route.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door Daniel »

Gezien de mailtjes die zo af en toe binnenkomen zoeken ze eerder naar de vertrektijden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door fogeltje »

Dat is ook een goed idee Gekko.

Ik wil nog eens hameren op spaarzaam gebruik van links. Dat maakt onderhoud bij verplaatsingen namelijk makkelijker. Mijn insteek is: 1 link per artikel in infobox, 1 link per artikel in de tekst (+eventueel 1 link in een overzicht van lijnen onderaan de pagina, eventueel de eerdere link in de tekst zelfs weglaten).
"Een touringcar is geen bus"
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door wouter15 »

We zijn alweer een tijdje verder, maar is er nu al een "richtlijn" over het vermelden van materieel in een infobox?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door fogeltje »

Ik zelf neig naar de Daniel-notatie, vooral omdat die compact is. Als 90% van de lezers dat verkeerd zou interpreteren, dan zou ik voor de andere gaan. Ik vind het lastig om te zeggen hoe "verwarrend" de (G) zou zijn.
"Een touringcar is geen bus"
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Busmaterieel in de infobox

Bericht door wouter15 »

Is het misschien en idee om te bekijken wie welke notatie beter vind staan in de infobox en zo een beslissing nemen? Lijkt me namelijk wel zo mooi staan als de notatie bij alle lijnen hetzelfde is en niet bij iedere lijn met hetzelfde materieel weer anders.

Ik vind zelf het volgende handig staan (bijv. bij de Mercedes-Benz Citaro bussen:
*Mercedes-Benz Citaro
*Mercedes-Benz CitaroG

Dan is het tenminste gelijk duidelijk dat er gelede Citaro's en standaard Citaro's rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten