Handleiding: hoe maak ik een pagina onderhoudsvriendelijk.

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Handleiding: hoe maak ik een pagina onderhoudsvriendelijk.

Bericht door Suus »

Er zijn veel mogelijkheden om een pagina zo onderhoudsvriendelijk te maken. Het is ieders verantwoordelijk om zo min mogelijk rotzooi te maken die dan door anderen constant bijgewerkt moet worden of die verouderd zonder automatische melding. Aangezien de wiki enkele tienduizenden pagina's telt en slechts enkele tientallen bewerkers is dit van noodzakelijk belang. Hier volgen een aantal tips:
  • Indien lijnnummers worden gebruikt in een bus/trein/metro/sneltram-halteinfobox, maak hier geen links van.
  • Noem in een informatieve tekst bij een bus/tram/metrohalte niet waar de lijnen naartoe rijden (dit staat bovendien ook in de LijnTabel) of wat de lijnnummers zijn.
  • Noem in een informatieve tekst bij een bus/team/metrohalte niet of lijnen er een eindpunt hebben (dit staat bovendien ook in de LijnTabel).
  • Een bus/tram/metrohalte is een bus/tram/metrohalte, geen snelbushalte, nachttramhalte, vliegendtapijtexpresshalte, etc. Dit soort dingen kunnen snel wijzigen.
  • Zware fysieke infrastructuur zoals rails en tunnels wijzigen uiteraard niet zo snel. Haltes kunnen daarentegen snel verplaatst worden, net zoals indelingen van busstations. Bedenk of het zin heeft alles zeer specifiek te vermelden, vaak is een wat algemenere tekst ook informatief en veel minder werk.
Aanvullingen zijn welkom :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Handleiding: hoe maak ik een pagina onderhoudsvriendelijk.

Bericht door regenmaker »

Een beetje onderhoud op de pagina's die ik regelmatig bezoek is overigens niet verkeerd. Dat maakt het juist leuk. :wink:

Overigens staat het eindpunt niet vermeld in de lijntabel, meestal alleen de plaats of wijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Handleiding: hoe maak ik een pagina onderhoudsvriendelijk.

Bericht door Thom91 »

Gebruik bronvermelding, dat kan discussies over informatie indammen. (Geen idee of dat heerst maar een bron is altijd goed voor de betrouwbaarheid!)
Komt wel goed schatje.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Handleiding: hoe maak ik een pagina onderhoudsvriendelijk.

Bericht door Frank »

Ik kan me voorstellen dat het voor Nederlandse pagina's minder erg is dat er wat meer onderhoud aan gepleegd moet worden dan buitenlandse pagina's. Verder kan ik me ook voorstellen dat hoe groter het aantal buitenlandse pagina's is ten opzichte van het aantal actieve gebruikers hoe meer onderhoudsvrij de pagina's moeten zijn.

Aan 'bewerkingsoorlogen' hebben we trouwens helemaal niks. Zeker niet als ze over het buitenland gaan want dat zijn bewerkingsoorlogen zonder prioriteit. Ik zie liever dat die tijd geïnvesteerd wordt in het aanpassen van de Nederlandse concessiepagina's naar de nieuwe naamgeving (inclusief aanpassen doorverwijzingen), het een update geven van Nederlandse spoorlijnen (...nog steeds niet alle historische stations zijn ingevoerd), etc. Dank u.

(Het stuk in blauw is geschreven als wikibeheerder, de rest is mijn persoonlijk mening)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Handleiding: hoe maak ik een pagina onderhoudsvriendelijk.

Bericht door Suus »

Ik heb wat mij betreft mijn punt nu wel luid en duidelijk gemaakt, het is nu aan anderen om de uitgedeelde handschoenen op te pakken en er wat mee te doen (en de eerste voortekenen zijn positief zover ik nu zie).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Handleiding: hoe maak ik een pagina onderhoudsvriendelijk.

Bericht door Ardan »

regenmaker schreef:Een beetje onderhoud op de pagina's die ik regelmatig bezoek is overigens niet verkeerd. Dat maakt het juist leuk. :wink:
Het gaat niet om wat jij leuk vindt, het gaat om wat het beste voor de gebruiker is. Onze wiki is van hobbydingetje uitgegroeid tot een serieuze leverancier van informatie. Natuurlijk, we werken eraan omdat we het leuk vinden, maar tegelijkertijd moeten we onze rol als informatieverstrekker niet onderschatten en er wel voor zorgen dat de boel zo betrouwbaar én zo behapbaar mogelijk blijft. We zijn tenslotte amateurtjes.
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Handleiding: hoe maak ik een pagina onderhoudsvriendelijk.

Bericht door waldo79 »

Mee eens, Ardan. Ik gebruik de Wiki als naslagwerk en dan kan het bijzonder storend zijn als informatie onduidelijk beschreven of ronduit verouderd is.

Verder beschrijvingen van tijdelijke situaties als werkzaamheden concreet mogelijk maken met data. Of een zin als "deze bus rijdt tegenwoordig voor museum dit of dat". Een gruwel wat mij betreft. Beter zeg je: "sinds 2010 rijdt deze bus voor..."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten