Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door dylanwild94 »

Daniel schreef:Zo lijkt me wel het handigst, toelichting op de route staat er immers al boven :wink:
hetzelfde kan je ook doen voor lijn 205 van Spijkenisse naar botlek huntsman want die rijdt in het distriepark ook zowel heen als terug hetzelfde rondje.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door nvdw »

Chrysa schreef:Ik doelde op waarom het een 6xx nummer heeft en bij Arriva een scholierenlijn is, niet op de definitie op de wiki, sorry.
Anders drop je even een regel tekst naar huibe, die past de pagina's voor West-Brabant aan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

huibf schreef:
Milco schreef:Kijk, dit is al een heel stuk duidelijker dan de vorige versie! (y)
Juist. Die bochtjes zocht ik !
Waarom kan ik die niet vinden op [wiki]Help:Routestrips[/wiki]?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Is dat ook een beetje wat je bedoelt met: "maar ook lijnen die dezelfde route houden maar waarbij verder werkelijk alles verandert" ?
Ik bedoel een nog wat uitgebreidere verandering, zie hieronder.
Over provincie Utrecht: bij lijn 82 had een aanpassing van de bestaande pagina wellicht volstaan, maar door de andere route (en daardoor ook andere functie van die lijn) is een nieuwe pagina wel handig.
Die heeft vooral een nieuwe pagina gekregen om een complexe historie te voorkomen. De route die die lijn vanaf 11 december krijgt is immers deels de oude route, maar op die oude route zitten nog wat kleine haltewijzigingen wat twee keer nagenoeg dezelfde route op de pagina zou opleveren (bij route en bij voormalige routes)
Bij lijn 70 wordt alleen de frequentie fors verhoogd, dus dan volstaat de huidige pagina wel, lijkt me. Voor lijn 102 geldt een beetje hetzelfde al is het daar qua chronologie wel handig om een nieuwe pagina te hebben.
Dit is juist de lijn waarop alles verandert behalve de route: nieuwe vervoerder, ander materieel, totaal andere frequenties, korte ritten rijden op een ander trajectdeel, korte ritten rijden op andere dagen enzovoort. Is op zich te omschrijven maar wordt wel een relatief ingewikkeld verhaal als je niet ergens nog makkelijk de oude situatie kunt zien.
Voor de rest zijn er in Utrecht toch alleen heel grote wijzigingen (verandering van eindpunt e.d.) of juist hele kleine (alleen de vervoerder verandert)?
De grote wijzigingen hebben de meerderheid, maar tot op heden ben ik maar één lijn tegengekomen waar alleen de vervoerder verandert (lijn 19 in Amersfoort) hoewel de Syntus-site ook een materieelwijziging suggereert. Verder zitten er vrij veel frequentiewijzigingen in de avonden of andere bedieningsperioden tussen, maar die zijn op zich wel weer beschrijfbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Hoe pakte je dit aan tijdens de vorige concessiewisselingen? Dan heb je een vergelijking tussen toen en nu. :)
Volgens mij heb je bij Regio Utrecht ook de meeste pagina's hergebruikt, hoewel daar het materieel bij diverse lijnen hetzelfde bleef.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:
Bij lijn 70 wordt alleen de frequentie fors verhoogd, dus dan volstaat de huidige pagina wel, lijkt me. Voor lijn 102 geldt een beetje hetzelfde al is het daar qua chronologie wel handig om een nieuwe pagina te hebben.
Dit is juist de lijn waarop alles verandert behalve de route: nieuwe vervoerder, ander materieel, totaal andere frequenties, korte ritten rijden op een ander trajectdeel, korte ritten rijden op andere dagen enzovoort. Is op zich te omschrijven maar wordt wel een relatief ingewikkeld verhaal als je niet ergens nog makkelijk de oude situatie kunt zien.
Zo uitgebreid had ik de dienstregeling(en) niet bekeken of vergeleken, maar als er een kans bestaat dat de oude situatie door een overdaad aan informatie niet meer goed te achterhalen is, lijkt een nieuwe pagina me gerechtvaardigd. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

@Milco: Regio Utrecht heb ik idd veel hergebruikt, was ook de eerste concessiewissel die ik deed. Maar daar waren de veranderingen veel minder uitgebreid (meer vergelijkbaar met de lijnen waar nu in de provincie ook weinig op wijzigt en waarvoor de bestaande pagina wel herbruikbaar is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Ja oké, ik dacht wellicht kun je daarmee vergelijken wat je daarmee hebt gedaan. Ik zou bij lijnen waarbij weinig verandert, de pagina gewoon blijven gebruiken en dus geen nieuwe maken. En dan denk ik even snel aan de lijnen 3, 5, 6, 8 en 19 in Amersfoort en de streeklijnen 76, 107, 120, 195, 295 en de buurt- en schoolbussen. Ongetwijfeld vergeet ik er een paar, maar bij zulke lijnen zou ik de huidige pagina blijven gebruiken. Lijn 70 is lastig te zeggen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

Is dit hoe ik een lijn maak? Snap die routestrips niet echt, maar het lijkt redelijk gelukt door wat strategisch jatwerk...

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gebruiker:Chrysa/622
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Correct :wink: En over dat strategisch jatwerk: tja, ik maak eigenlijk ook nooit een pagina helemaal vanuit het niets maar pak ook standaard de code van een bestaande pagina als soort van "template".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

Ik weet ook niet hoe dat toekomstige deel werkt, dus er staat nu wel gewoon "rijdt sinds" ipv "rijdt vanaf" en dat blauwe boxje mist.
Nou ja, daarom heb ik me ook niet ingeschreven voor die concessies. :p

Zal ik hem maar weer weghalen? Die lijn verschijnt nu op allerlei pagina's waar ie nog niet hoort...
Edit: Alle linkjes eruit gehaald, zou nu nergens meer moeten verschijnen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Je kunt hem op toekomstig zetten, door aan de infobox (bij voorkeur op de eerste regel) de regel "toekomst=ja" toe te voegen.
Dan verschijnt hij ook niet op de diverse pagina's (en wordt "rijdt sinds" vervangen door "rijdt vanaf").
Verder ziet het er prima uit. :pos: (Ik maak de routestrips ook altijd met kopiëren en plakken van andere pagina's en het gebruiken van de hulppagina.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

Die blauwe box heb ik erin gekregen, maar rijdt sinds/vanaf kan ik niet aanpassen. Komt dat omdat ik alle linkjes eruit gesloopt heb of heb ik iets anders over het hoofd gezien?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Ik heb eerst even je laatste "goede" versie teruggehaald (voordat je dingen ging slopen) en daarna heb ik de parameter "toekomst=ja" toegevoegd.
Kijk op de pagina maar even naar de verschillen tussen beide versies. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

Ah, dat was het dus. Thanks!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Zijn deze twee lijnen: [wiki]Lijn 4 Enschede, Stroinkslanden - 't Zwering[/wiki] en Lijn 12 Hengelo, Groot Driene - Ziekenhuisgroep Twente nu duidelijker met het nieuwe U-bocht symbool?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door frankberg19 »

Vraagje,
Zetten we lijnen, waarbij alleen de vertrektijden veranderen in de nieuwe dienstregeling, ook op de wijzigingspagina, of niet?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

Ik zelf zet dat in een algemeen regeltje in de inleiding.
Ik probeer ook altijd een halte mutatie aan te leggen.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

Naar aanleiding van wat Meltrain op mijn overlegpagina heeft gezet:

Is het een idee om bij lijnen die slechts 1 kant op rijden een pijltje in de titel te gebruiken ipv een streepje? Lijkt mij een stuk duidelijker.
Zoals dit dus.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Milco »

Ik zeg doen!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik ben van mening dat het niet erg nuttig is. Vergt vooral veel aanpas werk en voegt weinig toe.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

In de titel staat het wel mooier, maar ik vrees dat het zoeken naar die pagina's via de zoekfunctie wel lastiger wordt, aangezien je dan ook het pijltje moet gebruiken in het zoekveld.
Aan de andere kant: hoe vaak wordt er nou rechtstreeks naar een pagina gezocht via de zoekfunctie?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ik doe het regelmatig, aangezien ik de paginanamen van de buslijnen in Gelderland en Overijssel wel uit mijn hoofd weet. :oops:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Chrysa »

Dat zoeken lukt mij toch nooit. Als ik een nummer en een plaats intyp dan wordt ik toch eerst naar die lijst met resultaten gestuurd, dus dan maakt het niet uit. Hoe moet dat dan?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Ja, je moet de hele titel kennen wil je dat een beetje goed kunnen doen. :P Maar anders kan het via het lijnnummer zoeken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten