We Wiki

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

We Wiki

Berichtdoor deadlock » Ma 01 Dec 2008, 13:20

Mag daar alleen Nederlands materieel enzo in? Of is de NMBS bijvoorbeeld ook toegestaan? En waar wordt wel de grens getrokken? Geen Azerbeidzjan bijvoorbeeld?
Laatst gewijzigd door Wubbo op Wo 03 Dec 2008, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar nieuwe forumcategorie
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Dec 2008, 13:25

Wat mij betreft ligt de grens bij buitenlands materieel wat ook in Nederland komt, de grensoverschrijdende treinseries waar die in rijden staan er immers ook in inclusief link naar het type materieel dat ingezet wordt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: We Wiki

Berichtdoor Karl » Ma 01 Dec 2008, 13:28

Reiziger Ddrs schreef:Wat mij betreft ligt de grens bij buitenlands materieel wat ook in Nederland komt, de grensoverschrijdende treinseries waar die in rijden staan er immers ook in inclusief link naar het type materieel dat ingezet wordt.

Terwijl daar volgens mij juist wel een kans ligt, als Deadlock een heel goed artikel over Azerbeidzjan kan schrijven, waarom zou dat dan niet mogen? Voor in de categorie OVNL on tour... Wat een plan T is, dat weet ik nou wel.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor tsov » Ma 01 Dec 2008, 13:30

Maar het doel van die wiki is juist dat mensen die niet weten wat een Plan T is dat makkelijk op kunnen zoeken :)
We waren ooit allemaal leken :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: We Wiki

Berichtdoor Karl » Ma 01 Dec 2008, 13:33

tsov schreef:Maar het doel van die wiki is juist dat mensen die niet weten wat een Plan T is dat makkelijk op kunnen zoeken :)
We waren ooit allemaal leken :wink:

Maar zulke basale informatie is al eenvoudig op te zoeken, twee seconden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_T
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor deadlock » Ma 01 Dec 2008, 13:34

Karl schreef:Maar zulke basale informatie is al eenvoudig op te zoeken, twee seconden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_T

Dat klopt. Maar als er hier een informatiebank én discussieplatform wordt gegeven (aangevuld door een portal) dan zal dat uiteindelijk makkelijker zijn. Daarnaast mag er op Wikipedia veel niet wat hier wel mag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: We Wiki

Berichtdoor Karl » Ma 01 Dec 2008, 13:37

deadlock schreef:Dat klopt. Maar als er hier een informatiebank én discussieplatform wordt gegeven (aangevuld door een portal) dan zal dat uiteindelijk makkelijker zijn. Daarnaast mag er op Wikipedia veel niet wat hier wel mag.

De tijd zal het leren.
Wat mag er dan op wiki niet en hier wel?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor deadlock » Ma 01 Dec 2008, 13:38

Karl schreef:De tijd zal het leren.
Wat mag er dan op wiki niet en hier wel?

Bijvoorbeeld individuele treinseries benoemen. Dat zou op wikipedia overbodig genoemd worden. Dan moet je een artikel maken met daarin álle treinseries die we hebben.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor deadlock » Ma 01 Dec 2008, 13:38

Of over kaartsoorten bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 15:40

Re: We Wiki

Berichtdoor math1985 » Ma 01 Dec 2008, 13:44

Als mensen zin hebben iets over belgie of azerbeidjan te schrijven, staat het toch niet in de weg?

De enige limitatie die je volgens mij hebt, is dat er bij de wiki-bewerkers voldoende kennis moet zijn om de informatie compleet te krijgen en actueel te houden.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: We Wiki

Berichtdoor Chauf21 » Ma 01 Dec 2008, 13:52

De Wiki kan ook gebruikt worden om betrouwbare OV-informatie op één centrale plek te vinden. Bij een volledig ingevulde Wiki kan je bijvoorbeeld denken aan een overzicht van alle vervoerconcessies met links naar de betreffende PvE's. Daarnaast kan het goed dienen als naslagpagina in discussies. Stel dat er in bepaalde discussies veel wordt gelinkt naar externe media (krantenberichten, video's, rapporten of informatiefolders) kan een Wiki-pagina geopend worden met een overzicht daarvan. Een voortgang van 'Volans' met actuele video's, dienstregelingsinformatie en andere informatie bijeen kan nuttig zijn bij discussies op het forum. Op die manier scheid je feiten en meningen en speculaties, maar blijft alles wel overzichtelijk en makkelijk te vinden :)

Het Nederlandse karakter van het OV is wel een onderdeel van de gedachte bij de website, maar als er vraag naar of interesse in buitenlandse informatie blijkt te bestaan, kan dat altijd worden toegevoegd natuurlijk. Als blijkt dat er in Azerbeidzjan een treinstel rondrijdt dat prima geschikt lijkt te zijn voor Nederland, is dat relevant. Het is ook relevant wanneer er in reisverslagen constant over gesproken wordt. Het stuk is minder geschikt op de OVNL-wiki als het slechts een treinstel is dat niet bijzonder is en totaal los staat van andere artikelen. Vergelijk de paarsgestippelde moeraskikker die niet relevant is als dat beestje maar zelden voorkomt in wetenschappelijke literatuur, maar als daardoor de HSL niet in dienst kan komen is die kikker wél relevant

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor Stefan » Ma 01 Dec 2008, 15:55

Ik vind dat de Wiki beperkt moet worden tot Nederland, en buitenlands materieel dat ook in Nederland komt, voor andere buitenlandse 'dingen' is in mijn ogen het forum voor. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: We Wiki

Berichtdoor reisthijs » Ma 01 Dec 2008, 16:46

Mooi initiatief zo'n Wiki!
Het lijkt me ook beter in de wiki niet te ver af te dwalen, en inderdaad alleen het OV in Nederland te beschrijven. Dat lijkt me ook juist de kracht van een gespecialiseerde wiki.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor deadlock » Ma 01 Dec 2008, 18:34

Is het een idee om het uit te breiden naar het Nederlandse taalgebied dan?

(ook al hoor ik eerst graag de mening van meer beheerders en moddereters ;))
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9552
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: We Wiki

Berichtdoor Wubbo » Ma 01 Dec 2008, 18:38

Op persoonlijke titel:

De Wiki hoort bij OVNL, en zou dus bij de afbakening die daarbij hoort moeten aansluiten. Dat is dus: Nederland. Nou wil de situatie dat we ons op het forum ook niet altijd aan die afbakening houden, en zo wil er nog wel eens een artikel over een treinongeluk in China en over goederenvervoer per spoor tussendoor vliegen. Op de Wiki heb ik de pagina van Kijfhoek ook al aangemaakt (om maar een goederenvervoer-dwarsstraat te noemen). Wat mij betreft blijft ook op de Wiki de nadruk liggen op Nederland, maar als jij graag je kennis over de verschillende loctypes van Azerbeidjan wil spuien is er niemand die gaat roepen dat dat niet mag. Er zullen alleen ook weinig mensen zijn die je helpen met het aanvullen ervan.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4452
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor Daantje » Ma 01 Dec 2008, 18:51

Mijn mening is gelijk aan die van Wubbo. In principe is de wiki bedoeld voor artikelen over OV in Nederland maar ik ga artikelen geschreven over OV in het buitenland niet verwijderen, wat mij betreft staat het je vrij die te plaatsen. Het hoofddoel moet echter wel OV in Nederland blijven.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: We Wiki

Berichtdoor Ruben » Ma 01 Dec 2008, 18:55

Buitenlandse meuk lijkt me alleen van toegevoegde waarde als het relevant is, zoals Chauf21 al heeft gesteld.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31492
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: We Wiki

Berichtdoor Suus » Ma 01 Dec 2008, 20:48

In dat opzichte is een station als Bad Bentheim dus wel relevanter dan de locomotieven in Azerbeidjan. Grensstations zijn in dat opzicht wel relevant denk ik?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: We Wiki

Berichtdoor Ruben » Ma 01 Dec 2008, 20:50

Tuurlijk. Om een voorbeeld te geven: Bad Bentheim wordt genoemd in een artikel over de t140 of t240, wat het onmiddelijk relevant maakt voor de Nederlandse OV-situatie!

Zelfde kan gebeuren met een station in Azerbeidjan, als dat ter voorbeeld heeft gediend voor hoe hier een station is ontworpen, bijvoorbeeld.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: We Wiki

Berichtdoor reisthijs » Di 02 Dec 2008, 20:54

Het valt me op dat in de Wiki de treinseries meestal --voor mijn gevoel-- in de "verkeerde" richting staan. Dus van oost naar west, van zuid naar noord, of van een kleine plaats naar een grote plaats; terwijl me andersom logischer lijkt. Is daar een reden voor of is het gewoon toeval?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor Daniel » Di 02 Dec 2008, 20:59

Zover ik het weet: puur toeval :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: We Wiki

Berichtdoor Vinny » Di 02 Dec 2008, 21:10

reisthijs schreef:Het valt me op dat in de Wiki de treinseries meestal --voor mijn gevoel-- in de "verkeerde" richting staan. Dus van oost naar west, van zuid naar noord, of van een kleine plaats naar een grote plaats; terwijl me andersom logischer lijkt. Is daar een reden voor of is het gewoon toeval?
Voor de meeste reizigers is het wel logisch. De gemiddelde ochtendspits-verplaatsing is van een kleine stad naar een grotere, die beleving sluit dan wel aan ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11935
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor Geert » Di 02 Dec 2008, 23:57

reisthijs schreef:Het valt me op dat in de Wiki de treinseries meestal --voor mijn gevoel-- in de "verkeerde" richting staan. Dus van oost naar west, van zuid naar noord, of van een kleine plaats naar een grote plaats; terwijl me andersom logischer lijkt. Is daar een reden voor of is het gewoon toeval?

De treinseries staan allemaal in de richting van de even treinnummers vermeld. Dat was de logica er achter :)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor deadlock » Do 04 Dec 2008, 22:00

reisthijs schreef:Het valt me op dat in de Wiki de treinseries meestal --voor mijn gevoel-- in de "verkeerde" richting staan. Dus van oost naar west, van zuid naar noord, of van een kleine plaats naar een grote plaats; terwijl me andersom logischer lijkt. Is daar een reden voor of is het gewoon toeval?

Verkeerde volgorde voor jou of voor iemand uit Australië :p

Dat is dus relatief. Ik heb er allesbehalve moeite mee.

Oh wacht; Misschien is het het makkelijkste om het in kilometeraanduiding te doen? Dus zuid naar noord kan wel, als bijvoorbeeld bij Maastricht begonnen zou worden met 0km.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11935
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: We Wiki

Berichtdoor Geert » Do 04 Dec 2008, 22:10

We willen de treinseries graag allemaal in de volgorde laten zoals ze ingevoerd zijn - de halteringen dus in de volgorde van de even treinnummers - om de geïntroduceerde systematiek te behouden. Het al-dan-niet aanpassen aan kilometreringen (van welke lijn?) of naar belangrijkheid (in de perceptie van een gebruiker).


Terug naar “OV in Nederland Wiki”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast