Indeling van concessiepagina's

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5456
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor regenmaker » Za 15 Jul 2017, 18:03

Nog dit jaar zullen er een aantal onderwerpen voorbij komen waarover we als wikibeheer nieuwe richtlijnen gaan opstellen. Hieronder vallen onder andere de inschrijfprocedure, de indeling van concessiepagina's en het splitsen van lijnpagina's. Dit zijn drie belangrijke onderwerpen waar de meeste wikigebruikers mee te maken hebben.

Nu wordt de indeling van concessiepagina's ietwat gewijzigd:

In onze visie als beheer willen we een consequente indeling van pagina's, zo ook de concessiepagina's. In de regio Zuidoost-Brabant en Arnhem-Nijmegen worden nu nog lijnen van buurconcessies opgenomen op de concessiepagina. De keuze is gevallen op lijnen van buurconcessies niet meer op te nemen op de concessiepagina's, dit is omdat het te onderhoudsgevoelig is. Stel je hebt buslijnen van vijf buurconcessies, dan worden niet alle vijf die concessies door dezelfde persoon bijgehouden. Dat betekent dat eventuele nieuwe pagina's van buurconcessies in de gaten gehouden moeten worden. De kans dat dit vergeten wordt of dat gebruikers simpelweg niet weten dat er bij twee concessies buslijnen van buurconcessies getoond worden, is hierbij vrij groot. Daarnaast hebben we in Eindhoven, Helmond en Rotterdam nu een pagina over het openbaar vervoer in die steden (Openbaar vervoer in de stad, pagina's aangemaakt door Frankberg en Meltrain), waar de buslijnen van alle concessies al terugkomen in een automatische tabel, dus daar worden buslijnen van buurconcessies al bijgehouden. Deze pagina's zijn een mooie toevoeging en vervanging van de info die nu op de concessiepagina's staan. Mensen die zo'n pagina over hun eigen stad willen aanmaken zijn van harte welkom op de wiki!

Mocht je nog vragen en/of ideeën hebben over één van de onderwerpen dan kan je die via PB naar mij, Milco of Frank sturen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12319
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Meltrain » Za 15 Jul 2017, 21:44

Over de inschrijfprocedure was vorig jaar toch al een richtlijn verschenen? :?
(Met deze wijziging ben ik het overigens volkomen eens.)
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28317
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Daniel » Za 15 Jul 2017, 21:53

De inschrijfprocedure was vorig jaar wel aangepast ja, maar de aanpassingen werkten nog niet 100% zoals verwacht. Het gaat daar dus vooral om een evaluatie door het wikibeheer wat er goed en niet goed ging om zaken te optimaliseren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5456
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor regenmaker » Za 15 Jul 2017, 21:56

Precies Daniël. En mocht je nog geniale ideeën hebben Meltrain, stuur ze maar op. ;)
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

huibf
Berichten: 2878
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor huibf » Zo 16 Jul 2017, 10:14

Helaas worden, logischerwijs, niet alle buurconsessielijnen op de stadpagina weergegeven. Dus dat is geen oplossing?

Jammer dat er zo krampachtig wordt vastgehouden aan dat de concessiepagina geen buurconcessielijnen mag tonen. Het verrijkt de wiki alleen maar.
En dat ze niet makkelijk bijgehouden kunnen worden is nonsens. Eris is eigenlijk dan geen argument om ze weg te halen.

Ik zou graag zien dat ik op een of andere manier ALLE openbaar vervoerlijnen in een concessie zie. Desnoods automatisch.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12319
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Meltrain » Zo 16 Jul 2017, 16:01

Het opnemen van lijnen van buiten de concessie op de concessiepagina's is overigens ingevoerd door Frank en fogeltje.
Dat het nu door dezelfde Frank wordt weggehaald valt dan onder de noemer "wijsheid komt met de jaren"? ;)
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

huibf
Berichten: 2878
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor huibf » Zo 16 Jul 2017, 19:20

Tja of het wijsheid is... het was vooral duidelijk en informatief en meer compleet.
We willen juist dat het OV geen grenzen kent en met deze ingreep doen we er zelf ook aan mee. Jammer.

Als we het dan over wijsheid hebben. Wanneer stoppen we met de buitenlandse concessies?
Ik zie zelf al heel luxemburg :shock:
Over bijhouden gesproken....

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4131
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Chrysa » Ma 17 Jul 2017, 03:15

huibf schreef:Ik zie zelf al heel luxemburg :shock:

Waar dan?

huibf
Berichten: 2878
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor huibf » Ma 17 Jul 2017, 07:28

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Categ ... _Luxemburg

Nu zijn niet alle lijnen als link opgenomen. Maar een begin is er...

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34969
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Suus » Ma 17 Jul 2017, 09:46

Ik tel drie lijnen, waarvan twee al jaren op verouderd staan en eentje in België komt. Lijkt mij verder ook geen relevant item voor deze discussie.

Ik heb geen mening over dit besluit maar vind wel dat het erg uit de hoogte komt, zeker gezien de recente voorgeschiedenis.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2775
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Zugführer » Ma 17 Jul 2017, 10:32

Ik heb ook geen uitgesproken mening over deze kwestie, maar kan de redenatie wel volgen. Zou je consequent lijnen uit buurconcesssies willen vermelden, dan zou die lijst bij bijvoorbeeld Concessie Regio Utrecht bijna langer worden dan de lijst van de buslijnen uit de concessie zelf.

Overigens worden dit soort beslissingen nooit door een individu gemaakt, het wordt altijd met het hele (wiki)beheer besproken alvorens er een gemeenschappelijk besluit wordt genomen.
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km
2017 (30-nov): trein 14.261 km - bus 689 km - boot 255 km - metro 9 km - tram 7 km - zweeftrein 2 km - ✈ 1557 km

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 5868
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor fogeltje » Wo 19 Jul 2017, 17:41

huibf schreef:Helaas worden, logischerwijs, niet alle buurconsessielijnen op de stadpagina weergegeven. Dus dat is geen oplossing?

Klopt, dit zorgt er niet voor dat je alle buurlijnen afvangt, of voor elke plaats waar een grensoverschrijdende lijn komt moet er ook een betreffende pagina zijn (of alle overschrijdende lijnen zouden toevallig door één plaats moeten komen).

huibf schreef:Het verrijkt de wiki alleen maar.
Dat ben ik persoonlijk 100% met je eens, daarom ben ik er ook ooit mee begonnen.

huibf schreef:En dat ze niet makkelijk bijgehouden kunnen worden is nonsens.
Op dit punt ben ik het niet je me eens. Wellicht is enige nuance nodig. Niemand zegt dat jij het niet goed bijgehouden hebt. In tegenstelling, in Brabant zijn deze dingen door jou altijd netjes bijgehouden. In Arnhem-Nijmegen was dit volgens mij ook zo. Maar dat komt omdat de mensen die bovenop deze concessie zitten heel nauwkeurig te werk zijn gegaan (oa jij). Maar in andere concessies kan dit wel degelijk tot problemen gaan leiden. In ZO-Brabant zijn de vreemde lijn vrij beperkt in aantal. Dat is goed te doen, zeker als je ook de busconcessies al een beetje in de gaten houdt. Maar kom je de Randstad, dan kom je concessies tegen met relatief veel vreemde lijnen uit andere concessies en een groot aantal vreemde concessies. Dan wordt het manueel bijhouden al snel een grote klus die makkelijk fout loopt. Het bestuur heeft gekozen om de om de concessiepagina's uniform te houden en de observatie was dat bijhouden over de hele wiki heen veel tijd vergt en foutgevoelig is. Daarom is gekozen om het niet te doen. Dit houdt helaas in dat ook de door jou goed bijgehouden pagina ZO-Brabant het zonder moet doen.

huibf schreef:Ik zou graag zien dat ik op een of andere manier ALLE openbaar vervoerlijnen in een concessie zie. Desnoods automatisch.
Als iemand iets verzint waarmee dit automatisch kan, dan denk ik dat het beheer hier zeker ontvankelijk voor zal zijn. Ik zelf zou dit persoonlijk ook een mooie oplossing vinden. Hij is er op dit moment echter niet.

Meltrain schreef:Het opnemen van lijnen van buiten de concessie op de concessiepagina's is overigens ingevoerd door Frank en fogeltje.
Dat het nu door dezelfde Frank wordt weggehaald valt dan onder de noemer "wijsheid komt met de jaren"? ;)
Zie een bovenstaande opmerking. Het voegt in mijn ogen zeker iets toe en Frank en ik zaten bovenop die concessies. Huibf heeft dat later in ZO-Brabant zeer goed overgenomen. Echter is door de jaren heen besloten dat wij de concessiepagina's wilden gaan standaardiseren omdat er een wildgroei aan methodes was ontstaan. Daaruit blijkt dat buurconcessies niet altijd worden opgenomen en wordt ook de terechte opmerking gemaakt dat bijhouden in veel gevallen een enorme en foutgevoelige klus is. En vooral dat foutgevoelig willen wij eruit halen (zie daarvoor ook besluiten omtrent buitenlandse lijnen en Flixbusdingen waar nu dingen voor verzonnen zijn om ze op voormalig te zetten als ze niet worden bijgehouden om zo te voorkomen dat opgeheven lijn nog jarenlang als actief op de wiki staan).
"Een touringcar is geen bus"

huibf
Berichten: 2878
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor huibf » Zo 30 Jul 2017, 22:12

Kunnen we wel accoord gaan met een volgende overzicht wat betreft extra informatie over concessiegrensoverschrijdende lijnen ?
(lijst is niet compleet):
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Diens ... abant_2017

De concessiegrens-overschrijdende lijnen hebben nu een aparte tabel gekregen.

Wat betreft het bijhouden. Ik zie niet zozeer het probleem. Als je het hoofdstuk NIET aanmaakt heb je niets op bij te houden. Als je ze WEL aanmaakt verplicht je dat tot het toevoegen van alle informatie (voor zover beschikbaar)

Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1418
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Frank » Ma 31 Jul 2017, 16:23

Dit lost geen van onze bezwaren op.

huibf
Berichten: 2878
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor huibf » Vr 08 Dec 2017, 19:06

Ik wil 'm toch weer aanslingeren.

Is er al een oplossing om de concessiegrens overschreidende buslijnen op te nemen op de concessiepagina. ik wil dit nog graag.
Ik zie dat er ook materieeltypen op de concessiepagina staan. Als iets nutteloos is, en niet bij te houden is het dat.

Ik zie graag dat of de concessiegrens overschrijdende buslijnen worden geplaatst als extra informatie, als de maker van de concessiepagina zich daartoe geroepen voelt of dat de materieeltypen gaan verdwijnen op de pagina's, want ik ga die info namelijk niet bij houden (en is ook niet te vinden)

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4270
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Milco » Vr 08 Dec 2017, 20:08

Huibf, leuk dat je het idee weer oppert. Regenmaker en ik hebben besloten om dit niet toe te passen. Het bijhouden van een lijst met buslijnen uit buurconcessies vergt een hoop tijd en inspanning en de kans op veroudering ligt hierbij op de loer (denk aan verouderde links). Bovendien hebben sommige concessies tal van buurconcessies, waarmee de lijst dus heel erg lang wordt en het bijhouden ervan vermoeilijkt wordt. We waarderen je voorstel, maar slaan het aanbod bij deze af.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 13-12-2017
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 08-11-2017

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

huibf
Berichten: 2878
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor huibf » Vr 08 Dec 2017, 22:26

En de materiieltypes op de concessiepagina's ? Iets wat nog minder relevant is?

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4270
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Milco » Vr 08 Dec 2017, 22:44

Bij materieeltypes op de concessiepagina staan die types al bij de juiste concessie (en dus op de juiste pagina). Buslijnen van een concessie op een andere pagina plaatsen kan juist verwarring opleveren omdat men er vanuit gaat dat alles op pagina abc over concessie x gaat en men verwacht niet dat er buslijnen van concessie y en z vermeld staan.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 13-12-2017
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 08-11-2017

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12319
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Meltrain » Za 09 Dec 2017, 01:13

huibf schreef:En de materiieltypes op de concessiepagina's ? Iets wat nog minder relevant is?

Ik ben vooral benieuwd waarom je denkt dat dat niet relevant is.
Mij lijkt het wel leuk om te weten wat voor materieel in een gebied lijkt.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

huibf
Berichten: 2878
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor huibf » Za 09 Dec 2017, 17:58

Het lijkt me ook erg fijn om te weten welke lijnen er ALLEMAAL in de concessie rijden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28317
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor Daniel » Za 09 Dec 2017, 18:05

Het probleem is alleen dat het slecht bij te houden is (want lastig automatiseerbaar). En dan kan het zijn dat het in Brabant maar om een paar lijnen gaat waardoor het wel bij te houden is, maar dat is bij andere concessies weer anders.
Zo telt de concessie Regio Utrecht zelf bijvoorbeeld 66 reguliere lijnen, met daarbij nog 28 concessiegrensoverschrijdende uit vijf verschillende concessies. In zo'n geval zou dus tweederde van de lijnen op de pagina bij een ander gebied horen.

Het materieel is daarentegen over het algemeen redelijk statisch gedurende een concessieperiode, daar speelt de bijhoudbaarheid dus niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

dennistd
Berichten: 2134
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Indeling van concessiepagina's

Berichtdoor dennistd » Za 09 Dec 2017, 21:13

huibf schreef:Het lijkt me ook erg fijn om te weten welke lijnen er ALLEMAAL in de concessie rijden.

In de concessie rijden de lijnen uit die concessie, in het concessiegebied (waar de wikipagina niet over gaat) rijden wellicht ook lijnen uit andere concessies.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten