Korte Wiki vragen

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Suus

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Suus » Za 07 Okt 2017, 21:41

Als een pagina 5 jaar dezelfde naam heeft gehad, door iemand wordt hernoemd waarna een beheerder direct de doorverwijzing weggooit, is de pagina ook voor een onbekende tijd niet meer te vinden via Google.

Bovendien ontstaan er op deze manier defecte doorverwijzingen en dubbele doorverwijzigingen, waar heel toevallig alleen maar (wiki)beheerders schuld aan lijken te hebben. De kwaliteit moet echt omhoog jongens, jullie hebben een voorbeeldfunctie!
Rame à l'approche

cassie127

Berichtdoor cassie127 » Za 07 Okt 2017, 22:06

Staat inderdaad niet zo handig/professioneel, En kan zeker beter!
Online archief (oude) dienstregelingen (pdf): http://busboekjesenlijnfolders.nl
trein: 21988,9 km (17-10) bus: 1570,6 km (01-10)

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Za 07 Okt 2017, 22:19

Die pagina is verwijderd omdat hij dubbel bleek te zijn met een andere pagina, kwam ik achter bij het hernoemen van pagina's om "Ringlijn" uit de titel te verwijderen (waarbij ik de doorverwijzingen wel laat staan trouwens) en vervolgens aanpassen van de links. Tussen de verwijzingen naar de pagina van 2003-2006 met ringlijn nog in de titel stonden twee pagina's van een lijn die tot 2002 gereden had, dus in overleg met de auteur daarvan er eentje verwijderd.

Maar ik zie zelf ook weleens foute doorverwijzingen ontstaan door onoplettendheid bij het aanpassen van links na verwijdering van een doorverwijzing (als die link geen alternatieve tekst heeft kan er zomaar opeens een lijn op een wijzigingspagina staan met een begin-/eindpunt dat er in die periode nooit geweest is)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » Za 07 Okt 2017, 23:28

Suus schreef:Als een pagina 5 jaar dezelfde naam heeft gehad, door iemand wordt hernoemd waarna een beheerder direct de doorverwijzing weggooit, is de pagina ook voor een onbekende tijd niet meer te vinden via Google.

Bovendien ontstaan er op deze manier defecte doorverwijzingen en dubbele doorverwijzigingen, waar heel toevallig alleen maar (wiki)beheerders schuld aan lijken te hebben. De kwaliteit moet echt omhoog jongens, jullie hebben een voorbeeldfunctie!

Ik kijk (bijna) altijd de dubbele doorverwijzingen en defecte doorverwijzingen na. Daarnaast herstelt de link via google binnen een dag of twee weer, dus zo erg is het nou ook weer niet. Vaak zijn het toch lijnen uit 2002 waarop de kans dat iemand daarop specifiek zoekt vrij klein is.

Intern zijn de pagina's nog prima te vinden via de lijnnavigaties. Extern kan het problemen geven, maarja hetzelfde geldt als externe sites hun linkjes niet updaten tijdens tussentijdse wijzigingen in de dienstregeling. Bovendien heeft onze wiki en ook de echte wikipedia vele referenties die niet langer werken. Het internet is echter dynamisch en vereist dus onderhoud van sites.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Suus

Berichtdoor Suus » Za 07 Okt 2017, 23:45

Sorry, maar als beheerder zou je moeten weten dat de wiki het echt niet moet hebben van de interne zoekfunctie, maar dat het overgrote meerendeel echt via Google zal binnenkomen. En Google kan in het meest extreme geval tot vier weken nodig hebben.

En linkrot voorkomen op het internet is ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Rame à l'approche

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » Zo 08 Okt 2017, 00:19

Zeg ik ergens dat we het vooral van de interne zoekfunctie moeten hebben? Volgens mij niet.

Meltrain

Berichtdoor Meltrain » Zo 08 Okt 2017, 10:33

Maar dat geeft nog geen antwoord op mijn vraag waarom de doorverwijzingen verwijderd worden?
In bijvoorbeeld dit bericht zit nu immers een niet meer kloppende link.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Zo 08 Okt 2017, 11:09

Volgens mij draaien we allemaal een beetje om het echte punt heen: eerste prioriteit zou moeten zijn om te zorgen dat er binnen de wiki geen verwijzingen naar doorverwijspagina's ontstaan, dus bij een hernoeming de verwijzingen even nalopen en ze naar de nieuwe paginanaam wijzigen. De doorverwijspagina kan dan nog een tijdje blijven staan voor eventuele verwijzingen van buiten, maar zal bij gebrek aan verwijzingen er naartoe vanzelf in de loop der tijd uit de resultaten van Google verdwijnen. En als 'ie daar eenmaal weg is kan 'ie best verwijderd worden.
Tegen die tijd is de nieuwe pagina ook geïndexeerd waardoor de pagina vindbaar blijft.

Vaak, dat zie je ook in het bericht dat Meltrain linkt, krijg je bij een verwijzing naar een verwijderde pagina nog de regel uit het verwijderingslogboek te zien die laat zien waar de pagina heen verhuist is (alleen bij dubbele verwijzingen wordt dat wat vervelender) waardoor je de pagina nog wel vrij eenvoudig kunt vinden. Daarvoor is het echter wel van belang dat de pagina echt op de wiki blijft staan, want heb wel gezien dat je bij pagina's die in de categorie:Verwijderen gezet zijn je die regel van het verwijderingslogboek niet meer ziet! Oftewel: er moeten geen acties tussen het ontstaan van de redirect en het verwijderen ervan zitten.

En redirects die ontstaan door een typfout in de titel van een nieuwe pagina kunnen daarentegen natuurlijk juist wel direct weg.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » Zo 08 Okt 2017, 13:33

Daniel schreef:Volgens mij draaien we allemaal een beetje om het echte punt heen: eerste prioriteit zou moeten zijn om te zorgen dat er binnen de wiki geen verwijzingen naar doorverwijspagina's ontstaan, dus bij een hernoeming de verwijzingen even nalopen en ze naar de nieuwe paginanaam wijzigen. De doorverwijspagina kan dan nog een tijdje blijven staan voor eventuele verwijzingen van buiten, maar zal bij gebrek aan verwijzingen er naartoe vanzelf in de loop der tijd uit de resultaten van Google verdwijnen. En als 'ie daar eenmaal weg is kan 'ie best verwijderd worden.
Tegen die tijd is de nieuwe pagina ook geïndexeerd waardoor de pagina vindbaar blijft.

Vervolgens blijven die doorverwijzingen gewoon jaren op de wiki staan, niemand die erna omkijkt. Ondertussen worden doorverwijzingen weer opgenomen in artikels en dan heb je dus weer meer kans op dubbele doorverwijzingen. Je blijft zo dus bezig.

Suus

Berichtdoor Suus » Zo 08 Okt 2017, 14:41

Als je gewoon oplet bij het bewerken van pagina’s is het geen enkel probleem dat doorverwijzingen blijven staan. Waarbij ik terug ben bij het originele punt: het verwijderen van doorverwijspagina’s is alleen noodzakelijk als de paginatitel hergebruikt moet worden voor een andere lijnpagina.

Ik verwacht verder van het wikibeheer dat ze problemen die ontstaan met doorverwijzingen in de gaten houden, zowel bij de bewerkingen van normale gebruikers als bij die van zichzelf en niet dat ik daar nu voor de zoveelste keer mensen op moet gaan aanspreken. Ik zie geen argumenten waarom rücksichtlos doorverwijzingen verwijderen een oplossing geeft, de enige indruk die het achterlaat is dat het beheer zo weigert een toezichtsfunctie of voorbeeldfunctie te moeten uitoefenen, maar daarvoor is het juist aangesteld.

Doorverwijzingen zijn van essentieel belang bij het toegankelijk houden van de wiki vanuit het forum en van websites van derden, maar het verwijderen van doorverwijzingen bereikt precies het tegenovergestelde. Hoe historisch de inhoud van de pagina ook is.
Rame à l'approche

Ardan
OVNL-beheerder

Berichtdoor Ardan » Zo 08 Okt 2017, 23:08

Het zou iedereen sieren opener te zijn en de oogkleppen eens af te doen.

Suus, je bent niet de directrice. Ideeën aandragen wordt verwelkomd, maar niet op deze toon.
2017 (18-10):
Trein 7139 km · S-Bahn 408 km · Metro 392 km · Zweeftrein 6 km · (Snel)tram 696 km · Bus 310 km · Veer 1.1 km

dennistd

Berichtdoor dennistd » Zo 08 Okt 2017, 23:24

Wat is precies het nut van het verwijderen van een doorverwijspagina?
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Terug naar “OV in Nederland Wiki”