Afkortingen in paginanamen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Afkortingen in paginanamen

Bericht door Frank »

Als ik op de wiki GTW typ of erna verwijs komt ik bij de treinsoort GTW (Gelenk TriebWagen) uit. Aan de andere kant kan GTW ook op de voormalige vervoerder Gelderse Tramwegen staan. Wat doen we hiermee? Mij lijkt dat de pagina "GTW" een doorverwijspagina moet worden.

Maar waar verwijst deze pagina dan heen:
* GTW (trein) of Gelenk TriebWagen
* GTW (vervoersmaatschappij) of Gelderse Tramwegen

Als we voor de laatste opties kiezen moeten we de pagina GSM dan ook hernoemen naar Gelderse Streekvervoer Maatschappij of de pagina VIRM naar Verlengd Interregiomaterieel om consequent te zijn? Of om een klein onderdeeltje uit het stijlgidstopic hier op te pakken: hoe gaan we met afkortingen in de paginanamen om?

Ik weet dat het aanpassen van paginanamen veel werk met zich meebrengt (met name het weghalen van eventuele doorverwijzingen), maar liever nu dan over vijf jaar :D .

Edit: de optie GTW (vervoersmaatschappij) kan ook een botsing met andere vervoerders geven bedenk ik me net. Er zijn in het verleden twee verschillende BSM'en geweest, allebei vervoersmaatschappijen in de Betuwe, de één in de jaren '20, de andere in de jaren '60.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door Ardan »

GTW is een afkorting die voor meerdere dingen gebruikt wordt, ik zou linken naar de huidige. GTW is op dit moment een treintype, de vervoersmaatschappij bestaat niet meer. Linken naar het treintype dus.
Als het kan, doe het als op wikipedia en zet bovenaan 'Deze pagina gaat over het treintype GTW. Klik [hier (link naar Geldersche enz)] voor vervoersmaatschappij GTW'.
Andere afkortingen niet voluit schrijven als ze in het spraakgebruik ook niet voluit worden gesproken (we schrijven én spreken over VIRM/uitspraak 'virrum'). Tenzij je dus dubbelingen krijgt als GTW.
Ik doe ook maar wat
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door Frank »

Dat is een optie die ik ook wel eens gebruikt hebt, maar waar ik even niet aan had gedacht. Is wel ook een goede optie met als grootste voordeel dat het nu veel aanpaswerk scheelt (waarvan ik toch al genoeg te doen heb).

Voor wat het waard is: wikipedia maakt een doorverwijspagina naar de volledige namen (dus Gelderse Tramwegen en GelenkTriebWagen). V-IRM bijvoorbeeld verwijst naar Dubbeldekkerinterregiomaterieel (DD-IRM), zo heeft dat mat kennelijk in het begin geheten (dat vind ik eerlijk gezegd een wat minder logische verwijzing).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door fogeltje »

Ik zelf zou het volgende willen:
- Geen afkortingen in titels, dus voluit schrijven.
- Van afkortingen doorverwijzingen maken en als het meerdere dingen kunnen zijn, zoals GTW, een doorverwijspagina maken, dus niet linken naar de huidige trein.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door Suus »

Ik ben het volledig eens met Ardan en volledig oneens met Fogeltje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Ik ben het volledig eens met Ardan en volledig oneens met Fogeltje.
Ik sluit me hier bij aan. Het is niet voor niets op zo'n beetje alle MediaWiki's al het huidige gebruik, om de eenvoudige reden dat mensen veel sneller bij de gewenste informatie uitkomen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door Wubbo »

Wat mij betreft is de paginanaam de term die het meest gebruikelijk is. De andere pagina (dus die met de afkorting, of juist die met de uitgeschreven naam) wordt dan de doorverwijspagina. Ik zit niet te wachten op een pagina Verlengd Interregiomaterieel, Intercitymaterieel of Intercity Express International.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door Frank »

En als er dan dubbelingen ontstaan zoals bij de GTW? Het voorstel van Ardan volgen of iets anders? En hoe noem je de pagina van de Gelderse Tramwegen dan (de naam die het minst gezocht zal worden)? In zulke gevallen wel alles voluit schrijven?
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door chemie »

Ardan volgen lijkt mij prima.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door regenmaker »

Frank schreef:En als er dan dubbelingen ontstaan zoals bij de GTW? Het voorstel van Ardan volgen of iets anders? En hoe noem je de pagina van de Gelderse Tramwegen dan (de naam die het minst gezocht zal worden)? In zulke gevallen wel alles voluit schrijven?
Ik zou inderdaad die gewoon voluit schrijven. Dus GTW is pagina over treinmaterieel en daarop staat dan zo'n doorverwijziging naar Gelderse Tramwegen (GTW).
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door Geert »

Lijkt me ook prima.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door fogeltje »

Ik kan leven met een oplossing waarbij in geval van GTW de pagina van de trein wordt genoemend en bovenin een klein regeltje de lezer verwittigd "Zocht je naar de voormalige vervoerder Gelderse Tramwegen (GTW), klik dan hier" of zoiets. Als er meer relevante afkortingen zijn wordt in die regel verwezen naar een doorverwijspagina waar alle relevante pagina's met die afkorting genoemd wordt (GTW_(doorverwijspagina) of iets dergelijks). Dat is een manier hoe de gewone wiki dit doet die wel redelijk werkt.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door deadlock »

Niet het wiel opnieuw uitvinden, gewoon doen wat de Engelstalige Wikipedia doet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Afkortingen in paginanamen

Bericht door Zugführer »

Volgens mij is het zo ook gebruikelijk op zowel de Engelstalige als Nederlandstalige Wikipedia.

Kaas brengt je bijvoorbeeld op wat de meeste mensen zullen willen weten, met als eerste regel een verwijzing naar de doorverwijspagina voor andere betekenissen van kaas.
Dat is wat op de Engelstalige wikipedia eveneens gebeurd, bijvoorbeeld bij Train

Dat lijkt me dus geheel in lijn met wat fogeltje voorstelt voor de GTW.
Mooi sjabloontje van maken en klaar ben je.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast