Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

In dit topic worden zo nu en dan nieuwe richtlijnen voor de wiki gepubliceerd.

Een tijdje geleden dook opeens een nieuwe variant om merknamen te noteren op, dit werd gedaan met behulp van een nieuw kopje merknaam in het sjabloon LijnInfo, echter bestonden er toen al andere notaties van de verschillende merknamen die worden gebruikt. Als wikibeheer willen we een consistente notatie van de merknamen en hebben we besloten (n.a.v. de discussie in het korte wiki vragen topic) om in vervolg de notatie Bravo (Arriva) en U-OV (Qbuzz) te hanteren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

Ons als wikibeheer is het opgevallen dat er steeds meer haltepagina's op de wiki verschijnen. We willen geen wildgroei aan haltepagina's op de wiki en we zullen dan ook in de toekomst individuele haltepagina's onder de loep gaan nemen of ze daadwerkelijk iets toevoegen aan de wiki als geheel.

Voor de haltepagina's zijn we dan ook tot de volgende richtlijnen gekomen:

Pagina's mogen alleen worden aangemaakt voor busstations en stations, tenzij je ook echt een stuk geschiedenis over de bushalte kunt vertellen, bijvoorbeeld Beek en Donk Gemeentehuis. Hierbij zien we metrostations en sneltramhaltes in dezelfde categorie als (bus)stations en normale tramhaltes als bushaltes.

Probeer het aanmaken van haltepagina's voor bus- en tramlijnen dus zoveel mogelijk te beperken, aangezien ze niet geheel onderhoudsvrij zijn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

Vandaag en morgen ga ik werken aan een speciale pagina over wiki-richtlijnen: [wiki]Help:Richtlijnen[/wiki]. Hierin ga ik alle richtlijnen opnemen die de laatste jaren zijn afgesproken. Uiteindelijk wil ik toe naar een complete pagina met alle regels, zodat (nieuwe) gebruikers weten waar ze aan toe zijn en ze niet alle fora apart hoeven door te spitten. Nieuwe richtlijnen worden ook in de toekomst aan deze pagina toegevoegd. Mocht je vragen en/of aanvullingen/opmerkingen hebben stuur ze dan naar mij via een PB. Ook als je fouten ontdekt in de pagina, dan kan je met mij contact opnemen.

Namens het wikibeheer van OVNL,
Regenmaker
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

In de beheerdersmeeting van juni hebben we als wikibeheer onder andere de lijnsoorten in de InfoBox onder de loep genomen. Hieruit konden we opmaken dat het gebruik van de termen Spitsbus en Snelbus niet altijd even consequent is en dat het lastig is een goede definitie toe te kennen aan deze lijnsoorten. Ook overlappen de termen vaak met andere lijnsoorten. Daarnaast willen we een kortere lijst aan lijnsoorten voor buslijnen presenteren om het geheel eenduidiger te maken.

We zijn daarom als beheer gekomen tot de volgende lijst aan lijnsoorten:
  • Stadsbus
  • Streekbus
  • Schoolbus
  • Buurtbus
  • Belbus
  • Nachtbus
De lijnsoorten die onder andere komen te vervallen zijn dus: Spitsbus, Snelbus, Zomerbus, HOV Stadsbus en HOV Streekbus.

Extra opmerkingen:
Vaak kunnen de vervallen lijnsoorten worden verwerkt in de typeparameter.
Voor Langeafstandsbuslijnen blijft gewoon de lijnsoort Langeafstandsbus bestaan.

Mocht je vragen hebben dan kun je contact opnemen met mij via PB.

Namens het wikibeheer van OVNL,
Regenmaker
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Etienne »

Begrijp ik hieruit dat de "|type="-parameter in de Infoboxen wel blijft bestaan?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door dennistd »

Hoe wil je dan bijvoorbeeld Lijn 8 Ringlijn Hengelo Centraal - Enschede Winkelcentrum Zuid gaan noemen? Het is zowel stadsdienst (zowel binnen Hengelo als binnen Enschede) als streekdienst (tussen Hengelo en Enschede) maar toch vooral een spitsdienst (hij rijdt immers alleen in de spits).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

Etienne schreef:Begrijp ik hieruit dat de "|type="-parameter in de Infoboxen wel blijft bestaan?
Ja, deze blijft bestaan. Deze gaat de functie van lijnsoorten die verdwijnen deels overnemen. Lijnsoorten als zomerbus en snelbus kunnen worden ingevoerd als type.
dennistd schreef:Hoe wil je dan bijvoorbeeld Lijn 8 Ringlijn Hengelo Centraal - Enschede Winkelcentrum Zuid gaan noemen? Het is zowel stadsdienst (zowel binnen Hengelo als binnen Enschede) als streekdienst (tussen Hengelo en Enschede) maar toch vooral een spitsdienst (hij rijdt immers alleen in de spits).
Aangezien deze lijn grotendeels door stedelijk gebied rijdt zou ik zeggen dat het een stadsbus is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

Opnieuw een mededeling, aangezien we als wikibeheer nog een aantal richtlijnen hebben opgesteld die we graag bekend willen maken aan iedereen. Twee kleine dingetjes dit keer, die in het grootste deel van het gevallen al goed gaan.

Korte uitleg:
  • Aansluitingen van bussen op treinseries mogen niet langer in routestrip van de buslijnen. De redenen hiervoor zijn dat er al een verwijzing naar de stationspagina bestaat waar de treinen worden vermeld en het feit dat er bij voormalige buslijnen nog naar huidige treinseries werd verwezen.
  • Geen nummers van rijkswegen meer in routeparameter, alleen nog haltes/plaatsen/wijken etc. Zo voorkomen we dat er lange lijsten provinciale wegen of snelwegen op de wiki komen te staan. Plaatsnamen etc. voldoen in onze ogen prima.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

In april 2017 is gesproken over het feit dat we het aanmaken van haltepagina's zoveel mogelijk willen beperken en dat haltes worden onderzocht en mogelijk worden verwijderd. Inmiddels zijn deze punten voltooid. We gaan nu een stap verder. Per concessie zijn we aan het kijken welke knooppunten we wel of niet op willen nemen en hoe we ze willen opnemen. Zo proberen we ook een betere eenheid te krijgen in welke criteria voor busstations en haltes worden gehanteerd. Dus mocht je nog verzoeken hebben om een bepaald knooppunt op te nemen/te wijzigen op de wiki dan zijn deze van harte welkom. Ook andere ideeën/verzoeken zijn welkom! :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

Even een korte opmerking: Leuk en aardig al die tijdelijke lijnen vanwege werkzaamheden of evenementen op de wiki, maar kan diegene die ze toevoegt ze dan ook weer op voormalig zetten als de periode is afgelopen? Hetzelfde geldt voor omleidingen, indien deze zijn afgelopen dient diegene die ze toevoegt ook weer weg te halen. Dit is al wel eens eerder ter sprake gekomen en op een gegeven moment is de maat ook vol. Alvast bedankt voor de aandacht en moeite.

Voor handige overzichten zie:
Tijdelijke lijnen
[wiki]:Categorie:Verstoring[/wiki]
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door huibe »

Stop dan ook met de omleidingen toe te voegen op de wiki :wink:
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

Ik wil even een korte opmerking hier plaatsen. De laatste tijd neemt het gebruik van het [wiki]Sjabloon:LijnVervoerder[/wiki] verder toe op de pagina's van onderaannemers, echter zie ik dat de lijsten in een aantal gevallen onjuiste of onvolledige informatie weergeven door het gebruik van de parameter Linksto. Aangezien we op de wiki geen onjuiste informatie willen aanbieden stel ik voor het sjabloon niet langer toe te passen. Dit betekent overigens ook dat de losse dpl's met linksto geen oplossing bieden, die vertonen hetzelfde probleem.

Mocht ik geen reacties of bezwaren krijgen dan ga ik op zondag 13 mei over tot het verwijderen van het sjabloon.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door huibe »

Kort door de bocht. Want ik vind het wel een toegevoegde waarde hebben op de pagina's van de betreffende ondernemers, en om dit weer handmatig te gaan doen...

Kunnen we het probleem niet oplossen?

Misschien door een aanpassing in de infobox? (Kopje onderaannemers oid)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door regenmaker »

Dat is inderdaad de enige oplossing die ik ook zie (het gebruik van categorieën voor onderaannemers). Maar om dat te bewerkstelligen heb ik een aantal jaren geleden al eens een idee voorgesteld en toen werd het niet echt gewaardeerd. Zie hier.

Bovendien zijn er nog zat voormalige buslijnen die moeten worden aangepakt op de wiki. Door nog meer nieuwe parameters in te voeren wordt het werk alleen maar weer meer. Ik zie daarom op dit moment geen andere optie dan verwijderen. Ook handmatig toevoegen lijkt me geen goed idee, dat is erg onderhoudsgevoelig.

Mijn voorstel is om alleen te vermelden dat een onderaannemer in een bepaald gebied enkele lijnen of ritten in opdracht van een andere vervoerder rijdt. Geen informatie meer vermelden over specifieke lijnen op de pagina's van de onderaannemers.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Lijn 45 »

Is het mogelijk om de code zo aan te passen dat het sjabloon alleen kijkt naar de parameter |vervoerder in plaats van de volledige pagina? Of is dat het probleem niet?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Daniel »

Zover ik terugvindt in de handleiding van Dynamic Page Lists kan dat niet met DPL. Zoals regenmaker al aangeeft is de voornaamste verbeteroptie om categorieën te gebruiken als bron voor de DPL, maar dat is wel een hoop werk met aanpassen.

Maar sowieso kennen de tabellen op pagina's van onderaannemers de nodige desinformatie: er staan immers vaak wel heel veel lijnen in, terwijl er dan op die lijn toevallig net één rit door die onderaannemer gereden wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwe richtlijnen/mededelingen voor de wiki

Bericht door Milco »

OPROEP: in de categorie Verstoring (https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Categorie:Verstoring) staan diverse omleidingen met een einddatum "nader order" of "onbekend", ook in buurlanden! Zou iedereen die destijds zo'n omleiding heeft geplaatst even willen checken of dit nog actueel is zodat we niet straks omleidingen tonen die niet meer van kracht zijn?

Alvast bedankt! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten