Korte Wiki vragen

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11116
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Meltrain » Ma 18 Mei 2015, 19:51

regenmaker schreef:De blauwe stip gebruik ik eigenlijk alleen op de Veluwe <knip>

En in IJsselmond dus. :wink:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3670
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Ma 18 Mei 2015, 19:56

IJsselmond ook ja. :P
Maar drie haltes of zoiets, voornamelijk Veluwe.
Maar denk eraan om de lay-out te veranderen, kan best iets subtieler.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Wubbo » Ma 18 Mei 2015, 21:31

Ik begrijp het niet zo goed. Waarom is er niet maar een symbolenset, maar kennelijk meerdere? Als symbolen handig zijn dan heb je daar toch een redenering voor, dan kun je dat dus beargumenteren en zijn er toch goede redenen om hem op te nemen in de symbolenset? Het lijkt me zinvol dat over de hele Wiki dezelfde symbolenset wordt gebruikt, en niet in de Veluweconcessie een andere set dan in de Limburg-concessie. Waarmee ik geen voorkeur heb voor welke set dat is trouwens, die discussie mogen jullie voeren :)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Daniel » Ma 18 Mei 2015, 21:40

Als korte samenvatting: er is maar één officiële symbolenset (en bij verzoekjes kan die altijd uitgebreid worden) en dat is degene die op de hulppagina staat. Sommige gebruikers hebben echter een aanvullende set symbolen gemaakt die verder geheel compatible zijn met de routestrips. Daar zitten vaak ook wel symbolen bij die specifiek voor een bepaalde situatie gemaakt zijn, daarom zitten die dus niet in de standaardset.

In principe zitten zo goed als alle functionaliteiten in de standaardset, het is dus niet zo dat de andere sets de standaardset kunnen vervangen. Ze zijn simpelweg aanvullend daarop.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9524
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Wubbo » Ma 18 Mei 2015, 21:51

Als ze aanvullend zijn op de standaardset en af en toe handig: waarom zitten ze dan niet in de standaardset? Die kun je toch ook opdelen in een deel voor standaardsituaties en een deel voor specifieke situaties?

huibf
Berichten: 2515
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor huibf » Ma 18 Mei 2015, 21:54

Dat bedoel ik. De functie omleidingen is zelfs een speciale tabel. De bijbehorende halteicoon staat niet als basisset.

Wellicht een keer herzien?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Daniel » Ma 18 Mei 2015, 22:09

De vervallen-door-omleiding-symbolen passen er simpelweg niet meer bij in de tabel, die zit nu al op z'n maximale breedte. Maar dat is ook wel met een stukje tekst op te lossen want er zit wel een zekere systematiek in de naamgeving van de symbolen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor fogeltje » Wo 20 Mei 2015, 19:39

Stel ik heb pagina X. Deze heeft een aantal kopjes, dusdanig veel dat er vanzelf een inhoudsopgave (TOC) verschijnt. Nu vind ik het eerste kopje dusdanig belangrijk dat ik wil dat deze BOVEN de TOC staat, wat mij betreft komt hij ook niet in de TOC voor, maar ik wil wel de standaard opmaak van het kopje blijven gebruiken (dus tussen twee ==). Kan dat? Is er wellicht een regel code waarmee je de TOC op een bepaald vast punt neer kunt zetten? Is er alternatief een manier om de "stijl" van kopje 2 (==) na te bootsen?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31444
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Suus » Wo 20 Mei 2015, 20:01

Je kan de inhoudsopgave verplaatsen met een magic word. Op de plek van de pagina waar je de inhoudsopgave wil zetten plaats je __TOC__ en dan komt het goed. Je kan geen kopjes uitsluiten.

Ik ben nu wel benieuwd om welke pagina het gaat, want het klinkt mij als een vreemd verhaal.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5687
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor fogeltje » Wo 20 Mei 2015, 20:02

Dat was hem, ik wist dat zo een toverwoord bestond.

En het gaat om mijn overlegpagina, dus nothing fancy :P
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3670
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Za 06 Jun 2015, 20:16

Ik zit een beetje met de concessie West-Brabant, die wijkt wel erg af van de rest. Is het mogelijk om de oude lijnen weer aan de nieuwe lijnen te plakken, waarbij de routes bijna exact hetzelfde zijn gebleven na de concessiewisseling?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Daniel » Za 06 Jun 2015, 20:20

De rest opsplitsen is makkelijker. Juist de rest van de pagina's is immers afwijkend waarbij allerlei kronkels via extra regels in infoboxen zijn verzonnen om alles in één onoverzichtelijke pagina te proppen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Etienne » Za 06 Jun 2015, 20:22

Nu is de concessie West-Brabant toch wel iets anders, want Huibe splitst alles op de concessiedatum af naar een nieuwe pagina (ook als er niks wijzigt), en dat vind ik nu net een beetje te gortig.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3670
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Za 06 Jun 2015, 20:26

Het is juist duidelijker om alles op één pagina te houden, zodat je niet telkens door hoeft te klikken. Anders kan je net zo goed ieder jaar een aparte buspagina maken, zoals nu bij treinen gebeurt. :wink:

Daniel schreef:De rest opsplitsen is makkelijker. Juist de rest van de pagina's is immers afwijkend waarbij allerlei kronkels via extra regels in infoboxen zijn verzonnen om alles in één onoverzichtelijke pagina te proppen.


Wat voorbeelden wat jij onoverzichtelijk vindt? :)
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3670
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Za 06 Jun 2015, 20:33

Ik geef even een voorbeeld:
Lijn 215 Etten-Leur, Trompetlaan - Schipperstraat
Lijn 215 Etten-Leur, Trompetlaan - Schipperstraat (2013-2014)

Geen één halte is gewijzigd. Enige wat er bij komt is het zinnetje in de geschiedenis, that's it. Wat mij bretreft kan de oude pagina nog jaren mee. :wink:
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Daniel » Za 06 Jun 2015, 21:09

regenmaker schreef:Het is juist duidelijker om alles op één pagina te houden, zodat je niet telkens door hoeft te klikken. Anders kan je net zo goed ieder jaar een aparte buspagina maken, zoals nu bij treinen gebeurt. :wink:

Ieder jaar is nergens voor nodig, dan blijf je inderdaad doorklikken. Overigens was ik in de veronderstelling dat iets doorgevoerd was wat dat niet is dus het is iets minder erg gesteld met het te weinig opsplitsen. Echter zijn er nog genoeg voorbeelden in den lande te vinden waar opsplitsen niet gebeurd is maar wel had moeten gebeuren. Ik beperk me qua voorbeelden even tot lijnen waarvan ik iets met zekerheid kan zeggen, maar als ik echt tot in detail ga kijken zijn er vast meer te vinden.

Voorbeeld 1.: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... mer_Lobede
Hier valt een flinke routewijziging in Zevenaar samen met een concessiewisseling, maar de pagina loopt gewoon door. Gevolg is ook dat er nogal wat frequentiewijzigingen in de geschiedenis beschreven zijn. Dat is als je het historisch verloop van een lijn wilt volgen niet altijd even duidelijk natuurlijk, dan lezen frequenties overzichtelijk in een infobox makkelijker. Een splitsing zou hier een pagina over een periode van respectievelijk 7 en 6 jaar opleveren, da's al lang zat om alles in de tekst te beschrijven.

Voorbeeld 2.: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... rt_Station
Een lijn die in de loop der jaren eigenlijk niet gewijzigd is, dus op zich niet echt iets mis mee dat het één pagina voor een behoorlijk lange periode is. Wat je op zo'n pagina dan wel in de geschiedenis zou moeten beschrijven is welke vervoerders er op de lijn gereden hebben met wat voor materieel (indien bekend). Nu lijkt het net of Syntus er al ruim 30 jaar op rijdt, maar er is juist een rijke historie van VAD via Connexxion en BBA/Veolia tot huidig vervoerder Syntus. Ik mis trouwens ook wel de vermelding over de route via station Hoevelaken want dat was er niet de hele periode dat deze lijn al bestaat :wink:

Overigens kan ik me nog wel vinden in wat Etienne ook aangeeft. Als er echt helemaal niets wijzigt (zelfs het materieeltype is nog gelijk op die buurtbus die jij noemt) is splitsen inderdaad niet heel erg nodig. Maar als het geschiedenisblokje al meerdere routevarianten moet gaan tellen dan raakt op een gegeven moment het overzicht zoek en wordt het tijd te splitsen. Zo heb ik bv. zelf deze pagina bij 2006 afgekapt om niet een stukje verleden uit de Stadsvervoer Dordrecht-tijd in de routestrip mee te hoeven nemen het Arriva-tijdperk in. En bv. lijn 7 is ondanks een op zich niet aangepaste route toch afgesplitst omdat die route op een heel andere manier bediend ging worden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3670
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Za 06 Jun 2015, 21:28

Voorbeeld 2 heb ik gefixt, aangezien ik nog wel weet wanneer die via Hoevelaken Station ging rijden. :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3670
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Za 06 Jun 2015, 21:36

Maar die afsplitsingen die jij voorstelt zijn nog te begrijpen. In Apeldoorn heb ik lijn 8 ook gesplitst, omdat ik geen zin had om nog meer routes in de geschiedenis te zetten en omdat lijn 9 werd opgeheven.

Ik heb nog wel een leuk voorbeeld van niet splitsen. De lijnpagina met de meeste bytes: Lijn 25 Veghel Busstation - Helmond Station
Laatst gewijzigd door regenmaker op Za 06 Jun 2015, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Daniel » Za 06 Jun 2015, 21:40

Ik ben niet zo moeilijk :wink: Maar eigenlijk is dit gewoon iets wat je een beetje op gevoel moet doen: niet elke wijziging is hetzelfde en wel of niet splitsen laat zich daarom erg lastig in een richtlijn vastleggen. En een beetje als gevolg daarvan hebben we pagina's die de ene kant op doorslaan en pagina's die de andere kant op doorslaan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor huibe » Zo 07 Jun 2015, 12:25

regenmaker schreef:Ik zit een beetje met de concessie West-Brabant, die wijkt wel erg af van de rest. Is het mogelijk om de oude lijnen weer aan de nieuwe lijnen te plakken, waarbij de routes bijna exact hetzelfde zijn gebleven na de concessiewisseling?
Waarom laait deze discussie alweer op? Ik word er een beetje moe van.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3670
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Zo 07 Jun 2015, 13:53

huibe schreef:Waarom laait deze discussie alweer op? Ik word er een beetje moe van.


Omdat ik me aan stoor elke keer dat ik door de concessie West Brabant aan het bladeren ben.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor huibe » Zo 07 Jun 2015, 14:26

Tsja ik stoor mij er aan als ik een link in Concessie Midden-Brabant van Veolia of regio Midden-Brabant van BBA open dat ik informatie krijg van de huidige vervoerder Arriva.

Dus helaas in West-Brabant zul je bij een concessie overgang moeten klikken ondanks dat er niets wijzigt.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor huibe » Zo 07 Jun 2015, 14:30

Daarbij komt ook nog, dat deze concessie overschrijdende lijnen niet in het overzicht van de voormalige lijnen van de concessie of de regio komen. Iets wat ik helemaal kwalijk vind.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Daniel » Zo 07 Jun 2015, 17:18

Ehh juist de voormalige lijnen zijn toch nog niet geautomatiseerd? Dat zijn vooralsnog alleen de actuele lijnen.
Zolang de geschiedenis goed beschreven is zie ik niet direct een probleem in concessieoverschrijdende pagina's als er vrijwel niets wijzigt, maar splitsen bij de eerstvolgende grotere wijziging is dan wel een vereiste.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3670
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Zo 07 Jun 2015, 17:34

Wat ik ook vreemd vind is dat West-Brabant een geautomatiseerde lijst aan buslijnen heeft. De rest is handmatig. Bovendien werden eerst wijknamen voor de stadsdienst Breda/Roosendaal etc. gebruikt. Nu slechts haltenamen.

Ik zal de 'stofzuiger' er wel eens doorheen halen. :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten