Stadslijnen

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Gebruikersavatar
frankberg19
Berichten: 218
Lid geworden op: Zo 26 Jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Stadslijnen

Berichtdoor frankberg19 » Di 20 Dec 2016, 00:20

Bij verschillende stadslijnen wordt er door gereden naar de kleinere plaatsen in de regio, denk aan Nuenen, Rosmalen, Udenhout, Wijchen etc. Hoe zetten we dit op de wiki? Ik heb vier voorbeelden gemaakt, gelieve jullie mening hierover. Welke vinden jullie het beste/mooiste/duidelijkste?. Zo wordt de wiki ook een stuk netter, als we één uniforme stijl gebruiken.
De voorbeelden (111 t/m 114) zijn hier te vinden: Gebruiker:Frankberg19/test

huibf
Berichten: 2665
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Stadslijnen

Berichtdoor huibf » Di 20 Dec 2016, 08:16

112.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4287
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Etienne » Di 20 Dec 2016, 08:34

Ik blijf vasthouden aan hetgeen ik altijd al deed en ga dus voor 113 of 114.

Overigens werkt dit soort ideeën alleen maar meer in de hand dat gebruikers er eigen ideeën op nahouden en er zodoende bijna geen enkele pagina/concessie (etc.) gelijk aan elkaar is. Enigszins jammer :|
4e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

huibe
Berichten: 1143
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Stadslijnen

Berichtdoor huibe » Di 20 Dec 2016, 10:18

Sluit me aan bij Etienne.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26387
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Daniel » Di 20 Dec 2016, 10:26

112 of 114, waarbij 112 de beste versie is bij meer vermeldenswaardige punten op de route en 114 juist als het lijstje korter is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
frankberg19
Berichten: 218
Lid geworden op: Zo 26 Jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Stadslijnen

Berichtdoor frankberg19 » Wo 21 Dec 2016, 22:23

Welke zullen we dan in het vervolg gaan toepassen?

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2424
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Zugführer » Do 22 Dec 2016, 00:28

Ik vind 112 er het netste uit zien.
Die haakjes zijn misschien handig bij een streeklijn die door verschillende dorpsdelen rijdt, maar bij dit soort stadslijnen met een bestemming net buiten de stad lijkt het me goed het gelijk te trekken met de notatie van andere stadslijnen.
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017 (22-4): trein 2718 km - bus 207 km - metro 3 km - ✈ 1557 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 4287
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Stadslijnen

Berichtdoor regenmaker » Do 22 Dec 2016, 10:40

Zelf gebruik ik 114 en dat vind ik ook de beste manier.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11547
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Meltrain » Do 22 Dec 2016, 11:09

Ik zou eigenlijk nog een variant willen voorstellen:
Bergdorp: Dorpsstraat - Station - Winkelcentrum - Kerkdorp Kerk
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26387
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Daniel » Do 22 Dec 2016, 12:22

Met die laatste variant is me eerlijk gezegd niet in één keer duidelijk wat vet- of schuingedrukt nu betekend. Geef zelf niet zo de voorkeur aan die combinatie van 112 en 114 die op zichzelf al elk voor een bepaalde categorie lijnen geschikt zijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11547
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Meltrain » Di 27 Dec 2016, 14:49

We hadden toch nog geen besluit hierover genomen?
Ik zag namelijk dat frankberg19 al begonnen was met het aanpassen van enkele lijnen.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1343
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Frank » Di 27 Dec 2016, 17:11

Er is nog geen besluit genomen inderdaad, dus graag ook nog geen pagina's gaan aanpassen. Wat ik tot nu toe tegen ben gekomen:

huibf: 112
Etienne: 113/114
huibe: 113/114
Daniel: 112/114
Zugführer: 112
regenmaker: 114
Frank: 114 of eventueel 112, de haakjes van 113 vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi staan

Iemand nog aanvullingen?

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 3324
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Chrysa » Di 27 Dec 2016, 17:18

112 of 113 zijn allebei prima, maar ik zou ipv 'Kerkdorp Kerk' gewoon 'Kerkdorp' neerzetten, aangezien het het enige is in dit dorp.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1343
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Frank » Di 27 Dec 2016, 17:32

Voor degenen die de voorkeur geven aan 112: wat zouden jullie willen doen met de echte streeklijnen (die dus meerdere dorpen aandoen buiten de stad?) die "toevallig" ook een stukje stadsdienst meenemen?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26387
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Daniel » Di 27 Dec 2016, 17:43

De meeste van die lijnen hebben al niet veel details binnen de stad, maar als die er wel zijn is de methode 114 wat mij betreft de beste omdat het doorgaans maximaal over 1-2 punten in een stad gaat (vandaar ook dat ik een combinatie als voorkeur aangaf).
Als voorbeeldje even hier bij lijn 56.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4287
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Etienne » Di 27 Dec 2016, 19:04

Als het om maximaal twee punten gaat, zoals Daniël noemt, voor lijn 56 zou ik 114 wel willen gebruiken, maar als het er gewoon meer gaan worden zal ik de haakjes blijven gebruiken.
4e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26387
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Daniel » Di 27 Dec 2016, 20:03

Eigenlijk zou je het op zo'n lijn ook wel tot maximaal die twee punten moeten beperken (een echte streeklijn die een stukje door de stad heeft bedoel ik hier dus). Lijn 17 in dezelfde tabel heeft sinds z'n bewerking met haakjes eigenlijk veel te veel details gekregen om een voorbeeldje te noemen, daar staan nu meer routedetails op een kort stukje in als bij de echte stadslijnen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
frankberg19
Berichten: 218
Lid geworden op: Zo 26 Jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Stadslijnen

Berichtdoor frankberg19 » Di 27 Dec 2016, 20:11

Ik vind 112 zelf het beste staan. Je moet inderdaad niet te veel keer dezelfde plaatsnaam er in zetten bij streeklijnen, max. 2, hooguit 3. Anders gewoon haakjes. En stadslijnen dikgedrukt, ook die naar omliggende plaatsen. Maar dat vind ik, misschien hebben jullie andere suggesties.
Aanvulling: Hengelo#Bus Lijn 8 ziet er nu eigenlijk niet uit.

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2424
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Zugführer » Wo 28 Dec 2016, 09:51

Ben het eens met Daniel en frankberg. 112 voor stadslijnen of "streek"lijnen met een echt stadskarakter zoals lijn 17 in Utrecht of lijn 8 in Hengelo, 114 voor lijnen met twee bestemmingen binnen een stad zoals lijn 56 in Amersfoort.
Is er een voorbeeld van een lijn waar haakjes absoluut nodig zouden moeten zijn omdat die lijn meer dan 2, hooguit 3 bestemmingen in een plaats aan doet die allemaal in de infobox-route moeten?
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017 (22-4): trein 2718 km - bus 207 km - metro 3 km - ✈ 1557 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11547
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Meltrain » Wo 28 Dec 2016, 10:37

Twee tussenbestemmingen binnen een bepaalde plaats vind ik wel erg beperkt, in de omgeving van Rotterdam heb ik er enkele met drie: Lijn 84 Rotterdam Zuidplein - Barendrecht Station, http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_143_Rotterdam_Zuidplein_-_Dordrecht_Station, Lijn 144 Rotterdam Zuidplein - Ridderkerk Drievliet.

Als de grens bij drie ligt, ben ik ook een voorstander van de combinatie 112 / 114.
Bij Lijn 183 Rotterdam, Zuidplein - Kralingse Zoom (die van Rotterdam via Barendrecht naar Rotterdam rijdt) kan ik dan een "112" doen, bij de hierboven genoemde lijnen werkt een "114".

Hebben jullie nog suggesties voor de lijnen 101, 102 en 111 die van Spijkenisse naar Hellevoetsluis rijden, maar binnen Hellevoetsluis een andere route hebben?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26387
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Dec 2016, 12:37

Zugführer schreef:zoals lijn 17 in Utrecht

Welke lijn bedoel je hier nu, Utrecht heeft geen lijn 17 :P

Wat betreft de lijnen met veel tussenbestemmingen doordat het meer agglomeratielijnen zijn ben ik het wel eens met frankberg om het tot maximaal 3 (per plaats) te doen. Je kunt daar denk ik het best selectief zijn: niet alles in de routeparameter willen proppen (zoals het voorbeeld dat ik gaf waar een streeklijn meer details had dan de gemiddelde stadslijn) maar juist concentreren op het punt wat echt verschillend is per lijn. Als je bv. lijn 37 en 38 in Maarssenbroek bekijkt als voorbeeldsituatie dan zou 37 "Maarssenbroek Zwanenkamp" als tussenbestemming kunnen hebben en 38 juist "Maarssenbroek Antilopespoor" zodat je onderscheid maakt welke lijn welke helft van het bewuste dorp bedient zonder heel veel details te gaan geven die niet nodig zijn, die kan je immers wel op de pagina zelf neerzetten in de introtekst.

Het voornaamste doel van de routeparameter is immers dat je lijnen op de stationspagina's in de automatische tabellen uit elkaar kunt houden, niet dat je de exacte route er kunt lezen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 3324
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Chrysa » Wo 28 Dec 2016, 12:47

Wat dat betreft mag er in Waterland nog wel het een en ander gebeuren. Er zijn meerdere lijnen die Amsterdam - Ilpendam - Purmerend als route hebben, maar ze rijden volgens mij allemaal een andere route in Purmerend, en zo is er nog wel meer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26387
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Dec 2016, 12:50

Heb je volledig gelijk in: er zijn her en der lijnen met veel te veel details, maar er zijn er ook met eigenlijk te weinig details.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2424
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Zugführer » Wo 28 Dec 2016, 13:35

Daniel schreef:Welke lijn bedoel je hier nu, Utrecht heeft geen lijn 17 :P

Eh ja Amersfoort - Leusden dus :p
Ik zou "Amersfoort: Centraal Station - Centrum - Blekerssingel - Leusden: Noorderinslag - Ruige Veld - Bedrijventerrein De Horst" daar mooier vinden staan tussen de (andere) stadslijnen.
Maar misschien is dat juist weer een slecht voorbeeld omdat de stadsfunctie van die lijn binnen Amersfoort weer beperkt is.
Misschien zijn de haakjes toch wel een goed idee bij bepaalde lijnen, 80 en 81 bijvoorbeeld, ik ben een beetje allergisch voor overbodige herhaling (dus 3 keer Amersfoort achter elkaar)

"Amersfoort (Centraal Station - Centrum - Blekerssingel) - Leusden (Tabaksteeg) - Woudenberg - Scherpenzeel - Renswoude - Veenendaal - Rhenen"
staat toch beter dan
"Amersfoort Centraal Station - Amersfoort Centrum - Amersfoort Blekerssingel - Leusden Tabaksteeg - Woudenberg - Scherpenzeel - Renswoude - Veenendaal - Rhenen"

Al is het natuurlijk de vraag of zowel Centrum als Blekerssingel in de beschrijving moeten.
Een ander discussiepunt is natuurlijk wanneer een lijn een stadslijn is, of een duidelijke functie binnen de stad vervult. Met de hierboven genoemde lijn 17 dus als voorbeeld ;)
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017 (22-4): trein 2718 km - bus 207 km - metro 3 km - ✈ 1557 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 26387
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Stadslijnen

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Dec 2016, 15:19

17 staat zelfs in de lijnfolder stadsdienst Amersfoort, dat lijkt me duidelijk (die bedient ook een stukje Randenbroek, middels halte Haydnstraat, waar de stadsbussen geen halte in de buurt hebben) :P Bij 80/82 kan de Blekerssingel eigenlijk sowieso uit de routeparameter en ik vraag me af of je in Amersfoort het centrum persé moet noemen gezien er slechts 3 reguliere lijnen zijn die niet langs het centrum rijden. Zelfs bij de stadslijnen hebben alleen 5 en 6 'm erin staan, dat zal een restant van het over de Varkensmarkt rijden zijn dus.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast