Vervoerders infoboxen bij buslijnen
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Hallo allemaal, in de infobox voor buslijnen hebben we een veldje voor de vervoerders. Hier staat de vervoerder (goh). Als een concessiehouder een lijn geheel of deels uitbesteed, dan nemen wij dat vaak op als "Fogeltje Veevoer GmbH i.o.v. Zuidooster". Op zich heb ik daar geen moeite mee, zolang de naam van de concessiehouder maar te zien is (dit is immers de naam waaronder het OV in die regio rijdt en die mensen kennen, die zullen naar Arriva bellen en niet Taxiservice Schubbekutteveen-Oost).
Ik zag dat Mr-W onlangs bij een Helmondse lijn ook de Atlant-groep heeft toegevoegd. Ik heb hier mijn twijfels bij. Eerst even uitleg hierover:
De Atlantgroep is een groep die mensen met een grote achterstand tot de arbeidsmarkt gesubsidieerd aan het werk zet. Zo werken er dus ook enkelen bij Hermes. Die rijden de laatste rit van de dag van lijn 25 van Helmond naar Gemert en overdag rijden ze lijn 552, de flexbus naar Brandevoort.
In hoeverre kunnen wij hier nog zeggen "Atlant i.o.v. Hermes". Ik beschouw Atlant meer als een soort uitzendbureau dat chauffeurs levert voor een busje. Dat busje lijkt mij verder eigendom van Hermes, in tegenstelling tot situaties waarin een vervoerder vervoer uitbesteed aan een touringcarbedrijf of taxibedrijf. Die hebben dan vrijwel altijd hun eigen bussen. Moeten we bedrijven als Atlant in de infobox opnemen? Dan zouden hier denk ik meer namen moeten staan, want OV-bedrijven kunnen vaker externe chauffeurs inhuren. Ik ben in Arriva bussen al vaker chauffeurs van Diamond of Dortmans tegengekomen die verder gewoon in een Arriva-bus zaten. Zou je dat soort bedrijven dan ook moeten opnemen? Ik dacht van niet.
Ik wil graag weten wat mijn wede wikianen hierover denken. Let op, het gaat mij puur om de infobox die mij te druk wordt. Als iets compleet of deels wordt uitbesteed, dan vind ik vermelding prima, maar als het alleen over het inhuren van chauffeurs (en volgens mij is dat hier zo), dan vind ik het niet nodig.
Ik zag dat Mr-W onlangs bij een Helmondse lijn ook de Atlant-groep heeft toegevoegd. Ik heb hier mijn twijfels bij. Eerst even uitleg hierover:
De Atlantgroep is een groep die mensen met een grote achterstand tot de arbeidsmarkt gesubsidieerd aan het werk zet. Zo werken er dus ook enkelen bij Hermes. Die rijden de laatste rit van de dag van lijn 25 van Helmond naar Gemert en overdag rijden ze lijn 552, de flexbus naar Brandevoort.
In hoeverre kunnen wij hier nog zeggen "Atlant i.o.v. Hermes". Ik beschouw Atlant meer als een soort uitzendbureau dat chauffeurs levert voor een busje. Dat busje lijkt mij verder eigendom van Hermes, in tegenstelling tot situaties waarin een vervoerder vervoer uitbesteed aan een touringcarbedrijf of taxibedrijf. Die hebben dan vrijwel altijd hun eigen bussen. Moeten we bedrijven als Atlant in de infobox opnemen? Dan zouden hier denk ik meer namen moeten staan, want OV-bedrijven kunnen vaker externe chauffeurs inhuren. Ik ben in Arriva bussen al vaker chauffeurs van Diamond of Dortmans tegengekomen die verder gewoon in een Arriva-bus zaten. Zou je dat soort bedrijven dan ook moeten opnemen? Ik dacht van niet.
Ik wil graag weten wat mijn wede wikianen hierover denken. Let op, het gaat mij puur om de infobox die mij te druk wordt. Als iets compleet of deels wordt uitbesteed, dan vind ik vermelding prima, maar als het alleen over het inhuren van chauffeurs (en volgens mij is dat hier zo), dan vind ik het niet nodig.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Ik ken het gebied niet, maar ik zou zeggen dat het logo op de bus te zien zou moeten zijn.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Dat vind ik zelf geen goed criterium, want soms verbiedt een opdrachtgever dat. OAD reed voor Breng in volledige Brenguitvoering terwijl de bussen wel van OAD waren. Alleen aan het chauffeursuniform kon je zien dat je te maken had met een OAD-chauffeur.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Op of in de bus dan. :6
Stond er helemaal nergens op die bus een OAD-logo dan? Bij TCR moet je soms ook zoeken, maar ze zijn er wel.
Stond er helemaal nergens op die bus een OAD-logo dan? Bij TCR moet je soms ook zoeken, maar ze zijn er wel.
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Ik zie het nu ook niet van de subvervoerders. Maar dan ook consequent.
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Waarom zou je in de infobox zetten dat OAD rijdt als je dat als normale reiziger niet kan zien? Zoiets in de begeleidende tekst zetten is prima, en zoiets op de pagina van OAD zetten is ook prima, maar waarom zou je het verder in de infobox willen zetten?
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Consequent zijn is natuurlijk wel het belangrijkste in deze. Of het een of het ander. Ik geloof dat gemiddelde bezoeker van de Wiki een gewone reiziger (lees: dagjesmens/forens) is, die het verschil tussen een rit van OAD in een Breng bus of een Breng chauffeur in een Breng bus niet ziet. Van mij betreft hoeft het er dus niet bij te staan.huibf schreef:... consequent.
Volkomen mee eens.Wubbo schreef:Waarom zou je in de infobox zetten dat OAD rijdt als je dat als normale reiziger niet kan zien? Zoiets in de begeleidende tekst zetten is prima, en zoiets op de pagina van OAD zetten is ook prima, maar waarom zou je het verder in de infobox willen zetten?
De eigenlijke vraag moet hier zijn, wat is een helder criterium om een duidelijke grens te trekken: misschien is een andere bus wel een goed iets?
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Eens met bovenstaande reacties. Als je als reiziger echt iets duidelijk anders merkt wel opnemen, als er ineens een rare bus komt opdagen kan de reiziger weten 'ohja dit werd uitbesteed maar het is een normale lijn waar ik mag instappen'. Zoiets. Als alleen de chauffeur een ander pakkie aanheeft of zelfs niet eens maar van elders komt: dat interesseert Jan met de Pet totaal niet en mag in de begeleidende tekst.
Ik doe ook maar wat
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Ik hoor altijd van ja dat interesseert de normale reiziger niet. Maar volgens mij is dit een hobbyisten forum/wiki? De normale reiziger boeit ook serienummers van treinen niet, dus laten we die anders ook maar schrappen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
De regel wordt dan: de uitbestede vervoerders woren gemeld, tenzij beredeneerd kan worden dat het toevoegen van de informatie een te vol infoscherm oplevert en geen meerwaarde biedt voor de reiziger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Nee zeg, dan heeft JWM niks meer om over te mopperenregenmaker schreef:Ik hoor altijd van ja dat interesseert de normale reiziger niet. Maar volgens mij is dit een hobbyisten forum/wiki? De normale reiziger boeit ook serienummers van treinen niet, dus laten we die anders ook maar schrappen?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
De Wiki wordt anders ook genoeg door de gemiddelde reiziger gebruikt.regenmaker schreef:Ik hoor altijd van ja dat interesseert de normale reiziger niet. Maar volgens mij is dit een hobbyisten forum/wiki? De normale reiziger boeit ook serienummers van treinen niet, dus laten we die anders ook maar schrappen?
En al boeit het specifieke treinnummer de gemiddelde reiziger wellicht niet, de route van de trein boeit hem / haar wel.
We kunnen de pagina van de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] wel hernoemen in "Intercity Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal", maar dat leidt wellicht weer tot verwarring met de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie], omdat de naam insinueert dat alle Intercity's tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal getoond worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
De treinseries kun je in apps ook vragen. Zo irrelevant is die niet te vermelden.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8679
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
Ik zou de onderaannemers niet in de infoboxen tonen, maar wel in de tekst. Een reiziger zal geen verschil zien tussen een bus van Connexxion Tours of een bus van Connexxion. Echter, bij TCR is dat wel anders. Die heeft bussen in allerlei kleuren. Hoe gaan we hiermee dan om?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen
De wiki is simpelweg niet bedoeld als reisinformatie maar als een hobbymatig naslagwerk. Dat er ook veel reizigers via onze wiki informatie zoeken is een feit, maar dat wil niet zeggen dat we dan maar uitsluitend reizigersinformatie moeten gaan tonen. Immers heeft de wiki dan geen meerwaarde meer t.o.v. de website van een vervoerder. (Er komen ook veel vragen naar vertrektijden binnen, toch tonen we die niet )
Juist dit soort informatie over onderaannemers, die voor de hobbyist toch het meest relevant is (en da's toch de meerderheid van de terugkerende bezoekers) zou ik daarom niet zomaar schrappen. Verwijderen uit de infobox zorgt immers dat de informatie ook verdwijnt uit de automatische overzichten bij stations, waarmee je het snelle overzicht kwijt bent.
Waar we dan wellicht wel op moeten letten is dat er niet teveel informatie in de infobox staat. Stel dat een lijn bijvoorbeeld door vier onderaannemers gereden wordt dan zou je in de infobox kunnen melden "Diverse bedrijven i.o.v. Arriva" of iets dergelijks en dan specificeren in de tekst. Maar als er één onderaannemer rijdt dan kan die wat mij betreft gewoon de infobox in.
Juist dit soort informatie over onderaannemers, die voor de hobbyist toch het meest relevant is (en da's toch de meerderheid van de terugkerende bezoekers) zou ik daarom niet zomaar schrappen. Verwijderen uit de infobox zorgt immers dat de informatie ook verdwijnt uit de automatische overzichten bij stations, waarmee je het snelle overzicht kwijt bent.
Waar we dan wellicht wel op moeten letten is dat er niet teveel informatie in de infobox staat. Stel dat een lijn bijvoorbeeld door vier onderaannemers gereden wordt dan zou je in de infobox kunnen melden "Diverse bedrijven i.o.v. Arriva" of iets dergelijks en dan specificeren in de tekst. Maar als er één onderaannemer rijdt dan kan die wat mij betreft gewoon de infobox in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten