Pagina 2 van 7

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:04
door regenmaker
Zugführer schreef:Wat betreft het filteren van oude lijnen: de zoekfunctie werkt voor mij totaal niet op het moment, als ik lijn x in een bepaalde stad probeer te vinden wil ik de huidige lijn krijgen, niet één van de vele pagina's uit het verleden. Naar de categorie pagina "lijn x" gaan werkt wel, maar het is niet ideaal, de pagina lijn x bereik je vanaf de startpagina nooit zonder omweg. Maar ik heb al ooit begrepen dat de software daar niet bij mee helpt...
Mijn idee was ook om een verbeterde hoofdpagina te maken, aangezien ik de huidige niet echt super handig vind. Te veel tekst en te veel linkjes achter elkaar. Ik zou kiezen om een link duidelijk op de hoofdpagina te plaatsen en als je daar op klikt kan je bladeren door alle huidige buslijnen.

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:25
door Daniel
Dan doel je op een automatisch lijstje o.i.d. op basis van de infoboxen neem ik aan? Dat bladert immers wat makkelijker dan de categorie Buslijnen met z'n ruim 2.100 pagina's.
Sorteren op groepen van een X-aantal lijnen op nummervolgorde zou het zoeken in ieder geval wel makkelijker maken. Of desnoods zou je nog op provincie kunnen sorteren, de vertaalslag van concessies naar provincies moet immers nog wel te maken zijn in een sjabloontje.

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:27
door regenmaker
Daniel schreef:Dan doel je op een automatisch lijstje o.i.d. op basis van de infoboxen neem ik aan? Dat bladert immers wat makkelijker dan de categorie Buslijnen met z'n ruim 2.100 pagina's.
Sorteren op groepen van een X-aantal lijnen op nummervolgorde zou het zoeken in ieder geval wel makkelijker maken. Of desnoods zou je nog op provincie kunnen sorteren, de vertaalslag van concessies naar provincies moet immers nog wel te maken zijn in een sjabloontje.
Ja klopt de categoriebuslijnen is echt gigantisch, dan moet bijvoorbeeld 8x op volgende 200 klikken als je een specifiek lijnnummer wil hebben. Dus een verbetering zou mooi zijn.

Dat sorteren op provincies is misschien wel een goed idee. :idea:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:28
door Suus
De voorpagina is inderdaad een draak van een pagina, maar dat lijkt mij iets voor een ander topic eigenlijk.

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:30
door regenmaker
Bee schreef:De voorpagina is inderdaad een draak van een pagina, maar dat lijkt mij iets voor een ander topic eigenlijk.
Nou het toch wel van belang aangezien dat de meest bekeken pagina is. Dus blijkbaar komen de meeste mensen via de hoofdpagina op de site. Er is volgens mij zelfs al een topic over geopend door mij, maar nog niets verandert tot nu toe.

EDIT: Dit topic :wink:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:39
door Daniel
De buslijnpagina's (en die van tram- en metrolijnen) waarover we het hier hebben zijn ongeveer net zo belangrijk vanwege de grote hoeveelheid verkeer die via Google komt. Zie hier de toppagina's van de wiki waar de meeste bezoekers op binnenkomen.

Afbeelding

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:41
door Meltrain
Wat is een "bounce"?
En wat laat deze afbeelding nu eigenlijk zien? Via welke pagina bezoekers op de Wiki kwamen?

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:41
door Suus
Ah, Amsterdam is populair bij onze bezoekers :mrgreen:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:42
door regenmaker
Je ziet wel dat Amsterdam toch wel echt populair is. :P

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:44
door Daniel
Meltrain schreef:Wat is een "bounce"?
Dat is een bezoeker die de site na het bekijken van de bewuste pagina gelijk weer verlaat.
En wat laat deze afbeelding nu eigenlijk zien? Via welke pagina bezoekers op de Wiki kwamen?
Correct :wink:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:47
door regenmaker
Daniel schreef:
Meltrain schreef:Wat is een "bounce"?
Dat is een bezoeker die de site na het bekijken van de bewuste pagina gelijk weer verlaat.
Hmm, dus 65% verlaat de site weer direct na het bekijken van de hoofdpagina? Zoja dan doen die Amsterdamse buslijnen het beter. :wink:

EDIT: Laat maar, zit schuin te kijken. :lol:

Dus 20% maar op de hoofdpagina en de rest rond de 70% (doelgericht gezocht dus).

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:49
door Suus
Nee, 20% procent van de bezoekers die de voorpagina als eerste pagina van de wiki bezoekt gaat daarna weer weg, 80% klikt wel door. De verschillende lijnen scoren veel slechter.

De voorpagina van de wiki is wel de meestbezochte pagina van de wiki, die zou uitnodigend moeten zijn, nu is het een muur van tekst waar je U tegen zegt.

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:50
door Meltrain
Amsterdamse buslijnen? :shock:
Tram- en metrolijnen zul je bedoelen. :mrgreen:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 22:51
door regenmaker
Meltrain schreef:Amsterdamse buslijnen? :shock:
Tram- en metrolijnen zul je bedoelen. :mrgreen:
Achja kom bijna nooit in Amsterdam. Weet er ook niet veel van hè. :mrgreen:
Eigenlijk één van de weinige concessies waar ik niets mee heb, zelfde geldt voor Rotterdam, Den Haag en Brabant. Maar nu weer ontopic. :wink:

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 23:09
door Roelof88
Daniel schreef:Dan doel je op een automatisch lijstje o.i.d. op basis van de infoboxen neem ik aan? Dat bladert immers wat makkelijker dan de categorie Buslijnen met z'n ruim 2.100 pagina's.
En dan kun je zo'n soort tabel op de hoofdpagina zetten: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Tabel[/wiki] (deze zou dan nog verder opgesplitst moeten worden zodat er per lijn een pagina is). Maar zulke tabellen zijn pas echt goed als de routeparameter bij alle huidige lijnen is ingevuld. Dat heeft dus wat mij betreft de hoogste prioriteit.

Hier een voorbeeld van hoe je ook de lijnen op stationspagina's kunt automatiseren: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn[/wiki]

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 23:18
door regenmaker
Roelof88 schreef:Maar zulke tabellen zijn pas echt goed als de routeparameter bij alle huidige lijnen is ingevuld. Dat heeft dus wat mij betreft de hoogste prioriteit.
Wat voorn routeparameter heb je het over?

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 23:21
door huibe
Beide zijn zeer nuttige tabellen. Ik zal van de week maar eens de route parameter gaan invullen voor de huidige lijnen.

Ik ga er vanuit dat de tabel van Apeldoorn ook te gebruiken is op halte en busstation pagina's. (Tablet is niet zo handig om codes uit te pluizen)

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 23:30
door Suus
Alleen de datum sinds wanneer de bus rijdt vind ik niet bijzonder nuttig voor een stationspagina. Ik zie dan liever iets staan over wanneer de bus rijdt, alleen in de spits bijvoorbeeld.

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 23:35
door Meltrain
Ik ben inmiddels ook begonnen met de het toevoegen van de parameter "route=" aan de infobox.
Maar bij Lijn 2 Rotterdam, Keizerswaard - Charlois, wordt dat dan
Rotterdam: Keizerswaard - IJsselmonde - Station Lombardijen - Randweg - Maashaven - Charlois
?

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 23:38
door Roelof88
regenmaker schreef:Wat voorn routeparameter heb je het over?
Dan moet je even dit topic lezen: viewtopic.php?f=29&t=11322. Zie ook de automatische tabel die ik voor de grensoverschrijdende buslijnen heb gemaakt: Grensoverschrijdend openbaar vervoer (hier heb ik bij alle lijnen de routeparameter aan de LijnInfobox toegevoegd).

@huibe
Ja de tabel is ook geschikt voor haltes en busstations. De code kan, nadat deze geschikt is gemaakt voor de routeparameter, in een sjabloon worden gegoten zodat het nog gemakkelijker aan artikelen toegevoegd kan worden.

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 23:39
door huibe
Ik zet bij stadsdiensten de plaats in bold. Daarnaast probeer ik het aantal plaatsen/wijken tot ongeveer 5 te beperken. Anders gaan we twee of drie regels krijgen.

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 23:41
door Zugführer
Roelof88 schreef:
Daniel schreef:Dan doel je op een automatisch lijstje o.i.d. op basis van de infoboxen neem ik aan? Dat bladert immers wat makkelijker dan de categorie Buslijnen met z'n ruim 2.100 pagina's.
En dan kun je zo'n soort tabel op de hoofdpagina zetten: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Tabel[/wiki] (deze zou dan nog verder opgesplitst moeten worden zodat er per lijn een pagina is). Maar zulke tabellen zijn pas echt goed als de routeparameter bij alle huidige lijnen is ingevuld. Dat heeft dus wat mij betreft de hoogste prioriteit.

Hier een voorbeeld van hoe je ook de lijnen op stationspagina's kunt automatiseren: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn[/wiki]
Ja, graag zo'n tabel op de hoofdpagina :Y
En een kaart met concessiegebieden, die was hier ook al eens langs gekomen, maar lijkt me een zeer welkome aanvulling. Moet je alleen even kijken hoe je naar kleine mini/overlappende concessies als Haaglanden Stad kan linken.

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 07:56
door Daniel
Roelof88 schreef:Hier een voorbeeld van hoe je ook de lijnen op stationspagina's kunt automatiseren: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Apeldoorn[/wiki]
Denk dat je die nog wel een beetje moet finetunen, nu staat er nog relatief veel informatie in tig-voud op. Ik zie eerlijk gezegd nog liever een tabelkopje "Stadsbus" dan 20 lijnen waar dat achter staat. Net zoiets geld voor de concessie.
Maar het begin is goed.

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 18:20
door regenmaker
Die nieuwe versie van roelof ziet er veel beter uit dan die tabel. Lijkt meer op de huidige stijl, maar dan automatisch. Ik kan wel even de routeparameter voor de concessie Veluwe doen als je wilt?

Re: De toekomst van buslijnpagina's

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 18:56
door Daniel
Waar reageer je nu op regenmaker?