Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door fogeltje »

Ik plaats hier even een nieuw topic voor in plaats van het haltenamen topic te gebruiken, hoewel ik vermoed dat dit verhaal daar wel zijn oorsprong vindt. Dit is echter een apart issue.

De trigger is dit: http://wiki.ovinnederland.nl/w/index.ph ... did=188591

Hoe is die specifieke situatie? Toevallig ken ik hem persoonlijk. Aan één zijde van het station staat één bushalte voor lijn 238 in beide richtingen en aan de andere zijde van het station een halte voor lijn 91/92 (eind/beginhalte). Beide dragen de naam "Station".

Nijmegen kent een soortgelijke situatie. Op de Erasmuslaan als op de Heyendaalseweg ligt een dubbelzijdige halte met de naam "Erasmusgebouw", beiden voor andere lijnen. Ook hier zijn geen toevoegingen te vinden. Groesbeek Centrum heeft hetzelfde (en hier liggen de haltes nog fors uit elkaar). Groesbeek Zuidmolen is helemaal erg, zelfs zo erg dat Breng volgens mij zelfs bij enkele een toevoeging gebruikt).

Mijn vraag, hoe willen we hiermee omgaan? Ik kan nu wel zeggen "we doen dit zo", maar ik wil juist jullie gedachten even horen. Houden we aan wat de vervoerder zegt (in dit geval plaatsen we geen eigen toevoeging) of gaan we op de wiki bij dit soort haltes een extra toevoeging voor de duidelijkheid doen (ter referentie, als een vervoerder qua plaatsnamen echt een fout maakt, dan willen we dit wel eens corrigeren, zie "Beek en Donk, Beekseweg" versus "Lieshout, Beekseweg" bij de oude lijn 21).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door Ardan »

Ik vind het lastig. Aan de ene kant stem ik voor dezelfde naam, immers, de halte bedient nog steeds het station. Aan de andere kant is het met deze toevoeging wel sneller duidelijk dat de halte niet bij de rest ligt en overstappers een stukje moeten lopen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door Daniel »

Ik ben voor een toevoeging tussen haakjes zoals in het al gelinkte voorbeeld. Heb ´m zelf bv. ook toegepast bij halte Europaplein in Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door webguy »

De beste manier van dit "modelleren" is denk ik om beide locaties als een halte te zien met een naam, met twee haltepalen die twee verschillende locaties hebben. Dat er toevallig veel afstand tussen twee haltepalen ligt kan voorkomen... Een busstation is zo ook een halte meestal, met meerdere palen.

Overigens halen vervoerders allerlei kunstjes uit om te voorkomen dat een bus op een rit op dezelfde halte twee keer stopt, dat zorgt soms voor een wildgroei aan haltepalen/namen/codes
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door huibe »

Lekker de naam van de vervoerder aanhouden. Als je vind dat het verduidelijkt moet worden, gewoon een halte pagina maken.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door wouter15 »

Nu we het toch over de juiste notering hebben, ik zie het vaak gebeuren op de wiki dat bij een buslijn die een treinstation aandoet de term busstation word gebruikt (wat de vervoerders ook vaak doen. Is het wenselijk om dat gewoon zo te laten? Want zo lijkt het wel alsof het alleen een busstation is maar dat is het helemaal niet. Aan de andere kant lijkt het mij gewoon het beste om de haltes gewoon te noemen hoe de vervoerder het noemt dus ook gewoon busstation bij een treinstation gebruiken als de vervoerder het maar gebruikt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door Daniel »

Je kunt die halte natuurlijk ook gewoon Busstation noemen in combinatie met een haltebolletje met een treintje erin. Zou in elk geval zoveel mogelijk met de benamingen van de vervoerder meegaan, dat maakt de boel wel zo onderhoudbaar (al willen bij Arriva verschillende bronnen nog weleens verschillen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door Bakpapier »

Je kunt ook busstation/NS doen natuurlijk
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door wouter15 »

Bakpapier schreef:Je kunt ook busstation/NS doen natuurlijk
Is ook een idee maar ben het toch wel met Daniel eens dat we het beste gewoon kunnen doen wat de vervoerder doet om het onderhouden makkelijker te maken.
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door Bakpapier »

Ja maar als ik zie staan busstation, dan weet ik nog niet of ik daar ook op de trein kan stappen. Ik vind busstation juist een handige benaming voor busstations waar geen trein is.

Je zou het wel kunnen oplossen door in die gevallen een treinsymbooltje te plaatsen met een link naar het relevante station.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door Daniel »

Ja precies wat ik al schreef dus.

Het is niet heel praktisch andere namen te gaan hanteren dan de vervoerder gebruikt, dan zit je elk jaar bij de nieuwe dienstregeling weer te zoeken of met die afwijkende naam toevallig dezelfde halte wordt bedoeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door Somoht »

Over een half jaartje is er een overzicht met haltegroepen en nationale haltenummers. Ik zou geen haltenummers verzinnen zoals 9292. Hoogstens per haltegroep/station automatisch een pagina genereren waar je naar kan linken.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door fogeltje »

Bij treinstations hou ik het juist altijd op "Station", zowel in paginanaam als routestrip (hoewel ik er in de routestrip niet zo heel consequent in ben).
"Een touringcar is geen bus"
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door dennistd »

Op lijn 23 in Almelo is het ook leuk: de halte KSG St. Canisius is daar hernoemd in Koningshoek, maar deze lijn had al een halte Koningshoek. Daardoor zijn er twee haltes Koningshoek achter elkaar, met een afstand van een paar honderd meter. De tweede ligt bij de kruising waar ook de haltes Koningshoek van lijn 64, 66 en 24 zijn, de eerste ligt daar toch een flink stuk af...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door fogeltje »

Als ze ook in de dienstregeling achter elkaar zo voorkomen zie ik daar geen probleem voor wiki, dan zijn het losse haltes ipv één halte met verschillende locaties.
"Een touringcar is geen bus"
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door huibe »

Alleen leg het wel uit in de tekst, voordat iemand denkt dat er een fout is gemaakt.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Haltes met zelfde naam maar verschillende locatie

Bericht door Ederveen »

fogeltje schreef:Bij treinstations hou ik het juist altijd op "Station", zowel in paginanaam als routestrip (hoewel ik er in de routestrip niet zo heel consequent in ben).
Ik zie dit ook het liefste in paginanamen zo. In ieder geval in de meer recente dienstregelingen.

Als mensen in de routestrip vervolgens Station [Vervoerder], Busstation/[Vervoerder], CS Prins Hendrikplantsoen, of een Muiderpoortstation gebruiken heb ik daar verder geen bezwaar tegen.

Het gebruik van de term 'Centraal Station' vind ik lastiger om over te oordelen, maar hier is ook al een discussie over geweest ooit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten