Buitenlandse treinseries

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Buitenlandse treinseries

Berichtdoor huibe » Ma 25 Aug 2014, 12:52

Ik zie op de wiki diverse Duitse treinseries verschijnen die niet aan Nederland gerelateerd zijn. (bijvoorbeeld Treinserie ERB75500 (2014))

Even los van de vraag hoever gaan we met het invoeren van dit soort series.

Kan er voor dit soort gevallen een aparte sjabloon komen? België heeft er al een en misschien is deze om te bouwen tot een buitenlandse trein serie sjabloon. Dan komen deze ook niet bij de categorie NS treinen terecht.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3693
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor regenmaker » Ma 25 Aug 2014, 16:07

Mijn fout, ik dacht van misschien is het handig om ook Duitse treinseries te vermelden, aangezien ook bijna alle Belgische series vermeld zijn. Ik zie geen groot verschil tussen Belgische en Duitse treinseries, maar als het niet oké is dan verwijder ik ze wel. Volgende keer overleg ik eerst wel even. :wink:
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2097
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor Zugführer » Ma 25 Aug 2014, 17:04

Nou ja, als er een relatie is met Nederlandse treinseries of het treinseries zijn die niet heel ver het buitenland in liggen, binnen NRW of Niedersachsen of zo, dan lijkt het me geen kwaad te kunnen ze op de wiki te vermelden toch?

Een "Duitse treinserie" sjabloon lijkt me beter, als kopie van het "Belgische treinserie" sjabloon.
Dan komen ze gewoon allemaal per land netjes in een categorie
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3693
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor regenmaker » Ma 25 Aug 2014, 22:19

Zugführer schreef:Een "Duitse treinserie" sjabloon lijkt me beter, als kopie van het "Belgische treinserie" sjabloon.
Dan komen ze gewoon allemaal per land netjes in een categorie.


Ja, lijkt mij ook beter. Zo houd je het overzichtelijker door het per land te ordenen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor Suus » Ma 25 Aug 2014, 22:40

Als je treinseries uit NRW of Niedersachsen wil toevoegen kan je denk ik ook beter met de (bekende) lijnnummers gaan werken dan met treinnummers.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3693
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor regenmaker » Ma 25 Aug 2014, 22:47

Bee schreef:Als je treinseries uit NRW of Niedersachsen wil toevoegen kan je denk ik ook beter met de (bekende) lijnnummers gaan werken dan met treinnummers.


Je bedoelt bijvoorbeeld RE3 i.p.v. treinserienummers, zoals RE10100?
Zo ja, dan beter RE3 (Düsseldorf Hbf - Hamm (Westf.)) (2014) dan treinserie ERB89860 (2014)?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor Suus » Ma 25 Aug 2014, 22:52

Zoiets. Niemand ter wereld kent die treinnummers, het is niet zo eenvoudig als in Nederland.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3693
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor regenmaker » Ma 25 Aug 2014, 22:55

Bee schreef:Zoiets. Niemand ter wereld kent die treinnummers, het is niet zo eenvoudig als in Nederland.


Het grappige is wel dat ze het in Duitsland als ze oproepen wel bijvoorbeeld trein RE10102 noemen in plaats van RE3, maar in Nederland weet niemand die treinnummers nee.
Laatst gewijzigd door regenmaker op Ma 25 Aug 2014, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1365
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor baladid » Ma 25 Aug 2014, 22:58

RE naar treinnummer oproepen? Ik ken dat alleen van productcategorie A en B, dus BWE, ICE, ICE- Sprinter, CNL, D, EC, IC, EN, RJ, TGV, THA. Bij RE/RB/IRE hoor ik het nooit (tenminste niet in gebieden met lijnnummers).
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3693
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor regenmaker » Ma 25 Aug 2014, 23:04

Bedoel omroepen, maar dat zal wel weer verschillen per Bundesländer (deelstaat). DB heeft allemaal dochterondernemingen die het regio vervoer regelen, dus daar zal wel verschil in zitten.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3241
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor Ronald » Ma 25 Aug 2014, 23:10

regenmaker schreef:
Bee schreef:Zoiets. Niemand ter wereld kent die treinnummers, het is niet zo eenvoudig als in Nederland.


Het grappige is wel dat ze het in Duitsland als ze oproepen wel bijvoorbeeld trein RE10102 noemen in plaats van RE3, maar in Nederland weet niemand die treinnummers nee.

Op de treinaanwijzers op de perrons staan ook vaak de nummers als RE10102 i.p.v. RE3, heb ik altijd wel vreemd gevonden.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1365
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor baladid » Ma 25 Aug 2014, 23:14

Dat had ik wel door, ik was alleen verbaasd omdat ik het uit regio's met treinnummers (voornamelijk NRW en Hessen) absoluut niet ken. Maar ieder maakt zijn eigen ervaringen. Ik weet alleen wel dat de lijnnummers vaak bekender zijn. Hier in Gießen weten de meesten wel de RE30 of de RE40 te plaatsen, maar met RE4169 weet niemand wat men bedoelt.

Dat de nummers op de treinaanwijzers staan is volgens mij vooral voor reizigers bedoeld die zelden reizen. Op de uitgebrinte reisverbidingen staan namelijk de treinnummers en niet de lijnnummers. Op de trein zelf staat het lijnnummer.

(Bij S-Bahnen staat overal het lijnnummer, het treinnummer van deze treinen lijkt bijna geheim ;-) )
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3693
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor regenmaker » Ma 25 Aug 2014, 23:20

Misschien kan het niet gebruiken van lijnnummers komen door het feit dat de lijnnummers meerdere keren worden gebruikt. Zoals de RE3 Düsseldorf Hbf - Hamm (Westf.). RE3 wordt ook gebruikt voor het traject Stralsund Hbf - Elsterwerda. Het is weliswaar aan de andere kant van Duitsland, maar zou het kunnen verklaren.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor Suus » Ma 25 Aug 2014, 23:28

Maatgoed, we hebben in Nederland ook een bus 300 in de regio Amsterdam en in de regio Nijmegen, zo problematisch is dat dus vaak ook weer niet. Overigens hangt het in Duitsland behoorlijk van de regio af hoe de informatie wordt getoond op de borden. In NRW zie je in toenemende mate dat lijnnummers getoond worden op de schermen, bijvoorbeeld in Düsseldorf of Münster. In andere regio's gaat het weer anders. In Duisburg hebben ze vorig jaar de klapperborden vervangen door beeldschermen, maar die flapperborden toonden dan weer treinnummers in plaats van lijnnummers inderdaad. Maar naar de reiziger wordt in de meeste deelstaten gewoon gecommuniceerd in lijnnummers, al is het in de ene regio wat beter dan de ander. In december krijgen ook Niedersachsen en Schleswig-Holstein een dekkend systeem van lijnnummers. In Hessen wordt wat aangerommeld door de drie verkeersverbonden die geen integrale nummering hebben en in Bayern en Baden-Württemberg is men nog helemaal niet bezig met lijnnummers.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1365
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor baladid » Ma 25 Aug 2014, 23:37

Bee schreef:en in Bayern en Baden-Württemberg is men nog helemaal niet bezig met lijnnummers.

Gedeeltes van Baden-Württemberg hebben wel lijnnummers. Het probleem is dat die bijna niet gecommuniceerd worden. Hessen is inderdaad geen pretje, al heb je hoofdzakelijk met twee Verbünde te maken - de VRN heeft maar een heel klein deel in Hessen. Ik zie er ook niet echt een probleem in -Er zijn maar weinig »grensoverschrijdende« lijnen en lijnnummerverandering heb je wel vaker. (Saarbrücken-Frankfurt heeft bijvoorbeeld een nummer voor RLP/Saar en een voor Hessen.)
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3241
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor Ronald » Ma 25 Aug 2014, 23:39

Het Fernverkehr schijnt trouwens ook lijnnummers te hebben, iets dat volgens mij ook nauwelijks gecommuniceerd wordt.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3693
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor regenmaker » Ma 25 Aug 2014, 23:52

Bee schreef:en in Bayern en Baden-Württemberg is men nog helemaal niet bezig met lijnnummers.

Er zijn wel lijnnummers in (sommige delen van) Bayern alleen zeer onbekend (als voorbeeld site verkehrsbund VGN http://www.vgn.de/linien/r_bahn/). Volgens mij zijn ze alleen bekend bij die verkehrsbund en wordt er te weinig gecommuniceerd in Duitsland. NRW heeft tenminste duidelijke lijnnummers en een goede lijnennetkaart.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1365
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor baladid » Ma 25 Aug 2014, 23:55

Ronald schreef:Het Fernverkehr schijnt trouwens ook lijnnummers te hebben, iets dat volgens mij ook nauwelijks gecommuniceerd wordt.

Bij werkzaamheden en stremmingen zie je het soms.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2097
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor Zugführer » Di 26 Aug 2014, 00:01

En op de kaarten van het fernverkehrnetz. Eigenlijk de enige plek waar ik die nummers ooit tegen ben gekomen.
deze dus
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3693
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor regenmaker » Di 26 Aug 2014, 00:09

Ik zit net op die sites van die Nahverkehrsbunden te kijken en daar zie ik ten minste fatsoenlijke netkaarten. Niet die vage kaarten van Bayern en Baden-Wüttemberg op de site van deutsche bundesbahn. Communicatie is hier de sleutel tot verbetering van het Duitse lijnenstelsel.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor Suus » Di 26 Aug 2014, 00:26

Al die verkeersverbondjes met hun eigen lijnnummering, daar valt niet aan te beginnen. In Niedersachsen nummeren ze nu al ook al treinen rondom Bremen, maar daar schiet niemand wat mee en als ze in het verkeersverbond ernaast ook weer gaan nummeren heb je vaak als allerlei problemen met de nummering. In Baden-Württemberg komen nu twee lijnen S5 in Bietigheim-Bissingen bijvoorbeeld...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3693
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor regenmaker » Di 26 Aug 2014, 11:00

Als je wilt zien hoe grote puinhoop het eigenlijk is (zoals eerder is gezegd in Hesse bijvoorbeeld). Kijk dan maar naar deze kaart. Daar staan alle verkeersbondjes op, alleen NordRheinWestfalen en Brandenburg/Berlin hebben een duidelijk gemeenschappelijk tarief.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1365
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor baladid » Di 26 Aug 2014, 11:07

Schlesiwg-Holstein/Hamburg en Niedersachsen/Bremen ook, eveneens als het Saarland.
Bovendien heb je in Hessen een Verkehrsverbund die een groot deel van het land beslaat, dus voor veel verbindingen reis je binnen de Verbund. Verglijk dat maar eens met Baden-Württemberg, Bayern, Rheinland-Pfalz of Mitteldeutschland (Sachsen, Sachsen-Anhalt, Thüringen).
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3693
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor regenmaker » Di 26 Aug 2014, 12:05

Om even on topic te blijven:
Wat vinden jullie van het idee als ik treinen uit (voorlopig) alleen NRW toevoeg aan de wiki met hun lijnnummer (Bee's idee) van deze kaart? Met een apart Sjabloon voor Duitse treinseries.

EDIT: Even ter zijde: het zou ook handig zijn als er in plaats van IC-station ook een symbool voor ''FernVerkehr''-stations komt. Dus FV i.p.v. IC.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1365
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Buitenlandse treinseries

Berichtdoor baladid » Di 26 Aug 2014, 12:10

Ik zou het wel een goed idee vinden. Bij lijnen die ook buiten NRW rijden zou ik wel het nummer nemen dat voor het grootste deel van het traject gebruikt wordt. De RE99 zou ik dus onder RE40 (Hessen) afhandelen ipv RE99 (NRW). Van RE99 (NRW) mag wel een doorverwijzing komen.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten