Omzetten voormalige (bus)lijnen naar standaard

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5457
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Omzetten voormalige (bus)lijnen naar standaard

Berichtdoor regenmaker » Za 09 Sep 2017, 16:29

Ik heb even een vraag voor jullie. Op dit moment hebben we zo'n 10.264 voormalige buslijnen (zo'n slordige 1/3 van het totaal aantal pagina's) op de wiki staan. Een redelijk groot gedeelte van deze buslijnen voldoet nog niet (helemaal) aan de huidige standaarden. Hebben jullie nog ideeën hoe we dit kunnen aanpakken?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12319
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Meltrain » Za 09 Sep 2017, 19:41

Ik vrees dat dit handmatig moet?
Zelf pas ik wel eens dingen aan als ik er toevallig langskom, maar dat is geen structurele oplossing.

(Misschien moeten we eens met een aantal Wiki'ers op een zondag ergens afspreken en dan de hele middag pagina's aanpassen? Uiteraard op voorwaarde dat het beheer chips meeneemt. :mrgreen: )
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4722
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Etienne » Zo 10 Sep 2017, 18:37

regenmaker schreef:Ik heb even een vraag voor jullie. Op dit moment hebben we zo'n 10.264 voormalige buslijnen (zo'n slordige 1/3 van het totaal aantal pagina's) op de wiki staan. Een redelijk groot gedeelte van deze buslijnen voldoet nog niet (helemaal) aan de huidige standaarden. Hebben jullie nog ideeën hoe we dit kunnen aanpakken?

Met betrekking tot de FRAM bijvoorbeeld ben ik eerst eens aan het ruimen in de pagina's, omdat daar een flink aantal dubbele in blijkt te zitten. Bij andere maatschappijen kom ik ze wel tegen als ik het betreffende boekje erbij heb en dat zou ik mijn inziens zo willen laten. :wink:

De laatste zin van Meltrain zie ik ook wel zitten. :mrgreen: :twisted:
5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

huibe
Berichten: 1183
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor huibe » Ma 11 Sep 2017, 19:54

Heb je een overzicht van deze pagina's? Ik zal dan iig voor het Brabantse mijn best gaan doen om ze te updaten.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Lijn 45
Berichten: 1147
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Lijn 45 » Ma 11 Sep 2017, 20:45

Hiermee kun je vast wat. :)

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5457
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Ma 11 Sep 2017, 21:52

Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12319
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Meltrain » Ma 11 Sep 2017, 23:48

Het zijn natuurlijk niet alleen maar buslijnen.
We hebben ook nog Categorie:Voormalige tramlijnen
De voormalige Rotterdamse metrolijnen Calandlijn en Erasmuslijn zal ik morgen even bijwerken.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5457
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Di 12 Sep 2017, 09:35

Het aantal voormalige tram- en metrolijnen valt in het niet bij de buslijnen. Daarnaast vroeg hij om een overzicht voor Brabant die is er niet specifiek, echter staan ze wel in de categorie verouderde buslijnen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28317
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Daniel » Di 12 Sep 2017, 09:50

Ik zal in elk geval de lijnen in het DAV-gebied even mee pakken, daar was ik eerder al mee bezig dus wordt eens tijd dat af te ronden. Regio Utrecht is verder denk ik wel redelijk up to date qua standaarden op oude pagina's.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5457
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor regenmaker » Di 12 Sep 2017, 10:05

Kunnen we niet de lijnen die al gecheckt zijn een parameter meegeven, dan zit je straks niet twee keer dezelfde lijn te checken.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28317
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Daniel » Di 12 Sep 2017, 10:06

Als iedereen hier in dit topic aangeeft welke concessie hij doet heb je dat toch wel redelijk ondervangen? Mits er ook aangegeven wordt wanneer een gebied klaar is natuurlijk :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4722
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Etienne » Di 12 Sep 2017, 10:25

Ik wil alles van de NZH wel even meepakken, want toen ik die pagina's aanmaakte bestond de |route-parameter nog niet. :wink:
5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4801
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Korte Wiki vragen

Berichtdoor Daantje » Di 12 Sep 2017, 10:42

Misschien kan dit even naar een apart topic?

Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1418
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Berichtdoor Frank » Di 12 Sep 2017, 20:06

Prima idee :) .

Verder kunnen we volgens mij inderdaad het beste per regio/vervoerder werken. Ik heb voor Arnhem - Nijmegen een tijd terug al wel eens e.e.a. omgezet; alleen voor de Nijmeegse streeklijnen heb ik dat nooit helemaal afgerond. Het gaat om alles op Gebruiker:Frank/Arnhem en Gebruiker:Frank/Nijmegen. Alleen de uitweidingen over de frequenties onder een apart kopje dienstregeling zijn bij die oppoetsronde nooit meegenomen, omdat het toen nog niet de standaard was.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4722
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Berichtdoor Etienne » Di 12 Sep 2017, 20:30

Ik heb alvast een selectie gemaakt van alle buslijnen van de TET, Westnederland, Oostnet en NZH om aan te gaan pakken. Hierbij neem ik de geschiedenis nog niet mee, omdat ik die nog grotendeels moet nalopen.
5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5457
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Berichtdoor regenmaker » Di 12 Sep 2017, 21:21

Het gaat mij eigenlijk niet om de inhoud van de geschiedenis uit busboekjes, maar om de meer technische zaken.
Denk aan het volgende:
  • Routeparameter toevoegen
  • Doorverwijzigingen die verwijderd moeten worden, sommige pagina's hebben een verouderde titel als doorverwijziging, die kunnen weg.
  • Voldoet de paginanaam aan de standaard, denk dus aan bijvoorbeeld dat bij een station gewoon (centraal) station in de titel staat, geen station NS, busstation of iets dergelijks. (Lijn 1 Drachten Autobusstation - Groningen Autobusstation wordt Lijn 1 Drachten Busstation - Groningen Centraal Station bijvoorbeeld)
  • RouteRijPlaats/RouteRijStation in de routestrip plaatsen
  • Opvolgers en voorgangers toevoegen indien deze aanwezig zijn (+ periode)
  • Kopje dienstregeling in plaats van losse stukjes tekst
  • Geschiedenis op de juiste plaats
  • Staat de geschiedenis in de verleden tijd
  • Bestaat er al een versie van de lijn die ik aan het bewerken ben (meerdere pagina's over dezelfde lijn in exact dezelfde periode)
  • Nieuwe routestripsymbolen, zoals U-bocht
  • De lijnsoorten: snelbus, spitsbus etc. gebruiken we sinds kort niet meer
  • Typeparameter toevoegen, zoals snelbus, belbus etc.
  • Zijn de frequenties juist genoteerd
  • Regio's en concessie parameters toevoegen
  • Bij meerdere vervoerders deze netjes met jaartal noteren

Vooral de doorverwijzingen worden zo nu en dan nog eens vergeten. Ook bij de huidige lijnen zijn deze nog volop aanwezig.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4722
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Berichtdoor Etienne » Di 12 Sep 2017, 21:37

Waarbij bij punt 3 nog aangemerkt moet worden dat ook daadwerkelijk alle koppelingen aangepast worden. En met name bij voormalige buslijnen zijn er pagina's die een gigantisch aantal koppelingen hebben en die in dat geval beter ongewijzigd kunnen blijven, mijn inziens :wink:
5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28317
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Berichtdoor Daniel » Di 12 Sep 2017, 21:52

Bij gigantische aantallen koppelingen is het ook wel een goed idee om te kijken of wel heel de periode die de pagina beschrijft persé op één pagina moet of dat er een logisch moment van splitsen is. Ik herinner me nog een geval een tijdje terug waar ik door een hernoeming van een actuele buslijn links moest aanpassen over een periode van zo'n 30 jaar.
Nou moet je pagina's ook weer niet te vaak splitsen, dat levert mogelijk weer andere problemen op, maar bij dit soort gevallen is zo'n splitsing allicht wel praktisch.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5457
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Berichtdoor regenmaker » Di 12 Sep 2017, 21:54

Als je iets aanpast, dan lijkt me het handig om alles in één keer mee te nemen. Dus geen half werk omdat je anders toevallig veel doorverwijzingen moet aanpassen, lijkt mij. Sowieso wijst veel doorverwijzingen vaak op een pagina die een enorm lange periode omvat, lijkt me handig om deze bij een wat grotere routewijziging ergens in het midden een keer te splitsen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

huibe
Berichten: 1183
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Berichtdoor huibe » Wo 13 Sep 2017, 11:26

Het is goed dat we allemaal iets gaan oppakken. Maar iets structureels zie ik niet voorbij komen. Ook hebben we geen controlemiddel om te checken of een pagina voldoet.

Zijn er hier gedachten over?

Ik heb op mijn eigen pagina al wel een overzicht waar ik nog routeparameters moet toevoegen en of er voor en na geschiedenis is, maar of aan alle overige punten voldaan wordt heb ik geen idee. Helaas staat het aanpassen deze pagina's (en de wiki) al een tijdje op een laag pitje door werkgerelateerde zaken. Ik hoop binnenkort weer wat meer tijd te krijgen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12319
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Berichtdoor Meltrain » Wo 13 Sep 2017, 11:37

Ik heb gisteren de pagina's Calandlijn en Erasmuslijn aangepakt en volgens mij voldoen ze nu aan de eisen (eventueel uitgezonderd van de titel, maar die zou ik graag zo houden).
Omdat de lijnen al bestonden voor de concessies van start gingen, heb ik ook |regio=Rotterdam toegevoegd. Maar deze link verwijst nu naar "Voormalige buslijnen in de regio Rotterdam" in plaats van "Voormalige metrolijnen in de regio Rotterdam". :? Weet iemand hoe dat kan?
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

huibe
Berichten: 1183
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Berichtdoor huibe » Wo 13 Sep 2017, 11:48

De 'fout' zit in de parameters van het Sjabloon:VLijnInfo. Daar ontbreekt de parameter metro bij de voormalige regio's. Ik laat het aanpassen over aan de deskundigen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5457
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Omzetten voormalige (bus)lijnen naar standaard

Berichtdoor regenmaker » Wo 13 Sep 2017, 12:28

Voorlopig heb ik geen tijd om het aan te passen. Misschien morgenavond. Verder moet je de Erasmuslijn en Calandlijn wel aanpassen aan de standaard naamgeving, anders worden ze alsnog niet getoond wanneer de fout uit sjabloon VLijnInfo is gehaald. Het sjabloon regio zoekt op titlematch=Lijn% dus moet de titel altijd beginnen met lijn, hetgeen ook standaard is.

Bovendien zal ik dit weekend een parameter maken waarbij we kunnen nagaan of een lijn al is bijgewerkt aan de standaard.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

huibf
Berichten: 2878
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Omzetten voormalige (bus)lijnen naar standaard

Berichtdoor huibf » Wo 13 Sep 2017, 13:22

Het vergt nogal wat werk.

Zeker als je oom titelnamen gaat aanpassen:
Je voorbeeld over Autobusstation of Station N.S om maar wat te noemen gaat erg ver. In het verleden spraken we af of de benaming vd vervoerder te gebruiken en daar wijken we dan weer vanaf.
Ik zou dat dus zeker niet doorvoeren. Daarnaast zal je titels krijgen die al bestaan en dan moet je er weer de goede jaartallen bij zoeken van de periode waarin de lijn reed.

De rest kan ik me wel in vinden. Ik heb alleen geen tijd komende weken cq maanden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34970
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Omzetten voormalige (bus)lijnen naar standaard

Berichtdoor Suus » Wo 13 Sep 2017, 13:28

Gezien het nogal scherpe verloop van eerdere discussies over onderwerpen die nu hier worden aangesneden, lijkt het mij heel verstandig als het wikibeheer een kick-off bijeenkomst voor geïnteresseerden organiseert waar eerst alles wordt doorbesproken en op schrift wordt gezet voordat mensen hier groot onderhoud gaan oppakken.
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten