Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5177
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Berichtdoor regenmaker » Di 23 Mei 2017, 00:37

De semi-stadslijnen discussie is nu al voor langere tijd bezig en meerdere malen is er aan gebruikers gevraagd hun mening te geven over het gebruik van de notatie van semi-stadslijnen in de routestrip. Ook binnen het wikibeheer is er voor lange tijd discussie gevoerd. Het wordt tijd dat er eindelijk een verlossend eindoordeel komt.

Het besluit luidt als volgt:
De notatie 112 wordt in vervolg gebruikt voor semi-stadslijnen met inachtneming van de onderstaande regels, waarop geen uitzonderingen gelden.
(1) De notatie 112 mag uitsluitend worden gebruikt bij lijnen die slechts twee plaatsen aandoen. Bij drie of meer plaatsen wordt altijd notatie 114 gebruikt.
(2) De notatie 112 mag uitsluitend worden gebruikt bij lijnen waarbij de afstand tussen de bebouwde kom van de twee plaatsen niet meer dan 2 kilometer bedraagt. Is dit meer dan 2 kilometer, dan volgt notatie 114.
(3) Bij het gebruik van de notatie 112 moet altijd een locatieaanduiding worden gebruikt.
(4) Indien een lijn van plaats A via plaats B weer naar plaats A rijdt, dan moet de notatie 112 worden gebruikt. Echter dient er wel rekening te worden gehouden met de bebouwde kom regel (regel 2).
(5) Indien een lijn van plaats A via plaatsen B en C naar plaats A rijdt, dan moet de notatie 114 worden gebruikt.
(6) Als je een streeklijn binnen een stad wil specificeren dan maak je gebruik van de notatie 114. De notatie 113 is niet meer toegestaan in verband met verwarring die ontstaat bij een beperkt bediend deeltraject waarbij ook gebruik wordt gemaakt van haakjes.
(7) Let op: bij het gebruik van de notatie 114 hoeft niet elke plek in een stad op de route genoemd te worden, dit om onoverzichtelijkheid te voorkomen.

Dus wat mag wel:
  1. Eindhoven Station - Eindhoven Strijp-S - Eindhoven Evoluon - Veldhoven Heikant - Oerle Zuid
  2. Nijmegen Centraal Station - Druten
  3. Eindhoven: Station - Strijp-S - Evoluon - Veldhoven: City Centrum - 't Look - Zonderwijk
  4. Rotterdam Zuidplein - Rotterdam Slinge - Rhoon - Barendrecht - Rotterdam Lombardijen - Rotterdam Kralingse Zoom
  5. Valkenburg - Sibbe - Bemelen - Maastricht Station - Maastricht Boschpoort

Wat mag niet:
  1. Eindhoven: Station - Strijp-S - Evoluon - Veldhoven: Heikant - Oerle: Zuid (in strijd met regel 1)
  2. Nijmegen: Centraal Station - Druten: Busstation (in strijd met regel 2)
  3. Eindhoven: Station - Strijp-S - Evoluon - Veldhoven (in strijd met regel 3)
  4. Rotterdam: Zuidplein - Slinge - Rhoon: Portland - Barendrecht: Carnisselande - Vrouwenpolder - Centrum - Rotterdam: Station Lombardijen - Keizerswaard - Kralingse Zoom (in strijd met regel 5)
  5. Valkenburg - Sibbe - Bemelen - Maastricht (Vijverdal - Station - Centrum - Boschpoort) (in strijd met regel 6)


Bij het besluit van het wikibeheer hebben een drietal zaken een belangrijke rol gespeeld:
1. De poll wijst uit naar een duidelijke voorkeur voor de notatie 112.
2. Het beheer had eigenlijk al in februari bij de laatste wikibeheerdersmeeting besloten om integraal notatie 114 toe te passen zodra een lijn buiten de stad komt, dit leek ons de meest waterdichte en praktische oplossing. Echter, is het besluit door verschillende omstandigheden nooit kenbaar gemaakt aan de gebruikers.
3. In de toekomst willen we zo min mogelijk discussie over dit onderwerp, daarom worden nu duidelijke regels gebruikt.

Uiteindelijk hebben we dus gekozen voor een middenweg tussen de notaties 112 en 114.

Plaatje voor de notaties van Frankberg:
Afbeelding
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

huibf
Berichten: 2820
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Berichtdoor huibf » Di 23 Mei 2017, 07:26

Oerle is geen Dorp. Het is een Wijk van Veldhoven. Net zoals ' t Look en Zonderwijk.

Je voorbeeld bij klopt niet voor deze lijn. Maar de strekking is duidelijk.

Gebruikersavatar
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: Zo 26 Jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Berichtdoor frankberg19 » Di 23 Mei 2017, 07:55

Duidelijk, fijn dat er nu een beslissing is genomen, waar iedereen zich in kan vinden.

Bij wat mag niet, punt 3 staat een foutje. Rhoon staat niet vetgedrukt. En wat huibf over Oerle zei, Oerle is historisch gezien een dorp, echter tegenwoordig een wijk van Veldhoven.

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2740
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Berichtdoor Zugführer » Di 23 Mei 2017, 08:15

Wat Oerle betreft: ene Frankberg19 heeft dat hier aangepast :p
Hoewel je natuurlijk kunt discussiëren wanneer iets nu een wijk of dorp is lijkt me de stadslijn notatie met Oerle als wijk inderdaad het best hier.
Verder goed dat er nu een helder besluit ligt inderdaad en ik denk dat iedereen zich er wel in kan vinden :pos:
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km
2017 (10-sep): trein 12.055 km - bus 412 km - boot 255 km - tram 7 km - metro 5 km - ✈ 1557 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12077
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Berichtdoor Meltrain » Di 23 Mei 2017, 09:28

Mooi dat er een besluit is genomen en ik kan me prima vinden in dit besluit. :pos:
De Antwerpse tram- en buslijnen laat ik voorlopig staan volgens de laatste wijzigingen van Regenmaker (die al deels door mij zijn uitgebreid), in Rotterdam e.o. ga ik wel wat aanpassen.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast