Pagina 1 van 1

technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 20:17
door Frank
Fogeltje en ik hebben het idee om buitenlandse bus- en treinseries op het eind van het jaar automatisch op voormalig te zetten.

(Fogeltje typt nu verder omdat hij te lui is om uit te loggen en weer in te loggen): ons huidig "probleem" met buitenlandse lijnen is de actualiteit. Binnenlandse lijnen werden goed bijgehouden. Buitenlandse lijnen zijn we wat huiverig mee. We kunnen zeggen "wie de meuk aanmaakt, behere hem". Het nadeel is echter dat wanneer deze persoon compleet van de wiki verdwijnt, dit niet meer zal gebeuren en het voor ons niet inzichtelijk is waar overal pagina's staan die niet meer actueel zijn.

Daarom willen we een geautomatiseerde methode bedenken om ervoor te zorgen dat buitenlandse lijnen (trein- en bus en metro etc) na 1 jaar automatisch op voormalig worden gezet. Nu is mijn idee om in buitenlandse infoboxen een verborgen parameter mee te geven. Dan zou wikibot elk jaar in december alle buitenlandse lijnen na kunnen lopen en lijnen waar deze verborgen parameter in staat omzetten naar een voormalige lijn door de infobox de veranderen van LijnInfo naar VLijnInfo.

Frank maakt nu de terechte opmerking dat het zou kunnen voorkomen dat iemand een buitenlandse lijn netjes bijwerkt en dat dan wikibot een week voor de wijzigingen eroverheen gaat en de lijn op voormalig zet. In dat geval is dat een kwestie van dat die mensen dat even handmatig terugzetten, ze zullen het in hun volglijst hebben staan. Dat vind ik minder bezwaarlijk dan dat we over een paar jaar zitten met een hoop "huidige lijnen" die stiekem toch niet meer bestaan.

Nu is de vraag: is het mogelijk een verborgen parameter mee te geven en zo ja, is wikibot (Geert, beheer jij dat ding? En is dat makkelijk te leren? Ik zou namelijk ook wel wikibot beheren willen leren) dan instaat deze taak uit te voeren?

EDIT:
We zien net dit in de infobox van een buslijn:

{{LijnInfo
|buitenland=ja
|lijnnr=301

Ik denk dat we hiermee onze "verborgen" parameter al hebben. Wikibot kan gewoon gaan zoeken op pagina's met een LijnInfo sjabloon waarin "buitenland=ja" voorkomt. Toch?

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 20:24
door Frank
We kijken nu ook net naar de infoboxen van buitenlandse series. Voor Belgische series hebben "BSerieInfo" en voor Duitsland "DSerieInfo". Dat zou voor wikibot helemaal handig zijn, dan hoeft hij alleen maar door de lijst met pagina's met die infoboxen te gaan. Nadeel is wel dat we dan van te voren moeten uitzoeken hoeveel verschillende buitenlandse infoboxen we hebben en door elk van die lijsten wikibot laten lopen.

Nu vraag ik me af of het niet handiger is om ook hier één sjabloon van te maken zoals we het met LijnInfo gedaan hebben. Je zou dan de parameter "buitenland=" is kunnen opnemen en hier het betreffende land invullen zodat de kop van de infobox aangepast wordt. Dan wordt het voor wikibot een kwestie om door alle SerieInfo pagina's te lopen en de pagina's te wijzigingen waarin de buitenland parameter is ingevuld.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 20:55
door Etienne
Ikzelf heb ik een flink deel van België online gezet en hou de wijzigingen bij de TEC en De Lijn redelijk in de gaten en voeg deze dan ook wel toe. Nu gaat aankomend december een compleet nieuwe dienstregeling in bij de NMBS en zullen veel bussen ook wel aangepast worden. Dus om nu meteen deze maatregel te gaan doen, lijkt me een beetje op de zaak vooruit lopen.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 21:13
door Frank
Dit is Frank weer: het idee is dat dit maximaal eenmaal per jaar gebeurt, iets van twee weken voor de grote dienstregelingswijzigingen in december.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 21:22
door Zugführer
Dan zou je Regenmaker die nu bezig is met hele Duitse deelstaten er op te zetten straks automatisch opzadelen met ál die pagina's weer nalopen en het "voormalig" symbooltje er weer af te halen terwijl er niks verandert is? Lijkt me ook niet bepaald een gewenste situatie.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 21:39
door Frank
Bij Nederlandse treinseries moet er momenteel elk jaar een nieuwe pagina aangemaakt worden... Ik begrijp dat overal dat vinkje eenmaal per jaar weghalen geen ideale situatie is, maar volgens mij is het wel belangrijk dat alles zoveel mogelijk up to date is en als dit het niet is, dat dit duidelijk te zien is. Bovendien, als je op wijzigingen gaat controleren kom je de meeste pagina's toch wel een keertje tegen. Ik weet wel dat de intentie van de makers van buitenlandse bus- en treinpagina's is om dit bij te gaan houden, maar er kunnen onvoorziene omstandigheden zijn waardoor dit toch niet gebeurt. De correctheid van de wiki lijkt me hierin toch een belangrijker punt dan het extra werk dat hieruit voortvloeit.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 22:07
door Etienne
Zeker voor de buslijnen in België is dit totaal niet van toepassing. Er zijn genoeg data tussen de bekende in, dat er wijzigingen plaats vinden.

Dat brengt me meteen bij het volgende punt dat de vervoerder niet alle wijzigingen bekend maakt. Wat in NL evenmin gebeurt overigens. Ik blijf België vooralsnog in de gaten houden en ga vooral verder met de huidige manier.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 22:11
door Zugführer
Ok, maar bij Nederlandse buslijnen wordt er ook niks automatisch op voormalig gezet toch?
Daar is het ook maar hopen dat het bijgehouden is, of zie ik dat verkeerd?
Ik begrijp jullie zorgen over het bijhouden wel hoor, maar ik weet niet of dit de beste oplossing is.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 22:31
door Suus
Ik kan mij de recente discussie over de Duitse treinseries herinneren en daar heb ik er juist tijd en moeite in gestoken om de pagina's zo tijdsneutraal mogelijk te maken om het benodigde onderhoud ervan te beperken. Het is voor Nederland al een hele klus om alles continue actueel te houden.

Het aantal mensen dat met het buitenland bezig is, is minder groot dan met de Nederlandse pagina's. De mankracht die je daarvoor hebt moet je mijn idee dan ook niet bezig laten houden met het maken van allemaal archiefduplicaten, die vind ik ook zonde van de ruimte vanwege het zeer beperkte publiek. Puur het actueel houden van de grote hoeveelheid informatie is al een heel karwei.

Ik heb voor mijzelf ook een limiet gelegd aan de scope in Duitsland voor de wiki, je kan wel alle deelstaten uitgebreid opnemen maar dan wordt het gewoon ondoenlijk. Alleen Nordrhein-Westfalen heeft al bijna dubbel zoveel spoor met dubbel zo veel stations als Nederland. En ook daar gebeuren er nog wel eens dingen tussen de standaard wijzigingsdatums in: Eschweiler-St. Jöris eerder dit jaar kwam ook als een duveltje uit een doosje voor mij. Mocht er dan toch behoefte zijn aan recente (laatste vijf-zes jaar) historische informatie uit Duitsland dan kan ik ook nog wel uit eigen archief putten en op verzoek online zetten maar waar moet ik beginnen en waar moet je eindigen?

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 22:47
door Frank
Bee schreef:Mocht er dan toch behoefte zijn aan recente (laatste vijf-zes jaar) historische informatie uit Duitsland dan kan ik ook nog wel uit eigen archief putten en op verzoek online zetten maar waar moet ik beginnen en waar moet je eindigen?
Het gaat er ook niet eens om dat de historische informatie bewaard blijft, maar wel dat alle pagina's tenminste eens per jaar goed nagekeken worden. Het is dus zeker niet zo dat alle pagina's elk jaar opnieuw gemaakt moeten worden, maar er moet begin december wel even een regeltje tekst worden weggehaald zodat te zien is dat de pagina weer actueel is.

Dat wijzigingen in april er wel een tussendoor glippen, dat kan gebeuren. Dat overkomt me ook in Nederland nog wel eens. Als het dan in december maar weer gerepareerd wordt.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: di 23 sep 2014, 23:27
door Zugführer
Dan zou er beter automatisch een nieuw sjabloontje "deze pagina dient gecontroleerd te worden" op de pagina gezet kunnen worden. Anders suggereer je dat iets voormalig is terwijl er waarschijnlijk helemaal niets veranderd is

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 07:12
door Vinny
Eens met de vorige poster. Ik zou zelfs willen aanraden dat de bot chekt op de laatste wijziging. Als die meer dan x maanden geleden is kun je die zin toevoegen.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 10:04
door huibe
Ik zie ook meer heil in een melding op de pagina dat de informatie mogelijk niet meer actueel is. Dit zou je kunnen doen met een wikibotje die een sjabloon plaats met deze mededeling. Als deze pagina's dan automatisch op een onderhoudspagina (onder speciale pagina's?) komen te staan, kunnen de diverse bewerkers vanuit die pagina de diverse lijnen controleren en aanpassen (of alleen het sjabloon verwijderen).

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: wo 24 sep 2014, 11:04
door Frank
Ik denk dat zoiets ook wel een goede optie is. Het is iets minder rigoureus dan alles meteen op voormalig te zetten. Zal het er met Fogeltje nog eens over hebben. Verder is het natuurlijk heel makkelijk te zien op welke pagina's een sjabloon gebruikt wordt. Je gaat naar het sjabloon toe en drukt op "koppelingen naar deze pagina" links in het menu. Het is wat mij betreft wel belangrijk dat we een beetje grip krijgen op welke pagina's wel en niet goed bijgewerkt worden. En als dat niet voor nu is dan wel voor in de toekomst.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: do 25 sep 2014, 22:32
door Geert
Frank schreef:Nu is de vraag: is het mogelijk een verborgen parameter mee te geven en zo ja, is wikibot (Geert, beheer jij dat ding? En is dat makkelijk te leren? Ik zou namelijk ook wel wikibot beheren willen leren) dan instaat deze taak uit te voeren?
Om hier nog even terug op te komen: ja, ik beheer wikibotje, en die gebruikt deze software: http://www.mediawiki.org/wiki/Manual:Pywikibot
Er zijn verschillende soorten botsoftware beschikbaar, dus je zou ook een andere kunnen gebruiken. Parameters van sjablonen toevoegen of aanpassen moet denk ik wel mogelijk zijn, maar weet niet of het nog relevant is.

Re: technisch vraagje mbt buitenlands ov

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 13:02
door regenmaker
Wat is nu de uiteindelijke oplossing of is die nog onbekend?