Stadslijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadslijnen

Bericht door Meltrain »

Chrysa schreef:Wat dat betreft mag er in Waterland nog wel het een en ander gebeuren. Er zijn meerdere lijnen die Amsterdam - Ilpendam - Purmerend als route hebben, maar ze rijden volgens mij allemaal een andere route in Purmerend, en zo is er nog wel meer.
Als ik hier kijk, hebben alle lijnen naar Purmerend wel een beschrijving van de route binnen Purmerend. Die heb ik enkele maanden geleden toegevoegd, aangezien ik ook vond dat 7x "Amsterdam - Ilpendam - Purmerend" te weinig info gaf.
Het zou wel kunnen dat ik de lijnen 125, 302 en 309 vergeten ben, aangezien die niet op CS komen.
Daniel schreef:17 staat zelfs in de lijnfolder stadsdienst Amersfoort, dat lijkt me duidelijk (die bedient ook een stukje Randenbroek, middels halte Haydnstraat, waar de stadsbussen geen halte in de buurt hebben) :P Bij 80/82 kan de Blekerssingel eigenlijk sowieso uit de routeparameter en ik vraag me af of je in Amersfoort het centrum persé moet noemen gezien er slechts 3 reguliere lijnen zijn die niet langs het centrum rijden. Zelfs bij de stadslijnen hebben alleen 5 en 6 'm erin staan, dat zal een restant van het over de Varkensmarkt rijden zijn dus.
Ik had inderdaad om wat meer info gevraagd over de route in Leusden bij de lijnen 17, X80/280 en 80/82, maar zelfs ik was verbaasd dat je ook nog info over de route binnen Amersfoort toevoegde. Wat mij betreft kan dat bij 17 blijven staan, maar is dat bij de andere lijnen minder belangrijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door Daniel »

Oeps, was helemaal vergeten dat ik 'm zelf zo toegevoegd had. Maar is wel een vorm van de verschillen benoemen zoals ik eerder ook aangaf, zodat je de lijnen uit elkaar kunt houden want hoewel X80 nogal anders rijdt komt die bv. ook in het centrum.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadslijnen

Bericht door Meltrain »

Bij de stadslijnen in Antwerpen heb ik "systeem 112" consequent toegepast, omdat ik dacht dat besloten was om dat door te voeren.
Nu heeft Regenmaker echter gisteravond dit weer ongedaan gemaakt, waardoor bij enkele lijnen informatie over de route verdwenen is. :?
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Stadslijnen

Bericht door regenmaker »

Volgens mij was er nog niets definitief besloten. Ik heb de gehele Entiteit Antwerpen gecontroleerd en alleen Antwerpen stad week af van de rest.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Stadslijnen

Bericht door Frank »

Er is zeker weten nog niks definitief besloten. We hebben het er al wikibeheer wel over gehad trouwens, maar het is een moeilijke beslissing omdat de voorkeuren best wel verschillen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadslijnen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:Volgens mij was er nog niets definitief besloten. Ik heb de gehele Entiteit Antwerpen gecontroleerd en alleen Antwerpen stad week af van de rest.
Dat komt omdat het specifiek over stadslijnen ging en ik de andere stadsdiensten in die entiteit (nog) niet bewerkt had.
Ik had het vooral doorgevoerd om de verschillende (strategische) tussenstops te benoemen, maar dat kan ook op de manier waarop het er nu staat (met hier en daar nog een kleine aanpassing).
Frank schreef:Er is zeker weten nog niks definitief besloten. We hebben het er al wikibeheer wel over gehad trouwens, maar het is een moeilijke beslissing omdat de voorkeuren best wel verschillen.
Misschien kun je er een poll over maken? Het duurt al best wel lang eigenlijk....
Op Etienne, frankberg19 en mezelf na zitten de meest frequente Wikibewerkers al in het Wikibeheer en van het Wikibeheer is één persoon vrijwel volledig verdwenen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Stadslijnen

Bericht door frankberg19 »

Ik had deze discussie wel gezien, maar nog niet goed gelezen. Tot nu. Aangezien ik de oprichter van dit topic ben, stel ik voor bovenstaande idee van Meltrain uit te voeren en een poll aan te maken en te gaan 'stemmen'. Mocht er iemand bezwaar hebben of een andere idee, ook goed, laat het dan even weten.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Stadslijnen

Bericht door diederickx »

Ik ben dan wel geen wiki-medewerker, maar er moet mij wel iets van het hart. Het nut van meningsvorming over vier varianten is mijns inziens beperkt, zolang het fundamentele verschil in weergaven tussen stads- en streeklijnen bestaat en niet overbrugd wordt. De makke van alle vier de voorgestelde varianten is bovendien dat ze op zijn best het streekgedeelte weergeven als een opeenvolging van stadslijndelen, maar nooit als een echte streeklijn. De haakjesvariant (113) komt er het dichtste bij, maar ik deel de kritiek dat haakjes al gebruikt worden om een partiële bediening aan te geven. Het gevaar is dan ook dat, ongeacht de gekozen variant, er ingewikkelde en/of subjectieve regels nodig zijn om aan te geven wanneer deze variant gebruikt moet worden.

Dat is jammer, want uniformiteit is een groot goed. Anderzijds wil je niet zo ver gaan dat alle stadslijnen of alle streeklijnen in de Wiki herzien moeten worden, puur omdat de formaten van de één omgezet zouden moeten worden naar die van de ander.
Bij een van de lijnen onder station Zutphen (waar zo'n beetje alle varianten voorkomen) zag ik het volgende afwijkende formaat:

Zutphen Station - Centrum - Zutphen Zuidwijken - De Stoven - Zutphen Gelre Ziekenhuizen - Warnsveld (- Vorden)

Ik weet niet wat de steller er precies mee bedoeld heeft, maar aanvankelijk las ik het – foutief – als poging om zowel het begin als het einde van de stad Zutphen aan te geven. Dat vind ik eigenlijk geen gek idee. In abstracte notatie:

[aanduiding begin stadsnotatie] {reeks stadshaltes} [aanduiding begin streeknotatie] {reeks dorpen} etc

of

[aanduiding begin stadsnotatie] {reeks stadshaltes} [aanduiding einde stadsnotatie] {reeks dorpen} etc

De aanduiding voor het begin van de stadsnotatie bestaat al, namelijk Zutphen: (ik pak voor het gemak variant 112).
Een aanduiding voor het begin van de streeknotatie is er nog niet.
Een aanduiding voor het einde van de stadsnotatie evenmin, maar bovengenoemd voorbeeld suggereert het herhalen van Zutphen (zonder de dubbele punt) vóór de laatste stadshalte:

Zutphen: Station - Centrum - Zuidwijken - De Stoven - Zutphen Gelre Ziekenhuizen - Warnsveld (- Vorden)

Bij een lijn die meermalen de stad in en uit rijdt kan dat eventueel tot verwarring leiden, omdat alleen de dubbele punt zegt of je de stad nu weer in of uit rijdt. Dat zou ondervangen kunnen worden door:

Zutphen: Station - Centrum - Zuidwijken - De Stoven - Gelre Ziekenhuizen Zutphen - Warnsveld (- Vorden)

Maar dat oogt dan weer minder intuitief. Kwestie van smaak.

edit: tikfout verbeterd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten