Het Flexnet

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Het Flexnet

Bericht door WALUIGI96 »

Ziet er ook goed uit. Ik vraag me ook af hoe vaak de haltes veranderen. Als het maximaal een paar keer per jaar is maakt handmatig ook niet veel uit
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

WALUIGI96 schreef:Ziet er ook goed uit. Ik vraag me ook af hoe vaak de haltes veranderen. Als het maximaal een paar keer per jaar is maakt handmatig ook niet veel uit
BravoFlex is in december gestart. De geplande update was in Februari, Ik dacht dat er binnenkort nog 2 halten komen.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bravo_flex

Als je trouwens de Androiddversie gebruikt van OVFlex komen de nieuwe halten er niet op te staan.
De oplossing. Deinstalleer de App en installeer deze opnieuw ! *O*

Ik zie overigens ook dat BravoFlex niet in de stationslijsten van bussen worden vermeld. Kan dat worden hesteld.
Dat gebeurde eerste wel omdat het een lijnpagina was
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door regenmaker »

Ze staan nu in de infobox van het (bus)station.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

regenmaker schreef:Ze staan nu in de infobox van het (bus)station.
kunnen ze ook in de lijst. Dat valt toch een stukje meer op ?
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Het Flexnet

Bericht door WALUIGI96 »

De eerste Google MyMaps pagina is af. (https://drive.google.com/open?id=1BhP5g ... sp=sharing)
Er zijn precies 46 flexhaltes en 46 haltes die ook gewoon busvervoer hebben (voor de geïnteresseerden).
Voor welk format kiezen we? Via GIS of via Google Maps.
Van mijn kaart kan ook een KML gemaakt worden en volgens mij kan dat makkelijk in GIS geïmporteerd worden, mocht dat nodig zijn...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het Flexnet

Bericht door Zugführer »

Dit zijn de flexhaltes in Helmond die Connexxion zelf doorgeeft via KV1: https://qgiscloud.com/mvdp/flexbus
Toch vreemd dat er zo veel mist. De meeste haltes die ook door regulier OV bediend worden staan er niet in, maar de haltes op lijn 51 staan er wel in. De haltes in Dierdonk kan ik al helemaal nergens terug vinden. Sowieso raar dat de haltes verder nergens te vinden zijn maar alleen in een aparte app staan.
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Het Flexnet

Bericht door WALUIGI96 »

Idd vreemd. Dan ben ik ook benieuwd of dat alleen bij Helmond is of ook in de andere flexgebieden...
Overigens ben ik ongeveer 3 uur bezig geweest hiermee. Ging allemaal best snel en makkelijk, kwam ook omdat ik Helmond nog redelijk ken.
En updaten met enkele haltes zal een minuutje of 10 duren, op zich ook geen probleem. Zeker als de ndov data onjuist is.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Waarom wordt de [[hubtaxi]] bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Groningen wel weergegeven maar bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Meppel niet.
Laatst gewijzigd door huibf op vr 20 jul 2018, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door Etienne »

De belbussen in België staan wel in de lijnoverzichten. Dat zijn namelijk gewoon lijnpagina's en voor de stations/busstations onderweg heb ik handmatig de categorieën toegevoegd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door Daantje »

Ik lees vooral 'ik wil...', 'ik wil...', wat vindt de rest?
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

In het Flexnet staat Keobike?
Maar hoort deze hier. Ik denk wel dat we een splitsing moet maken tussen flexbusjes en fietsen.

Ik zie dat er ook een sjabloon Fiets is.
Kunnen we hier iets mee.

BravoFiets is ook gestart sinds 2 juli 2018 en wil hier wat over schrijven.
Maar ook Arriva Limburg heeft zoiets.

Ander tip: Er bestaat ook de term MaaS.
Hieonder kan bijvoorbeeld Flexnet Komen, een FietsNetwerk etc...

Kortom hoe kunnen we het structureren voordat er een wirwar ontstaat.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Waarom wordt de hubtaxi bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Groningen wel weergegeven maar bij http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Meppel niet.
Ze dragen bij het kopje bus beide de tag: |flex=ja

Het blijft onhandig om de flexnetten zo te vermelden. Als het een gewoon buslijnensjabloon had gekregen was er geen issue.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het Flexnet

Bericht door Meltrain »

Goede vraag. :!:
Bij onder andere Emmen, Assen en Winschoten zie ik ook niks en bij Winsum weer wel. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door regenmaker »

De gebruiksvriendelijkheid heb ik net enorm verbeterd. Je hoeft niet meer |flex=ja of |station=ja op de (bus)stationpagina's te gebruiken. Zodra alles op de flexnetpagina juist is genoteerd verschijnt het flexnet automatisch. Scheelt een hoop gedoe dus. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Nice !
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Daniel heeft mijn inziens de Bestelbuzz onder de noemer flexnetwerk geschaard.
Echter op de afzonderlijke lijnpagina's noemt hij ze belbussen en gebruikt ook het sjabloon voor lijnpagina's ipv Flexnetwerken.

Het zegt het al. Een belbus kent een route en lijnnummers en heeft een vaste dienstregeling.
Een Flexnetwerk kenmerkt zich door de afwezigheid van beide.

Dus het of een Belbus en dus het gebruik vh lijnpagina sjabloon, of het een flexnetwerk en dus het gebruik vh flexnetwerk sjaboon.

Als men toch vindt dus bestelbuzz wel een flexnet is. Wat dan te doen met de overstapper en haltetaxi ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door Daniel »

Gaan we nou op twee plekken discussiëren, lijkt me niet heel handig...
huibf schreef:Daniel heeft mijn inziens de Bestelbuzz onder de noemer flexnetwerk geschaard.
Echter op de afzonderlijke lijnpagina's noemt hij ze belbussen en gebruikt ook het sjabloon voor lijnpagina's ipv Flexnetwerken.
Nogal logisch, er is namelijk geen type "flexbus" en elke flexbus is een belbus (maar niet elke belbus een flexbus)
Het zegt het al. Een belbus kent een route en lijnnummers en heeft een vaste dienstregeling.
Een Flexnetwerk kenmerkt zich door de afwezigheid van beide.
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast. Kijk voor de grap even in OVinfo bij Lijnen -> Connexxion en dan in ieder geval al 149 en 163. En constateer vervolgens dat AML Flex wel degelijk lijnnummers en een route en dienstregeling heeft :wink:
Enige verschil is dat daar ook halte-haltevervoer mogelijk is wat niet persé via vaste routes loopt, maar dat is ook een toekomstige aanvulling onder bestelBuzz.
Dus het of een Belbus en dus het gebruik vh lijnpagina sjabloon, of het een flexnetwerk en dus het gebruik vh flexnetwerk sjaboon.
Dat onderscheid is niet zo hard. Het flexnet-sjabloon leent zich voor systemen die nu al halte-halte vervoer hebben terwijl voor halte-knooppunt vervoer juist het lijninfo-sjabloon beter past. Immers rijden flexibele vervoersystemen die naar knooppunten rijden automatisch volgens een dienstregeling omdat ze nu eenmaal wel aansluiting op het andere OV moeten bieden, anders heeft die flexibele ontsluiting niet zoveel nut.
Als men toch vindt dus bestelbuzz wel een flexnet is. Wat dan te doen met de overstapper en haltetaxi ?
Dat zijn mijns inziens ook flexnetten met alleen halte-knooppunt vervoer. Een belbus kenmerkt zich door een voertuig dat op aanvraag een rit volgens een vaste route en dienstregeling rijdt. Dit terwijl een flexnet best een dienstregeling kan hebben (t.b.v. aansluitingen) maar zich kenmerkt door van enkele haltes in een kern via de meest rechtstreekse route naar een knooppunt rijdt. Aan dat laatste voldoet de bestelBuzz ook, maar bijvoorbeeld de Opstapper in Frriesland ook.

Overigens is het flexnet-sjabloon ook niet zaligmakend, want daar zou ik dus voor de deur-haltetaxi in DMG alle haltes in de concessie voor op de pagina moeten zetten, maargoed, dat had ik intern al aangekaart voor een oplossing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Voor BravoFlex Roosendaal die 2 flexbussen kent (met lijnnummer) kreeg ik het fenomeen dat ik deze in de infobox niet wil aanmerken als Belbus (want het is een flexbus). Dat resulteert in een gewoon busicoontje.

Het gebruik van het infobox Flexnetwerk resulteert dan weer dat het lijnnummer weer zichtbaar wordt in het flexnetwerken overzicht.
Ik heb nu als eventuele oplossing in het infoboxSjabloon voor het type |flexnet toegevoegd.
Hiermee wordt het icoontje flexnet zichtbaar. Is dit een alternatief ?

Hiermee is ook het probleem wat ik heb met de Bestellbuzz opgelost. Daniel noemt dit een Flexbus, maar op de specifieke lijnpagina is wel het woord Belbus zichtbaar.

Overigens moet dan worden opgemerkt dat er geen voormalig Flexnetwerk icoon beschikbaar is.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Wie o wie kan een icoontje aanmaken voor voormalige flexnetten?
En dit verwerken in het sjabloon.

Bvd
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door Daniel »

Dat heeft regenmaker al op zijn lijstje staan voor de nabije toekomst. Het sjabloon werkt namelijk in meer opzichten nog niet helemaal optimaal: de toekomst-parameter doet ook niks meer zodra de lijnsoort flexnet wordt opgegeven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

toppie !
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door regenmaker »

Als het goed is, is er nu een toekomstig en voormalig flexnet mogelijk. Mochten er nog problemen mee zijn dan hoor ik het wel.

Ook de automatische lijst flexnetten en flexnetcategorie heb ik aangepast, zodat deze juist worden weergegeven. Het is beter om de juiste parameters in de dpl te gebruiken dan zomaar overal een categorie uit te slopen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Ik heb het gezien. Mooi.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Het Flexnet

Bericht door TLP »

Onderstaande vraag heb ik reeds privé aan Regenmaker gesteld, maar het lijkt mij goed om hem ook hier te stellen.

Eigenlijk vind ik het best vreemd dat de meeste flexnetten alle gebieden op één pagina hebben staan, terwijl er nooit gereisd kan worden tussen twee gebieden en er soms andere bedieningstijden gelden voor verschillende gebieden binnen een flexnet. Zo heeft Overal Flex maar liefst zeven gebieden met allemaal verschillende bedieningstijden op dezelfde pagina, naar mijn mening is dat nogal overzichtelijk. Daarom de vraag: is het een idee om de flexnetten per gebied te splitsen zoals dat al bij Bravo flex en U-Flex gedaan is?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door Daniel »

Lijkt mij ook beter ja, dat was precies de reden dat ik het bij U-Flex gesplitst had in een algemene pagina en eentje voor het gebied.
Naast dat je zo een rariteit van het sjabloon voorkomt, namelijk dat de link bij de formule linkt naar dezelfde pagina als waar de link in de infobox op staat.

Maar ben zelf ook nog niet helemaal consequent geweest, want Syntus Flex heeft wel maar één pagina.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten