Discussie routestrips

Voor discussie over de wiki, bijvoorbeeld over de lay-out van een bepaald onderdeel. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden
gkw1969

Discussie routestrips

Berichtdoor gkw1969 » Zo 20 Sep 2009, 21:43

PIjnackerbus en ik hebben een discussie over de routestrips en dan specifiek op trajectdelen waar in een "ring" gereden wordt.

Graag zouden wij horen welke vorm jullie het beste en het duidelijkste vinden:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... molenbroek ; of
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... molenbroek
When you're tired of London, you're tired of life

Geert
OVNL-beheerder

Re: Routestrip discussie

Berichtdoor Geert » Zo 20 Sep 2009, 21:51

Haltes die maar in een richting bediend worden (zoals bij ringlijnen het geval is) hebben altijd halve rondjes op de wiki. Ik zie geen reden om een uitzondering te maken voor een ringlijn.

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Zo 20 Sep 2009, 21:51

Mijn voorkeur, die ik volgens mij ook al op sommige pagina's heb toegepast, staat er niet bij :P
Dat is het kiezen van een halte ergens halverwege de ring als "eindpunt" en dan gewoon de haltebolletjes voor de heenrichting gebruiken voor de haltes daarvoor en de bolletjes voor de terugrichting voor de haltes erna.

Deze variant dus

En voor lijnen die een klein deel van de route als ringlijn rijden iets als dit.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Chauf21
OVNL-beheerder

Berichtdoor Chauf21 » Zo 20 Sep 2009, 21:55

Er zijn bij een gedeeltelijke ringlijn (want dat zijn de getoonde voorbeelden) altijd haltes die in beide richtingen aangedaan worden. Dat in tegenstelling tot ringlijnen die van begin tot eindpunt maar in één richting rijden. Om verwarring met die tweede te voorkomen, stel ik voor dat gedeelde ringlijnen zoals lijn 21 worden getoond. Daarmee wordt ook gelijk duidelijk dat het om een gedeeltelijke en geen complete ringlijn gaat.
Om verwarring tussen meerdere routes van één lijn en een ringlijn te voorkomen*, gaat mijn voorkeur uit naar de door Reiziger_Ddrs getoonde weergave (lijn 45).

*Je kan lijn 21 ook zien als "een deel van de bussen rijdt Almelo - Twenteborg - eindpunt De Ara". Andere bussen, niet per definitie dezelfde als het eerste stukje, "rijden via Nieuw Witvoet en de Boerenzwaluw naar Almelo Centraal".

Wubbo
OVNL-beheerder

Berichtdoor Wubbo » Zo 20 Sep 2009, 22:10

Volgens mij hebben we inderdaad hele en gedeeltelijke ringlijnen. Gehele ringlijnen (zoals deze krijgen wat mij betreft de lay-out zoals in die lijn 2 gedaan is, dus met alleen maar halve haltes. Bij gedeeltelijke ringlijnen zit er een groot verschil in 'nauwelijks dezelfde haltes' en 'bijna alleen maar dezelfde haltes'. Bij lijnen die bijna alleen maar dezelfde haltes hebben gaat mijn voorkeur uit naar een constructie zoals die van de Dordtse lijn 5, bij ringlijnen met nauwelijks dezelfde haltes zou ik gaan voor de indeling zoals de Almelose lijn 22.

Suus

Berichtdoor Suus » Zo 20 Sep 2009, 22:15

Het liefste zie ik haltes maar één keer in de routestrip staan, de variant van Pijnackerbus heeft dat niet en valt dus af.
De variant van gwk1969 valt af omdat die bus twee verschillende routes kan rijden.
Mijn voorkeur gaat dus naar diegene die Reiziger Ddrs toont, zeker omdat bijna elke lijn met een lus aan een van de uiteindes wel een bepaalde halte als technisch eindpunt heeft. Daarnaast zijn er zeer weinig lijnen die honderd procent ringlijn zijn, er is altijd wel een stukje waar er als een normale lijn wordt gereden. Het moet alleen goed vermeld worden dat het een ringlijn is.
Rame à l'approche

Vinny

Berichtdoor Vinny » Ma 21 Sep 2009, 09:25

Je hebt natuurlijk twee soorten ringlijnen:
Een ringlijn die in één richting een ring rijdt. (S 45 in Berlijn/S 46 in Berlijn)
Een ringlijn die in twee richtingen een ring rijdt. (Circle line in Londen)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

math1985

Berichtdoor math1985 » Wo 23 Sep 2009, 20:34

Reiziger Ddrs schreef:Dat is het kiezen van een halte ergens halverwege de ring als "eindpunt" en dan gewoon de haltebolletjes voor de heenrichting gebruiken voor de haltes daarvoor en de bolletjes voor de terugrichting voor de haltes erna.

Deze variant dus

Deze oplossing leidt dus tot probleme als er ringlijnen in twee richtingen rijden. Zijn er zulke lijnen in Nederland?

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Sep 2009, 20:38

Naar mijn idee is het kenmerk van een ringlijn juist dat 'ie in slechts één richting een rondje rijdt. Anders is het gewoon een normale lijn die toevallig een eindpunt heeft dat gelijk is aan het beginpunt :wink:

Geert
OVNL-beheerder

Berichtdoor Geert » Wo 23 Sep 2009, 20:45

Lijn 10 in Utrecht was vroeger een ringlijn die in twee richtingen reed. Actuele voorbeelden kan ik niet zo snel bedenken, maar ze zijn er vast.

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Sep 2009, 21:00

In één keer raak: Lijn_4_Oostburg_Ziekenhuis_-_Sluis_Ridderstraat :wink: Zoals het op deze pagina is weergegeven lijkt me de handigste optie voor dit soort lijnen.

Wubbo
OVNL-beheerder

Berichtdoor Wubbo » Wo 23 Sep 2009, 21:03

Lijn 10 reed als ringlijn in Utrecht, maar de ringlijn de andere kant op had een ander nummer (20). Dat soort voorbeelden zijn er veel meer in het land. Maar je hebt wel een aantal ringlijnen die in de ochtend de ene kant, en de avond de andere kant op rijden. Daar kom je in de knel als je standaard dubbele bolletjes gebruikt. Die door Daniel gelinkte lijn 4 is gewoon een dubbele ringlijn, dus zou een enkele ringlijn (volgens die logica) enkele bolletjes krijgen.

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Wo 23 Sep 2009, 21:42

De al eerder gelinkte lijn 45 in Houten is toevallig zo'n ringlijn die verschillende kanten op rijdt, daar heb ik gewoon een klein stukje tekst over geschreven boven de routestrip.

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Okt 2009, 21:49

Ik kom de laatste tijd steeds vaker routestrips tegen waarin met een knik in de route wordt aangegeven dat sommige treinen (of andere vervoermiddelen) bij een station/halte ergens langs de route een eindpunt hebben.
Lijkt me een nogal onduidelijke weergave hiervan, een aftakking met een eindpuntsymbooltje bij het betreffende station/de betreffende halte is naar mijn mening stukken duidelijker.

Suus

Berichtdoor Suus » Di 05 Jan 2010, 19:40

Ik wil hier even op terugkomen. Ik had het niet gezien, maar ik had ooit deze pagina op deze manier aangemaakt, en iemand heeft dit later veranderd totdat de huidige versie er zo uit kwam te zien. Ik heb de voorkeur voor de manier zoals ik hem gemaakt heb, maar wat was nu eigenlijk de conclusie van dit topic?
Rame à l'approche

Meltrain

Berichtdoor Meltrain » Wo 20 Jan 2010, 21:43

Ik weet niet of het hier echt thuis hoort, maar het valt me op dat bij veel Amsterdamse lijnen (bijvoorbeeld lijn 44) de routestrip precies omgekeerd is aan de 'titel' van het artikel. :?
Nu heb ik dat bij een aantal al opgelost door simpelweg de titel te veranderen, maar is dat wel de beste oplossing?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

--Stefan--

Berichtdoor --Stefan-- » Wo 20 Jan 2010, 22:04

Titel veranderen is in ieder geval veel minder werk :)
3 0 7 9

Ardan

Berichtdoor Ardan » Do 21 Jan 2010, 01:06

Kloppen alle verwijzingen naar die pagina dan nog wel? De titel is veranderd, maar de linkjes op andere pagina's blijven hetzelfde.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Do 21 Jan 2010, 08:08

Als je een pagina hernoemt wordt er automatisch een redirect van de oude pagina naar de nieuwe gemaakt :wink:

Etienne

Berichtdoor Etienne » Do 21 Jan 2010, 13:15

Is het ook niet handiger om treinstation e.a. die maar in één richting bediend worden, achter de haltenaam een pijltje omhoog of omlaag zetten i.p.v. 'Alleen richting ...'
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Ardan

Berichtdoor Ardan » Zo 24 Jan 2010, 04:19

Puur als experimentje heb ik bij Metro A in Rotterdam de gekleurde lijnletters achter de stationsnamen gezet. Eigenlijk had ik ze rechts aan de kantlijn van de strip willen zetten, maar als ik |right| in de code invoegde kwam er ineens een enter bij, dat stond helemaal niet. Met |thumb|right| kreeg ik ineens een hokje eromheen, dat was al helemaal niet de bedoeling.
In ieder geval, mijn vraag is: vinden jullie het goed, mag het blijven en kan ik het bij de andere metrolijnen ook doen, of zeggen jullie van 'nee haal maar weer weg'?
Ik heb nog geprobeerd om van het plaatje een link te maken, door de code als volgt te maken: [[Lijn B huppeldepup | [[Afbeelding:Metro B.zoveel]]]], maar dat ging dus niet.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Zo 24 Jan 2010, 12:23

Ik zou 't hooguit bij de overstappunten die al aangegeven waren doen, die zouden er met 'n gekleurd lettertje net wat beter uit zien.

Gekko123
OVNL-beheerder

Berichtdoor Gekko123 » Zo 24 Jan 2010, 12:24

Ik vind het er goed uitzien. Miste alleen wel bij de halte Beurs de letter D in zo'n gekleurd vakje. Dat moet waarschijnlijk nog aangepast worden :mrgreen:
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Suus

Berichtdoor Suus » Zo 24 Jan 2010, 13:21

Het is wel een beetje een kermis zo, kunnen ze niet beter alleen bij Graskruid, Capelsebrug, Beurs en Schiedam Centrum geplaatst worden?
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder

Berichtdoor Wubbo » Zo 24 Jan 2010, 13:28

Ik zou alleen bij de eerste en laatste halte waar je kan overstappen aangeven dat je kan overstappen, en in de tekst aangeven op welk traject je dezelfde route aflegt als een andere metrolijn. Dus alleen bij Graskruid, Capelsebrug, Beurs en Schiedam Centrum een overstap aangeven.

Terug naar “OV in Nederland Wiki”