Het Flexnet

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Het Flexnet

Bericht door regenmaker »

De laatste tijd is er in de OV-wereld steeds meer een trend gaande waarbij flexibele vormen van openbaar vervoer worden opgericht. Deze rijden zonder vaste dienstregeling in een bepaald gebied. Op de wiki hebben we inmiddels al een aardige verzameling van dit soort lijnen:

Breng Flex
Bravo Flex
AML Flex
Lijn AML Flex
Lijn Bravo flex Helmond
Lijn Mokumflex
Mokumflex
Vanaf augustus ook Overal Flex.

Mijn voorstel is om wat meer structuur aan te brengen bij dit soort lijnen. Ik heb een nieuwe opzet gemaakt voor de flexlijnen, zie Mokum Flex.

Ik zal de keuzes die ik gemaakt voor de opbouw even kort toelichten. In mijn ogen is het bij dit soort lijnen vrij zinloos om de frequenties te noteren. De lijnen rijden immers zonder vaste dienstregeling, daarom heb ik ervoor gekozen om de bedieningsperiodes in de infobox te zetten in plaats van de frequenties. Daarnaast heb ik daaronder een melding gemaakt dat er geen vaste dienstregeling is (vergelijkbare opzet als bij de nachtbus). De nieuwe lay-out van de infobox kan je oproepen door |flex=ja te gebruiken.

Verder heb ik de sjablonen FlexTop en FlexRij in het leven geroepen, zodat de haltes wat overzichtelijker genoteerd kunnen worden en de layout eenvoudig bij alle lijnen tegelijkertijd aangepast kan worden. Voor Stations en Haltes heb ik een sjabloon FlexCat aangemaakt dat zeer vergelijkbaar is met de RouteRijStation/Plaats sjablonen. Dit sjabloon zorgt er dus voor dat de categorieën juist worden aangemaakt en deze hoeven dan ook niet meer handmatig onderaan de pagina te worden toegevoegd, zoals nu nog gebeurd.

De tabel heeft een wat moderne uitstalling gekregen in vergelijking met Lijn Mokumflex, zodat deze meer in lijn is met de infobox en er geen (lelijke) witruimtes ontstaan onder het kopje. De breedte van de tabel is vergelijkbaar met de Routestrip bij vaste lijndiensten.

Een andere nieuwe feature die ik heb toegevoegd heeft te maken met de notatie van het flexnet op Stations- en haltepagina's, zie bijvoorbeeld Amsterdam Olof Palmeplein. Het flexnet wordt genoteerd in de infobox van het busstation in plaats van in de lijst met reguliere buslijnen. Reden hiervoor is onder andere dat er geen eenduidige route aan de flexnet toe te kennen is. Bovendien hoeft op deze manier minder onderhoud te worden verricht aan de pagina's. Als de halte uit de flexlijn verdwijnt, verdwijnt ook het kopje flexnet. Ook hoeft de paginanaam niet meer te beginnen met het woordje Lijn. Nadeel is dat de concessie/vervoerder niet meer getoond worden, maar hier valt eventueel nog wel iets op te verzinnen.

Volgens mij heb ik alle onderdelen nu wel behandeld. Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. Ook vragen zijn uiteraard welkom. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Ziet er netjes uit.

Voor Bravo flex zou ik wel graag nog wel het onderscheid willen aanbrengen op het verzorgingsgebied.
Nu is dat alleen Bravo flex Helmond (schrijfwijze met spatie en flex zonder hoofdletter)
Maar ik kan me ook goed voorstellen dat er binnenkort Bravoflex Eindhoven etc gaat komen.

Wil je alle gebieden (met mogelijke prijsverschillen) op een Bravoflex pagina ? De tijd zal het leren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Flexnet

Bericht door Meltrain »

Eerst en vooral: mooi gedaan. :pos:
Vooral de lay-out met betrekking tot de haltes spreekt me erg aan en natuurlijk het feit dat categorieën van haltes niet meer handmatig hoeven te worden toegevoegd.
regenmaker schreef: Een andere nieuwe feature die ik heb toegevoegd heeft te maken met de notatie van het flexnet op Stations- en haltepagina's, zie bijvoorbeeld Amsterdam Olof Palmeplein. Het flexnet wordt genoteerd in de infobox van het busstation in plaats van in de lijst met reguliere buslijnen. Reden hiervoor is onder andere dat er geen eenduidige route aan de flexnet toe te kennen is. Bovendien hoeft op deze manier minder onderhoud te worden verricht aan de pagina's. Als de halte uit de flexlijn verdwijnt, verdwijnt ook het kopje flexnet. Ook hoeft de paginanaam niet meer te beginnen met het woordje Lijn. Nadeel is dat de concessie/vervoerder niet meer getoond worden, maar hier valt eventueel nog wel iets op te verzinnen.
Dit punt ben ik iets minder blij mee, omdat het minder overzichtelijk is. Ik heb liever alle lijnen (inclusief flexlijnen) onder elkaar staan in een tabel.
En wat gebeurt er indien meerdere flexlijnen op één (bus)station komen? Staan deze dan onder elkaar in de infoBox?
Ik ben het verder met je eens dat een flexlijn nooit een vaste route heeft, maar het benoemen van het verzorgingsgebied lijkt me wel raadzaam.
Het niet benoemen van de vervoerder / concessie vind ik eerlijk gezegd nog wel het minste probleem: de route is voor mij belangrijker.

(Is het trouwens de bedoeling dat alle Opstapper-lijnen (in Friesland) ook volgens dit systeem worden geordend?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door regenmaker »

huibf schreef:Wil je alle gebieden (met mogelijke prijsverschillen) op een Bravoflex pagina ? De tijd zal het leren.
Mij lijkt het handigste om alles op één pagina onder te brengen en onder te verdelen in verschillende gebieden zoals is gedaan met AML Flex en Mokumflex, dan heb je alles wat onder exact dezelfde naam rijdt bij elkaar.
Meltrain schreef:En wat gebeurt er indien meerdere flexlijnen op één (bus)station komen? Staan deze dan onder elkaar in de infoBox?
Ja, het werkt eigenlijk hetzelfde als het lijnoverzicht gegenereerd door LijnTabel. Dus zijn er meer lijnen, worden deze netjes in het overzicht getoond.
Meltrain schreef:Ik ben het verder met je eens dat een flexlijn nooit een vaste route heeft, maar het benoemen van het verzorgingsgebied lijkt me wel raadzaam.
Je kan gewoon de routeparameter aanpassen zodat ook een verzorgingsgebied getoond wordt (hoe en of we dit willen doen, kunnen we over discussiëren). Alleen hoe wil je het verzorgingsgebied van AML, Breng Flex of Overal flex gaan aangeven? Deze omvatten immers het gehele concessiegebied.
Meltrain schreef:(Is het trouwens de bedoeling dat alle Opstapper-lijnen (in Friesland) ook volgens dit systeem worden geordend?)
Nee in mijn ogen niet, deze functioneren immers als een soort belbus net als de OV-shuttles in Limburg. Deze hebben ook een vaste route + dienstregeling en vallen in mijn ogen dan niet onder het gebiedsflexnet waarvoor de nieuwe opzet is bedoeld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Flexnet

Bericht door Meltrain »

Eigenlijk hebben Belbussen ook geen vaste route: ze rijden immers alleen van/naar de haltes waar reizigers willen op- dan wel afstappen.
Het enige verschil is dat Belbussen wel een gepubliceerde dienstregeling hebben.
Maar ik kan me er wil in vinden om het Flexnet-systeem bij die lijnen niet toe te passen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door regenmaker »

Nouja het kan wel, maar er zit hier wel een verschil tussen de belbussen in België en de OV-shuttles/Opstappers. Je krijgt bij de opstappers telkens tabellen met één halte omdat er maar tussen twee haltes wordt gereden. Ik weet niet of dat nou zo'n mooie oplossing is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door regenmaker »

Aangezien ik tot nu toe alleen maar positieve reacties heb gehad (zowel hier als binnen het beheer) over de nieuwe uitstraling van de tabel en de opzet infobox ga ik die vandaag vast verwerken op de wiki. De andere punten volgen op een later tijdstip wel een keer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Flexnet

Bericht door Meltrain »

Ik ben het ermee eens dat er een overkoepelende pagina komt, maar ik betwijfel of "Flexnet" de juiste titel is.
Ik zou zelf eerder voor "Flexvervoer" kiezen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Flexbus?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door regenmaker »

Het woord Flexbus wordt al gebruikt: Flexbus, lijkt me dus niet handig. Tja en Flexvervoer vind ik ook niet zo lekker klinken. Maarja mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit welk naam het beestje draagt. Dus mocht je een poll of zoiets over de naam willen openen prima, maar wel onder de voorwaarde dat de winnaar wel zelf alles moet aanpassen. :P

Overigens heb ik inmiddels alles geherstructureerd:

Bravo flex
Breng flex
AML flex
Mokumflex

Vooral Breng flex was enorm veel werk. :)

De dubbele pagina's heb ik verwijderd, dus Lijn AML Flex/AML Flex samengevoegd tot AML flex etc. Ze bevatten immers exact dezelfde informatie, dus lijkt mij niet zoveel meer toe te voegen. Of jullie moeten ze per se willen houden, dan zet ik ze zo weer terug.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Flexnet

Bericht door Meltrain »

Nee, wat mij betreft is het zo prima. :pos:
Ik vond het sowieso al overbodig dat er "Mokumflex" en "Lijn Mokumflex" was.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Het Flexnet

Bericht door WALUIGI96 »

Ik zit te denken om binnenkort een keer kaartjes te maken in Google Maps voor de flexnetten zodat te zien is waar de haltes liggen. Hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door regenmaker »

Lijkt me een prima idee. De vraag is alleen of je ze ook zelf gaat bijhouden? Het is nogal iets wat regelmatig wijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Het Flexnet

Bericht door WALUIGI96 »

Ik wil beginnen met het flexnet in Helmond, omdat ik daar nog redelijk bekend ben. Op basis daarvan beoordeel ik hoe makkelijk het gaat en hoeveel tijd het kost. Als het moeilijk gaat of het kost teveel tijd, dan geef ik het op. Maar laten we daar niet vanuit gaan :P
Daarna ga ik verder met de andere flexnetten. Ook ga ik de flexnet pagina's volgen, zodat ik wijzigingen zo snel mogelijk kan verwerken. Daarnaast kunnen mensen mij altijd een berichtje sturen en ik kan de kaart ook delen, zodat anderen ook wijzigingen kunnen maken.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Hermes heeft wel een kaartje van de flexhalten in Helmon weergegeven. Onlangs zijn er nieuwe halten bijgekomen.
OVEindhoven heeft ze netjes op de kaart verwerkt:
Afbeelding
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Het Flexnet

Bericht door WALUIGI96 »

Maar de kaart(en) die ik maak worden dynamisch, dus hopelijk wat makkelijker zoekbaar
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door Etienne »

En naast Google Maps, kan ik ook met een ArcGis Online of Qgis Cloud een dynamische kaart maken. Wellicht ook interessant? :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Het Flexnet

Bericht door WALUIGI96 »

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het Flexnet

Bericht door Zugführer »

Dan moet je hem wel even openbaar zetten :p
Zou dit soort data niet uit NDOV data te halen zijn?
Dan hoef je het niet zelf bij te houden, want dat lijkt me toch wel een valkuil.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Het Flexnet

Bericht door WALUIGI96 »

Staat nu openbaar.
Geen idee, heb te weinig verstand van NDOV. Wel ooit naar gekeken, maar ik word er niet echt wijs van.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het Flexnet

Bericht door Zugführer »

Nu is hij inderdaad wel te zien :)

http://data.ndovloket.nl/ > flex > cxx-aml-bravo-flex-gtfs.zip downloaden > stops.txt
Daar staan zo te zien alle coördinaten in van flexhaltes voor alle concessies van Connexxion.
Dat is eenvoudig te importeren in een (online) GIS en een stuk sneller en betrouwbaarder dan het handmatig doen.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Het Flexnet

Bericht door WALUIGI96 »

En toch is die lijst niet compleet. Als ik zo gauw kijk mis ik al verschillende haltes: Bijsterveld, Burg. van houtlaan, Coendersberglaan, Dierdonklaan, etc.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door Etienne »

Zugführer schreef:Nu is hij inderdaad wel te zien :)

http://data.ndovloket.nl/ > flex > cxx-aml-bravo-flex-gtfs.zip downloaden > stops.txt
Daar staan zo te zien alle coördinaten in van flexhaltes voor alle concessies van Connexxion.
Dat is eenvoudig te importeren in een (online) GIS en een stuk sneller en betrouwbaarder dan het handmatig doen.
Met betrekking tot AML Flex ben ik daar nu eens mee bezig. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Het Flexnet

Bericht door WALUIGI96 »

Is die lijst wel compleet?
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door Etienne »

Er moest één halte aan toegevoegd worden en wat fouten in de coördinatenlijst moesten aangepast worden.

En dat komt er bijvoorbeeld zo uit te zien: https://qgiscloud.com/SintE7/AMLflex/?e ... MLFlex&st=
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten