Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Je weet dat nu alle tabellen die van het sjabloon gebruikmaken zijn aangepast? Misschien is dat bij andere tabellen onwenselijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Daar was ik mij van bewust, vandaar ook de vraag of het wenselijk was. :wink:
Ik kon alleen niet vinden op welke pagina's dat sjabloon allemaal gebruikt wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Geen idee waar dat sjabloon allemaal gebruik wordt. Volgens mij op aardig wat plaatsen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Alleen de tabel van de pagina Langeafstandsbus werd door de wijziging misvormt, maar daarvoor heb ik nu een apart sjabloon aangemaakt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

Is er een standaard voor weergave van routestrips waarvan niet alle haltes bekend zijn? Bij veel oude dienstregelingen zijn er geen complete haltelijsten en moet je het dus doen met de haltes die in de tabellen vermeldt zijn.

Ik los het altijd op met de tekst "Route is incompleet" boven de routestrip, zoals bij lijn 9. Ik zat te overwegen om {{RouteRij| {{Rimg|rdr}} te gebruiken, maar die is daar volgens mij niet voor bedoelt en maakte ook de routestrip enorm lang.

Ik vraag me af hoe anderen dat doen en of er een standaard is.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Rdr is gemaakt om bij omleidingen/voormalige routes een stippellijn te zetten om de routestrip niet te lang te maken.
De standaard is volgens mij de tekst "route is incompleet" zoals je al noemt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door nvdw »

Ik kom op diverse buslijnpagina's tegen wat ik gemakshalve 'hypercorrecte haltenamen' noem: in de wiki zijn dan bijvoorbeeld afkortingen en/of voorletters volledig uitgeschreven.

Voorbeeld: halte John Fitzgerald Kennedylaan te Geldermalsen van lijn 47, waar de officiële haltenaam én die van de straat gewoon J.F. Kennedylaan is. Consequent is het vaak ook niet: lijn 73 heeft wel een Doctor Cornelis Voogdplein (in plaats van Dr. C., zoals ook de straatnaam luidt) maar dan weer geen Dominee Gerrit Hendrik Kerstenlaan (G.H.).

Ik heb er niet zoveel moeite mee om van een Burg. een Burgemeester te maken, of een Winkelcentrum van een W.C. - die ruimte hebben we op de wiki wel en op een haltebord vaak niet. Maar we hoeven niet alles uit te spellen...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door cassie127 »

Gaan de treindiensten van Rheinland-Pfalz nog bijgewerkt worden? Ik kom nu op iedere pagina de melding verouderde dienstregeling tegen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Aking »

Het viel mij eerder vandaag op dat ik op de wiki niet was ingelogd. Kan dat niet middels het forumkoekje? Of is dat bewust?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

De enige integratie tussen forum en wiki is dat je inloggegevens op de wiki in de database van het forum gecontroleerd worden. Verder is de wiki een apart iets met eigen koekjes, dat aanpassen wordt een halve verbouwing van MediaWiki.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Aking »

Ah oké, dus je kunt niet á la geenstijl of Ome Koekel een koekje voor heel OVNL bakken?

Dat is dan jammerdan :Y
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

nvdw schreef:Ik kom op diverse buslijnpagina's tegen wat ik gemakshalve 'hypercorrecte haltenamen' noem: in de wiki zijn dan bijvoorbeeld afkortingen en/of voorletters volledig uitgeschreven.

Voorbeeld: halte John Fitzgerald Kennedylaan te Geldermalsen van lijn 47, waar de officiële haltenaam én die van de straat gewoon J.F. Kennedylaan is. Consequent is het vaak ook niet: lijn 73 heeft wel een Doctor Cornelis Voogdplein (in plaats van Dr. C., zoals ook de straatnaam luidt) maar dan weer geen Dominee Gerrit Hendrik Kerstenlaan (G.H.).

Ik heb er niet zoveel moeite mee om van een Burg. een Burgemeester te maken, of een Winkelcentrum van een W.C. - die ruimte hebben we op de wiki wel en op een haltebord vaak niet. Maar we hoeven niet alles uit te spellen...
Ik zou deze graag nog eens willen aanstippen. Hebben we hier richtlijnen voor? Want ook ik kom dit vaak tegen. Ik neem de namen uit het busboekje in het algemeen over, maar geef ook toe dat ik niet altijd consequent ben. Alleen echte fouten corrigeer ik altijd, bijvoorbeeld wanneer een halte foutief aan de verkeerde plaats wordt toegekend (Beek en Donk had hier vroeger twee notoire).

Verder nog een punt. Wij hebben onze dienstregelingspagina's altijd per dienstregelingsjaar. Tegenwoordig loopt dat meestal van de zondag na de tweede zaterdag in december t/m de tweede zaterdag van het jaar erop. Wij noemen het dan bijvoorbeeld Hermes dienstregeling 2063. Vroeger, tot ergens 2002 geloof ik, liep de dienstregeling meestal vanaf eind mei/begin juni (wat daar precies de rationale was, weet ik niet), wij noemen dat dan Zuidooster dienstregeling 1982/1983 bijvoorbeeld.

Ik heb een zwik hele oude dienstregelingen van Vitesse uit 1946. Daarin volgden enkele boekjes elkaar in rap tempo op omdat het OV toen in de opbouw zat nadat in de oorlog vrijwel alles weg was. Noemen we het dan nog steeds Vitesse dienstregeling 1946/1947? Ik heb boekjes van 24 juni, 1 augustus en 15 november 1946 (en dan weer 4 mei 1947 en 3 november 1947). De nummering van de boekjes laat zien dat het boekje van 24 juni al boekje 5 of 6 was. Men lijkt daar niet echt dienstregelingsjaren te hebben, maar breidt het gewoon uit naarmate meer materieel beschikbaar komt. Dat of men bracht een reeks boekje per jaar uit (dat verklaart waarom de eerste zo een hoog volgnummer heeft), maar dan zou Vitesse dienstregeling 1947 meer voor de hand liggen. Helaas heb ik geen verdere dienstregelingen, dus ik kan niet zien op welke data deze steeds is gewijzigd.

Daarop inhakend, vanaf ca 1950 lijkt Zuidooster zeker tot en met 1962 steeds een zomerdienst (ingang eind mei) en een winterdienst (ingang eind september/begin oktober) te kennen. Deze schaar ik meestal onder hetzelfde dienstregelingsjaar en vermeld eventuele wijzigingen op de pagina's. Is dit de gewenste procedure voor dit soort gevallen?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Aangezien we voor de wijzigingen die verband houden met de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn ook geen nieuwe pagina maken, denk ik dat in dot geval ook alle wijzigingen gewoon op een pagina voor het hele jaar moeten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:Ik heb een zwik hele oude dienstregelingen van Vitesse uit 1946. Daarin volgden enkele boekjes elkaar in rap tempo op omdat het OV toen in de opbouw zat nadat in de oorlog vrijwel alles weg was. Noemen we het dan nog steeds Vitesse dienstregeling 1946/1947? Ik heb boekjes van 24 juni, 1 augustus en 15 november 1946 (en dan weer 4 mei 1947 en 3 november 1947). De nummering van de boekjes laat zien dat het boekje van 24 juni al boekje 5 of 6 was. Men lijkt daar niet echt dienstregelingsjaren te hebben, maar breidt het gewoon uit naarmate meer materieel beschikbaar komt. Dat of men bracht een reeks boekje per jaar uit (dat verklaart waarom de eerste zo een hoog volgnummer heeft), maar dan zou Vitesse dienstregeling 1947 meer voor de hand liggen. Helaas heb ik geen verdere dienstregelingen, dus ik kan niet zien op welke data deze steeds is gewijzigd.
Ik zou dan een pagina per kalenderjaar aanmaken en de wijzigingen onderaan ergens chronologisch opsommen.
Bijvoorbeeld: Wijzigingen boekje 1 per x-x-1946
[*]
[*]

Mochten er haltes bij komen, dan kun je zoiets nog altijd klein in de routestrip zetten.

Bijvoorbeeld: Gemert, Prinsengracht (vanaf 24 augusutus 1946)

Het blijft toch een naslagwerk, dus naar mijn mening is het niet zo erg als mensen wat meer naar beneden moeten scrollen. De noodzaak om snel te kunnen zien hoe een bus rijdt tijdens een verstoring in de treindienst is er immers niet meer. :mrgreen:
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door fogeltje »

Dank voor input. Zo is de pagina nu ook opgezet, maar dan met titel 1946/1947. Het begint met het lijnnetwerk van de eerste datum, dan komt een nieuwe sectie voor boekje drie omdat het lijnnetwerk daarin flink gewijzigd is. In lengte vallen ze mee. Tegen de tijd dat ik aan de dienstregelingpagina toe kom, ga ik hiermee aan de slag.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Lijkt me ook beter voor het overzicht, dan vier losse pagina's verspreid over één jaar bijvoorbeeld. Dan hou je de informatie tenminste een beetje bij elkaar.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

Waarom krijg je bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Groningen_Kardinge wel de toevoeging FlexNetwerk en bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hoogkerk_P%2BR niet ?

En waarom komt er geen tabel naar voren bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/LijnBelBus
Deze tabel is gekopieerd van de OV Shuttle maar dan voor LijnBelBus ?
Wat is er zo speciaal aan de tabellen dat het niet eenduidig gemaakt kan worden ? Moet er 'onderwater' voor LijnBelBussen iets 'rechtgezet' worden zoals bij OV Shuttles ?

Dat geldt ook voor http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Opstapper_Friesland en http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Opstapper. Deze werken met een 'link-to'

Wat is de juiste werkwijze en bovenal hoe kan het 'monkey-proof' ?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

1. Je had het sjabloon FlexCat in Hubtaxi verkeerd ingevuld. Je moet alleen |station=ja plaatsen als het om een station gaat (ook op de haltepagina/stationspagina). Eerst vul je alleen de plaatsnaam in, dan de categorie van de halte en dan de haltenaam die op de pagina verschijnt.
2. Er staan geen pagina's in de categorie LijnBelBus dus dan verschijnt er ook niets als je van alle pagina's in de categorie LijnBelBus een automatische lijst wil maken. Je moet het sjabloon:VLijnInfo of LijnInfo bewerken om de categorie aan de lijnpagina's toe te voegen.

Code: Selecteer alles

{{#switch:{{{formule}}}
|Lijntaxi|lijntaxi = [[Categorie:Lijntaxi]]
|Buxi|buxi = [[Categorie:Buxi]]
|OV-Shuttle = [[Categorie:OV-Shuttle]]
}}
Zoek het bovenstaande in [wiki]Sjabloon:VLijnInfo[/wiki] (je wilt immers voormalige pagina's in de lijst hebben) en voeg daaraan |LijnBelBus = [[Categorie:LijnBelBus]] toe en klaar. Het duurt even voordat de lijst bijgewerkt wordt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibf »

Toppie! Ik zal er eens naar kijken. Nu eerst lekker van het weer genieten
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Etienne schreef:Een andere vraag:
Is er de mogelijkheid om de vele pagina's in de eigen naamruimte van Wouter15 een keer op te ruimen?
Bij het nalopen van de gevraagde pagina's kom ik enkele malen paginanamen tegen die voorkomen in de tabellen op die pagina's, maar daar niet te vinden zijn. Vermoedelijk ontstaat door hernoemingen of het gebruik van |links-to.
Ik zal de pagina's eens opruimen. Gezien de activiteit van Wouter kan dat wel.

EDIT: Ik zag dat de tabellen nog niet in zijn geheel verwerkt waren, waardoor er incomplete lijsten ontstond en een soort van schijnverwijzing.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

In België hebben veel treinen een andere aanduiding dan het treinserie nummer. Denk hierbij aan de IC B, IR a of de S7. Op een aantal voormalige pagina's zijn deze extra aanduidingen bij het treinserienummer in de infobox gezet. Dit levert echter een fout op bij de verwijzing naar de huidige serienummer. (of beter gezegd er wordt niet gelinkt naar de huidige serie)

Kunnen we deze extra aanduiding niet als een extra (if only variant) regel toevoegen aan de infobox en ook aan de bedieningstabellen?

Dit begint natuurlijk ook al te spelen in Nederland, waar Arriva in Limburg de treinen rijdt onder S1 t/m 5.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

En als ik dan toch bezig ben. Moeten we op de pagina's van de Belgische treinen ook niet een voormalige treinserie tabel neerzetten?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Suus »

Uh, hoezo? De dienstregeling die nu op de wiki staat is van 2018, die van 2017 en eerder staan allemaal netjes op voormalig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Klopt. Maar op de Nederlanse treinserie pagina's staat een tabel met voormalige series die onder dat nummer hebben gereden. Moet dit ook niet voor België? (Vereisd een sjabloontje)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Als je dat graag wilt, ga je gang. Als je het dan wel overal consequent toepast.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten