Kaartjes OpenStreetMap

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Frank
OVNL-beheerder

Kaartjes OpenStreetMap

Berichtdoor Frank » Za 18 Jul 2015, 20:45

Veel recentere treinseries linken naar een kaartje van OpenStreetMap. Ik vind kaartjes bij de treinseries een toegevoegde waarde hebben maar ik heb toch nog twee probleempjes ermee:

(1) Er staan erg veel foutjes in. Stations staan in principe weergegeven met een stip, maar soms staan willekeurige stations dit opeens niet of, in een heel enkele geval, staan er teveel stations aangestipt.
(2) De kaartjes zijn volgens mij altijd van de actuele treinseries (?), terwijl er ook naar de kaartjes gelinkt wordt op pagina's van oude treinseries. Treinseries kunnen in de tussentijd prima veranderd zijn en dan hebben we een link naar een verkeerd kaartje.

Wat willen we hiermee? Voorlopig haal ik de link naar alle kaartjes waarop ik een fout zie staan weg.

regenmaker
OVNL-beheerder

Re: Kaartjes OpenStreetMap

Berichtdoor regenmaker » Zo 19 Jul 2015, 01:57

Hoe worden die kaartjes van OpenStreetMap gevormd? Is het mogelijk om ze aan te passen?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Zugführer

Berichtdoor Zugführer » Zo 19 Jul 2015, 02:20

De routes zijn aan te passen op OpenStreetMap, maar zonder OpenStreetMap ervaring is dat niet meteen heel eenvoudig.
Er wordt geen historie bewaard in OpenStreetMap, de links zijn inderdaad altijd naar de actuele treinserie. Bij een oude treinserie zul je de link dus weg moeten halen. Dat kan naar mijn idee eenvoudig bij de jaarlijkse update (?)
Ik heb destijds bij het toevoegen van de kaartjes voor alle treinseries gecontroleerd of er foutjes in zaten en voor zover ik weet waren ze allemaal foutloos.
Helaas willen er in de loop van de tijd nog wel eens nieuwe foutjes insluipen, onder andere veroorzaakt door niet-wetende OpenStreetMap gebruikers die per ongeluk een station deleten uit een treinserie, bijvoorbeeld.
Missende stations zijn in principe snel op te lossen, ik zal morgen even een aantal van de door jou gevonden foutjes proberen te herstellen.
Ik besef dat het geen ideale situatie is, maar ik kan zo snel ook geen goede oplossing bedenken. Ik vind het zelf een fijne toevoeging aan de wiki en weet niet of de nadelen zo groot zijn dat ze opwegen tegen de voordelen (maar dan praat ik uiteraard alleen voor mezelf :wink: )
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » Zo 19 Jul 2015, 10:20

Ik gebruik de kaartjes zelf eigenlijk nooit, maar dat is persoonlijk denk ik. Als anderen er profijt van hebben, waarom niet?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Terug naar “OV in Nederland Wiki”