Treinstations NRW

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Treinstations NRW

Bericht door Suus »

Ik heb lang getwijfeld of ik dit moest voorstellen, maar ik doe het nu toch omdat ik denk dat het beter is voor de wiki: Ik wil in het aantal pagina's over stations in Nordrhein-Westfalen gaan snijden. We hebben nu voor letterlijk elk station een pagina en dat lijkt mij echt niet nodig.

Redenen om in het aantal pagina's te gaan snijden:
  • De pagina's hebben regelmatig onderhoud nodig. Bij de jaarlijkse dienstregelingwisseling moet op soms ontelbaar veel pagina's de lijst van vervoerders die het stations bedienen aangepast worden. Daarnaast wordt van veel stations (al dan niet zonder aankondiging) de naam aangepast. Als dat alleen op de pagina van de treindienst hoeft vereist dat veel minder werk dan het aanpassen van de pagina, categorie etc.
  • De pagina's worden zeer zelden benaderd. Sommige pagina's hebben na drie jaar nog maar net de 100 views gepasseerd. Er vanuitgaande dat een 3e daarvan voor controle/onderhoud is geweest, is wel vast te stellen dat er geen interesse in is.
  • De pagina's vreten geheugen. De automatisering heeft veel goeds gebracht, maar al die automatische tabellen moeten regelmatig opnieuw samengesteld worden, dus als je zelden bekeken pagina's die wel van de tabellen hebt weghaalt, is dat ook minder belastend voor het systeem als geheel.
  • Het is consequent, van andere Duitse deelstaten waarvan de treindiensten op de wiki staan hebben we ook niet alle stations op de wiki.
Uiteraard gaan niet alle pagina's zomaar rucksichtlös weg, pagina's die aan een of meerdere van deze criteria voldoen blijven staan (deze criteria zijn al van toepassing bij pagina's in andere deelstaten):
  • Het station was in het verleden of is in het heden direct bereikbaar vanuit Nederland, ongeacht of dit per trein op per (Fern)bus is. Ook een aantal stations waarvan duidelijk is dat ze in de toekomst vanuit Nederland bereikbaar worden zullen blijven staan (RB61 Hengelo - Bielefeld, RE19 Arnhem - Düsseldorf).
  • Het station is een knooppunt in het spoornetwerk, waarbij tussen treindiensten in verschillende richtingen overgestapt kan worden.
  • Op de pagina is een actueel overzicht van het onderliggend openbaar vervoer beschikbaar.
Aangezien ik verwacht dat sommige gebruikers hier bezwaar tegen kunnen hebben plaats ik dit bericht om volledig inzicht te geven in de plannen en edit-wars te voorkomen. Mochten er steekhoudende argumenten zijn om dit niet door te voeren dan hoor ik dat graag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinstations NRW

Bericht door Jef400 »

Allereerst moet ik zeggen dat ik het eigenlijk wel met je eens bent. Zelfs de Duitse wikipedia heeft minder stations in NRW dan onze wiki.
Waar ik qua gradaties aan zit te denken.

-Alle IC-stations
-Alle HBF's met uitzondering van Remscheid en Gevelsberg daar deze alleen door S-treinen bediend worden.
-Alle stations met treinen naar België, Nederland

Rest kan naar de prullenbak wat mijn betreft. Evenals een hoop buslijnen in VRR, VRS en AVV.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Treinstations NRW

Bericht door Ardan »

Stations waar nog een beetje boeiend verhaal of mooie foto bij staat mogen ook wel blijven, maar al die rommel met alleen 'Station Küt ligt aan lijn Bëf' en meer niet mag inderdaad wel weg.
Ik bedoel, dat is gewoon aanmaken om het aanmaken, en niet aanmaken omdat je er wat over te vertellen hebt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinstations NRW

Bericht door Daniel »

Zou me niks verbazen als er daar alsnog wat van overblijven. Veel van de buitenlandse stations aan trajecten van internationale treinen vanuit Nederland zijn in eerste instantie op die manier aangemaakt. En de kans is best aanwezig dat er vervolgens sinds 2008 nooit iets aan die pagina gedaan is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Treinstations NRW

Bericht door Jef400 »

Die pagina's kunnen naar mijn mening verbeterd worden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Treinstations NRW

Bericht door baladid »

Er blijven genoeg stations over volgens deze regel. Wel moet men opletten met de regel "door treinen naar Nederland aangedaan": Er zijn heel wat stations die een verbinding met NL hadden maar waar deze niet op de wiki staat.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinstations NRW

Bericht door Suus »

Ik heb in ieder geval al de stations met treinen van/naar Nederland op de Siegstrecke en de Ruhrstrecke gevonden, wat er nog aan regionale treinen was kan ik helaas minder snel vinden, maar dat zal o.a. tussen Köln en Rheydt zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Treinstations NRW

Bericht door baladid »

Ik dacht inderdaad aan de Siegstrecke.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinstations NRW

Bericht door Suus »

baladid schreef:Ik dacht inderdaad aan de Siegstrecke.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trein ... 1987/1988) :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Treinstations NRW

Bericht door baladid »

Voor dat je in Hessen opruimt: De stations langs de Dillstrecke (Gießen, Wetzlar, Herborn, Dillenburg, Haiger) hebben ooit een trein naar Nijmegen gehad.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinstations NRW

Bericht door Suus »

baladid schreef:Voor dat je in Hessen opruimt: De stations langs de Dillstrecke (Gießen, Wetzlar, Herborn, Dillenburg, Haiger) hebben ooit een trein naar Nijmegen gehad.
Heb je daar een dienstregeling van toevallig, want dat zou wel een interessante toevoeging voor de wiki zijn. Helaas gaat mijn bron niet verder terug dan 1987.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Treinstations NRW

Bericht door baladid »

Jouw bron heet Fernbahn.de neem ik aan. Ik heb er ooit een dienstregeling van gezien (tenminste van het traject Gießen-Siegen), maar die staat ondertussen offline. Vertrek in Haiger richting NL was rond half zeven 's ochtends, de andere kant op tien voor tien 's avonds : http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 17,7400458
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinstations NRW

Bericht door Suus »

Ik wist wel van het bestaan van een treinpaar Frankfurt - Koblenz - Krefeld - Nijmegen tot midden jaren tachtig, maar dit treinpaar is nieuw (en schijnbaar nog eerder opgeheven). Helaas kan ik zonder dienstregeling niet zo makkelijk een treinserie reconstrueren. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Treinstations NRW

Bericht door baladid »

Ik corrigeer me: Ik heb toch wat, uit 1978:
Richting Nijmegen (trein 2446):
http://foto.arcor-online.net/palb/alben ... 626365.jpg (Gießen-Siegen)
http://foto.arcor-online.net/palb/alben ... 363364.jpg (Siegen-Köln)

Richting Gießen
http://foto.arcor-online.net/palb/alben ... 633831.jpg (Köln-Siegen) (reed dat jaar niet verder dan Siegen)

Traject verder via Neuss-Krefeld-Kleve
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Treinstations NRW

Bericht door baladid »

Bee schreef:Ik wist wel van het bestaan van een treinpaar Frankfurt - Koblenz - Krefeld - Nijmegen tot midden jaren tachtig, maar dit treinpaar is nieuw (en schijnbaar nog eerder opgeheven). Helaas kan ik zonder dienstregeling niet zo makkelijk een treinserie reconstrueren. :)
Dat bestond al 1975: E 2424 Frankfurt - Nijmegen

Frankfurt (Main) Hbf 9.31 – Wiesbaden Hbf 10.02/14 – Koblenz Hbf 11.29/32 – Neuwied 11.44/46 – Köln Hbf 12.55/13.10 – Neuß 13.35/37 – Krefeld Hbf 13.49/57 – Kleve 14.47/53 – Kranenburg 15.01 – Nijmegen 15.22
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinstations NRW

Bericht door Suus »

En 2425 was de tegentrein, maar een dienstregeling had ik niet. Maar dit is mooi, dat kan ik wel in de wiki verwerken :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Treinstations NRW

Bericht door Frank »

Aangezien ik geen grote bezwaren gezien heb ga ik ze binnenkort maar een verwijderen (ze staan al in die categorie, maar dan kost het een stapje extra als je ze ooit nog terug wil krijgen). Pagina's verwijderen heb ik inmiddels bijna een dagtaak aan, dus deze 400+ kunnen er ook nog wel bij :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinstations NRW

Bericht door Suus »

Wil je dat ik op een andere manier de stations die weg kunnen apart zet Frank, of is de huidige werkwijze in orde voor jou. Niet alle pagina's over de stations in NRW hoeven weg namelijk (en ik houd mij opzettelijk nog ontzettend in) :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Treinstations NRW

Bericht door Frank »

Nee, bedankt, maar dit lukt zo wel :) . Het duurt alleen een tijdje. Het is altijd wel fijn als er geen links meer zijn naar pagina's in de categorie verwijderen, maar dat is inmiddels wel bekend geloof ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinstations NRW

Bericht door Suus »

Ik geloof dat ik nu de meeste stations wel gehad, ik schat dat het er ergens tussen de 240 en 280 zijn geweest. Ik heb ook nog even gekeken wat er aan restanten van eerdere opruimingen was blijven hangen, die zijn ook weggezet Er zijn nog wel wat pagina's van voormalige stations die ooit zijn aangemaakt maar verder geen relevantie hebben, daar moet ik nog even induiken.

Overigens waren er in de zomer van 2015 nog meer dan 2000 pagina's van Duitse stations, inmiddels zijn we onder de 900 terecht gekomen. :)

Eén ding is mij wel opgevallen: Diverse Fernbussen die van/naar Nederland rijden komen op stations waar een pagina van is, maar er is op die pagina verder geen vermelding van het bestaan van die bussen. Dat zou van mij wel mogen, kan immers gewoon met het automatische systeem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Treinstations NRW

Bericht door fogeltje »

Goed werk Bee, bedankt dat je dit opgepakt hebt.

Op bestaande pagina's waar een Fernbus komt mag deze inderdaad worden opgenomen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten