Peiling:stadslijnen wiki

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie

Welke optie voor stadslijnen vindt je het beste?

Optie 111
4
10%
Optie 112
23
58%
Optie 113
9
23%
Optie 114
4
10%
 
Totaal aantal stemmen: 40

frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door frankberg19 »

Beste allemaal,

Aangezien er in het Wiki vragen-topic nog al wat disscussie is voor hoe we stadslijnen op de wiki moeten weergeven, heb ik, mede dankzij de tip van Meltrain, deze peiling opgestart. Met stadslijnen in deze stemming bedoelen we stadslijnen die binnen een bepaalde stad een stadsbusfunctie vervullen, maar ook doorrijden naar een andere plaats. Bijvoorbeeld Lijn 3 Eindhoven Station - Best Station en Lijn 15 Wijchen Randweg Noord - Lent Thermion. De opties voor de peiling zijn simpel, er zijn er vier. 111 tot en met 114.
Afbeelding
De plaatsnamen in bovenstaande tabel zijn fictief en slechts ter illustratie, Bergdorp is de grote stad en Kerkdorp de kleinere plaats.

Alvast bedankt voor jullie moeite.

noot voor het beheer: ik heb hem hier neer gezet, aangezien ik bij Over de site geen peiling aan kan maken
Laatst gewijzigd door frankberg19 op vr 19 mei 2017, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Chrysa »

Ik vind alles prima behalve 114 omdat je dan te vaak die plaatsnaam ziet.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door frankberg19 »

Dan kun je dat stemmen :wink: . Ik heb er overigens een limiet van vier keuzes opgezet i.p.v. een keuze.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Chrysa »

Ik kon er maar op 1 stemmen. -o-
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door frankberg19 »

Ik heb hem net dan ook aangepast *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Ardan »

Heb het topic even naar het wiki-deel verplaatst.

Ik heb nu optie 113 gekozen; toen ik de afbeelding gauw in een oogopslag zag was het me bij die optie het snelst duidelijk wat er werd bedoeld. Optie 112 vind ik ook prima, het cursief in 111 valt me te weinig op. 114 leest gewoon ronduit irritant.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Ardan »

Overigens is het wikibeheer wel degelijk intern overleg aan het voeren om tot een besluit te komen. Er zijn echter persoonlijke omstandigheden waardoor het de afgelopen tijd nogal stroperig ging. Excuses daarvoor. Ze hopen zo snel mogelijk een standpunt te communiceren.
Ik doe ook maar wat
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door frankberg19 »

Begrijpelijk, maar dit is dan ook een peiling, om te peilen wat de mensen hier vinden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door regenmaker »

Stel de buslijn wordt verlengd naar Snoephout, Hemelkaag en Waaiershek, waarbij de Dorpsstraat in Bergdorp en Hemelkaag/Waaiershek alleen nog door 1 spitsrit worden bediend, dan krijgen we:
Afbeelding
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Zugführer »

In zo'n situatie die me sowieso al redelijk hypothetisch lijkt is de lijn in feite gewoon een streeklijn geworden toch?
Al die voorbeelden lijken me namelijk niets :p
Aangezien het over semi-stadslijnen gaat lijkt 112 me de enige logische oplossing, sinds we "echte" stadslijnen ook op deze manier weergeven (met de stad vetgedrukt).
Sowieso lijkt het me logisch om haakjes voor te behouden voor situaties waar een lijn alleen maar een deel van de ritten rijdt, zoals spitsritten e.d.
Daarmee voorkom je situaties zoals in jouw plaatje met ingebedde haakjes.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door regenmaker »

Maar hoe geven we de nuance aan tussen twee streeklijnen die hetzelfde streektraject tijden, maar in de grote stad een andere route rijden. Daar is nu ook discussie over. Wordt het voor lijn 15 in Apeldoorn.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Zugführer »

Zoals het nu in Utrecht ook gebeurd zou ik zeggen, bij streeklijnen hanteer je manier 114. Je moet dan ook vooral niet elke lantaarnpaal willen vermelden. Eén specifieke tussenstop is voldoende (Galgenwaard/Kanaleneiland in dit voorbeeld).

41 Utrecht Centraal - Utrecht Galgenwaard - Bunnik - Odijk - Werkhoven - Cothen - Wijk bij Duurstede
241 Utrecht Centraal - Utrecht Kanaleneiland - Odijk - Werkhoven - Cothen - Wijk bij Duurstede
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door regenmaker »

Wat wordt het dan voor lijn 15 in Apeldoorn:

111 Apeldoorn: (Centrum -) Station - Welgelegen - Osseveld - Teuge - Twello

112 Apeldoorn: (Centrum -) Station - Welgelegen - Osseveld - Teuge - Twello

113 Apeldoorn ((Centrum -) Station - Welgelegen - Osseveld) - Teuge - Twello

114 (Apeldoorn Centrum -) Apeldoorn Station - Apeldoorn Welgelegen - Apeldoorn Osseveld - Teuge - Twello

Het verschil tussen streek en semistadslijn is niet altijd even duidelijk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Zugführer »

Dat laatste ben ik zeker met je eens.
Hij staat nu als stadsbus op de wiki, dus ik zou zeggen dat variant 112 ook hier het meest logisch is.
Je voorbeeld toont meteen aan waarom variant 113 met die haakjes niet handig is.
114 zou ook kunnen, als je het als streeklijn ziet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door regenmaker »

Precies en dan krijg je dus weer discussie als je 111, 112 of 113 kiest. Want Meltrain had bijvoorbeeld een tramlijn in Antwerpen de notatie 112 gegeven, echter reed vanuit Antwerpen via verschillende plaatsen naar Boechout. Er stond dus:

Antwerpen: Linkeroever - Groenplaats - Centraal Station - Harmonie - Berchem: Veldekens - Pulhof - Mortsel: Gemeenteplein - Station Oude God - Boechout: P+R

Nou kan ik zeggen van dit vind ik al meer een streeklijn dan een semistadslijn. Dus dan kan je op grond daarvan nog altijd discussie hebben over elk individueel twijfel geval. Daarom vinden wij als wikibeheer het meest praktisch om altijd notatie 114 aan te houden als een lijn buiten de plaats komt. Het is ook niet de meest mooie manier, maar het zorgt wel dat het dossier voor eens en altijd kan worden afgesloten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door frankberg19 »

Dan zou een lijn als deze Lijn 402 Eindhoven Station - Veldhoven Zonderwijk, wat overduidelijk een stadsbus is, in de tabellen komen staan als:
- Eindhoven Station - Eindhoven Strijp-S - Eindhoven P+R Meerhoven - Veldhoven City Centrum - Veldhoven 't Look - Veldhoven Zonderwijk terwijl er nu staat:
- Eindhoven: Station - Strijp-S - P+R Meerhoven - Veldhoven: City Centrum - 't Look - Zonderwijk
De tweede (112) is toch wel een heel stuk korter, minder druk en vooral overzichtelijker dan de eerste (114).
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Frank »

Als je 112 kiest (wat niet direct mijn voorkeur heeft, maar oké) moet je volgens mij goed afspreken wanneer iets een semi-stadslijn is en wanneer iets een streeklijn is. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat als een lijn op meer dan één plaats buiten de stad komt een streeklijn is.
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door frankberg19 »

Ik zou juist kijken naar de route. Lijn 403 in Eindhoven rijdt van Eindhoven, via Veldhoven naar Oerle. Echter wordt er wel constant in een stedelijke omgeving gereden. Lijn 9 in Nijmegen is dan wel een streeklijn, zeker omdat deze ook door niet-stedelijk gebied rijdt. Mij inziens moet zo de afweging worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Suus »

Ik ben tegen het verplicht opleggen van variant 4, variant 1 met cursieve tekst is niet handig en voor de rest zoek je het maar uit op basis van de situatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Milco »

Ik ben sowieso tegen cursief omdat dat voor mij niet goed opvalt ten opzichte van de gewone tekst. Grote kans dat dat door mijn visuele beperking komt overigens.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door frankberg19 »

Ik vind cursief zelf ook onduidelijk en ik heb geen visuele beperking. Dus daar ligt het niet aan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Peiling:stadslijnen wiki

Bericht door Meltrain »

Cursief heeft ook niet mijn voorkeur. Ik heb alleen bij de Rotterdamse tramlijn 25 de eindbestemming "Carnisselande" cursief geschreven omdat ik het onzinnig vond om voor die ene bestemming nog expliciet Barendrecht te moeten toevoegen, maar Carnisselande natuurlijk ook niet in Rotterdam ligt.
regenmaker schreef:Precies en dan krijg je dus weer discussie als je 111, 112 of 113 kiest. Want Meltrain had bijvoorbeeld een tramlijn in Antwerpen de notatie 112 gegeven, echter reed vanuit Antwerpen via verschillende plaatsen naar Boechout. Er stond dus:

Antwerpen: Linkeroever - Groenplaats - Centraal Station - Harmonie - Berchem: Veldekens - Pulhof - Mortsel: Gemeenteplein - Station Oude God - Boechout: P+R

Nou kan ik zeggen van dit vind ik al meer een streeklijn dan een semistadslijn.
Frank schreef:Als je 112 kiest (wat niet direct mijn voorkeur heeft, maar oké) moet je volgens mij goed afspreken wanneer iets een semi-stadslijn is en wanneer iets een streeklijn is. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat als een lijn op meer dan één plaats buiten de stad komt een streeklijn is.
In Vlaanderen heb je gemeenten (zoals Antwerpen en Gent), die vervolgens weer zijn onderverdeeld in districten (zoals Hoboken en Borgerhout bij Antwerpen en Gentbrugge bij Gent). In de dienstregeling van De Lijn worden de haltes genoemd met de naam van het district en dus wordt bij de haltes in de routestrip ook de naam van het district als plaatnaam gebruikt.
Ook bij de routeparameter heb ik daarvoor gekozen, maar ik vind het ook prima als we alles onder het kopje Antwerpen gooien, wat het volgende oplevert:
Antwerpen: Linkeroever - Groenplaats - Centraal Station - Harmonie - Berchem Veldekens - Mortsel - P+R Boechout

Er zijn echter ook (in Nederland) (voor)stadslijnen die weldegelijk door meerdere plaatsen rijden en soms zelfs plaats A - plaats B - plaats A rijden (zoals Lijn 183 Rotterdam, Zuidplein - Kralingse Zoom).
Optie 114 lijkt me hiervoor minder geschikt omdat dan de plaatsnaam wel erg vaak herhaald wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast