Bus en trammaterieel

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Jtm
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 25 Jun 2013, 23:12

Bus en trammaterieel

Berichtdoor Jtm » Di 17 Feb 2015, 12:42

Is er op OV Wiki ruimte voor pagina's over bus- en trammaterieel ?

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Bus en trammaterieel

Berichtdoor Thom91 » Di 17 Feb 2015, 12:54

Ruimte voldoende, maar volgens mij bestaan deze al. Zeker voor het Nederlandse deel!
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9261
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Bus en trammaterieel

Berichtdoor Ardan » Di 17 Feb 2015, 14:24

2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Jtm
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 25 Jun 2013, 23:12

Re: Bus en trammaterieel

Berichtdoor Jtm » Di 17 Feb 2015, 17:53

Bedoelde materieelpagina's over bijvoorbeeld GVB Amsterdam en CN.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Bus en trammaterieel

Berichtdoor Wubbo » Di 17 Feb 2015, 17:58

Volgens mij wordt er al op diverse plekken naar materieel verwezen waar nog geen pagina bestaat. Daar is dus in ieder geval vraag naar.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9261
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Bus en trammaterieel

Berichtdoor Ardan » Di 17 Feb 2015, 17:59

Bij praktisch elke pagina over een vervoerder staat een lijstje welk materieel ze hebben.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Jtm
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 25 Jun 2013, 23:12

Re: Bus en trammaterieel

Berichtdoor Jtm » Wo 18 Feb 2015, 14:48

Dus een tekst zoals deze van Amsterdams busmaterieel (1966-1982) zou hier geplaatst kunnen worden ?

"Eind 1970 werden de eerste CSA 1-wagens met grote DAF-letters en DKDL-motor geleverd. Het GVB nam in 1971 45 exemplaren in dienst waarbij er weer vanaf 1 werd genummerd om doublures te voorkomen met de gelede trams 552-575 en 576-587; de nog aanwezige voorverkiezers 33-52 werden tot 163-182 herdoopt.

Ze begonnen vanuit garage West en verhuisden in september 1975 naar Amsterdam-Noord omdat de chauffeurs uit Noord ook wel eens met de DKDL-bussen wilden rijden. De voormalige Becksonwagens 1-17 reden er nacht- en spitsdiensten.

Omgekeerd aan de DOL-bussen kreeg de 44 eind 1978 bij schadeherstel kleine DAF-letters; net als de 14, 63, 64 en de latere methadonbus 81. De 44 werd als eerste afgevoerd nadat hij op 2 december 1983 een flatgebouw bij Waterlandplein binnenreed en daarbij zware schade opliep. De 37 zou in 1985 de zesde methadonbus worden maar verkeerde in een slechte staat; samen met de 45 werd hij geplukt om onderdelen te leveren voor de Rotterdamse Leyland/Hainje-museumbus 309. De 16 werd aan een filmproductie-/begeleidingsmaatschappij verkocht als blauwe streetcornerworker en bestaat nog steeds.

In 1987 waren er nog maar zeven wagens over; de verdeling was;

Garage West: 6, 13, 43 (keerde terug naar Noord)
Garage Noord: 17, 35, 36, 38
De 13 haalde op 8 november 1988 de 1000.000 kilometer-grens; hij bleef doorrijden tot aan de voetbalpendeldienst naar de wedstrijd Ajax FC Twente waarbij supporters zich uitleefden. Met een diensttijd van 17 jaar en 1.015.062 kilometer op de teller werd hij geplukt en naar de sloper gebracht om souvenirjagers op afstand te houden.

De 17 (opgeknapt met onderdelen van de 35 en de 38) werd aan een Noordmontuer verkocht en teruggeleend als vaste wagen op spitslijn 39E totdat hij 26 mei buiten dienst ging; met 17 jaar en 9 maanden dienst is de 17 de langstdienende standaard bij het GVB."

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11135
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Bus en trammaterieel

Berichtdoor Meltrain » Wo 18 Feb 2015, 21:39

Ik vraag me af of zo'n uitgebreide tekst überhaupt wel geschikt is voor onze Wiki.
Die laatste zin is wel een leuke trivia, maar de rest vind ik eigenlijk té gedetailleerd.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Jtm
Berichten: 4
Lid geworden op: Di 25 Jun 2013, 23:12

Re: Bus en trammaterieel

Berichtdoor Jtm » Do 19 Feb 2015, 00:06

De teksten worden nog bijgeschaafd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Bus en trammaterieel

Berichtdoor Suus » Ma 23 Feb 2015, 23:47

Als het op de Nederlandse Wikipedia persé verwijderd moet worden (want volgens mij loopt er daar voor de zoveelste keer een discussie over) vind ik het niet echt een probleem als het hier wordt geplaatst wat mij betreft, zolang het maar een logisch en goed gestructureerd artikel is.
Rame à l'approche

Jelmer
Berichten: 376
Lid geworden op: Wo 19 Mar 2008, 20:40

Re: Bus en trammaterieel

Berichtdoor Jelmer » Di 24 Feb 2015, 11:39

Jtm schreef:Dus een tekst zoals deze van Amsterdams busmaterieel (1966-1982) zou hier geplaatst kunnen worden ?

"Eind 1970 werden de eerste CSA 1-wagens met grote DAF-letters en DKDL-motor geleverd. Het GVB nam in 1971 45 exemplaren in dienst waarbij er weer vanaf 1 werd genummerd om doublures te voorkomen met de gelede trams 552-575 en 576-587; de nog aanwezige voorverkiezers 33-52 werden tot 163-182 herdoopt.

Ze begonnen vanuit garage West en verhuisden in september 1975 naar Amsterdam-Noord omdat de chauffeurs uit Noord ook wel eens met de DKDL-bussen wilden rijden. De voormalige Becksonwagens 1-17 reden er nacht- en spitsdiensten.

Omgekeerd aan de DOL-bussen kreeg de 44 eind 1978 bij schadeherstel kleine DAF-letters; net als de 14, 63, 64 en de latere methadonbus 81. De 44 werd als eerste afgevoerd nadat hij op 2 december 1983 een flatgebouw bij Waterlandplein binnenreed en daarbij zware schade opliep. De 37 zou in 1985 de zesde methadonbus worden maar verkeerde in een slechte staat; samen met de 45 werd hij geplukt om onderdelen te leveren voor de Rotterdamse Leyland/Hainje-museumbus 309. De 16 werd aan een filmproductie-/begeleidingsmaatschappij verkocht als blauwe streetcornerworker en bestaat nog steeds.

In 1987 waren er nog maar zeven wagens over; de verdeling was;

Garage West: 6, 13, 43 (keerde terug naar Noord)
Garage Noord: 17, 35, 36, 38
De 13 haalde op 8 november 1988 de 1000.000 kilometer-grens; hij bleef doorrijden tot aan de voetbalpendeldienst naar de wedstrijd Ajax FC Twente waarbij supporters zich uitleefden. Met een diensttijd van 17 jaar en 1.015.062 kilometer op de teller werd hij geplukt en naar de sloper gebracht om souvenirjagers op afstand te houden.

De 17 (opgeknapt met onderdelen van de 35 en de 38) werd aan een Noordmontuer verkocht en teruggeleend als vaste wagen op spitslijn 39E totdat hij 26 mei buiten dienst ging; met 17 jaar en 9 maanden dienst is de 17 de langstdienende standaard bij het GVB."


Die GVB 38 is trouwens later als duikobject geplaatst in de Vinkeveenseplassen.


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast