Stadslijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Stadslijnen

Bericht door frankberg19 »

Bij verschillende stadslijnen wordt er door gereden naar de kleinere plaatsen in de regio, denk aan Nuenen, Rosmalen, Udenhout, Wijchen etc. Hoe zetten we dit op de wiki? Ik heb vier voorbeelden gemaakt, gelieve jullie mening hierover. Welke vinden jullie het beste/mooiste/duidelijkste?. Zo wordt de wiki ook een stuk netter, als we één uniforme stijl gebruiken.
De voorbeelden (111 t/m 114) zijn hier te vinden: [wiki]Gebruiker:Frankberg19/test[/wiki]
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Stadslijnen

Bericht door huibf »

112.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door Etienne »

Ik blijf vasthouden aan hetgeen ik altijd al deed en ga dus voor 113 of 114.

Overigens werkt dit soort ideeën alleen maar meer in de hand dat gebruikers er eigen ideeën op nahouden en er zodoende bijna geen enkele pagina/concessie (etc.) gelijk aan elkaar is. Enigszins jammer :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Stadslijnen

Bericht door huibe »

Sluit me aan bij Etienne.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door Daniel »

112 of 114, waarbij 112 de beste versie is bij meer vermeldenswaardige punten op de route en 114 juist als het lijstje korter is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Stadslijnen

Bericht door frankberg19 »

Welke zullen we dan in het vervolg gaan toepassen?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Stadslijnen

Bericht door Zugführer »

Ik vind 112 er het netste uit zien.
Die haakjes zijn misschien handig bij een streeklijn die door verschillende dorpsdelen rijdt, maar bij dit soort stadslijnen met een bestemming net buiten de stad lijkt het me goed het gelijk te trekken met de notatie van andere stadslijnen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door regenmaker »

Zelf gebruik ik 114 en dat vind ik ook de beste manier.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadslijnen

Bericht door Meltrain »

Ik zou eigenlijk nog een variant willen voorstellen:
Bergdorp: Dorpsstraat - Station - Winkelcentrum - Kerkdorp Kerk
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door Daniel »

Met die laatste variant is me eerlijk gezegd niet in één keer duidelijk wat vet- of schuingedrukt nu betekend. Geef zelf niet zo de voorkeur aan die combinatie van 112 en 114 die op zichzelf al elk voor een bepaalde categorie lijnen geschikt zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadslijnen

Bericht door Meltrain »

We hadden toch nog geen besluit hierover genomen?
Ik zag namelijk dat frankberg19 al begonnen was met het aanpassen van enkele lijnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Stadslijnen

Bericht door Frank »

Er is nog geen besluit genomen inderdaad, dus graag ook nog geen pagina's gaan aanpassen. Wat ik tot nu toe tegen ben gekomen:

huibf: 112
Etienne: 113/114
huibe: 113/114
Daniel: 112/114
Zugführer: 112
regenmaker: 114
Frank: 114 of eventueel 112, de haakjes van 113 vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi staan

Iemand nog aanvullingen?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Stadslijnen

Bericht door Chrysa »

112 of 113 zijn allebei prima, maar ik zou ipv 'Kerkdorp Kerk' gewoon 'Kerkdorp' neerzetten, aangezien het het enige is in dit dorp.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Stadslijnen

Bericht door Frank »

Voor degenen die de voorkeur geven aan 112: wat zouden jullie willen doen met de echte streeklijnen (die dus meerdere dorpen aandoen buiten de stad?) die "toevallig" ook een stukje stadsdienst meenemen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door Daniel »

De meeste van die lijnen hebben al niet veel details binnen de stad, maar als die er wel zijn is de methode 114 wat mij betreft de beste omdat het doorgaans maximaal over 1-2 punten in een stad gaat (vandaar ook dat ik een combinatie als voorkeur aangaf).
Als voorbeeldje even hier bij lijn 56.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door Etienne »

Als het om maximaal twee punten gaat, zoals Daniël noemt, voor lijn 56 zou ik 114 wel willen gebruiken, maar als het er gewoon meer gaan worden zal ik de haakjes blijven gebruiken.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door Daniel »

Eigenlijk zou je het op zo'n lijn ook wel tot maximaal die twee punten moeten beperken (een echte streeklijn die een stukje door de stad heeft bedoel ik hier dus). Lijn 17 in dezelfde tabel heeft sinds z'n bewerking met haakjes eigenlijk veel te veel details gekregen om een voorbeeldje te noemen, daar staan nu meer routedetails op een kort stukje in als bij de echte stadslijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Stadslijnen

Bericht door frankberg19 »

Ik vind 112 zelf het beste staan. Je moet inderdaad niet te veel keer dezelfde plaatsnaam er in zetten bij streeklijnen, max. 2, hooguit 3. Anders gewoon haakjes. En stadslijnen dikgedrukt, ook die naar omliggende plaatsen. Maar dat vind ik, misschien hebben jullie andere suggesties.
Aanvulling: [wiki]Hengelo#Bus[/wiki] Lijn 8 ziet er nu eigenlijk niet uit.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Stadslijnen

Bericht door Zugführer »

Ben het eens met Daniel en frankberg. 112 voor stadslijnen of "streek"lijnen met een echt stadskarakter zoals lijn 17 in Utrecht of lijn 8 in Hengelo, 114 voor lijnen met twee bestemmingen binnen een stad zoals lijn 56 in Amersfoort.
Is er een voorbeeld van een lijn waar haakjes absoluut nodig zouden moeten zijn omdat die lijn meer dan 2, hooguit 3 bestemmingen in een plaats aan doet die allemaal in de infobox-route moeten?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadslijnen

Bericht door Meltrain »

Twee tussenbestemmingen binnen een bepaalde plaats vind ik wel erg beperkt, in de omgeving van Rotterdam heb ik er enkele met drie: Lijn 84 Rotterdam Zuidplein - Barendrecht Station, [wiki]http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ht_Station[/wiki], Lijn 144 Rotterdam Zuidplein - Ridderkerk Drievliet.

Als de grens bij drie ligt, ben ik ook een voorstander van de combinatie 112 / 114.
Bij Lijn 183 Rotterdam, Zuidplein - Kralingse Zoom (die van Rotterdam via Barendrecht naar Rotterdam rijdt) kan ik dan een "112" doen, bij de hierboven genoemde lijnen werkt een "114".

Hebben jullie nog suggesties voor de lijnen 101, 102 en 111 die van Spijkenisse naar Hellevoetsluis rijden, maar binnen Hellevoetsluis een andere route hebben?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:zoals lijn 17 in Utrecht
Welke lijn bedoel je hier nu, Utrecht heeft geen lijn 17 :P

Wat betreft de lijnen met veel tussenbestemmingen doordat het meer agglomeratielijnen zijn ben ik het wel eens met frankberg om het tot maximaal 3 (per plaats) te doen. Je kunt daar denk ik het best selectief zijn: niet alles in de routeparameter willen proppen (zoals het voorbeeld dat ik gaf waar een streeklijn meer details had dan de gemiddelde stadslijn) maar juist concentreren op het punt wat echt verschillend is per lijn. Als je bv. lijn 37 en 38 in Maarssenbroek bekijkt als voorbeeldsituatie dan zou 37 "Maarssenbroek Zwanenkamp" als tussenbestemming kunnen hebben en 38 juist "Maarssenbroek Antilopespoor" zodat je onderscheid maakt welke lijn welke helft van het bewuste dorp bedient zonder heel veel details te gaan geven die niet nodig zijn, die kan je immers wel op de pagina zelf neerzetten in de introtekst.

Het voornaamste doel van de routeparameter is immers dat je lijnen op de stationspagina's in de automatische tabellen uit elkaar kunt houden, niet dat je de exacte route er kunt lezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Stadslijnen

Bericht door Chrysa »

Wat dat betreft mag er in Waterland nog wel het een en ander gebeuren. Er zijn meerdere lijnen die Amsterdam - Ilpendam - Purmerend als route hebben, maar ze rijden volgens mij allemaal een andere route in Purmerend, en zo is er nog wel meer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door Daniel »

Heb je volledig gelijk in: er zijn her en der lijnen met veel te veel details, maar er zijn er ook met eigenlijk te weinig details.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Stadslijnen

Bericht door Zugführer »

Daniel schreef:Welke lijn bedoel je hier nu, Utrecht heeft geen lijn 17 :P
Eh ja Amersfoort - Leusden dus :p
Ik zou "Amersfoort: Centraal Station - Centrum - Blekerssingel - Leusden: Noorderinslag - Ruige Veld - Bedrijventerrein De Horst" daar mooier vinden staan tussen de (andere) stadslijnen.
Maar misschien is dat juist weer een slecht voorbeeld omdat de stadsfunctie van die lijn binnen Amersfoort weer beperkt is.
Misschien zijn de haakjes toch wel een goed idee bij bepaalde lijnen, 80 en 81 bijvoorbeeld, ik ben een beetje allergisch voor overbodige herhaling (dus 3 keer Amersfoort achter elkaar)

"Amersfoort (Centraal Station - Centrum - Blekerssingel) - Leusden (Tabaksteeg) - Woudenberg - Scherpenzeel - Renswoude - Veenendaal - Rhenen"
staat toch beter dan
"Amersfoort Centraal Station - Amersfoort Centrum - Amersfoort Blekerssingel - Leusden Tabaksteeg - Woudenberg - Scherpenzeel - Renswoude - Veenendaal - Rhenen"

Al is het natuurlijk de vraag of zowel Centrum als Blekerssingel in de beschrijving moeten.
Een ander discussiepunt is natuurlijk wanneer een lijn een stadslijn is, of een duidelijke functie binnen de stad vervult. Met de hierboven genoemde lijn 17 dus als voorbeeld ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door Daniel »

17 staat zelfs in de lijnfolder stadsdienst Amersfoort, dat lijkt me duidelijk (die bedient ook een stukje Randenbroek, middels halte Haydnstraat, waar de stadsbussen geen halte in de buurt hebben) :P Bij 80/82 kan de Blekerssingel eigenlijk sowieso uit de routeparameter en ik vraag me af of je in Amersfoort het centrum persé moet noemen gezien er slechts 3 reguliere lijnen zijn die niet langs het centrum rijden. Zelfs bij de stadslijnen hebben alleen 5 en 6 'm erin staan, dat zal een restant van het over de Varkensmarkt rijden zijn dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten