Voormalige lijnen per concessie

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat je in alle drie de gevallen het juiste hebt gedaan, al had je in mogelijk in het eerste geval nog een opmerking kunnen maken over de gewijzigde haltenamen.
Echter bij Lijn 90 Utrecht Busstation West - Rotterdam Zuidplein mis ik bijvoorbeeld de voormalige route via de Roemer Visscherstraat (of een opmerking dat dat traject nu gereden wordt door lijn 93).

Als ik even naar de regio Rotterdam kijk (tja, iedereen heeft zijn eigen regio's :wink: ), daar zijn bij de concessieovergang van Qbuzz naar de RET nauwelijks wijzigingen geweest, op de lijnen in Lansingerland na. Het gevolg is dat vrijwel alle lijnen dus bij de RET hetzelfde rijden (of hebebn gereden) als in het laatste jaar van Qbuzz. Hetzelfde geldt overigens voor de lijnen die al van de RET waren, maar ineens tot een andere concessie behoorden.
Het gevolg is alleen dat op de pagina's van die lijnen nu dus niet meer oude concessie staat, waardoor ze niet automatisch in de tabel komen van alle lijnen van die oude concessie(s).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door wouter15 »

Misschien een idee om in (V)LijnInfo een parameter

Code: Selecteer alles

voormalige concessies=
te maken? Dan kunnen daar eventueel de voormalige concessies worden neergezet.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door huibe »

Wat is er mis met een nieuwe pagina bij een concessie wisseling? Het lost een hoop problemen op en je hoeft niet geforceerd een oplossing te zoeken.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

Het standpunt van de beheerders, na een meeting vanmiddag, is als volgt:

Wij willen nieuwe pagina's bij concessiewissels zoveel mogelijk vermijden. De discussie is in het verleden al gevoerd maar we hebben vanuit het beheer nooit de knoop doorgehakt. Dit gezegd hebbende, wij willen dit hanteren voor alle pagina's die vanaf dit moment gemaakt worden. Wij gaan dus nu niet alle bestaande pagina's ombouwen (zoals de concessie West-Brabant). Op lange termijn heeft dit een lage prioriteit. Mijn standpunt rond deze argumenten is bekend, Frank was dezelfde mening toe bedaan.

Ik snap dat dit een beladen topic is, het probleem is dat de gemoederen hieromtrent nogal 50/50 verdeelt zijn en er geen tussenoplossing mogelijk is. We moeten kiezen voor het ene of het andere. We willen zaken we wat samenhangender en moeten derhalve een keuze maken. Onze keuze om dit op deze manier te doen is geen aanval of minachting van de standpunten van anderen, maar we moeten hier simpelweg de knoop doorhakken.

Dit is echter wel iets wat we willen vermijden en wat mij betreft met hoge prioriteit uitgebannen mag worden. Ook al zijn twee lijnen identiek aan elkaar, als er een periode tussen ligt, dan een nieuwe pagina. Dit heeft mede te maken met de opvolgers en voorgangers. Dit is voor twee verschillende lijnen in twee verschillende tijdsvakken niet te doen. Dus, wij zien in toekomst graag één pagina voor een lijn die gelijk blijft (of maar minimaal wijzigt), maar het moet wel een aaneengesloten periode zijn. Als een lijn ingrijpend wijzigt, bijvoorbeeld van streeklijn naar spitslijn of wanneer 3/4 van de route wijzigt, dan kunnen we van geval tot geval bekijken of we niet toch tot splitsen overgaan.

Hoe we de zaken technisch aanpakken moet nog bekeken worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Suus »

Leuk en aardig, maar als je historische overzichten wil automatiseren dan kan een lijn die al drie concessieperiodes lang rijdt en alleen een sjabloon voor een huidige lijn heeft niet verwerkt worden. Het systeem werkt namelijk alleen met pagina's die het sjabloon VLijnInfo hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door huibe »

Ik blijf ook bij de historische info die hiermee verloren (kan) gaan... (GVU) en de verwarring als je een pagina vanuit een historische dienstregeling opent en er geen begin datum bijstaat.

Ik blijf het dus een slecht idee vinden.

Maar als ik het goed lees kan ik het omzeilen door eerst in de verre geschiedenis een pagina aan de maken en dan terug te werken. ..
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Het standpunt van de beheerders, na een meeting vanmiddag, is als volgt:

Wij willen nieuwe pagina's bij concessiewissels zoveel mogelijk vermijden.
Zeer wijselijk besluit. Historie van vervoerders (en frequenties) kunnen gewoon in de geschiedenis worden vermeld.
ook al zal het nooit voor iedereen 100% goed doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Daniel »

De kracht van de infobox is juist dat je dat soort dingen overzichtelijk ziet, dat krijg je nooit zo goed voor elkaar in de geschiedenis. Enige optie zou dan nog zijn dat je in de geschiedenis gaat werken met een aparte infobox om voormalige situaties weer te geven op die lijn, maar een nieuwe pagina is om al genoemde redenen nog altijd beter.

Maargoed, ik zal binnenkort wel een keer de pagina van lijn 7 in Dordrecht van 2007 t/m 2010 aanmaken volgens de huidige richtlijnen. Waarschijnlijk hebben er daarna een heleboel mensen een andere mening (en OVNL een hoop claims vanwege acuut versleten scrollwieltjes op muizen :lol: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

huibe schreef:Maar als ik het goed lees kan ik het omzeilen door eerst in de verre geschiedenis een pagina aan de maken en dan terug te werken. ..
Als je een tijdmachine kunt bouwen en al deze lijnen voor vandaag gaat aanmaken ja. Anders geldt, alles vanaf nu (en daarmee bedoel ik elke pagina na dit tijdstip aangemaakt, ongeacht historisch of heden) niet meer.

@Bee: daarvan ben ik me ook al bewust geworden. Daarover moet nog worden nagedacht en mogelijk moeten we uiteindelijk terug komen op ons besluit. Daarom gaan we het bestaande voorlopig ongemoeid laten.

@huibe: die GVU fout was van een heel ander kaliber. Mij valt op dat in de geschiedenis van de wiki vaker zo gewerkt is tot het besef kwam dat historische lijnen ook leuk zijn. Dat is daar een uitwas van geweest. Als je pagina's gewoon blijft aanvullen dan was dit ook niet gebeurt.

@Daniel: ik daag je uit lijn 21 Eindhoven - Nijmegen of lijn 25 Veghel - Helmond te overtreffen.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door deadlock »

Maar euh, wat is nou precies het probleem. Het werkt met huidige lijnen, als een lijn wijzigt dan verhuis je de boel naar een nieuwe pagina en je tagt hem als historisch of zie ik nu iets gruwelijk over het hoofd?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

Het probleem dat ik heb: ga je bij elke concessie een lijn een nieuwe pagina geven dan krijg je bijvoorbeeld het volgende:

Lijn 99 Nijmegen - Uden bestaat pakweg 11 jaar en is die tijd niet noemenswaardig gewijzigd. De route is gelijk gebleven, een enkele halte hernoemd en hier een daar een nieuwe geplaatst en er zijn wat ritten bij gekomen. Niet dingen dat je zegt hiervoor moet je echt gelijk een nieuwe pagina voor gaan aanmaken (want dan kun je elk jaar net zo goed een nieuwe pagina gaan maken, iets verandert er qua haltenaamgeving altijd wel of er komt een extra ritje bij). Echter moet je hem dan toch gaan splitsen in vier pagina's:

2003-2009: Hermes rijdt de lijn in concessie KAN-Zuid
2010-2012: Breng/Arriva rijden de lijn gezamenlijk in de concessies KAN 2010-2012 en Brabant 2006-2014
2010-2014: Breng/Arriva rijden de lijn gezamenlijk in de concessies KAN 2012-202x en Brabant 2006-2014
2015-heden: Breng/Arriva rijden de lijn gezamenlijk in de concessies KAN 2012-202x en Brabant 2015-202x

Dit zal vaker spelen. Ook lijnen die bij een concessieovergang bij dezelfde vervoerder blijven en niet wijzigen zouden een nieuwe pagina moeten krijgen. Ik vind dat splitsen om het splitsen. Als je de geschiedenis van de lijn wilt terug lezen moet je steeds terug klikken naar oude pagina's en bovenaan opnieuw beginnen met lezen met dezelfde introductie en dezelfde routestrip. Het coherente verhaaltje onder de kop "geschiedenis" is weg. Mocht lijn 99 nu dusdanig wijzigen dat men besluit er een Volans van te maken die alleen als sneldienst rijdt en Zeeland compleet overslaat (dat voorstel heb ik vandaag in een niet al te serieuze bui wel geopperd :') ) dan zou je kunnen zeggen: nu maak je een nieuwe pagina. Het wordt in wezen een andere lijn. Als er slechts een paar spitsritten bij komen, dan hoef daar echt geen nieuwe pagina voor te komen.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Wubbo »

Mooie discussie :pos:

Wat ik eigenlijk tussen de regels door lees is de vraag naar welke info over buslijnen we op de Wiki willen bieden, en hoe. Ik vind dat een hele interessante discussie, maar ben me er zeer van bewust dat we daar niet vanavond uit gaan komen en ook geen 100% overeenstemming over krijgen. Wellicht een nieuw topic waard? Ik ga hem niet openen (want ik wil de discussie niet sturen, ik wil juist dat jullie die voeren!), maar wie de handschoen past... :)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

Dank voor je inbreng. Ik vind dit wel een goed plan. Beginnen bij het begin. IK maak hier een nieuw topic over.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door deadlock »

Ik snap je uitleg fogeltje, bedankt (y) Toch vraag ik me af of het dan niet voor lief moet nemen dat je die paar KB verspilt aan opslagruimte.

Nou moet ik zeggen dat ik persoonlijk erg veel gebruikmaak van de historische bediening van stations.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

deadlock schreef:Ik snap je uitleg fogeltje, bedankt (y) Toch vraag ik me af of het dan niet voor lief moet nemen dat je die paar KB verspilt aan opslagruimte.

Nou moet ik zeggen dat ik persoonlijk erg veel gebruikmaak van de historische bediening van stations.
De opslagruimte maak ik me niet zo druk over. Wat wel een punt zou kunnen zijn, als een huidige pagina erg lang is door de geschiedenis, heb je bij pageviews wel meteen meer dataverkeer (ervan uitgaande dat huidige lijnen meer pageviews krijgen dan historische lijnen van 1960-1990). Ik heb geen inzicht in wat nu "zwaarder" weegt in de kosten. Mij gaat het om het bij elkaar houden van informatie met betrekking van het verhaal. Maar ik wil graag verwijzen naar het nieuwe topic. We denken nu namelijk vanuit de bestaande situatie terwijl een herbezinning misschien helemaal niet zo een slecht idee is.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Echter moet je hem dan toch gaan splitsen in vier pagina's:

2003-2009: Hermes rijdt de lijn in concessie KAN-Zuid
2010-2012: Breng/Arriva rijden de lijn gezamenlijk in de concessies KAN 2010-2012 en Brabant 2006-2014
2010-2014: Breng/Arriva rijden de lijn gezamenlijk in de concessies KAN 2012-202x en Brabant 2006-2014
2015-heden: Breng/Arriva rijden de lijn gezamenlijk in de concessies KAN 2012-202x en Brabant 2015-202x
Is het niet zo dat een buslijn eigenlijk altijd maar onder één concessie valt en in de andere gedoogd wordt? Gezamenlijk exploitatie is vaak iets wat tussen de betrokken vervoerders onderling wordt afgesproken. Dat dit zo is merk je vaak pas als de vervoerders het een keer niet met elkaar eens zijn (zie de voormalige lijnen 142 en 144 in DAV voor wat je dan krijgt :wink: ). In dit geval zou dan naar mijn idee Brabant de concessie zijn waarop de pagina wordt afgestemd.
fogeltje schreef:De opslagruimte maak ik me niet zo druk over. Wat wel een punt zou kunnen zijn, als een huidige pagina erg lang is door de geschiedenis, heb je bij pageviews wel meteen meer dataverkeer (ervan uitgaande dat huidige lijnen meer pageviews krijgen dan historische lijnen van 1960-1990). Ik heb geen inzicht in wat nu "zwaarder" weegt in de kosten.
Even vanuit het standpunt van servereigenaar: het kan mij een worst wezen wat de kosten van OVNL zijn en zolang de kosten kleiner zijn dan de inkomsten (zoals nu) is het al helemaal geen probleem.
Overigens: dataverkeer is per GB 12 keer goedkoper dan schijfruimte, maar een pagina extra neemt nou ook weer niet schokkend veel plek in. De schijfruimte ging pas echt hard vol raken nadat we meer afbeeldingen zijn gaan toevoegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door wouter15 »

Is het veranderen van lijnnummer een goede reden om een nieuwe pagina aan te maken? Ik kwam net namelijk Lijn N92 Zaandam Station NS - Amsterdam Leidseplein tegen en die lijn blijkt als je de geschiedenis nakijkt al 3 lijnnummers te hebben gehad. Is het niet verstandig om deze pagina daarom te splitsen in 3 aparte pagina's (voor iedere lijn 1)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Daniel »

Dat lijkt me een redelijke open deur, ja natuurlijk. Stel je klikt in een oude concessie op lijn 492 en komt vervolgens op een pagina van N92 uit om maar wat te noemen, dat werkt uiteraard behoorlijk verwarrend.
Met een aanpassing van een haltenaam heb je dat weer minder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door wouter15 »

Kan ik dan gewoon de juiste versie plakken op een nieuwe pagina? Of moet de geschiedenis ook perse meegenomen worden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Meltrain »

Graag wel vermelden in de geschiedenis (per pagina) wanneer het lijnnummer wijzigde.
Voor de rest is het vooral kopiëren en plakken van oude versies van die pagina.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Daniel »

Als de periode met een bepaald lijnnummer ook een geschiedenis heeft qua bewerkingshistorie zou ik trouwens aanbevelen om even contact met de wikibeheerders op te nemen. Zij kunnen middels exporteren en importeren van de pagina´s een deel van de complete bewerkingshistorie afsplitsen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

Het liefste zie ik dat bewerkingsgeschiedenis wordt meegenomen. Ik kan echter op dit moment geen splitsingsverzoeken uitvoeren. Dat kan maandag pas weer. Maar ik heb Frank wel laten zien hoe het moet.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Meltrain »

Kan Daniel (als technisch beheerder) dat eigenlijk niet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door Daniel »

In feite kan iedere beheerder dat. Maar ik heb eigenlijk alleen ontdekt dat de optie er is, maar me er nooit in verdiept hoe het nu eigenlijk precies werkt. Dan is het handiger om het iemand te vragen die dat al wel eens geprobeerd heeft.
(Het is een beheerdersfunctie van MediaWiki, 'tis niet zo dat we versies uit de database moeten plukken ofzo)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Voormalige lijnen per concessie

Bericht door fogeltje »

Als het Frank niet lukt, is het dan een probleem om tot maandag te wachten? Want voor die actie heb ik een pc nodig, op tablet gaat dat niet. Ik moet namelijk een XML exporteren, aanpassen en weer uploaden.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten