Pagina 1 van 1

Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Geplaatst: di 23 mei 2017, 00:37
door regenmaker
De semi-stadslijnen discussie is nu al voor langere tijd bezig en meerdere malen is er aan gebruikers gevraagd hun mening te geven over het gebruik van de notatie van semi-stadslijnen in de routestrip. Ook binnen het wikibeheer is er voor lange tijd discussie gevoerd. Het wordt tijd dat er eindelijk een verlossend eindoordeel komt.

Het besluit luidt als volgt:
De notatie 112 wordt in vervolg gebruikt voor semi-stadslijnen met inachtneming van de onderstaande regels, waarop geen uitzonderingen gelden.
(1) De notatie 112 mag uitsluitend worden gebruikt bij lijnen die slechts twee plaatsen aandoen. Bij drie of meer plaatsen wordt altijd notatie 114 gebruikt.
(2) De notatie 112 mag uitsluitend worden gebruikt bij lijnen waarbij de afstand tussen de bebouwde kom van de twee plaatsen niet meer dan 2 kilometer bedraagt. Is dit meer dan 2 kilometer, dan volgt notatie 114.
(3) Bij het gebruik van de notatie 112 moet altijd een locatieaanduiding worden gebruikt.
(4) Indien een lijn van plaats A via plaats B weer naar plaats A rijdt, dan moet de notatie 112 worden gebruikt. Echter dient er wel rekening te worden gehouden met de bebouwde kom regel (regel 2).
(5) Indien een lijn van plaats A via plaatsen B en C naar plaats A rijdt, dan moet de notatie 114 worden gebruikt.
(6) Als je een streeklijn binnen een stad wil specificeren dan maak je gebruik van de notatie 114. De notatie 113 is niet meer toegestaan in verband met verwarring die ontstaat bij een beperkt bediend deeltraject waarbij ook gebruik wordt gemaakt van haakjes.
(7) Let op: bij het gebruik van de notatie 114 hoeft niet elke plek in een stad op de route genoemd te worden, dit om onoverzichtelijkheid te voorkomen.

Dus wat mag wel:
  1. Eindhoven Station - Eindhoven Strijp-S - Eindhoven Evoluon - Veldhoven Heikant - Oerle Zuid
  2. Nijmegen Centraal Station - Druten
  3. Eindhoven: Station - Strijp-S - Evoluon - Veldhoven: City Centrum - 't Look - Zonderwijk
  4. Rotterdam Zuidplein - Rotterdam Slinge - Rhoon - Barendrecht - Rotterdam Lombardijen - Rotterdam Kralingse Zoom
  5. Valkenburg - Sibbe - Bemelen - Maastricht Station - Maastricht Boschpoort
Wat mag niet:
  1. Eindhoven: Station - Strijp-S - Evoluon - Veldhoven: Heikant - Oerle: Zuid (in strijd met regel 1)
  2. Nijmegen: Centraal Station - Druten: Busstation (in strijd met regel 2)
  3. Eindhoven: Station - Strijp-S - Evoluon - Veldhoven (in strijd met regel 3)
  4. Rotterdam: Zuidplein - Slinge - Rhoon: Portland - Barendrecht: Carnisselande - Vrouwenpolder - Centrum - Rotterdam: Station Lombardijen - Keizerswaard - Kralingse Zoom (in strijd met regel 5)
  5. Valkenburg - Sibbe - Bemelen - Maastricht (Vijverdal - Station - Centrum - Boschpoort) (in strijd met regel 6)

Bij het besluit van het wikibeheer hebben een drietal zaken een belangrijke rol gespeeld:
1. De poll wijst uit naar een duidelijke voorkeur voor de notatie 112.
2. Het beheer had eigenlijk al in februari bij de laatste wikibeheerdersmeeting besloten om integraal notatie 114 toe te passen zodra een lijn buiten de stad komt, dit leek ons de meest waterdichte en praktische oplossing. Echter, is het besluit door verschillende omstandigheden nooit kenbaar gemaakt aan de gebruikers.
3. In de toekomst willen we zo min mogelijk discussie over dit onderwerp, daarom worden nu duidelijke regels gebruikt.

Uiteindelijk hebben we dus gekozen voor een middenweg tussen de notaties 112 en 114.

Plaatje voor de notaties van Frankberg:
Afbeelding

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Geplaatst: di 23 mei 2017, 07:26
door huibf
Oerle is geen Dorp. Het is een Wijk van Veldhoven. Net zoals ' t Look en Zonderwijk.

Je voorbeeld bij klopt niet voor deze lijn. Maar de strekking is duidelijk.

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Geplaatst: di 23 mei 2017, 07:55
door frankberg19
Duidelijk, fijn dat er nu een beslissing is genomen, waar iedereen zich in kan vinden.

Bij wat mag niet, punt 3 staat een foutje. Rhoon staat niet vetgedrukt. En wat huibf over Oerle zei, Oerle is historisch gezien een dorp, echter tegenwoordig een wijk van Veldhoven.

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Geplaatst: di 23 mei 2017, 08:15
door Zugführer
Wat Oerle betreft: ene Frankberg19 heeft dat hier aangepast :p
Hoewel je natuurlijk kunt discussiëren wanneer iets nu een wijk of dorp is lijkt me de stadslijn notatie met Oerle als wijk inderdaad het best hier.
Verder goed dat er nu een helder besluit ligt inderdaad en ik denk dat iedereen zich er wel in kan vinden :pos:

Re: Afsluiting notatie semi-stadlijnen

Geplaatst: di 23 mei 2017, 09:28
door Meltrain
Mooi dat er een besluit is genomen en ik kan me prima vinden in dit besluit. :pos:
De Antwerpse tram- en buslijnen laat ik voorlopig staan volgens de laatste wijzigingen van Regenmaker (die al deels door mij zijn uitgebreid), in Rotterdam e.o. ga ik wel wat aanpassen.