Sjablonen substitueren

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Sjablonen substitueren

Bericht door Roelof88 »

Ik kwam net deze functie tegen: [wiki]Speciaal:SjablonenSubstitueren[/wiki] (te vinden onder speciale pagina's).

Voer in het veld "invoertekst" bijvoorbeeld in: {{LijnTabel|plaats=Groningen|halte=Station Groningen|type=Bus}}, klik op OK en daar komt de hele tabelcode tevoorschijn. Dit maakt het mogelijk om ook het huidige lijnennet op concessiepagina's te automatiseren. Aan het einde van de concessie (voordat de lijnen aangepast worden naar de nieuwe situatie) vervang je de automatische tabel op de concessiepagina weer door een vaste tabel, die je met bovenstaande functie kunt verkrijgen, zodat het laatste lijnennet beschikbaar blijft. Ook handig voor de wijzigingspagina's.

Ik heb hier: [wiki]Gebruiker:Roelof88/Tabel[/wiki] een voorbeeldje gemaakt van een automatische tabel voor de concessie GD. Het opmerkingsveld valt dan wel weg, maar belangrijke opmerkingen kunnen ook achter de routeparameter worden gezet of anders een (verborgen) opmerkingsparameter invoeren? Bij bijvoorbeeld Arnhem-Nijmegen kan de tabel met lijnen van de buurconcessies niet geautomatiseerd worden.

Zal ik hier een definitief sjabloon van maken of moeten de vaste tabellen op concessiepagina's blijven staan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sjablonen substitueren

Bericht door Daniel »

Is mij om het even. Die ene keer per jaar dat de concessiepagina aangepast moet worden rechtvaardigt naar mijn mening niet het werk om die pagina's te automatiseren.
En je introduceert daarmee ook het risico dat iemand vergeet er weer een niet-automatische tabel van te maken aan het eind van de concessie waarbij je doordat de tabel automatisch is de oude versie ook nog eens niet meer terug kunt halen uit de geschiedenis.

Het zou overigens wel een goede optie kunnen zijn voor de buitenlandse concessies in combinatie met het automatisch op vervallen zetten van lijnen die mogelijk verouderd zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sjablonen substitueren

Bericht door Suus »

Ik zou het graag willen gebruiken voor West-Vlaanderen. Ik ben daar al bijna een hele week mee bezig en heb tot nu toe de pagina alleen op het hoognodige aangepast. Het hoeft ook niet direct, want ik ben er nog wel een week mee bezig :')

En ja, ik had de hoeveelheid werk een beetje onderschat, maar ik ben nu ongeveer op de helft schat ik zo in
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sjablonen substitueren

Bericht door Meltrain »

Ik ben het met Daniel eens.
Sowieso worden in veel concessies ook al tabellen per jaar gemaakt (zoals bij Breng of RET) en dan is ht maar een kleine moeite om deze tabellen te kopëren naar de concessiepagina.
Meestal maak ik de lijnpagina's ook aan doordat ik eerst de tabel gemaakt heb met de nieuwe namen en via die dode links pagina's maak.
Daniel schreef: Het zou overigens wel een goede optie kunnen zijn voor de buitenlandse concessies in combinatie met het automatisch op vervallen zetten van lijnen die mogelijk verouderd zijn.
Het probleem daarvan lijkt me dat die "vervallen" lijnen niet meer getoond worden en daardoor ook niet makkelijk meer gevonden worden om ze up-to-date te maken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Sjablonen substitueren

Bericht door Roelof88 »

Verouderde lijnen komen in een speciale categorie terecht en ze blijven ook gewoon in de concessiecategorie staan.

Je kunt overigens ook een half automatische tabel maken. Dan voer je de code voor de automatische tabel in bij sjablonen substitueren en dan copy/paste je de volledige tabelcode naar de concessiepagina. Na een dienstregelingswijziging doe je dit weer en op die manier werk je de tabel bij. Dit is met name handig voor West-Vlaanderen, want daar staat nog geen tabel.

Bij Nederlandse concessies kunnen we het misschien beter zo laten, omdat bij een automatisch tabel ook de kopjes bij de inhoud verdwijnen en bij bijvoorbeeld Noord- en Zuidwest Friesland ook de lijnen waar nog geen artikel van bestaat.

Het zou dan wel mooi zijn als de wikitable ovnl nog wel dezelfde style (kleuren) zou krijgen als de LijnTabel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten