Paginanamen mbt (bus)stations

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door fogeltje »

Ik splits de discussie in het andere topic af, ik vind dat dit een apart topic verdiend.

Kort samenvattend: we hebben nu bonte verzameling voor de benaming van stations als eindpunten, zoals Station, Centraal Station, Station <vervoerder>, Busstation (bij treinstations) etc. Hierbij komt nog bij dat sommige stations meerdere fysieke busstations kennen.

Vanuit het beheer ga ik nog met Frank overleggen, maar dit is het voorstel wat ik maak:
*Alle paginanamen hanteren "Station" bij treinstation, dus geen Busstation, geen Centraal Station, geen Station Veolia etc. In enkele uitzonderlijke gevallen kan een uitzondering, ik voorzie dat Ede wat verwarrend zou kunnen zijn met station Centrum en Ede-Wageningen. Maar we gaan de uitzondering flink beperken (Utrecht wordt er geen). Dit maakt het handmatig zoeken voor lezers een stuk makkelijker.
*Alle busstations die niet bij een treinstation horen noemen we "Busstation". Busstations bij een station wordt "Station". Wat betreft Hermes zou namen krijgen als "Uden, Busstation Uden", dit wordt gewoon "Uden, Busstation".
*In de routestrips mogen afwijkende namen gebruikt worden als er fysiek verschillende busstations zijn, bijvoorbeeld in Utrecht of het busstation aan de snelweg voor de Brabantliners naar Utrecht. We maken dit onderscheid dus op de pagina zelf en niet in de paginanaam. Ook hier willen we het wel graag consistent houden, dus dingen als Centraal Station, Station Veolia, Busstation (bij treinstations) gaarne achterwege laten.

Wat doen we met bestaande pagina's? Ook dat moet ik nog bespreken met Frank. Wellicht is het een goed idee om alle huidige lijnen toch te gaan hernoemen. Historische pagina's liever ook, maar dat wordt veel werk omdat veel oude pagina's toevoegingen bij stations hebben. Enfin, dat gaan we nog uitzoeken. Ik heb geen bezwaar tegen de redirects die ontstaan. Die staan niemand in de weg. Het enige waarop gelet moet worden dat er geen dubbele redirects zijn, alle redirects moeten direct naar het juiste artikel wijze.

Voelt u allen vrij in dit topic verder te discussieren en zodra Frank en ik eruit zijn (wij zullen jullie input nemen en meenemen) dan wordt dit in dit topic gemeld. Ga dus voorlopig aub nog niet aan de slag met hernoemingen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Zugführer »

Goed dat er werk van gemaakt wordt :pos:
Ik neem aan dat de stations die wél een Centraal Station zijn, ook in NS termen (Amsterdam/Utrecht/Den Haag/Rotterdam/Leiden/...?), wel Centraal Station in de titel blijven houden?

Utrecht Station - Zuilen staat nogal vreemd. Utrecht Centraal Station - Zuilen (of "Station Centraal"?) lijkt me beter en dat vervangt dan volgens de logica Utrecht Centraal Station Centrumzijde - Zuilen, dat de bus op Centrumzijde halteert kan op de pagina en in de routestrip duidelijk gemaakt worden.

En wat als een station "Veenendaal Centrum" of "Ede Centrum" heet, dan lijkt het mij ook logischer om de stationsnaam aan te houden. "Veenendaal Station" lijkt me niet de bedoeling, want Veenendaal heeft meerdere stations met treinaansluitingen, hetzelfde geldt voor Ede. Daar zou ik zeggen "Ede Station Centrum" en "Ede Station Ede-Wageningen".
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Maar we gaan de uitzondering flink beperken (Utrecht wordt er geen). Dit maakt het handmatig zoeken voor lezers een stuk makkelijker.
Onwaar, dat maakt het zoeken juist lastiger. Zeker in de specifieke situatie waarvan je al noemt dat die geen uitzondering zou krijgen (Utrecht) wordt het voor een reiziger die toevallig via Google op onze wiki beland zo goed als onmogelijk om de huidige versie te vinden. Naar mijn idee is dit juist een situatie waar een benaming als "Utrecht CS Jaarbeurszijde" iets toevoegt.
En owja, hoe noem je de vroegere lijn 18 in Utrecht eigenlijk met die richtlijn? Utrecht, Station - Station? :lol:
*Alle busstations die niet bij een treinstation horen noemen we "Busstation". Busstations bij een station wordt "Station". Wat betreft Hermes zou namen krijgen als "Uden, Busstation Uden", dit wordt gewoon "Uden, Busstation".
Dit valt niet consequent te handhaven gezien er diverse grotere steden vaak ook meerdere busstations kunnen zijn die niet persé busstation in de naam hebben. Waarom dan de ene een standaardnaam en de andere niet?
Voorbeeldje van de warboel die je zo veroorzaakt: als een buslijn in de paginanaam "Amsterdam, Busstation" als eindpunt krijgt zou ik persoonlijk geen flauw idee hebben waar die bus eigenlijk heen rijdt (als je Googled zie je immers alleen de paginanaam). Terwijl "Amsterdam, Busstation Elandsgracht" dan wel duidelijkheid geeft dat die bus bij het centrum eindigt en niet ergens in Amsterdam Noord ofzo.
Wat doen we met bestaande pagina's? Ook dat moet ik nog bespreken met Frank. Wellicht is het een goed idee om alle huidige lijnen toch te gaan hernoemen. Historische pagina's liever ook, maar dat wordt veel werk omdat veel oude pagina's toevoegingen bij stations hebben.
Ik bedenk zo snel uit het hoofd al drie situaties waar op deze manier een historische en een huidige pagina dezelfde naam krijgen, terwijl ze significant verschillen. Vergis je er dus niet in wat een chaos dit gaat worden. Vooral ook omdat je hier dus alle verwijzingen in de geschiedenis-stukjes enzo moet gaan aanpassen. En ook de voorgangers en opvolgers uiteraard.

Maar om positief af te sluiten: ik ben het er wel mee eens dat we nu soms wat rare variaties hebben. Echter ben ik van mening dat je de uitzonderlijke situaties moet aanpakken en niet alles op één hoop moet harken, dat heeft namelijk gewoon het tegengestelde effect van wat je wilt bereiken.
Wat ik als betere richtlijn zou zien: elimineer de naam van een vervoerder uit busstations en gebruik iets als "centraal station" alleen als dat wat toevoegt en niet puur wanneer de vervoerder dit doet...

Voorbeeld: "Venray Station Veolia" voegt niks toe en kan prima "Venray Station" worden, er is daar immers maar één station. Tegelijk gebruik je ook niet "Oss Centraal Station" omdat er maar één station in Oss is waar bussen komen, maar wel "Amsterdam Centraal Station" omdat er zeven stations zijn waar bus- of tramlijnen komen en een beetje onderscheid wel handig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door waldo79 »

Kortom: het blijft maatwerk :lol:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door regenmaker »

Ik vind ook goed dat er naar gekeken wordt, maar om nu strenge eisen te stellen vind ik weer een beetje vergaan. Op zich vind ik de naam van Syntus bijvoorbeeld: Ede, Station Ede-Wageningen/Noordzijde een prima naam en als je op station Ede-Wageningen zoekt vind je ook de lijnen die deze naam bevatten. Maar als er strenge eisen komen, moeten er geen uitzonderingen voor Arnhem en Nijmegen worden gemaakt, maar één lijn trekken.

Maar het is zo dat de naam van de vervoerder wel het meest bekend in bij het publiek, dus mensen die in Utrecht regelmatig met de bus gaan weten heus wel dat er Utrecht CS Centrumzijde (zit Utrecht CS in) en Utrecht CS Jaarbeurszijde is.

Ben het met Daniel eens dat Uden, Busstation Uden gewoon Uden, Busstation moet worden en Station Veolia/Station NS gewoon station moet worden. Maar om super strenge eisen te stellen, vind ik een beetje overbodig. Hier en daar wat richtlijnen en dan komt het wel goed.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Suus »

Ik vind het vooral vreemd dat het eerste wat bij het uitwerken van een mogelijke toekomstige richtlijn gebeurd het tegen het harnas jagen van allerlei mensen is. Een richtlijn begint bij het uitwerken van de beste oplossing, niet met het verzinnen welk station wel een uitzondering mag zijn en welk station niet. Want dan kan je net zo goed een lijstje gaan opstellen welk station welke haltenaam in de titel mag hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Meltrain »

Ik ben het ook met Daniel eens.
Laatst gewijzigd door Meltrain op vr 02 jan 2015, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Ben het met Daniel eens dat Uden, Busstation Uden gewoon Uden, Busstation moet worden
Dat schreef ik overigens niet (maar komt uit het voorstel van fogeltje), al ben ik het daar wel mee eens.

Als richtlijn: achtervoegsels voor "Plaats, (Bus)station" alleen als ze niet gelijk zijn aan de plaatsnaam. Dus geen "Houten, Station Houten" (wordt dan "Houten, Station") maar wel "Lievelde, Station Lichtenvoorde-Groenlo" mocht die laatste halte zo genoemd worden.
Owja, en als voorstelletje. Waar je het gebruikt consequent "Centraal Station" hanteren en niet het "Station Centraal" wat sommige vervoerders hanteren. Dat maakt alles ook weer iets gelijker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Zugführer »

Juist :pos:
En als het station dus Ede-Wageningen heet: Ede, Station Ede-Wageningen en als het station Rotterdam Centraal heet: Rotterdam, Centraal Station. Als het station Nijmegen heet gewoon Nijmegen, Station net als Oss, Station, Eindhoven, Station etcetera.
En uitzonderingsgevallen waar je dan nog over kunt discussiëren zijn stations met meerdere busstations waarbij ik Utrecht een geschikte kandidaat vindt voor een uitzondering omdat het erg grote busstations zijn die ook nog eens ver uit elkaar liggen. Bij Zwolle en Ede-Wageningen lijkt me dat niet nuttig in de paginatitel maar is het genoeg dat onderscheid in de routestrip te vermelden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Daniel »

Precies, mooie samenvatting. En een station als Dordrecht Stadspolders krijgt dan dus "Dordrecht, Station Stadspolders" om die situatie ook even af te dekken. Of het voorbeeldje uit Ede: "Ede, Station Centrum".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Meltrain »

Zugführer schreef: als het station Rotterdam Centraal heet: Rotterdam, Centraal Station.
De RET noemt het station zelf dan weer gewoon Rotterdam Centraal. :wink:
(Dus in de routestrip: "Rotterdam, Rotterdam Centraal".)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door regenmaker »

Heb ook Barneveld, Station Barneveld Centrum wat Syntus gebruikt, maar dat kan inderdaad wel veranderd worden in Barneveld, Station Centrum.

Alleen suggesties voor Veenendaal de Klomp?
Persoonlijk ben ik voor De Klomp, Station Veenendaal-de Klomp in plaats van Veenendaal, Station de Klomp.

In de routestrip de naam van de vervoerder, maar niet in de titel vind ik een goede oplossing.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Daniel »

Ik zou dan inderdaad de daadwerkelijke plaatsnaam hanteren, lijkt me het meest logisch althans.

@Meltrain: dat zal meer gedaan zijn vanwege de routestrips in de metro (staan immers alleen haltenamen en geen plaatsnamen op) en het consequent dezelfde haltenaam gebruiken voor alles wat bij dat station komt.
Arriva hanteert dat nu ook met de nachtbussen en gezien de huidige richtlijn had ik die dus hernoemd, al vond ik "Rotterdam Rotterdam Centraal" (bij een streekbus immers zonder komma) er wel lelijk uit zien eigenlijk.

@Zugführer: realiseer me net naar aanleiding van jouw bericht nog wel dat we een verschilletje van mening hebben wat betreft de centrale stations. Jij wilt dat dus alleen bij de stations die "... Centraal" heten toepassen? Dat zou ik juist weer ten onrechte vinden. Het voegt immers ook wat toe in middelgrote plaatsen met meerdere stations waar bussen komen, maar je moet uiteraard wel de excessen als Oss zien te voorkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door regenmaker »

Laat Nijmegen en Arnhem gewoon lekker Arnhem CS en Nijmegen CS zoals Breng doet, ik vind Eindhoven ook wel Eindhoven CS mag worden bijvoorbeeld, maar Oss is inderdaad wat overdreven.

In Groningen wordt dan weer hoofdstation gebruikt in plaats van Centraal Station. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Ardan »

Vervoerders willen nog wel eens rare constructies gebruiken en dat ziet er in een paginatitel vaak erg lelijk uit. Titel volgens onze regels standaardiseren en in de strip eventueel de rest erbij is ook mijn mening. Plaatsnamen dubbel vermelden in een titel of strip is echt onzin.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door regenmaker »

Ardan schreef:Plaatsnamen dubbel vermelden in een titel of strip is echt onzin.
In de strip doe ik dat wel als de vervoerder dat doet, maar syntus doet dat eigenlijk bijna nooit. Barneveld is een uitzondering daarop. :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Ardan »

Waarom zou je altijd blindelings de vervoerder moeten/willen volgen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Zugführer »

Volgens de logica "Ede, Station Centrum" en "Barneveld, Station Centrum" zou het eigenlijk juist "Utrecht, Station Centraal" moeten worden in plaats van "Utrecht, Centraal Station", maar dat staat ook weer een beetje raar.

Van mij mag het best Nijmegen, Centraal Station blijven, maar we moeten ons zelf dan wel afvragen waar we de grens leggen en hoe we definiëren wanneer iets een "Centraal Station" heet in onze optiek. Ik ken zowel "Station Nijmegen" als "Station Oss", maar "Station Nijmegen Centraal" klink toch een beetje vreemd, om van Oss nog maar te zwijgen ;)

En "Eindhoven Centraal" is al net zo raar, terwijl Eindhoven de vijfde plaats van Nederland is en toch een redelijk centraal busknooppunt voor Eindhoven is. Maar zowel NS als Hermes gebruiken geen centraal, dus is het gewoon "station Eindhoven" en "Eindhoven, Station".
Wat ook mee zal spelen is dat Eindhoven natuurlijk ook niet zoveel andere stations met een busaansluiting :p
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 02 jan 2015, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door regenmaker »

Ardan schreef:Waarom zou je altijd blindelings de vervoerder moeten/willen volgen?
Je volgt een vervoerder toch ook als die de haltenaam verandert? :)
Dus waarom het station niet in de strip?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Suus »

Als Arriva besluit overal Station NS te vervangen door Station DB-concurrent dan gaan we dat toch ook niet doen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Als Arriva besluit overal Station NS te vervangen door Station DB-concurrent dan gaan we dat toch ook niet doen?
Lijkt me niet meer dan logisch als NS niet meer bij het station stopt maar de DB-concurrent. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Zugführer »

We waren het toch eens dat enige standaardisering in de naamgeving van pagina's prima was?
Dus geen "Rotterdam Station Rotterdam Centraal" en "Venray Station Veolia" meer. Voor wat betreft bedrijven in de naam is dat nog eens extra onhandig, omdat de heleboel dan automatisch hernoemd moet gaan worden als er een nieuwe vervoerder komt zoals in Venray binnen niet al te lange tijd, terwijl er echt maar één station is in Venray en "Venray Station" dus geheel duidelijk is en voor geen enkele twijfel zorgt :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:Volgens de logica "Ede, Station Centrum" en "Barneveld, Station Centrum" zou het eigenlijk juist "Utrecht, Station Centraal" moeten worden in plaats van "Utrecht, Centraal Station", maar dat staat ook weer een beetje raar.
Centraal Station is een gebruikelijker benaming lijkt mij voor het hoofdstation van een plaats. Het zal voor de Amsterdammers hier ook wel wennen worden om "Station Amstel" i.p.v. "Amstelstation" te zien vermoed ik maar die vallen nog in de richtlijn te gieten. Maar of we nu ook aan het "Amsterdam, Station Haarlemmermeer" moeten betwijfel ik :P
Van mij mag het best Nijmegen, Centraal Station blijven, maar we moeten ons zelf dan wel afvragen waar we de grens leggen en hoe we definiëren wanneer iets een "Centraal Station" heet in onze optiek.
De definitie van wanneer je het kunt overwegen lijkt me eenvoudig: voor elke middelgrote plaats met meerdere stations waar bussen komen. Die laatste drie woorden sluiten dus Oss uit :wink: Dat zijn immers de gevallen waarin een onderscheid in de paginanaam wenselijk is (voor duidelijke resultaten als je op die lijn zoekt in Google bijvoorbeeld)
Ardan schreef:Waarom zou je altijd blindelings de vervoerder moeten/willen volgen?
De vervoerder volgen maakt in veel gevallen de controleerbaarheid van informatie groter. Immers heeft iedereen dan dezelfde informatie (de dienstregeling) waarop de pagina gebaseerd wordt.
Maar ik denk dat je best ook wijknamen kunt hanteren bij veel lijnen waarbij Connexxion dat juist niet doet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door MdJ »

Volgens mij hebben we deze discussie al eens eerder gevoerd en daar kwam juist uit dat we de vervoerder volgden toch?

Ik vraag me werkelijk af wat het probleem is aan "Oss Centraal Station".Op de haltevertrekstaat staat dat toch ook? Zo heet het beginpunt van de buslijn immers. Daarnaast staat het ook zo op de bussen en kan er geen verwarring ontstaan.* Het is meteen duidelijk wat het beginpunt is. Duidelijkheid lijkt mij het allerbeste.

Om een richtlijn te maken, zul je een generieke richtlijn moeten maken, zonder rare constucties met richtlijnen voor uitzonderingen. Dat is ook makkelijker te handhaven, omdat wellicht de maker van de pagina een bepaald busstation volgens uitzondering a vindt vallen, terwijl een tweede corrector dit onder uitzondering m vindt vallen. Mij lijkt het meer werk om bij elke haltepaal uit te moeten vinden of het wel of geen busstation is en welke benaming we gaan gebruiken, omdat wij op OVNL daar een andere definitie aan vinden hangen.

*"Venray" ipv "Venray Station Veolia" omdat er op de bussen Venray staat is dan weer geen goed voorbeeld; dan kan er verwarring ontstaan over het exacte eindpunt.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Paginanamen mbt (bus)stations

Bericht door Zugführer »

De vervoerder enigszins volgen kan geen kwaad, ik vraag me bijvoorbeeld af waarom Lijn 3 Utrecht, CS Centrumzijde - Prof. Bavinckstraat niet gewoon "Lijn 3 Utrecht Centraal - Zuilen" heet, de bestemming die het bedrijf overal hanteert en die voor de gemiddelde inwoner van Utrecht ook veel herkenbaarder zal zijn dan de straatnaam van de eindhalte.
Maar ik vind wel dat we kritisch mogen zijn over wat de vervoerder soms doet (zie het voorbeeld "Haven 120" op Terschelling dat min of meer aan deze discussie vooraf ging) en herhalende namen al helemaal moeten voorkomen omdat dat de boel op geen enkele manier duidelijker maakt. Tenzij er dus meerdere stations zijn.
Amstelstation is ook wel weer een goed voorbeeld ja, uitzondering of niet? :p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten