Omzetten voormalige (bus)lijnen naar standaard

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Omzetten voormalige (bus)lijnen naar standaard

Bericht door regenmaker »

Ik heb even een vraag voor jullie. Op dit moment hebben we zo'n 10.264 voormalige buslijnen (zo'n slordige 1/3 van het totaal aantal pagina's) op de wiki staan. Een redelijk groot gedeelte van deze buslijnen voldoet nog niet (helemaal) aan de huidige standaarden. Hebben jullie nog ideeën hoe we dit kunnen aanpakken?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Ik vrees dat dit handmatig moet?
Zelf pas ik wel eens dingen aan als ik er toevallig langskom, maar dat is geen structurele oplossing.

(Misschien moeten we eens met een aantal Wiki'ers op een zondag ergens afspreken en dan de hele middag pagina's aanpassen? Uiteraard op voorwaarde dat het beheer chips meeneemt. :mrgreen: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

regenmaker schreef:Ik heb even een vraag voor jullie. Op dit moment hebben we zo'n 10.264 voormalige buslijnen (zo'n slordige 1/3 van het totaal aantal pagina's) op de wiki staan. Een redelijk groot gedeelte van deze buslijnen voldoet nog niet (helemaal) aan de huidige standaarden. Hebben jullie nog ideeën hoe we dit kunnen aanpakken?
Met betrekking tot de FRAM bijvoorbeeld ben ik eerst eens aan het ruimen in de pagina's, omdat daar een flink aantal dubbele in blijkt te zitten. Bij andere maatschappijen kom ik ze wel tegen als ik het betreffende boekje erbij heb en dat zou ik mijn inziens zo willen laten. :wink:

De laatste zin van Meltrain zie ik ook wel zitten. :mrgreen: :twisted:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door huibe »

Heb je een overzicht van deze pagina's? Ik zal dan iig voor het Brabantse mijn best gaan doen om ze te updaten.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Lijn 45 »

Hiermee kun je vast wat. :)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Of hiermee [wiki]:Categorie:Voormalige buslijnen[/wiki]
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Meltrain »

Het zijn natuurlijk niet alleen maar buslijnen.
We hebben ook nog [wiki]Categorie:Voormalige tramlijnen[/wiki]
De voormalige Rotterdamse metrolijnen Calandlijn en Erasmuslijn zal ik morgen even bijwerken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Het aantal voormalige tram- en metrolijnen valt in het niet bij de buslijnen. Daarnaast vroeg hij om een overzicht voor Brabant die is er niet specifiek, echter staan ze wel in de categorie verouderde buslijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Ik zal in elk geval de lijnen in het DAV-gebied even mee pakken, daar was ik eerder al mee bezig dus wordt eens tijd dat af te ronden. Regio Utrecht is verder denk ik wel redelijk up to date qua standaarden op oude pagina's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door regenmaker »

Kunnen we niet de lijnen die al gecheckt zijn een parameter meegeven, dan zit je straks niet twee keer dezelfde lijn te checken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Als iedereen hier in dit topic aangeeft welke concessie hij doet heb je dat toch wel redelijk ondervangen? Mits er ook aangegeven wordt wanneer een gebied klaar is natuurlijk :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Etienne »

Ik wil alles van de NZH wel even meepakken, want toen ik die pagina's aanmaakte bestond de |route-parameter nog niet. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daantje »

Misschien kan dit even naar een apart topic?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Bericht door Frank »

Prima idee :) .

Verder kunnen we volgens mij inderdaad het beste per regio/vervoerder werken. Ik heb voor Arnhem - Nijmegen een tijd terug al wel eens e.e.a. omgezet; alleen voor de Nijmeegse streeklijnen heb ik dat nooit helemaal afgerond. Het gaat om alles op [wiki]Gebruiker:Frank/Arnhem[/wiki] en [wiki]Gebruiker:Frank/Nijmegen[/wiki]. Alleen de uitweidingen over de frequenties onder een apart kopje dienstregeling zijn bij die oppoetsronde nooit meegenomen, omdat het toen nog niet de standaard was.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Bericht door Etienne »

Ik heb alvast een selectie gemaakt van alle buslijnen van de TET, Westnederland, Oostnet en NZH om aan te gaan pakken. Hierbij neem ik de geschiedenis nog niet mee, omdat ik die nog grotendeels moet nalopen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Bericht door regenmaker »

Het gaat mij eigenlijk niet om de inhoud van de geschiedenis uit busboekjes, maar om de meer technische zaken.
Denk aan het volgende:
  • Routeparameter toevoegen
  • Doorverwijzigingen die verwijderd moeten worden, sommige pagina's hebben een verouderde titel als doorverwijziging, die kunnen weg.
  • Voldoet de paginanaam aan de standaard, denk dus aan bijvoorbeeld dat bij een station gewoon (centraal) station in de titel staat, geen station NS, busstation of iets dergelijks. (Lijn 1 Drachten Autobusstation - Groningen Autobusstation wordt Lijn 1 Drachten Busstation - Groningen Centraal Station bijvoorbeeld)
  • RouteRijPlaats/RouteRijStation in de routestrip plaatsen
  • Opvolgers en voorgangers toevoegen indien deze aanwezig zijn (+ periode)
  • Kopje dienstregeling in plaats van losse stukjes tekst
  • Geschiedenis op de juiste plaats
  • Staat de geschiedenis in de verleden tijd
  • Bestaat er al een versie van de lijn die ik aan het bewerken ben (meerdere pagina's over dezelfde lijn in exact dezelfde periode)
  • Nieuwe routestripsymbolen, zoals U-bocht
  • De lijnsoorten: snelbus, spitsbus etc. gebruiken we sinds kort niet meer
  • Typeparameter toevoegen, zoals snelbus, belbus etc.
  • Zijn de frequenties juist genoteerd
  • Regio's en concessie parameters toevoegen
  • Bij meerdere vervoerders deze netjes met jaartal noteren
Vooral de doorverwijzingen worden zo nu en dan nog eens vergeten. Ook bij de huidige lijnen zijn deze nog volop aanwezig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Bericht door Etienne »

Waarbij bij punt 3 nog aangemerkt moet worden dat ook daadwerkelijk alle koppelingen aangepast worden. En met name bij voormalige buslijnen zijn er pagina's die een gigantisch aantal koppelingen hebben en die in dat geval beter ongewijzigd kunnen blijven, mijn inziens :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Bericht door Daniel »

Bij gigantische aantallen koppelingen is het ook wel een goed idee om te kijken of wel heel de periode die de pagina beschrijft persé op één pagina moet of dat er een logisch moment van splitsen is. Ik herinner me nog een geval een tijdje terug waar ik door een hernoeming van een actuele buslijn links moest aanpassen over een periode van zo'n 30 jaar.
Nou moet je pagina's ook weer niet te vaak splitsen, dat levert mogelijk weer andere problemen op, maar bij dit soort gevallen is zo'n splitsing allicht wel praktisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Bericht door regenmaker »

Als je iets aanpast, dan lijkt me het handig om alles in één keer mee te nemen. Dus geen half werk omdat je anders toevallig veel doorverwijzingen moet aanpassen, lijkt mij. Sowieso wijst veel doorverwijzingen vaak op een pagina die een enorm lange periode omvat, lijkt me handig om deze bij een wat grotere routewijziging ergens in het midden een keer te splitsen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Bericht door huibe »

Het is goed dat we allemaal iets gaan oppakken. Maar iets structureels zie ik niet voorbij komen. Ook hebben we geen controlemiddel om te checken of een pagina voldoet.

Zijn er hier gedachten over?

Ik heb op mijn eigen pagina al wel een overzicht waar ik nog routeparameters moet toevoegen en of er voor en na geschiedenis is, maar of aan alle overige punten voldaan wordt heb ik geen idee. Helaas staat het aanpassen deze pagina's (en de wiki) al een tijdje op een laag pitje door werkgerelateerde zaken. Ik hoop binnenkort weer wat meer tijd te krijgen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Bericht door Meltrain »

Ik heb gisteren de pagina's Calandlijn en Erasmuslijn aangepakt en volgens mij voldoen ze nu aan de eisen (eventueel uitgezonderd van de titel, maar die zou ik graag zo houden).
Omdat de lijnen al bestonden voor de concessies van start gingen, heb ik ook |regio=Rotterdam toegevoegd. Maar deze link verwijst nu naar "Voormalige buslijnen in de regio Rotterdam" in plaats van "Voormalige metrolijnen in de regio Rotterdam". :? Weet iemand hoe dat kan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Omzetten voormalige buslijnen naar standaard

Bericht door huibe »

De 'fout' zit in de parameters van het Sjabloon:VLijnInfo. Daar ontbreekt de parameter metro bij de voormalige regio's. Ik laat het aanpassen over aan de deskundigen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Omzetten voormalige (bus)lijnen naar standaard

Bericht door regenmaker »

Voorlopig heb ik geen tijd om het aan te passen. Misschien morgenavond. Verder moet je de Erasmuslijn en Calandlijn wel aanpassen aan de standaard naamgeving, anders worden ze alsnog niet getoond wanneer de fout uit sjabloon VLijnInfo is gehaald. Het sjabloon regio zoekt op titlematch=Lijn% dus moet de titel altijd beginnen met lijn, hetgeen ook standaard is.

Bovendien zal ik dit weekend een parameter maken waarbij we kunnen nagaan of een lijn al is bijgewerkt aan de standaard.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Omzetten voormalige (bus)lijnen naar standaard

Bericht door huibf »

Het vergt nogal wat werk.

Zeker als je oom titelnamen gaat aanpassen:
Je voorbeeld over Autobusstation of Station N.S om maar wat te noemen gaat erg ver. In het verleden spraken we af of de benaming vd vervoerder te gebruiken en daar wijken we dan weer vanaf.
Ik zou dat dus zeker niet doorvoeren. Daarnaast zal je titels krijgen die al bestaan en dan moet je er weer de goede jaartallen bij zoeken van de periode waarin de lijn reed.

De rest kan ik me wel in vinden. Ik heb alleen geen tijd komende weken cq maanden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Omzetten voormalige (bus)lijnen naar standaard

Bericht door Suus »

Gezien het nogal scherpe verloop van eerdere discussies over onderwerpen die nu hier worden aangesneden, lijkt het mij heel verstandig als het wikibeheer een kick-off bijeenkomst voor geïnteresseerden organiseert waar eerst alles wordt doorbesproken en op schrift wordt gezet voordat mensen hier groot onderhoud gaan oppakken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten