Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27869
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Okt 2017, 08:13

Onlangs belandde ik in een discussie met de wikibeheerders over de vormgeving van de geschiedenis en voormalige routes van BTM-lijnen op de wiki, maar gezien we nogal van mening verschillen gaan we er op die manier niet uitkomen.
Vandaar dit topic waarin ik graag jullie feedback over een idee wat ik voor het bovenstaande heb ontvang, wellicht is wat ik bedacht heb immers nog niet 100% perfect en kan het nog bijgeschaafd worden of denken jullie er juist totaal anders over.

Waar het om gaat zijn de voormalige routes van buslijnen. Een richtlijn daarvoor bestaat er niet, maar in de loop der tijd is er een gewoonte in geslopen om deze onder de geschiedenis te plaatsen. Bij lijnen die een korte geschiedenis hebben werkt dat nog best aardig, maar we hebben ook steeds meer voormalige lijnen op de wiki die soms jarenlang grotendeels hetzelfde gebleven zijn en daardoor nogal een lang verhaal bij de geschiedenis hebben staan.
Hier hebben we bijvoorbeeld zo´n lijn met een lange geschiedenis, waardoor een flinke lap tekst is ontstaan. Gevolg is dat iemand die geïnteresseerd is in meer informatie over de voormalige routes heel de tijd heen en weer zit te scrollen tussen het verhaal en de routestrips (en sowieso staat er een routevariant tussen die ik tot op heden nog niet de tekst heb teruggevonden).

Mijn voorstel is daarom om de voormalige routes niet alleen meer te bewaren, maar werkelijk ter verduidelijking in te zetten door ze op te nemen in de tekst over de geschiedenis van de lijn. Hiermee bedoel ik dus het plaatsen van een weergave van een voormalige route direct onder of boven de tekst die de bewuste wijziging beschrijft. Daarmee kan je ten eerste al besparen op het omschrijven doordat dat stukje routestrip de situatie al uitlegt, maar daarnaast is het ook veel sneller duidelijk welke voormalige route bij een bepaalde periode uit de geschiedenis hoort.
Bijkomend voordeel is dat het routestripje de lange tekst doorbreekt, waardoor de leesbaarheid verbetert.

Een voorbeeldje van hoe dat eruit zou kunnen zien is bijvoorbeeld hier te bekijken, heb helaas nog geen voorbeeld in een lange tekst.

Overigens is het allesbehalve m´n intentie om hier een massale bijwerkactie van wikipagina´s voor te gaan houden, het is meer iets wat mooi meegenomen kan worden als je toch bezig bent met het opknappen van pagina´s.
Ben benieuwd naar jullie meningen hierover.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34447
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Suus » Ma 02 Okt 2017, 08:57

Wat deze pagina betreft: graag knippen op 10 juli 2001. Maakt de boel ook meteen een stuk leesbaarder.

De rest van je argumenten kom ik later nog op terug.
Rame à l'approche

huibe
Berichten: 1173
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor huibe » Ma 02 Okt 2017, 09:29

De wijzigingen van de routes heb ik altijd direct bij de tekstuele wijzigingen gezet.

Zie bijvoorbeeld: lijn 401. Heb je meteen een voorbeeld met een langere tekst :wink:
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12077
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Meltrain » Ma 02 Okt 2017, 09:47

De manier waarop huibe het weergeeft vind ik wel een goede. :pos:
De routes staan gelijk onder de tekst, maar door de tussenkopjes is het wel overzichtelijk welke periode het betreft.

Wat nog wel een aandachtspuntje is, is de volgende situatie:

Op t=0 is de route:
Halte A
Halte B
Halte C
Halte D
Halte E
Halte F

Een jaar later wijzigt de route in:
Halte A
Halte B
Halte R
Halte S
Halte E
Halte F

Bij de voormalige routes is het dan gewoonte om het te noteren als:
Halte B
Halte R
Halte S
Halte E

Maar als de route een jaar later weer wijzigt in:
Halte A
Halte B
Halte R
Halte S
Halte T
Halte F

Staat er bij bovengenoemde voormalige route dus een halte (namelijk Halte E) tussen die heden ten dage niet meer bediend wordt. Dat kan verwarrend zijn.
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4617
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Etienne » Ma 02 Okt 2017, 09:58

Voormalige routes
Ik ben destijds zelf begonnen met de voormalige routes naar beneden te verplaatsen, omdat ik ze tussen de tekst juist minder goed vond staan. En daar blijf ik naar mijn mening ook bij. Als voormalige route's tussen de tekst komt te staan, dan moet wel goed gewerkt worden met tussenkopjes, zoals bij het voorbeeld van lijn 401 vermeld wordt is het mij minder duidelijk, dan zou ik de tekst direct boven de genoemde routestrip in elk geval "Bold" te zetten. Bij echt lange lijnen moet, zoals al eens eerder ter sprake is gekomen, nagedacht worden over het splitsen op een bepaald punt.

Vaak kom ik echter ook voormalige routes tegen die mijn inziens niet met een routestrip aangegeven hoeven te worden, dan zou ook volstaan kunnen worden met dat "Halte X op 19 juni 1980 opgeheven werd, deze was gesitueerd tussen haltes T en K.", dan ben je die routestrip ook weer kwijt. Wellicht is het goed om na te denken in hoeverre de routestrips in de geschiedenis eruit moeten zien qua lengte of over het tonen van haltes.

Geschiedenis
Tevens heb ik de afgelopen jaren meerdere concessies gerestyled en daarbij probeer ik in de geschiedenis een wat groter stukje tekst te maken, dan vult dat hetgeen ook wat meer op. Twee losse regels, waarin een kleine beschrijving wordt gegeven vind ik vaak maar een beetje kaal en dat kan bijvoorbeeld tijdens een concessiewisseling wat opgeleukt worden.
4,5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27869
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Okt 2017, 12:03

Op zich vindt ik het ook wel een goed punt wat Etienne noemt om de hoeveelheid routestripjes te reduceren door kleinere wijzigingen textueel op te nemen, dat zijn immers vaak zaken die nog wel te omschrijven zijn. Aan de andere kant moet je daar ook wel weer mee oppassen want het kan veel interpretatie vergen als later de route rond hetzelfde punt nog een keer wijzigt: dan kan het zijn dat een omschrijving dat een halte tussen X en Y lag niet meer goed te volgen is, omdat X en Y niet meer in de routestrip voorkomen. Eigenlijk vergelijkbaar met wat Meltrain beschrijft dus.

De aanpak van huibe is er eentje die verduidelijking geeft, maar aan de andere kant ook wel vooral geschikt voor lijnen waarop grotere wijzigingen plaatsvinden. Als de enige wijziging is dat in de spits voortaan 6x/uur gereden wordt in een bepaald jaar dan is zo´n tussenkopje immers weer overkill.
Ik denk dat je dan meer met een tussenkopje per routewijziging in de geschiedenis zou moeten werken, in plaats van met een kopje per dienstregeling. Wijzigingen in andere dingen dan de route zijn immers vaak al makkelijker in de tekst te beschrijven.

Etienne schreef:Tevens heb ik de afgelopen jaren meerdere concessies gerestyled en daarbij probeer ik in de geschiedenis een wat groter stukje tekst te maken, dan vult dat hetgeen ook wat meer op. Twee losse regels, waarin een kleine beschrijving wordt gegeven vind ik vaak maar een beetje kaal en dat kan bijvoorbeeld tijdens een concessiewisseling wat opgeleukt worden.

Daarvan ben ik er inderdaad wel een aantal tegengekomen op pagina´s van rond het Driebussensysteem in Dordrecht, vond ik zelf ook wel wat toevoegen dus die heb ik grotendeels zo gelaten. Wat me trouwens in jouw geschiedenisstukjes wel opvalt is dat ze vaak alleen de wijziging bij het ontstaan en gedurende het bestaan van de lijn beschrijven. Ik probeer zelf eigenlijk ook altijd het verdwijnen van een lijn te beschrijven in dat stukje, maakt het ook weer wat groter en ´tis ook wel iets wat beschrijvingswaardig is. In de geschiedenis kan je er immers ook weer net wat meer over vertellen dan alleen een nummertje bij de opvolger in de infobox.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5177
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor regenmaker » Ma 02 Okt 2017, 12:45

Daniel schreef:Op zich vindt ik het ook wel een goed punt wat Etienne noemt om de hoeveelheid routestripjes te reduceren door kleinere wijzigingen textueel op te nemen, dat zijn immers vaak zaken die nog wel te omschrijven zijn. Aan de andere kant moet je daar ook wel weer mee oppassen want het kan veel interpretatie vergen als later de route rond hetzelfde punt nog een keer wijzigt: dan kan het zijn dat een omschrijving dat een halte tussen X en Y lag niet meer goed te volgen is, omdat X en Y niet meer in de routestrip voorkomen. Eigenlijk vergelijkbaar met wat Meltrain beschrijft dus.


Het geeft ook een probleem wanneer een halte hernoemd wordt. Maar dat is eenvoudig te ondervangen door de huidige naam van de halte erbij te zetten. Hetzelfde probleem speelt immers als je het in routevorm erbij zet, zoiets als Meltrain aangaf.

Verder is het kopje tussen de geschiedenis dat je in jouw voorbeeld gebruikt niet zo handig, aangezien normaal alles wat bij het kopje hoort onder het kopje staat. Nu staat er ook nog andere geschiedenis onder de route die niet bij het kopje hoort.

In mijn ogen voor elk dienstregelingjaar een apart kopje aanmaken overkill. Zeker als het een aantal kleine wijzigingen betreft. Daarnaast is de pagina van lijn 401 niet op een logisch moment gesplitst. Exact op het jaar dat alleen de vervoerder wijzigde.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27869
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Okt 2017, 13:12

regenmaker schreef:Verder is het kopje tussen de geschiedenis dat je in jouw voorbeeld gebruikt niet zo handig, aangezien normaal alles wat bij het kopje hoort onder het kopje staat. Nu staat er ook nog andere geschiedenis onder de route die niet bij het kopje hoort.

Huh, welk voorbeeld doel je hierop. Ik volg deze alinea niet helemaal.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5177
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor regenmaker » Ma 02 Okt 2017, 13:23

Dat voorbeeld uit Dordrecht.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27869
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Okt 2017, 14:28

Ah je bedoelt dus dat je die vetgedrukte tekst als kopje ziet, dan snap ik ´m. Al is voor de wikisoftware alleen vetgedrukt nog geen kopje toch, die wordt in elk geval niet automatisch in de inhoudsopgave bij een lange pagina opgenomen.

Maargoed, daar hebben we nu deze discussie voor: om tot een goede oplossing te komen die breed gedragen wordt. Het routestripje direct onder de tekst die de wijziging beschrijft is daar bijvoorbeeld een optie voor, dan heb je dat kopje niet meer nodig.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

KM46
Berichten: 9511
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor KM46 » Ma 02 Okt 2017, 19:50

Meltrain schreef:De manier waarop huibe het weergeeft vind ik wel een goede. :pos:

Hier nog een medestander :pos: .

huibf
Berichten: 2820
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor huibf » Ma 02 Okt 2017, 20:05

Nog een voorbeeld zoals huibe

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... _Straakven

Ik vind dat stukken duidelijker.

Wat je wel moet voorkomen is dat als er een halte vervalt je dit tekstueel moet oplossen en niet met een routestrip.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5177
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor regenmaker » Ma 02 Okt 2017, 20:09

Wat een lap geschiedenis. :shock:
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27869
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Okt 2017, 20:09

Op die pagina vindt ik het wel raar dat de laatste variant ineens een apart tussenkopje heeft en verder is de pagina wel erg lang met veel routevarianten, maar gezien de openingspost ben ik het er uiteraard wel mee eens dat het duidelijker is.
Desondanks zou die pagina wel ergens tussendoor gesplitst mogen worden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10286
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Ardan » Ma 02 Okt 2017, 20:13

Ik ben er voor om de strips in de tekst te zetten (eventueel als afbeelding naast de tekst). Dan is meteen het verband duidelijk. Anders is er geen samenhang en zit je eerst een enorme tekst te lezen en dan ontdek je dat eronder ook nog eens een aantal strips staan.
2017 (18-10):
Trein 7139 km · S-Bahn 408 km · Metro 392 km · Zweeftrein 6 km · (Snel)tram 696 km · Bus 310 km · Veer 1.1 km

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4109
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Milco » Ma 02 Okt 2017, 20:15

Als foto naast de tekst bedoel je, Ardan? Lijkt me op zich niet eens zo gek, maar is dat makkelijk te realiseren?
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 15-10-2017
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 15-10-2017

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10286
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Ardan » Ma 02 Okt 2017, 20:17

Stripje bouwen, screenshot maken, uitknippen in Paint en opslaan en uploaden :Y Denk ik *O*
2017 (18-10):
Trein 7139 km · S-Bahn 408 km · Metro 392 km · Zweeftrein 6 km · (Snel)tram 696 km · Bus 310 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5177
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor regenmaker » Ma 02 Okt 2017, 20:22

Wordt wel lastig met aanpassen op die manier. Ook gaan mogelijke links verloren. Lijkt me niet echt de ideale oplossing.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4109
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Milco » Ma 02 Okt 2017, 20:23

Als het snel en makkelijk zou kunnen, had ik die optie wel gekozen. :)
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 15-10-2017
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 15-10-2017

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5177
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor regenmaker » Ma 02 Okt 2017, 20:24

Is een spoiler niet iets. Je zet dan de voormalige route in een spoiler tussen de tekst in. Ben je geïnteresseerd in de route dan kan je deze openklappen. Wil je verder lezen dan kan je gewoon op de volgende regel doorgaan.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4109
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Milco » Ma 02 Okt 2017, 20:27

Geen gek idee inderdaad, die voormalige routes in de spoiler. Alleen weer de vraag: kan dat makkelijk gerealiseerd worden? Dan zou je bovenin de spoiler de titel kunnen zetten lijkt me, bijvoorbeeld "Route via Dorp in 2008".
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 15-10-2017
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 15-10-2017

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4617
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Etienne » Ma 02 Okt 2017, 20:39

In een spoiler zie ik dan veel meer dan constant routestrips tussen de tekst te plaatsen. :pos:
4,5e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Kijk ook eens op mijn wandelwebsite voor wandelverslagen en bijbehorende foto's.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27869
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Okt 2017, 20:45

Lijkt mij ook wel een mooi compromis, dat zou voor beide situaties de meest ideale oplossing zijn. Ik ga 'ns kijken wat er in MediaWiki mogelijk is wat dat betreft.

Edit: een spoiler is dus mogelijk en laat zich ook nog eens vrij simpel implementeren *bus* https://www.mediawiki.org/wiki/Extension:Spoilers
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10286
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Ardan » Ma 02 Okt 2017, 21:34

Goed idee! En wou net zeggen, moet kunnen, op Wikipedia zie je toch ook vaak uitklapmenuutjes enzo.
2017 (18-10):
Trein 7139 km · S-Bahn 408 km · Metro 392 km · Zweeftrein 6 km · (Snel)tram 696 km · Bus 310 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27869
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Vormgeving geschiedenis / voormalige routes

Berichtdoor Daniel » Ma 02 Okt 2017, 21:36

Inmiddels hier een proefballonnetje opgelaten. Er gaat nog wat mis met de kop van de tabel, maar heb het wikibeheer inmiddels gevraagd daar eens naar te kijken. Zo vaak doe ik ook weer niet iets met sjablonen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast