Nieuwe dienstregeling in zomerperiode

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe dienstregeling in zomerperiode

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Als de pagina er nog niet is toont het sjabloon gewoon een rode link, veel meer gebeurt er niet. Maar je kunt een einddatum invullen, dus als je die bv. op 7 januari 2018 zet werkt het ook prima als de wijzigingen pas na de kerstvakantie plaatsvinden. Dat soort wijzigingsmomenten gaan sowieso bijna altijd nog mee in de checklist voor de nieuwe dienstregeling, dan weet je dus ook of de pagina niet vergeten is.
Dat lijkt me inderdaad beter.
Om de RET maar weer als voorbeeld te nemen: in december 2017 wijzigt er helemaal niks, dus is het vrij onzinnig om de pagina voor de nieuwe dienstregeling dan in te laten gaan. Een logischere datum is dan medio februari 2018, wanneer de ombouw van de Hoekse Lijn gereed is.
(Connexxion Haaglanden kent wel wijzigingen in december 2017, dus bij die concessie is een ingangsdatum van december wel logisch.)

Over het Sjabloon: het nut zie ik wel, maar esthetisch is het niet zo mooi.

Edit: Wat ik over de RET schreef, geldt ook voor het GVB. Daar verwacht ik ook geen wijzigingen meer tot de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Nieuwe dienstregeling in zomerperiode

Bericht door huibe »

De vraag die gesteld werd was hoe een pagina genoemd moest worden.

Daaruit komt ineens een navigatie sjabloon waarbij we pagina's moeten aanpassen aan het systeem van het sjabloon (als ik het goed begrijp). Terwijl we allemaal de navigatie al deden in de tekst.

Als er een navigatiesjabloon wordt gemaakt en gebruikt moet dit op alle pagina's kunnen worden toegepast. Of ze nu beginnen in december, juli of oktober. Ook moet het niet uitmaken of de pagina gaat over 1960, 1984 of 1017.

Als blijkt dat een sjabloon niet kan omgaan met de grillen van een dienstregelingsjaar dan moet je het niet invoeren.

Een oplossing zou een infobox kunnen zijn. Alleen ben ik dan wel al mijn inleidende tekst op de pagina kwijt.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling in zomerperiode

Bericht door regenmaker »

We gaan verder kijken hoe we het probleem voor de oudere dienstregelingen kunnen verhelpen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe dienstregeling in zomerperiode

Bericht door fogeltje »

huibe schreef:Terwijl we allemaal de navigatie al deden in de tekst.
Volgens mij konden we alleen vooruit navigeren in de tekst. Ik zette in de einddatum van een dienstregeling een link naar de volgende. Terugnavigeren was een stuk moeilijker. Ik zelf vind het prettig als er een handige navigatiebox komt, los van hoe het precies geimplementeerd wordt.
huibe schreef:Een oplossing zou een infobox kunnen zijn. Alleen ben ik dan wel al mijn inleidende tekst op de pagina kwijt.
Waarom zou je dan de inleidende tekst kwijt zijn? In mijn ogen is een infobox aanvullend, een zeer beknopte weergave van de tekst die op de pagina staat. Of denkt het beheer hier anders over?
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Nieuwe dienstregeling in zomerperiode

Bericht door Frank »

Een navigatieblok lijkt me ook het meest wenselijk. De huidige versie kan inderdaad alleen redelijk recente dienstregelingen aan, maar een van de testsjablonen kan ook al een aantal oudere dienstregelingen verwerken. Dus op zich staat er een mooi begin, denk ik. Het betekent wel dat een aantal uitzonderingssituaties (bijv. overgang oude situatie naar huidige situatie met concessies in de naam) nog afgevangen moet worden. Dit betekent volgens mij of ingewikkelde code programmeren in het sjabloon (i.e. het duurt nog wel een tijdje voordat iets definitiefs gereed is) of erg veel parameters krijgen voor het sjabloon. Ik zie trouwens graag het tegendeel bewezen worden :wink: .

Volgens mij raak je de introtekst niet kwijt. De eerste zin wordt in het huidige sjabloon wordt automatisch gegenereerd, maar die was op de meeste plaatsen toch wel hetzelfde. De rest kan gewoon achter het sjabloon. Als iedereen behoefte heeft een eigen eerste zin te typen is het (wat mij betreft) ook prima. Het goed kunnen navigeren en het automatisch categoriseren lijken me de grootste voordelen van het sjabloon te moeten zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling in zomerperiode

Bericht door Suus »

Ik wil toch nog iets toevoegen aan deze discussie. De Brusselse MIVB heeft tot aan begin 2021 bekend gemaakt wanneer er dienstregelingwijzigingen zullen zijn in verband met het nieuwe busplan, en geen enkele wijziging zal in december plaatsvinden, maar meestal in september. Ik zit daardoor een beetje met de geforceerde jaartalaanpassingen voor al die pagina's. Is daar een mooie oplossing voor te verzinnen? :)

Voor de volledigheid, de lijst met komende aanpassingen staat hier: http://www.busplanmivb.be/invoeringsplan
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling in zomerperiode

Bericht door regenmaker »

Dus als ik goed begrijp dan ben jij blij als het verouderingssjabloon voor de Brusselse lijnen elk jaar in september i.p.v. januari verschijnt? Dat zou eventueel wel geregeld kunnen worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling in zomerperiode

Bericht door Suus »

Ja, dat zou ik erg prettig vinden. De grote wijzigingen vinden daar al twee jaar structureel rondom de zomervakantie plaats en de planning voor de komende jaren laat dat patroon ook zien. Anders moet ik 83 pagina's aanpassen terwijl er niets wijzigt, terwijl het doorvoeren van een nieuwe dienstregeling juist wel een goed moment is alle routestrips en dienstregelingstabellen er nog eens op na te lopen. Vooral omdat Brussel voor elke lijn tot wel zes dienstregelingen heeft.

(Al moest ik dit jaar de hulp van Meltrain inschakelen omdat de NMBS ook met een groot pakket wijzigingen kwam na de vakantie).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Nieuwe dienstregeling in zomerperiode

Bericht door regenmaker »

Ik heb bij alle Brusselse lijnen er |maand=9 |dienstregeling=2019 van gemaakt. Volgend jaar in september moet je er 2020 van maken, aan de maand hoef je niets te veranderen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten